Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

blijkbaar is dat lijstje door dezelfde persoon geschreven als die de ketting speling en de aanhaalmomenten van de achter as heeft bedacht

Ik denk dat we ons nog wel eens heel vies kunnen vergissen in de juistheid van de genoemde waarden. Ik bedoel, het is herhaaldelijk nagevraagd door diverse personen, in diverse landen. Telkens komt Yamaha met het antwoord dat de opgegeven 5 - 15 [mm] klopt.

Ikzelf ben werktuigbouwer en doe al het onderhoud zelf. Aanvankelijk was ik ook skeptisch, maar nu neem ik de opgegeven waarden voor kennisgeving aan. Zelf heb ik de afgelopen vakantie de ketting op 15 [mm] gesteld, als ondergrens, en dat is me zeker bevallen.
Bij een bedrijf als Yamaha hebben ze vast iemand die de handleidingen maakt die technisch minder onderlegd is, maar de technische info komt van de R&D afdeling.

Dat 5 - 15 [mm] absoluut gezien weinig speling is, ben ik met je eens. Echter heeft het alles te maken met de draaipunten van de ketting en achterbrug. Deze configuratie kun je niet met je blote oog vergelijken met die van andere motoren. Dat bijv. een R1 op 30 [mm] wordt opgegeven zij dan zo.
 
Laatst bewerkt:
Hey kees, doe (als je tijd hebt) het volgende experiment maar eens.
Koppel de suspension links los en breng de 3 Assen op een lijn. Je bent wtber, dus welke Assen hoef ik je dan natuurlijk niet uit te leggen. De ketting zal nu gewoon netjes strak moeten staan. (niet getrokken, maar gewoon bijna spelings vrij. ) als je nu het wiel naar het verst ingeveerd en verst uitgeveerd brengt, staat de ketting het slapste. Ben jij als wtber met mij eens hè. immers de cirkel beschreven door het achter wiel draait binnen de diameter van de cirkel van de achteras en het voorste kettingwiel.

Mooi.

Stel nu je ketting speling maar eens op 5 mm(dat mag, gezien het voorschrift) bij de stand dat het wiel zou moeten hebben op de zij standaard en probeer je wiel daarna op de positie te brengen waarbij de drie Assen uitgelijnd zijn.
Ben benieuwd hoe je dat gaat vinden. Daarnaast is er al een email van yamaha hier (of op het fz forum waarin de mannen van yahama aangeven dat de speling in de handleiding niet correct is. Maar dat terzijde....doe eerst maar even het experiment.
 
Hey kees, doe (als je tijd hebt) het volgende experiment maar eens.
Koppel de suspension links los en breng de 3 Assen op een lijn. Je bent wtber, dus welke Assen hoef ik je dan natuurlijk niet uit te leggen. De ketting zal nu gewoon netjes strak moeten staan. (niet getrokken, maar gewoon bijna spelings vrij. ) als je nu het wiel naar het verst ingeveerd en verst uitgeveerd brengt, staat de ketting het slapste. Ben jij als wtber met mij eens hè. immers de cirkel beschreven door het achter wiel draait binnen de diameter van de cirkel van de achteras en het voorste kettingwiel.

Mooi.

Stel nu je ketting speling maar eens op 5 mm(dat mag, gezien het voorschrift) bij de stand dat het wiel zou moeten hebben op de zij standaard en probeer je wiel daarna op de positie te brengen waarbij de drie Assen uitgelijnd zijn.
Ben benieuwd hoe je dat gaat vinden. Daarnaast is er al een email van yamaha hier (of op het fz forum waarin de mannen van yahama aangeven dat de speling in de handleiding niet correct is. Maar dat terzijde....doe eerst maar even het experiment.

Ik snap wat je bedoelt, volgens mij heeft iemand op het Duitse MT-forum dit reeds gedaan. Zijn conclusie was dat inveren niet veel meer kettingspanning opleverde. Ik weet alleen dat elke 'boerenfluitjesmonteur' zegt dat 5 - 15 [mm] te weinig is, maar niet weet hoe de draaipunten t.o.v. elkaar zitten. Dat zie je eigenlijk het beste in CAD, de engineers van Yamaha dus.

Ik ben even benieuwd naar de brief... mij ontschoten (link?). Momenteel ben ik even niet in staat het linksysteem even los te gooien en te checken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een paar weken terug met slecht weer gereden en kwam erachter dat heel de motor + zadel en de achterkant van me jas onder de modder zat... Hebben jullie hiero ook last van en heeft er al iemand een andere hugger geplaatst ??
 
Ik heb een paar weken terug met slecht weer gereden en kwam erachter dat heel de motor + zadel en de achterkant van me jas onder de modder zat... Hebben jullie hiero ook last van en heeft er al iemand een andere hugger geplaatst ??

Ja is bij mij ook zo, nou ja mijn jas volgens mij niet.
Heeft iedereen last van (dat vuil worden....) neem ik aan, bij gebrek aan een spatbord zal je dat altijd hebben. Maar daar is de MT-09 niet uniek in, geldt voor heel veel fietsen.
Een grotere hugger zal zeker wat schelen, maar ik lig er niet wakker van. Regenrijden is altijd ruk als je je motor netjes wil houden 8-)
 
Laatst bewerkt:
Yep; mijn rug en zadel wordt ook smerig bij regenrijden. En de personen achter mij houden ook ineens meer afstand :P
 
Hebben jullie de originele kentekenplaat houder er op of een tail tidy? Ik heb er zelf geen (noemenswaardige) last van....heb alles origineel.
 
Ja is bij mij ook zo, nou ja mijn jas volgens mij niet.
Heeft iedereen last van (dat vuil worden....) neem ik aan, bij gebrek aan een spatbord zal je dat altijd hebben. Maar daar is de MT-09 niet uniek in, geldt voor heel veel fietsen.
Een grotere hugger zal zeker wat schelen, maar ik lig er niet wakker van. Regenrijden is altijd ruk als je je motor netjes wil houden 8-)


Haha, dat is het he.. Probeer je er zuinig op te zijn helpt die modder niet mee :(
 
Iemand hier ervaring met een highflow luchtfilter op een verder standaard MT-09 ? Het orginele filter is megadik en ook nog van fijn gaas voorzien, de verandering zal aanzienlijk zijn denk ik maar niet in positieve zin als je het mengsel niet rijker maakt. Ik heb er nu een Boosterplug op gedaan, als je motor verder orgineel is heeft dat geen positief effect. Op mijn 700 daarentegen met ander systeem en k&n filter loopt ie geweldig dankzij de verrijking van het mengsel. Nou hoop ik dat een k&n luchtfilter wat gaat betekenen in combi met de Boosterplug want ik hou de uitlaat het liefst origineel van de XSR900.
 
De ademhaling van de mt-09 is prima, en je zal niet veel winnen... wel als je een ecu flash doet die past bij een bepaalde combinatie van inlaat (filter) en uitlaat (akra, origineel, etc. ).
Open lucht zullen je mengsel nog verder verarmen.
 
Wat versta je onder 'prima' ademhaling. Zoals je kan lezen begrijp ik dat je met alleen een ander luchtfilter zonder verrijking van het mengsel verslechtering berijkt. Op mijn XSR700 is de ademhaling overigens van 'prima' naar 'super' gegaan en daar was geen ecu flash voor nodig. Ecu flash is het mooist maar het mengsel verrijken is de grootste factor en dat kan op meerdere manieren, zoals een stekker die je in 3minuten tussen de luchttempsensor klikt.

Ik lees en zie dat op de 2014 15 mt-09 via het dash gewoon de boel kon afstellen met de CO instelling per cilinder, dat zal wel verdwenen zijn op de euro4 2016?
 
Het 09 filter is ruim bemeten voor de doorstroming.
Een andere filter gaat je dus niet direct helpen. Wel helpt het om de snorkel weg te halen ( incombinatie met ander filter)
De co bijstellingen zijn enkel nuttig voor (bijna) gesloten gasklep, dat is dus meestal als je afremt of stationair draait.
Zie ook:
To be released today DNA Air filter - Page 2

Maar je kunt natuurlijk voor jezelf proberen uit te vogelen hoe het beter werkt.
 
Interessante link. Daar staat ook dat volgens de een de snorkel weghalen geen moer scheelt en de ander weer wel. Wie weet is het filter ruim bemeten, maar het gaas wat ervoor zit en de dikte ziet er bepaald minder luchtdoorlatend uit dan een high flow filter. Feit is dat een motor nooit 100% naar zijn potentie loopt ivm milieurestricties, daar moet ook het filter op aangepast. Dat je niks berijkt met alleen luchtdoorstroom veranderen lijkt me logica.

Het laatste wat je zegt is nog het beste, zelf proberen maar want iedereen zegt toch wat anders en de meeste spreken niet eens uit eigen waarneming. Van jan met de pet tot aan professionals onderling zeggen allemaal wat anders en nergens vind je informatie ondersteunt door wetenschap. Zou toch een erg interessante brandstofmotor-documentaire van te maken zijn, allerlij manieren laten zien en dan ook met metingen vastleggen in diagrammen grafieken etc.

Toch hecht ik waarde aan ervaringen van anderen die iets zelf uit hebben geprobeerd en waargenomen, jij hebt je snorkel weggehaald in combi met een ander filter en dat helpt zeg je, ik neem aan dus ook met verrijking van het mengsel?
 
Heeft er iemand al de standaard verlichting in de koplamp vervangen voor led ? Of een lichtbron wat meer licht geeft en welke? Ik ben ook van plan een autom kettingsmeersysteem te plaatsen hier ook iemand ervaring mee ?
 
Interessante link. Daar staat ook dat volgens de een de snorkel weghalen geen moer scheelt en de ander weer wel. Wie weet is het filter ruim bemeten, maar het gaas wat ervoor zit en de dikte ziet er bepaald minder luchtdoorlatend uit dan een high flow filter. Feit is dat een motor nooit 100% naar zijn potentie loopt ivm milieurestricties, daar moet ook het filter op aangepast. Dat je niks berijkt met alleen luchtdoorstroom veranderen lijkt me logica.

Lees je dat nu eens terug..... de motor loopt (te) arm, arm betekend meer lucht dan nodig is.... als je dus nog meer lucht toevoegt...wordt het er niet beter op. Het mengsel verrijken kan helaas niet, niet zonder het brein aan te passen.
Verwarmen is makkelijk, open filter, open pijp.....


Het laatste wat je zegt is nog het beste, zelf proberen maar want iedereen zegt toch wat anders en de meeste spreken niet eens uit eigen waarneming. Van jan met de pet tot aan professionals onderling zeggen allemaal wat anders en nergens vind je informatie ondersteunt door wetenschap. Zou toch een erg interessante brandstofmotor-documentaire van te maken zijn, allerlij manieren laten zien en dan ook met metingen vastleggen in diagrammen grafieken etc.

Doe een dyno run, vervang je filter, doe nog een run en plaats hier de 2 grafieken.


Toch hecht ik waarde aan ervaringen van anderen die iets zelf uit hebben geprobeerd en waargenomen, jij hebt je snorkel weggehaald in combi met een ander filter en dat helpt zeg je, ik neem aan dus ook met verrijking van het mengsel?

Euh... wat heb ik gedaan zeg je?! Waar staat dat?! Ik heb niks weggehaald, ik heb juist mijn akra-ti eraf gegooid en de originele pijp gemonteerd, heerlijk soepele gasresponds, en Rust....
 
Tmoons. Alleen het mengsel verrijken kan wel degelijk en met goed resultaat heb ik een Boosterplug gebruikt op de XSR700 waar ook een ander systeem en luchtfilter op zit.

Ik vroeg naar persoonlijke ervaringen van mensen met een ander luchtfilter al dan niet afgesteld op de orginele uitlaat, en dus ga ik er vanuit als iemand zegt ''Wel helpt het om de snorkel weg te halen ( incombinatie met ander filter)'' dat je dat proefondervindelijk hebt waargenomen.
 
Beste allen,

ua9cgyqbeo9fi.jpg


Hier mijn nieuwe aanwinst! Mijn tweede nieuwe MT09 van dit jaar, maar dit keer met akra :}

Inmiddels alweer ingereden en ook al mee op vakantie geweest naar Thuringen. 1000km haarspeldbochten in 4 dagen, wat een feest :]

ook heb ik inmiddels bar-end spiegels gemonteerd:

wfhjaq1oafuyh.jpeg


Groeten Peter
 
Hoi,

Ik weet niet of dit mag dus ik vraag het even :). Ik wil mijn carbon Akrapovic race uitlaat voor de mt 09 verkopen en wou hier een link plaatsen naar de marktplaats advertentie.

Mag dat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan