Haperende Transalp

22 feb 2005
84
0
Hallo allemaal,

Sinds lange tijd zit ik weer eens op het forum.
Ik ben in bezit van een Honda Transalp XL600V.
Sinds medio vorig jaar ging hij steeds beroerder lopen.
Ik heb dit zelf niet meegemaakt omdat mijn dochter er toen op rond reed.
Als de motor gestart wordt kan je hem ongekend hoog in toeren jagen, niets aan de hand.
Ga je daarin tegen een stukkie rijden, houd hij bij wat hogere toeren sterk in.
Gas er af en weer gewoon rustig verder tot er weer toeren gemaakt wordt.
De ANWB is er bij geweest en samen tot de conclusie gekomen dat het in de voorste cylinder moet zitten.
ANWB heeft het toen niet kunnen fiksen.
Heb zelf al 4 nieuwe bougies en een andere bobine geplaatst, zonder resultaat.
Nu zat ik te denken, kan het zo zijn dat het membraan van de voorste carburateur lek is?
De CDI is mijn inziens oke daar er onbelast hoog in toeren gedraaid kan worden zonder ook maar 1 misslag.
Heeft er hier misschien iemand ervaring mee?
Graag hoor/lees ik jullie bevindingen!!
 
ANWB _O-

Zit een brandstofpomp op toch? Zou die als eerst controleren. Verder tankbeluchting controleren en zeefje/kraan op doorstroming. Qua symptomen lijkt het erop dat hij de vlotterbakken leeg trekt.
 
Bij de eerdere modellen zakt t zadel te ver door, waardoor de stekkeraansluiting van een cdi bekneld raakt. En uiteindelijk stuk gaat.
Volgens mij is er plek om die cdi wat te verleggen. En is ook te vervangen, infien nodig.

Makkelijk te doen, gratis, wie weet list t wat op.

Edit
Wat rambabbel zegt is logisch.
Ik had niet goed gelezen, het stukje over gas terug en dan weer goed kunnen rijden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
CDI gaat hier niet op, motor is van een later bouwjaar.
En de tankontluchting is open.
Het probleem doet zich ook alleen voor bij de eerste cylinder.
Ohw ja, een brandstofpomp zit er niet op, is gewoon zwaartekrachtvoeding!
 
Laatst bewerkt:
Membraan is zo te controleren.

Maar check ook kraan, filter en benzineleiding. Met t ook op brandstoftekort.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met te weinig klepspeling gaat ie dan vermogen inleveren?
Ik vindt het zo vreemd dat zonder belasting ongekende toeren kunnen worden gedraaid.
 
Laatst bewerkt:
Met te weinig klepspeling gaat ie dan vermogen inleveren?
Ik vindt het zo vreemd dat zonder belasting ongekende toeren kunnen worden gedraaid.

In dat geval, kan ook valse lucht zijn..
Maar als de klepspeling te krap is, kan hij koud normaal rijden, indien warm zet 't spul uit(daarom heb je klepspeling nodig) en sluit een klep niet goed meer af.. kan hitte niet kwijt-gaat inbranden dus als je er mee doorprut nwe klep en op de zitting inslijpen..
 
Dat van de voorste cylinder weet ik (samen met de ANWBer)
omdat de voorste bougies kneiter zwart waren en slecht vonkte.
Tevens hebben we de achterste cylinder uit geschakeld en toen viel er helemaal niet meer mee weg te rijden.
En de achterste cylinder zag alles er uit zoals het er uit hoort te zien.
De laderij is op orde, is ook zeer recent vervangen, accu en spanningsregelaar.
Maar nog even voor de goede orde, hij geeft problemen zowel koud als warm, zit geen verschil in.
Het is starten en wegrijden, dan gelijk, als de toeren iets omhoog gaan houd hij in.
Eigenlijk valt er niet op te rijden.
Heb dezelfde klachten gehad met de oude alp maar daar kwam hij steeds zelf weer bij, wat resulteert in erg schokkerig rijden tot opeens op het achterwiel willen rijden!!
Daar was er een CDI stuk.
Nu is dat echter niet zo, ANWBer dacht aan ontsteking of brandstof toevoer van de voorste cylinder.
Of inderdaad de kleppen te strak van de voorste cylinder (ook ANWBer).
Mijn vraag was dan ook of dit probleem een lek membraan zou kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
Waarom niet de CDI? Per cilinder een CDI. Wat is er met het bouwjaar? Heb jarenlang Transalp gereden, probleemloos alleen storing met de CDI gehad. Een contactbreuk manifesteerde zich alleen als de motor, en dus de CDI warm was.
1e Keer een vervangen door een gebruikte, de tweede keer zelf opgezocht in het gietwerk en gesoldeerd.
Dus waarom je dit uitsluit weet ik niet. Mogelijk een lenen voordat je gaat aanschaffen zou ik zeker proberen. CDI was toen eigenlijk de enige storing die een Transalp had. Ik heb er twee gehad, beide ruimschoots over een ton gereden, zomer en winter. En dat was de enige storing ooit.
 
