Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

En daar stond hij dan :)

Super gaaf. De hoeveelheid lol die je daarop kan beleven, holy smackers. Ik ga alleen een beetje de mist in bij het vrij kritische vraagstuk 'Wie koopt dit?'. Maargoed, ik denk dat Yamaha dat ook wel weet. Niet voor niks dat ze deze op a la R1M op bestelling gaan leveren.

Eerder deze week lekte er wat renders uit van een 300 variant. Daar zie ik dan meer markt voor. Mooi alternatief op die waardeloze machines van Piaggio.
 
Na in november vorig jaar m'n A rijbewijs te hebben gehaald en een paar proefritten te hebben gemaakt heb ik afgelopen week een MT-09 2018 gekocht (Niet de SP omdat ik die kleur niet zo mooi vind). Op Youtube kwam ik veel clips tegen waarop mensen afraden om een MT-09 te rijden als eerste motor omdat deze te krachtig zou zijn alleen vond ik dit dus wel meevallen tijdens mijn proefrit (Heb wel in STD mode gereden met TC op 1 ). Nu heeft een vriend van mij van de week een tank slapper gehad en deze ligt nu in het ziekenhuis (gaat wel goed met hem op een gebroken heup na). Ik twijfel nu dus of ik mn nieuwe MT-09 niet moet laten voorzien van een stuurdemper. Wat raden jullie aan en waarom ?
 
Zeker als je flink aan het gas hangt en de weg is niet vlak kan een tankslapper ontstaan,
een stuurdemper kan helpen om dat te voorkomen.Ik heb het zelf 2 keer meegemaakt 1 keer op
de snelweg,die ontstond door het slechte wegdek en 1 keer bij voluit accelereren op een klinkerweg,beide motoren hadden geen stuurdemper.Rij je altijd rustig dan heeft een stuurdemper weinig nut.Wil je er 1 aanschaffen dan is een verstelbare wel aan te raden,want
sommige van de niet instelbare maken dat de motor zwaarder stuurt wat bij lage snelheden
niet prettig is.
 
Laatst bewerkt:
Na in november vorig jaar m'n A rijbewijs te hebben gehaald en een paar proefritten te hebben gemaakt heb ik afgelopen week een MT-09 2018 gekocht (Niet de SP omdat ik die kleur niet zo mooi vind). Op Youtube kwam ik veel clips tegen waarop mensen afraden om een MT-09 te rijden als eerste motor omdat deze te krachtig zou zijn alleen vond ik dit dus wel meevallen tijdens mijn proefrit (Heb wel in STD mode gereden met TC op 1 ). Nu heeft een vriend van mij van de week een tank slapper gehad en deze ligt nu in het ziekenhuis (gaat wel goed met hem op een gebroken heup na). Ik twijfel nu dus of ik mn nieuwe MT-09 niet moet laten voorzien van een stuurdemper. Wat raden jullie aan en waarom ?
Ik zou ook geen MT 09 aanraden voor een beginner. Dat ligt niet aan het vermogen op papier...
De tankslapper kon gemakkelijk vermeden worden door de vering correct in te stellen op haar gewicht en rijstijl.
De mt09 heeft echt geen stuurdemper nodig, er is geen probleem met de geometrie. (Alleen als de vering niet correct is ingesteld)
Ik heb al 8k km op de mijne gezet, en meerdere malen wheelies gemaakt, soms onbedoeld en op slechte wegen maar nooit ook maar iets gehad dat in de buurt kwam van een tankslapper. ( Ook een proberen uit te lokken, maar dat ging ook niet)
Correct reageren op een (beginnende) tankslapper kon ervoor zorgen dat er geen gevolgen waren.

Hopelijk wordt ze snel beter en is ze niet bang om opnieuw op de motor te kruipen.
 
Correct reageren op een (beginnende) tankslapper kon ervoor zorgen dat er geen gevolgen waren.

Dit vooral. Als je schrik krijgt en je je stuur harder vast gaat nemen, verergert het probleem. Hou je armen soepel en je wiel zal zich stabiliseren.. tenzij je al op de grond ligt -O-
 
Op de een of andere manier kan ik niet quoten, Maargoed...

Mt09 is ook mijn 1e motor, en ik snap al die paniekzaaiers niet. Gewoon zorgen dat je met verstand rijdt en zorgen dat je leert hoe je moet remmen en uitacceleren in bochten, i.p.v. maar wat te doen (dat geldt bij iedere motor). Ook qua vering moet ik zeggen dat je alles.met een korrel zout moet nemen (tenzij je zwaar bent). Zeker voor straatgebruik is deze prima, kneedown op straat en het maximale van je vering vragen is gewoon nooit verstandig. Begrijp me niet verkeerd, ik ken de grens van mijn Mt09 echt nog niet, en die zoek ik op straat ook niet op, dan is er altijd marge om te corrigeren!

Maar dit is slechts mijn mening, negeer die gerust hahaha.
 
Na in november vorig jaar m'n A rijbewijs te hebben gehaald en een paar proefritten te hebben gemaakt heb ik afgelopen week een MT-09 2018 gekocht (Niet de SP omdat ik die kleur niet zo mooi vind). Op Youtube kwam ik veel clips tegen waarop mensen afraden om een MT-09 te rijden als eerste motor omdat deze te krachtig zou zijn alleen vond ik dit dus wel meevallen tijdens mijn proefrit (Heb wel in STD mode gereden met TC op 1 ). Nu heeft een vriend van mij van de week een tank slapper gehad en deze ligt nu in het ziekenhuis (gaat wel goed met hem op een gebroken heup na). Ik twijfel nu dus of ik mn nieuwe MT-09 niet moet laten voorzien van een stuurdemper. Wat raden jullie aan en waarom ?

Voor de mt-09 zijn geen goede stuurdemper verkrijgbaar,omdat er geen goede bevestigingspunten zijn om een stuurdemper te laten werken.Heb er zelf naar geïnformeerd.Alleen Chinese troep verkrijgbaar, kijkt leuk maar werkt niet.
 
Op de een of andere manier kan ik niet quoten, Maargoed...

Mt09 is ook mijn 1e motor, en ik snap al die paniekzaaiers niet. Gewoon zorgen dat je met verstand rijdt en zorgen dat je leert hoe je moet remmen en uitacceleren in bochten, i.p.v. maar wat te doen (dat geldt bij iedere motor). Ook qua vering moet ik zeggen dat je alles.met een korrel zout moet nemen (tenzij je zwaar bent). Zeker voor straatgebruik is deze prima, kneedown op straat en het maximale van je vering vragen is gewoon nooit verstandig. Begrijp me niet verkeerd, ik ken de grens van mijn Mt09 echt nog niet, en die zoek ik op straat ook niet op, dan is er altijd marge om te corrigeren!

Maar dit is slechts mijn mening, negeer die gerust hahaha.

Qua vering ben ik het helemaal met je eens, hoor van bepaalde mensen dat de vering zo super kut is want dat hebben ze ergens gezien op internet maar met met 80kg heb ik eigenlijk nergens last van. Neemt niet weg dat ik er ooit andere cartrifges in doe en een andere schokbreker.
 
Voor de mt-09 zijn geen goede stuurdemper verkrijgbaar,omdat er geen goede bevestigingspunten zijn om een stuurdemper te laten werken.Heb er zelf naar geïnformeerd.Alleen Chinese troep verkrijgbaar, kijkt leuk maar werkt niet.
Nou dat heb je mis er zijn genoeg stuurdempers te krijgen,alleen kosten ze niet weinig. :)
Zitten zo tussen de 400-600,- euro.
Voorbeeld https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...p/B00XJPBVRO&usg=AOvVaw1ENvSr_DXy43Yex7uDy2Kr
Ga altijd voor een kwalitatief goede,een goedkoop prul krijg je spijt van en is weggegooid geld.
Goede merken zijn oa öhlins,Toby,Matris,GPR.
 
Laatst bewerkt:
Hallo mensen,

Ben momenteel met de olie van de voorvork van mijn 2014-er aan het wisselen. Nu zou ik graag willen weten wat de totale slag van de rebound schroef is. Dat is de kleine schroef bovenop de rechter poot van de voorvork. Is er iemand die de schroef van volledig dicht naar volledig open wil draaien (of andersom), en mij het aantal omwentelingen kan geven? Dat kunnen ook 1/4 omwentelingen zijn.

Natuurlijk wel even onthouden in welke stand ie stond voordat je eraan gaat draaien, zodat je hem weer in dezelfde stand terug kan zetten.

Jullie zouden me ermee helpen!

Thanks!

Kees
 
3-21 en 3-22 van je owners manual :)


dbqptx.jpg



Hallo mensen,

Ben momenteel met de olie van de voorvork van mijn 2014-er aan het wisselen. Nu zou ik graag willen weten wat de totale slag van de rebound schroef is. Dat is de kleine schroef bovenop de rechter poot van de voorvork. Is er iemand die de schroef van volledig dicht naar volledig open wil draaien (of andersom), en mij het aantal omwentelingen kan geven? Dat kunnen ook 1/4 omwentelingen zijn.

Natuurlijk wel even onthouden in welke stand ie stond voordat je eraan gaat draaien, zodat je hem weer in dezelfde stand terug kan zetten.

Jullie zouden me ermee helpen!

Thanks!

Kees
 
3-21 en 3-22 van je owners manual :)


[afbeelding]


Bedankt, niet helemaal wat ik zoek maar ik ben inmiddels al wel wat verder. Als je de dop namelijk van de vorkpoot afschroeft, kan de rebound-schroef veel vaker rond dan 3x. Maar in het WPH staat eveneens een afstelmaat, welke ik aan ga houden.

Kees
 
ik moet nog wat na meten voor kees. ga ik zo doen, was er even bij ingeschoten.
zelf ook een vraagje...
waar zit de sensor die het olie lampje aanstuurt?
hoe werkt die sensor? ( en dan bedoel ik niet dat het een druk of niveau meting is, maar het mechanisme waarmee gemeten wordt?
 
Net gemeten, 10 halve omwentelingen. dus 5 rotaties van 360 graden.
de rotaties lopen uiteraard net niet gelijk met de klikjes.
 
Net gemeten, 10 halve omwentelingen. dus 5 rotaties van 360 graden.
de rotaties lopen uiteraard net niet gelijk met de klikjes.

Dank je wel! Kan aan mij liggen, maar ik voel of hoor geen klikjes wanneer ik aan de rebound schroef draai..

Edit... ik denk dat ik het weet. Heb de vork redelijk uit elkaar liggen, en zie dat er in de rebound versteller van de mijne geen klik-kogel (met veer) aanwezig is. De gebruikershandleiding van de mijne rept ook niet over kliks maar over omwentelingen.

@Theo, welk bouwjaar is de jouwe?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan