Voeding TomTom aansluiten accu

JoostMeij

Die hard MF'er
19 mrt 2013
767
0
Voor velen wellicht een makkie, voor mij een raadsel:

Als je de voedingskabel van een TomTom rider aansluit op de plus en min van de accu, zodat ik de navigatie kan aansluiten wanneer ik ga rijden, trekt deze dan ook stroom wanneer de motor stil staat? Of gaat deze pas stroom gebruiken wanneer ik de navigatie aansluit op de voedingskabel?
 
Volgens de motorzaak trok de transformator van mijn Rider5 2mA aan lekstroom. Dit is bijna niets, opzich moet de accu dat makkelijk aankunnen in de winterstalling.
Ik kan het zaakje ook gewoon afkoppelen met de stekker bij het laaddock en druppellader.

Ik heb al eens gelezen dat na een paar jaar de contacten op het dock gaan corroderen als er stroom opstaat. Ook een Garmin heeft hier last van.
Maar ik heb er zelf nog geen ervaring mee, alleen van horen zeggen.

Opzich lijkt het mij beter dat het aangesloten is achter het contactslot en een relais, maar ik wilde ook graag een accessoireaansluiting. (die ik nooit gebruik)
 
Ik heb alles direct op de accu. Zit er nu 2 jaar op en geen last van corrosie en nog nooit met lege accu gezeten. Zelfs na maand of 2 niet rijden is het starten en lopen. Je zou m eventueel met een schakelaar op de accu kunnen zetten om zeker van je zaak te zijn.
 
Mijn iGo cradle trok altijd wat stroom (samen met USB stekker) en dat heeft mij toch een keer een accu gekost. Ook kwam er corrosie tussen de + en - pool. Maar die zaten ook dicht bij elkaar. Als dat bij de tomtom ook zo is zou ik er zeker een relais tussen zetten.
 
Mijn iGo cradle trok altijd wat stroom (samen met USB stekker) en dat heeft mij toch een keer een accu gekost. Ook kwam er corrosie tussen de + en - pool. Maar die zaten ook dicht bij elkaar. Als dat bij de tomtom ook zo is zou ik er zeker een relais tussen zetten.

Onmogelijk.
Volgens de experts hier kan dit niet. Als je de lekstroom uitrekend in tijd kom je op 256 dagen voordat je de accu leeggetrokken hebt.
En zolang staat je motor normaal gesproken niet stil.
 
Ik heb een 5-polige Audio(DIN)plug (met opschroefbare dop) via een zekering van 2 ampere rechtstreeks op de accu aangesloten.

full


De voeding van de Garmin kan bij gebruik via een 3 polige plug in het chassisdeel geschroefd worden.

Ook kan ik mijn druppellader op die plug aansluiten. De soldeerverbindingen in de stekker voorzien van een flinke dot vaseline en de aansluitingen van de kabels op de stekkers met zelfvulcaniserend isolatieband afgetaped.
 
Laatst bewerkt:
Toch wordt het al snel een gevalletje theorie versus praktijk.

Ik werk vaak aan toer-achtige motorfietsen en lekstroom problemen door navigatie ben ik meer dan eens tegen gekomen, al dan niet door of in combinatie met alle andere elektronica die er aan geknoopt wordt zoals intercom, alarm etc. Tom tom houders alsook Garmin 660 houders doen het zeker. Lekstroom op je accu wil je gewoon minimaliseren dus ik sluit ze altijd geschakeld aan. Kan je ook veel netter aansluiten, massa aan het balhoofd/frame en geschakelde plus van stadslicht of remlicht schakelaar. Mooi kort draadje dat je mooi met de originele kabelboom kan laten meelopen. Het trekt nauwelijks amperage dus de originele zekering voor die groep voldoet prima. Veel moderne fietsen hebben ook een accessoire stekker (bmw oa) met een geschakelde plus die je daar prima voor kunt gebruiken en daar ook voor bedoeld zijn. Er wordt zoveel nutteloos gerommeld met elektronica, daar sta je zelfs als insider nog wel is van te kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan