Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Zou je een oudere ecu ook niet kunnen flashen naar het '17 type?
Ik heb er een o2 mod op gezet bij mij en dat helpt ook goed, al heeft die soms nog zijn on/off momentjes, die gebeuren nu precies minder en gelijkmatiger.
 
Er is 1 reflash geweest van Yamaha voor de eerste MT 09's in 2015
Maar dat werd wel alleen gedaan als je er zelf om vroeg,dus mogelijk is dat niet gedaan bij die motor.
En een O2 controller maakt in elk geval een groot verschil,ik heb beide aanpassingen op mijn 2014 en ben daar zeer tevreden over. :)
 
Vandaag mijn nieuwe motor opgehaald! Eerste 100km zit erop, wat een feest om hiermee dijkjes te rijden *O*

De vering staat nog een beetje slap afgesteld, maar dat is zo op te lossen :)
full
 
Laatst bewerkt:
Sinds een paar weken nieuwe banden, RS3. Echter, nu heb ik een ongewenste bijwerking...vanaf 145 km per uur begint het stuur te slaan, niet heftig maar wel zodanig dat ik er ongemakkelijk van werd. Banden zijn uiteraard netjes gebalanceerd... (in Purmerend) verder ook geen klachten of vreemde Bin effecten. Iemand hier dezelfde ervaring en nog belangrijker, een oplossing?
 
Zo eindelijk naar enkele weken nu 500km op de teller,op naar de 1000 km.Vandaag een akrapovic carbon line besteld,en nog wat kleine accessoires.
 
Hoi,

mijn eerste post in dit topic en hoop dat er in de nabije toekomst nog vele mogen volgen :)

Ik rijd momenteel op een kawa Z750R (vloeken in de kerk, sorry ;) ). Nu heb ik enkele weken geleden op het Yamaha event in Amsterdam gereden op het nieuwe model van de MT09 en ik was opslag verliefd, 3-cilinder blok, gewicht en zichthouden. Wat een genot!

Omdat ik deze voor nu nog iets te prijzig vind zijn mijn pijlen gericht op het "oude" model. Nu heb ik afgelopen zaterdag een kort testritje gemaakt op een MT09 uit 2014 met +- 20k op de teller. Nu vielen mij een aantal dingen op en wilde eigenlijk even checken of dat "erbij hoort" of dat dit alleen bij deze fiets het geval was. De betreffende fiets was zover ik kon oordelen nog helemaal standaard met een standaard uitlaat.

1- Aan van de linkerkant van de motor (kon niet goed beoordelen waar) hoorde ik een geluid dat ik niet kon plaatsen, geen ratel/tik in het blok maar meer een suizende geluid? ik weet niet goed hoe dit te omschrijven dus maar was benieuwd of iemand een idee heeft wat dit zou kunnen zijn?

2- Bij lage constante snelheden lijkt de motor te stotteren/ rijdt deze bokkig, omhoog/omlaag schakelen had weinig/geen effect. Nu snap ik dat de MT09 een 3 cilinder blok heeft dat iets rauwer kan lopen dan mijn 4 cilinder kawa maar dit voelde niet heel prettig. Het leek iets minder te worden toen de motor iets warmer werd maar nog steeds niet zoals ik zou verwachten. Is dit normaal?

De houding het gewicht en een 3-cilinder motorblok ben ik nog steeds erg over te spreken dus ben erg benieuwd naar jullie reactie!

Alvast bedankt :)


Bedankt voor de reacties, ondanks de tegenvaller na het rijden met het 2013 model waar ik mee gereden heb nog 2 testritten gemaakt. Het 2014 model was al stukken beter dan de eerst waar ik mee had gereden, nog steeds benieuwd naar de verschillen met het 2015 model opzoek gegaan voor een volgende testrit.

Toen kwam ik een 2016 model tegen die eind januari 2017 gekentekend was. Testrit gemaakt en ik was om 8-)

Sinds gister dus trots eigenaar van dit nieuwe avontuur 8-) :
MT09.jpg


Net 5 maanden oud en nog vol in de fabrieksgarantie, door de vorige eigenaar al opgeleukt met een aantal dingen dus ik ben erg tevreden!

Vanaf nu gaat dit topic dus op mijn watchlist :) :Y
 
Ziet er goed uit! Is die 09 op de luchtinlaat standaard in het 2016 model? Ik vind het wel een leuk detail.
 
Thanks! :)Volgens mij is dat standaard inderdaad.

Pads op de tank zijn volgens mij het enige dat niet standaard is in die kleur
 
Laatst bewerkt:
Zou je een oudere ecu ook niet kunnen flashen naar het '17 type?
Ik heb er een o2 mod op gezet bij mij en dat helpt ook goed, al heeft die soms nog zijn on/off momentjes, die gebeuren nu precies minder en gelijkmatiger.

Dat had ik ook gevraagd, om mijn 2015 naar een 2016 te "flashen". Dat schijnt niet te gaan omdat het 2016 model bijv. al traction control heeft etc. Die gebruikt andere sensoren, andere electronica en daar is de ecu ook op gebouwd/afgesteld.
Het 2017 model heeft ook nog een slipperclutch en dat lijkt me ook iets te zijn waardoor je een 2016 niet kan flashen naar het 17 model...

Als mijn MT uit de garantie is ga ik wel eens kijken naar PowerCommanders oid. Mijn dealer had iets voor een Super Ténéré gedaan, dat ding had 20% meer vermogen! Maar dat gaat niet in de garantie periode.

Mij valt me wel op dat mijn MT (18.000 km) de laatste tijd meer mechanisch geluid maakt en stationair echt niet "stil" is. Zou dat evtl. die kettingspanners kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
Sinds een paar weken nieuwe banden, RS3. Echter, nu heb ik een ongewenste bijwerking...vanaf 145 km per uur begint het stuur te slaan, niet heftig maar wel zodanig dat ik er ongemakkelijk van werd. Banden zijn uiteraard netjes gebalanceerd... (in Purmerend) verder ook geen klachten of vreemde Bin effecten. Iemand hier dezelfde ervaring en nog belangrijker, een oplossing?

Wel RS3 op de motor, maar ook een StreetBox! Ben nu bezig met de 2e achterband, bevalt me erg goed (beter dan de Michlin Pilot Road 4).

Wellicht de balancering toch nog maar eens checken? Spanning in orde?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou beide lekker laten voor wat het is en s-tec performance benaderen, die herprogrammeren je ecu voor 240 gbp en dan ben je helemaal het mannetje. Echt waar.
Via Facebook is het makkelijkste.


En voor de mapping zou ik eens bij s-tec in groot Brittannië navraag doen. 240 gbp voor een ecu flash.... inclusief jouw wensen!


Iemand hier ervaring met een flash/tune van Carmo in Helmond?

MT-09 / FZ-09 / FJ-09 Tracer : Carmo Electronics - Motorbike parts or electronics

Het is aardig prijzig, maar een PowerCommander is ook duur...
Zie quote's hierboven O-)

Het is afhankelijk of de prijs incl. afstelling op een Dynobank is.
Zomaar een andere ecu/software installeren en dan niet afstellen op een Dynobank heeft geen zin...

Sorry, maar deze opmerking is niet helemaal juist :j . Als jij bedoeld dat je de software van je magnetron er opgaat prakken, ja heb je gelijk :Y .
Maar wat je waarschijnlijk bedoeld is dat als je software van een MT-09 neemt, die aanpast (bijvoorbeeld de AIS wegschrijft, de gas respons aanpast, of niet opstarten in standaard modus maar bijvoorbeeld altijd in B) en dan naar een andere MT-09 verzenden.
Stel jezelf deze vraag eens: Denk eens na wat er in Japan is gebeurd toen jouw motor daar over de productielijn ging? Denk jij nu echt dat jouw daar is gerollerbanked? Nee, natuurlijk niet! :N Is ook helemaal niet nodig. Alleen als jij Rossi heet, (of Melandri, of Gibbernau… of weet ik hoe die knakkers allemaal heten) heeft het zin (lees het is het geld niet waard) om de software helemaal op jouw hardware te tunen. Als jij er, net als bijna iedereen hier in dit draadje, op de Nederlandse openbare weg meer rondrijd :] met zo nu en dan een tripje naar de Eifel, Vogezen en Italië, heb je geen eindeloze rollerbank sessies nodig om je motor op te peppen met wat nieuwe software!
Wat je WEL nodig hebt, is iemand die verstand van zaken heeft, iemand die weet waar hij mee werkt. Ik ken Carmo niet, maar zij zullen vast weten wat ze doen. Wat ik me wel afvraag, is hoeveel “extra” :? werk zij hebben aan de motoren die regulier bij hen op de bank komen.

Hey, maar een kleermaker kreeg het voor elkaar om een keizer naakt door de stad te laten lopen… gelukkig is het weer niet te koud deze tijd van het jaar. _O- _O- :W
 
[...]
Sorry, maar deze opmerking is niet helemaal juist :j . Als jij bedoeld dat je de software van je magnetron er opgaat prakken, ja heb je gelijk :Y .
Maar wat je waarschijnlijk bedoeld is dat als je software van een MT-09 neemt, die aanpast (bijvoorbeeld de AIS wegschrijft, de gas respons aanpast, of niet opstarten in standaard modus maar bijvoorbeeld altijd in B) en dan naar een andere MT-09 verzenden.
Stel jezelf deze vraag eens: Denk eens na wat er in Japan is gebeurd toen jouw motor daar over de productielijn ging? Denk jij nu echt dat jouw daar is gerollerbanked? Nee, natuurlijk niet! :N Is ook helemaal niet nodig. Alleen als jij Rossi heet, (of Melandri, of Gibbernau… of weet ik hoe die knakkers allemaal heten) heeft het zin (lees het is het geld niet waard) om de software helemaal op jouw hardware te tunen. Als jij er, net als bijna iedereen hier in dit draadje, op de Nederlandse openbare weg meer rondrijd :] met zo nu en dan een tripje naar de Eifel, Vogezen en Italië, heb je geen eindeloze rollerbank sessies nodig om je motor op te peppen met wat nieuwe software!
Wat je WEL nodig hebt, is iemand die verstand van zaken heeft, iemand die weet waar hij mee werkt. Ik ken Carmo niet, maar zij zullen vast weten wat ze doen. Wat ik me wel afvraag, is hoeveel “extra” :? werk zij hebben aan de motoren die regulier bij hen op de bank komen.

Hey, maar een kleermaker kreeg het voor elkaar om een keizer naakt door de stad te laten lopen… gelukkig is het weer niet te koud deze tijd van het jaar. _O- _O- :W
~[/quote]

PS. IK rij nooit op de nederlandse wegen :P

Ja, je hebt (gedeeltelijk) ook gelijk. Ik weet niet precies wat (je met) een andere ECU kan doen. Ik bedoelde meer het installeren en afstellen van een Powercommander bijv. Dat kan je installeren en dan een standaard programmering gebruiken. Dat heeft volgens mij geen zin.
Ik heb zelf ervaring met een Powercommander maar dan in combinatie met luchtfilter, airbox aanpassing en andere uitlaat. Dan moet je de boel wel fatsoenlijk op een rollenbank afstellen. En dat heeft dan een goed merkbaar effect. En er zit wel degelijk verschil of iets dan op laagland niveau is afgesteld of meer op hoogte, zoals bij mij is gebeurd.
Maar dat is uiteraard wat anders dan "gewoon" een ecu flashen oid. Dat is alleen software aanpassing doe onafhankelijk van de hardware gedaan kan worden.

Als m'n MT uit de garantie is ga ik toch eens kijken naar wat aanpassingen in airbox, software ed. En dan niet persé om een paar pk-tjes extra want dat is toch niet direct merkbaar of nodig hoewel ik met mijn Z750 met ±12% extra vermogen aan de achterband op een bergpas wel merkte dat ie wat extra kracht had dan ervoor. Want je voelt op 2400 mtr hoogte merkbaar dat het vermogen terugloopt en dat ie meer moeite met "ademen" heeft :z
Ik zou vooral een betere gasrespons willen hebben. Af en toe doet de gasreactie m'n lijn in/door de bocht kaputt maken ;) Als ie dan weer eens wat horkerig reageert... Bergaf rijd ik meestal in de B-Modus :] Maar omhoog wil ik wel vol vermogen. (heb in Motorrad een test gelezen waar ze in de Std- en A-Modus hetzelfde vermogen hadden gemeten en in de B-Modus 15 pk minder.)

Oh, en de keizer loopt ondertussen in een bontjas door de stad want dat zou hem sterker moeten laten lijken ;)
 
Laatst bewerkt:
Beste MT-09 rijders,
Is de vering van het 2017 model goed genoeg om goed mee te gummen?
Is het de achtervering die ontoereikend is? ( de voorvering ziet er goed uit en redelijk instelbaar).
Ik heb onlangs test gereden op het 2017 model en vond de vering nogal slap en weinig gedempt(de dealer zei dat de motor "toeristisch" ingesteld stond en een stuk strakker kon)
Ik kom van een 2000 SV650S met volledig instelbare achterveer en hyperpro veren in de voorvork. (ik ben dus redelijk goede vering gewoon)
 
Beste MT-09 rijders,
Is de vering van het 2017 model goed genoeg om goed mee te gummen?
Is het de achtervering die ontoereikend is? ( de voorvering ziet er goed uit en redelijk instelbaar).
Ik heb onlangs test gereden op het 2017 model en vond de vering nogal slap en weinig gedempt(de dealer zei dat de motor "toeristisch" ingesteld stond en een stuk strakker kon)
Ik kom van een 2000 SV650S met volledig instelbare achterveer en hyperpro veren in de voorvork. (ik ben dus redelijk goede vering gewoon)

Tja..je hebt gummen en gummen. Ik kom van een RSV en Blade af en merk zeker verschil. Echter heb ik bewust hiervoor gekozen vanwege iets relaxtere rijstijl inmiddels.
En zoals je zei zijn er genoeg upgrades mogelijk.
Toevallig ben ik in korte tijd van 2016 model naar 2017 gegaan en vind ik de voorvering op de 2017 inderdaad wel beter af te stellen. Achterveer staat standaard af fabriek op 4 en kun je naar 7.
Of dat helpt zul je zelf moeten proberen.
Ik heb hem achter op 5 staan, want dan klopt mijn "rider sag" namelijk.
 
Beste MT-09 rijders,
Is de vering van het 2017 model goed genoeg om goed mee te gummen?
Is het de achtervering die ontoereikend is? ( de voorvering ziet er goed uit en redelijk instelbaar).
Ik heb onlangs test gereden op het 2017 model en vond de vering nogal slap en weinig gedempt(de dealer zei dat de motor "toeristisch" ingesteld stond en een stuk strakker kon)
Ik kom van een 2000 SV650S met volledig instelbare achterveer en hyperpro veren in de voorvork. (ik ben dus redelijk goede vering gewoon)

Als ik de laatste Tests mag geloven dan is de vering van het 2017 Model een stuk beter dan de voorganger modellen.
Als de vering nu wel instelbaar is (dus niet alleen de veervoorspanning) dan kan je hem nog naar jouw wensen aanpassen.

Als je bij je oude sv650 alleen Hyperpro veren in de voorvork gewend bent dan zou de standaard vering van de 2017 MT09 geen probleem moeten zijn :]
 
Vorige week stond ik bovenop een pas in de Dolomieten te kijken naar een Duitse MT 09 van 2014 in geheel originele staat. Er zat een setje Pirelli Diablo's onder waar de rullen aan hingen bij de randen. Met schaamrood op mijn kaken vertelde ik dat er bij mijn MT met Michelin PR4's altijd nog zeker een vingerdikke schaamrand over blijft. Zijn antwoord was: "Its Always the rider" :) :)
 
Vorige week stond ik bovenop een pas in de Dolomieten te kijken naar een Duitse MT 09 van 2014 in geheel originele staat. Er zat een setje Pirelli Diablo's onder waar de rullen aan hingen bij de randen. Met schaamrood op mijn kaken vertelde ik dat er bij mijn MT met Michelin PR4's altijd nog zeker een vingerdikke schaamrand over blijft. Zijn antwoord was: "Its Always the rider" :) :)

Rullen aan de banden kan ook betekenen dat de vering slecht is afgesteld ;)
Maar hij heeft gelijk, het is altijd de rijder :] de «grens» ligt bij iedereen ergens anders.

Bij hoge(re) temperaturen en bij veel bochten en vooral veel achter elkaar beginnen mijn banden ook met «rullen» maar toch anders en minder dan op een circuit. Dan moet je echt pushen... en de vraag is of je dat op de openbare weg wilt of niet. Normaal gesproken rijd je op de openbare weg je schaamrand aan de voorkant niet weg. Dat gaat alleen als je echt gaat pushen. Achterband is anders, die rijd je veel sneller tot op de rand.
Ik had het vorig jaar bij 35 raden buiten temperatuur, ik was lekker aan het sturen, maar hij begon op een gegeven moment voor en achter te glijden, zowel links als rechts. Je kan dat prachtig en stoer vinden maar ik ben toch van het gas gegaan. Ik neem het risico dat ik toch een keer onderuit schuif op de openbare weg liever niet zolang ik het zelf in de hand heb |(

Maar het belangrijkste is dat je er zelf plezier in hebt, dan maakt het niet uit of je schaamranden hebt of niet, rullen of geen rullen en of een ander nog harder rijdt of niet. Toch? :]
 
Mijn lol op de motor hangt niet af van de grootte van mijn 'schaamrand'. Zie dat persoonlijk ook niet als meetstaf mits het je circuit motor is. Als je randen hebt op je circuit banden dan zou ik zeggen dat het zelfvertrouwen er nog niet helemaal in zit. Dat is ook oké. Only a sith deals in absolutes }) .
 
Laatst bewerkt:
quote]Zwizz750 schreef op 13 juni 2017 @ 10:37:

[...]


Rullen aan de banden kan ook betekenen dat de vering slecht is afgesteld ;)
Maar hij heeft gelijk, het is altijd de rijder :] de «grens» ligt bij iedereen ergens anders.

Bij hoge(re) temperaturen en bij veel bochten en vooral veel achter elkaar beginnen mijn banden ook met «rullen» maar toch anders en minder dan op een circuit. Dan moet je echt pushen... en de vraag is of je dat op de openbare weg wilt of niet. Normaal gesproken rijd je op de openbare weg je schaamrand aan de voorkant niet weg. Dat gaat alleen als je echt gaat pushen. Achterband is anders, die rijd je veel sneller tot op de rand.
Ik had het vorig jaar bij 35 raden buiten temperatuur, ik was lekker aan het sturen, maar hij begon op een gegeven moment voor en achter te glijden, zowel links als rechts. Je kan dat prachtig en stoer vinden maar ik ben toch van het gas gegaan. Ik neem het risico dat ik toch een keer onderuit schuif op de openbare weg liever niet zolang ik het zelf in de hand heb |(

Maar het belangrijkste is dat je er zelf plezier in hebt, dan maakt het niet uit of je schaamranden hebt of niet, rullen of geen rullen en of een ander nog harder rijdt of niet. Toch? :]~[/quote]


Klopt helemaal wat je zegt!

Ik heb mijn MT nu 2 jaar en heb hem de afgelopen week echt leren kennen in de Dolomieten.
Heb echt voor mijn kunnen op de grens gereden en dat ging elke dag beter.
Na 40 haarspeldbochten achter elkaar schrik je niet meer als de achterkant iets wegglijdt :)
Heb heerlijk genoten op mijn originele MT uit 2014 en de carbon Akra heeft flink gebrult :)

Je hoort hier een hoop over dat je het nieuwste verbeterde model moet hebben en er zonder vering en gasrespons upgrade niet mee te rijden valt. Je kan dus ook heel veel plezier hebben met het eerste model. Mij hoor je niet klagen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan