Honda CB200 Twin... mini projectje

Update over de CB200!

Ik ben redelijk tevreden over mijn zelfgebouwde luchtfilters en de aanpassingen die ik aan de carburateurs heb gedaan. Ik denk dat hij met half gas nog iets te rijk is. Vooral als je het gas dicht draait. Maar ik denk dat ik dat nog wel iets kan corrigeren door minder filterolie of de naald iets lager te zetten. Topsnelheid ben ik nu ook tevreden over: 125 op de teller en niet eens plat op de tank. Best okay met mijn gewicht er op. Ik denk dat ze niet veel harder horen te lopen. De toerenteller zit ook aardig richting rood.

De voorvork was het volgende projectje. Die was lek en dempte niet echt meer. Voorvork er dus uit!

full


Grr... Natuurlijk weer een gebroken kroonplaat gevonden. Die dus ook maar vervangen.

full


Toen ik de binnenveren verwijderde kwam ik ook nog een modificatie tegen voor het verhogen van de veer voorspanning. Ach ja, je moet toch wat als je het gebrek aan demping een beetje weg wil moffelen in plaats van het op te lossen.

full


De seals waren echt behoorlijk verrot, geroest en gebubbeld. Geen wonder dat die lekten. Het nadeel van die vork rubbers is natuurlijk ook dat er vrij makkelijk vocht kan blijven staan, met alle gevolgen van dien. Gelukkig waren de buitenpoten nog goed schoon te krijgen met wat skotch brite.

full


Om bij de seals te komen moest ik ook de chromen covers er af halen waar de vorkrubbers op gemonteerd zitten. Die covers waren natuurlijk ook compleet vastgerot. Eerst heb ik er nog lang tegenaan zitten tikken en heb ik hem een paar keer ingespoten met kruipolie. Uiteindelijk heb ik er met de Dremel maar een klein sleufje in geslepen. Daardoor kon ik wat beter wrikken waardoor de kruipolie zijn werk kon doen. Ik heb het sleufje aan de binnenkant geplaatst zodat je het niet ziet als het spatbord gemonteerd is. Het leuke is dat de covers nog steeds genoeg lijken te klemmen. Als ze toch gaan bewegen dan doe ik er nog wat siliconenkit tussen.

full


Nieuwe kroonplaat had ik inmiddels ook via de post ontvangen. Dus die maar meteen ook kaal geschuurd en opnieuw in de VHT lak gezet. Daarna even in de oven uit laten harden zodat het ook benzine bestendig is.

full


Toen ook nog even van de gelegenheid gebruik gemaakt om alle onderdelen (boutjes etc) rondom de tellers op te frissen of te polijsten. De tellers zelf zaten ook behoorlijk los waardoor ze bewogen als je remde. Door wat extra rubbers in de chromen houders zitten ze nu weer zoals het hoort.

full
 
Laatst bewerkt:
Mooi werk, mooi project, mooi fietske !!
Die tip met antikal uit je opening ga ik eerdaags nog eens proberen. Ik gebruik altijd biotex met lauwwarm water. Eens kijken wie het wint. De grote consumenten test voor low budget carb cleaning....

Succes, grtz
John
 
Dat met die kroonplaten is wel weer typisch.

De cl360 heeft die kwaal ook.
Ik heb toen de afstand van de 'gap' gemeten toen de motor nog ik elkaar zat. boven en onder. Niks op moment, maar op afstand.
Nieuwe kroonplaten voor de cl/cb 360 zijn erg schaars aan het worden.

Wel mooi werk hoor.
Mijn cb77 had toen ook vastgerotte chromen poot covers.

Ik kon ze toen nog nos bestellen bij cms, volgens mij had ik toen het laatste setje.

125 klinkt trouwens erg netjes ! Veel meer lijkt ook niet realistisch.
 
Ja, op de teller hoor... Op de GPS zal het wel iets minder zijn maar inderdaad zal het redelijk optimaal zijn voor een 200. Gisteren trouwens de eerste post vanuit de CJIB gehad voor deze motor. Het kan dus: te hard rijden op een CB200. Gelukkig maar 42 euro dus het valt mee. Ze hebben trouwens een nieuwe huisstijl, zag ik. Mooi hoor.
 
Die van mij komt ooit weer te koop hoor ;-) Ik wil weer een KTM er bij
 
Laatst bewerkt:
Dit weekend weer een paar kleine klusjes aan de CB200 gedaan.

De benzineleidingen vervangen door de juiste maat (4.5mm ipv iets groter) zodat ik niet meer met slangklemmen hoef te werken.

Daarnaast toch ander schuim in het luchtfilter gezet. Er zat 3 laags twinair filtermateriaal in maar dat was in combinatie met de filterolie die ik altijd gebruik voor de offroad KTM toch wat teveel van het goede. Ik gebruik nu standaard universeel scooter filter materiaal dat ik tevens maar heel licht insmeer met een lichte olie soort. Hij loopt nu minder rijk maar eerlijk gezegd heb ik hem alleen op de middenbok uitgeprobeerd plus een klein straatje op en neer. Echte proefrit komt binnenkort wel.

 
Het wordt nog eens wat... Dit weekend het knipperlicht relais vervangen. Sinds ik hem heb knipperden de lichten niet goed. Stationair of in de garage doen ze het prima maar als ik een beetje toeren maakte dan bleven ze eigenlijk alleen maar branden. Beetje rommelen aan de bedrading leek altijd uit te maken.

Nu na de winter leek het hele relais overleden. Klonk als een toeter en contacten oppoetsen loste ook niets op. Dus de bedrading maar gefixed en een "moderner" relais ingebouwd die ik nog ergens had liggen. Volgens mij ooit nog van de CB700SC geweest.

Daarnaast ook eindelijk het probleem met de slepende rem kunnen oplossen. Uiteindelijk was het gewoon de geleider op het onderste t-stuk die omgedraaid moest worden. Op mijn motor zat hij altijd zo gemonteerd dat het oog waardoor de kabels lopen naar buiten wijst maar dat hoort dus andersom. Op de foto hierboven is dat als je goed kijkt ook te zien. Dus nu remt hij ook weer goed.... Het wordt nog eens wat. Deze week maar eens een stukje rijden.

Overleden:
full
 
Soms is het één stap vooruit en dan weer twee stappen achteruit. Ach ja... de wondere wereld van de klassieke motorfietsen. Geduld hebben hoort erbij.

Ontsteking stellen met de flitser lukte nooit goed. Daarvoor moet je namelijk je dynamo deksel verwijderen en de moptor starten. Jammergenoeg heeft de CB200 de neiging heeft om via het zijdeksel veel olie er uit te gooien als hij loopt. Dat gaf nogal een zooi op de garagevloer en dus stelde ik hem altijd op het oog. Toen ik de motor kocht dacht ik dat het door de lage compressie en dus aan blowby lag maar inmiddels is de compressie weer prima en blies hij nog steeds olie uit het open deksel. Deze week een goedkoop ontstekingsdeksel kunnen vinden en daar een gat in gemaakt. Beviel goed want het gespetter was over. Meteen ook de vervroeger goed kunnen controleren. Blijkbaar maakt een keer precies afstellen veel uit want hij vonkt nu niet meer tussen de punten.
full


Daarna ook nog synchroon gesteld met de Twinmax. Ging super!

full


Als laatste helaas ook nog het plan opgepakt om de vlotter hoogte nogmaals te controleren/af te stellen omdat één carburateur te hoog stond (lekte iets langs de lucht schroef). Dat is niet goed gelukt en dus liggen de carburateurs weer op de werkbank. Beetje vreemde conclusie: Als ik hem volgens het boekje afstel (21mm boven pasvlak) dan is verzuipt ie aan alle kanten. Vlotters zijn wel goed en de naalden lijken mij ook goed. Binnenkort nog maar eens proberen want ik had nu geen zin meer.
 
Dit weekend de kans gehad om eens goed met het vlotterniveau te experimenteren. Ik heb diverse plekken gelezen dat dit 21mm vanaf het pasvlak van de vlotterbak pakking moest zijn. Daarmee verzoop hij helaas de hele tijd bij het stationair lopen. Ook liep er benzine uit de mengselschroeven. Even de kraan dicht en een paar keer gasgeven en hij liep veel frisser en regelmatiger stationair. Pakte ook veel fijner op.

Uiteindelijk staat de vlotter nu op 22mm vanaf de onderste rand van het pasvlak (zal 24mm vanaf pasvlak zijn). Opgelost! Goed starten, goed stationair, goed oppakken en goed rijden! De vraag waarom hij zo anders afgesteld moet worden is mij eigenlijk een raadsel. Maar goed, het werkt nu.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen dagen mijn tank maar eens ontroest. Dit had ik nog nooit gedaan en op het internet zijn diverse methodes te vinden om het te doen. Ruwweg kom je drie methodes tegen:

1. Elektrisch
2. Sterk zuur dat specifiek bedoeld is om te ontroesten
3. Huishoud middeltjes.

Na lang beraad heb ik gekozen om voor de minst agressieve methode (3) te gaan. Hiervoor heb ik de tank afgevuld met schoonmaak azijn en tafelzout. Schoonmaakazijn is bij de supermarkt trouwens veel en veel goedkoper dan bij de bouwmarkt. Vreemd. De tank van de CB200 is ongeveer 10 liter en ik heb hem gevuld met 6 liter azijn. Voor de rest een halve pot tafelzout, ongeveer 2 liter grind en nog een pietsje water om hem helemaal vol te krijgen. Zout schijnt de zuurgraad en dus de werking van de azijn te versterken. Het grind dient om de roestlaag los te wrijven want als de roest los komt dan laat het een soort film achter die je in principe met je vinger er zo af wrijft. Omdat je bij een tank natuurlijk niet alle plekken kunt bereiken is grind of een aantal moeren een mooie methode om het los te kunnen maken. Ik had toevallig nog een emmer met redelijk schoon grind staan dus heb ik dat maar gekozen.

Het geheel heb ik een paar dagen laten staan en elke dag goed geschud. Na enkele dagen was het resultaat al goed te zien bij de vulopening. Deze was eerst behoorlijk aangeslagen met dikke roest en ook de dop was eerst geheel bruin.
full


Onderin de tank kon ik natuurlijk niet goed kijken en daarom heb ik het lekker een week laten staan. Volgens de experts zou schoonmaak azijn alleen roest oplossen en kan het geen ijzer aantasten. Het vreet het wel in op aluminium. Nu was die kraan toch al lek en had ik een nieuwe op de plank liggen. Daarom heb ik mijn oude benzinekraan opgeofferd en laten zitten.

Afgelopen weekend had ik geen zin om er mee verder te gaan dus had ik besloten om het nog een week langer te laten zitten. Wat kon er immers gebeuren?

Wat er kom gebeuren werd me duidelijk toen ik maandag op mijn werk een appje van mijn vriendin kreeg dat ik waarschijnlijk de tank iets te goed ontroest had en dat er nogal wat stinkende vloeistof op de grond lag. Oeps... Bij thuiskomst bleek er gelukkig geen gat in de tank te zitten maar wel een gat in de benzinekraan. Om precies te zijn in het deel waarmee je hem open en dicht zet. Ok, het tast dus inderdaad aluminium aan en een week is dan lang genoeg om je kraan op te lossen.
full


Daarna de tank met heel veel water doorgespoeld. Gelukkig zijn azijn en zout natuurproducten dus mag het zo de put in. Alle grind verwijderen was nog wel een uitdaging. Kostte me zeker een half uurtje schudden om echt alles er uit te krijgen. Daarna heb ik heel veel WD40 in de tank gespoten om vliegroest te voorkomen. De WD40 heb ik een poel laten vormen en deze opgedept met doeken. Paar keer herhaald om er zeker van de zijn dat er echt geen vocht meer in zat.

Resultaat is een enorme verbetering. Je ziet op de plekken waar roest zat wel een iets andere structuur maar alle dikke schilferende plekken zijn er wel uit. Operatie geslaagd en voor herhaling vatbaar!
full
 
Laatst bewerkt:
Dat azijn zo agressief is tegenover aluminium... zou je toch niet verwachten? Gelukkig is er niet teveel azijn op je blok gedruppeld dan. Zal een stuk minder meuren zodra je je eerste tankbeurt heb gedaan dunkt me?

In een eerdere post heb je het over de twinmax. Heb het filmpje gezien maar wat doet het nou eigenlijk?
 
De azijn was zeker wel over het blok gelopen dus ik heb ook lekker mogen schoonmaken. Vreet ook gelijk in op het blok maar de schade viel gelukkig mee en was zo weg te vegen.

Met de twinmax kan je de carburateurs synchroniseren. Dit doe je door het vaccuum in beide inlaat kanalen te meten en te kijken of dit in balans is. Als het in balans is, dan betekent dat dat je gasschuiven precies tegelijk open gaan en hij mooi gelijkmatig oppakt. Dit controleer je op twee manieren: 1 bij stationair en 2. met een klein beetje gas. Met de eerste controleer je of de stationair schroeven op de carburateur gelijk staan en met de tweede controleer je de afstelling van de kabel (of de kabel bij beide carburateurs tegelijk gaat trekken)
 
De laatste klusjes... Omdat ik met het afstellen van de vlotters wisselende resultaten kreeg, heb ik besloten om dit een keer anders te doen. De resultaten werden waarschijnlijk ook verstoord door wat vuil in de tank maar om zeker te zijn heb ik het vlotterniveau nu een keer niet afgesteld door de vlotterhoogte te meten maar door met een doorzichtige slang te kijken hoe hoog het niveau echt is. Eerste resultaat was op beide vlotterkamers een behoorlijk afwijkend vlotterniveau terwijl ik met de meet methode de vlotters voor mijn gevoel wel precies gelijk had afgesteld.

Om de meting te kunnen doen moest ik wel een vlotterbak modificeren. Nu heb ik nog een tweetal reserver carburateurs liggen dus heb ik daarvan een vlotterbak gepakt en heb ik daar de overloop uit getrokken. Daarna een doorzichtige slang aan de normale overloop uitgang gedaan. Omdat de route naar de slang nu open is, komt als je de kraan open zet de benzine precies even hoog in de slang als in de vlotterbak te staan (communicerende vaten, MAVO 2e klas)
IMG_20180905_192426.jpg

Afgelopen weekend ook nog de bobine en bougiedoppen vervangen. Af en toe startte hij niet helemaal lekker als hij heel warm was en ik hem een minuut of 5 had laten staan. Dat is een bekend probleem bij slechte bobines. En omdat de rest van de ontsteking nieuw is, heb ik deze ook maar vervangen. Dit weekend een flinke proefrit van een kilometer of 100 gemaakt en ik heb nu geen op of aanmerkingen meer. Tijd voor een nieuw project!
 
Zou kunnen maar soms kriebelt het en dat is dan in mijn geval meestal niet echt te negeren!
 
Van het weekend weer eens wat klusjes aan de CB200 gedaan. Dat werd wel weer een keer tijd. Zoals boven te lezen is, had ik had nog een setje carburateurs en filters liggen. Dat setje had ik gekocht omdat van mijn carburateurs de naalden niet helemaal lekker waren. Ook waren mijn aanzuig rubbers gescheurd en de filters zelf ook vrij vuil. Nu zijn voor de 200 de luchtfilters al een tijdje niet meer te koop dus was het mijn plan om het papieren filtermateriaal te vervangen door Twin-air schuim. Een drielaags mat van dat schuim had ik een tijd terug ook al gekocht via eBay.

Ik heb gekozen om als eerste de slechtste filters te gebruiken om het uit te proberen. Deze zijn nogal roestig. Als dit goed lukt dan kan ik die andere filters ook nog wel een keer aanpassen.

Eerst het filterpapier maar eens ruw weggesneden. Dat viel nog niet mee.

full


Daarna met de verfbrander aan de slag gegaan om de lijm zacht te maken. Dat werkte prima want nu kon je het er zo met een grote schroevendraaier af steken. Daarna nog met een mesje de randjes bij het gaas afgewerkt en hem een beetje opgeschuurd om de laatste restje te verwijderen. Voor de netheid zou je er een rupsje nieuwe carroseriekit langs kunnen leggen maar op zich zit het nog prima vast.

full


Nadeel van de verfbrander is dat hij heet is. Stempel is unrelated maar van het concert gisteravond.

full


Uit het schuim heb ik twee stukken geknipt van 30cm bij 5,7cm. Net iets breder gelaten zodat het een beetje klem komt te zitten tussen de zijkanten van het filter. Gelukkig is de mat groot en is er nog genoeg materiaal over voor de andere twee filters.

full


Toen van wat aluminium strip wat klemmetjes gemaakt om het schuim vast te zetten. Per kant moest dat op een iets andere manier omdat de ruimte tussen het filter en de filterkast het wel of niet toestond. Bovenkant filter:

full


Op de foto hierboven zie je ook nog een stukje schuim van de zijkant gezien. Hier zie je duidelijk de drie lagen. Drie lagen is eigenlijk offroad kwaliteit filter. Op zo'n CB eigenlijk een beetje overkill. Aan de onderkant heb ik een ander klemmetje gemaakt:

full


Toen het filtermateriaal er weer uitgehaald, ingeolied met speciale filterolie voor schuimfilters en daarna weer gemonteerd. Gewoon dezelfde filterolie als je voor je enduro of crosser gebruikt

full


Tevens ook maar eens de carburateurtjes vergeleken. Wat bleek nu: Op mijn CB zitten carburateurs met de setting voor een CL. Allemaal net wat anders qua settings:

CB200
Main jet 88
Slow jet 38

CL200
Main jet 95
Slow jet 35

Maar ik zag ook dat de sproeierbuizen ietje anders zijn. De buizen van de CB hebben net iets meer gaatjes.

full


Die buizen zal ik dus maar bij de sproeiers houden. De naalden hebben trouwens ook net een ander nummer:

CB200: 062301
CL200: 062307

Ik heb besloten om het hele setje CB spul bij elkaar te houden en niet te gaan mixen. Lijkt me niet goed om dat het te gaan mixen. De needle jet heb ik ook overgezet door hem er met een dreveltje uit te tikken. Gaat best als je het met beleid doet. Verder heb ik vandaag niet gekomen dus to be continued...
Mijn CB200 van 1975 heeft een main jet van 95 en stationair sproeier van 35. Bij de motor zat een revisiekit met sproeiers 88 en 38. Ik stelde echter vast dat die vervangsproeier 38 iets korter is dan de 35 die erin zat. Ik heb de carburators gereviseerd maar toch de 35 laten zitten daar ik bang was dat de kortere 38 geen brandstof zou krijgen. De luchtschoef is nu wel meer uitgedraaid dan 1 1/2 toer om hem mooi te laten draaien en oppakken.
 
Zolang die "Luchtschroef" in de beurt zit van de fabrieks opgave hoef je niet aan die sproeier te doen . Pas als je hem helemaal dicht moet schroeven of meer dan een anderhalve slag verder moet open draaien is het aanpassen van die sproeier nodig .
Belangrijkste is dat de motor goed stationair draait en netjes oppakt als je gas geeft
 
Terug
Bovenaan Onderaan