Waarom controleer je dat niet gewoon, je kan wel vragen of wij denken dat het daar aan ligt maar tot je het gecontroleerd hebt weet je het niet. Laat je niet teveel op het verkeerde been zetten door de wegenwacht. Er zullen vast uitzonderingen zijn maar ik heb de meest vreemde diagnoses gezien van de ANWB.
 
heb er ook meerdere gehad en cdi klinkt aan de hand van het verhaal aannemelijk. Echter heb ik ook wel is vergelijkbare symptomen gehad, meerdere keren stil gestaan met het idee dat een brandstof/onstekings probleem de oorzaak was. Bobines door gemeten een 1 met een volgens mij te hoge weerstand in het primaire circuit vervangen. loste het probleem helaas niet op. toen carbs losgehaald voor een verdere diagnose en daar wel het probleem gevonden. Membraam was nog heel maar er zaten loopsporen(krassen) op de plastic vacuum gasschuif. Omdat er weerstand ontstond tussen de behuizing en de gasschuif werd deze (en dus de naald) niet goed met het vacuum omhoog getrokken. Dit is een vrij strakke fitting en dus temperatuur-gevoelig. Na het weg polijsten van de krassen met waterschuurpapier en hermontage van het geheel liep hij weer als vanouds. Dit verklaard ook wel de andere kleur van de bougies.
 
Ja,dus......ik had eerder al geschreven dat de bougies en de bobine al vervangen waren.
Er is op de voorste cylinder nu een goede sterke vonk, en dan ga ik dus verder zoeken en verdenk ik dus het membraan van de voorste carburateur....wat is daar nu mis mee????
Als het in de CDI zou zitten geloof ik niet dat de motor gewoon soepel draait, koud en warm.
 
Ja,dus......ik had eerder al geschreven dat de bougies en de bobine al vervangen waren.
Er is op de voorste cylinder nu een goede sterke vonk, en dan ga ik dus verder zoeken en verdenk ik dus het membraan van de voorste carburateur....wat is daar nu mis mee????
Als het in de CDI zou zitten geloof ik niet dat de motor gewoon soepel draait, koud en warm.

zo duidelijk was dat toch niet, dat ze vervangen waren.
en een motor die in zijn vrij soepel tot aan het rood draait wil niets zeggen. als hij 1 pk levert (iedere cylinder een halve, als er maar 1 zou werken niet) kan hij dat doen, maar dat wil dus absoluut niets zeggen over eendert wat dat het foutloos werkt.
 
Klopt, een vonk tijdens belasting moet beter z'n best doen dan stationair..
Het lijkt me niet zo'n gek idee als je de cdi vervangt om deze uit te sluiten...
Ik heb ook eens een ontstekings defect gehad, dat zich alleen in 1 van de 2 cylinders uitte..
 
Nu kan ik me hier wel weer heel druk om gaan maken maar als er niet gelezen wordt houd alles op.....
Ten eerste staat er in de eerste post wel degelijk dat ik de bougies en bobine al vervangen had.
En ten tweede was mijn oorspronkelijke vraag of het aan een kapot membraan zou kunnen liggen.....
Ik krijg van alles om mijn oren geslingerd van wat het allemaal wel zou kunnen zijn en als ik daar dan weer op reageer staat de helft van de goegemeente op z'n achterste benen.
Vervolgens wordt de techneut van de ANWB afgeschilderd alsof hij zo van de ambachtsschool afkomt, maar de eerste de beste die hier reageert moet ik direct op zijn woord geloven....beetje raar, vindt ik.
Maar deze reactie van mij zal ook wel weer niet in goede aarde vallen, waarvoor excuus!
Heren, vergeet als 't u blieft wat ik hier gevraagd heb, ik ga het zelf wel uit zoeken.
 
Nu kan ik me hier wel weer heel druk om gaan maken maar als er niet gelezen wordt houd alles op.....
Ten eerste staat er in de eerste post wel degelijk dat ik de bougies en bobine al vervangen had.
En ten tweede was mijn oorspronkelijke vraag of het aan een kapot membraan zou kunnen liggen.....
Ik krijg van alles om mijn oren geslingerd van wat het allemaal wel zou kunnen zijn en als ik daar dan weer op reageer staat de helft van de goegemeente op z'n achterste benen.
Vervolgens wordt de techneut van de ANWB afgeschilderd alsof hij zo van de ambachtsschool afkomt, maar de eerste de beste die hier reageert moet ik direct op zijn woord geloven....beetje raar, vindt ik.
Maar deze reactie van mij zal ook wel weer niet in goede aarde vallen, waarvoor excuus!
Heren, vergeet als 't u blieft wat ik hier gevraagd heb, ik ga het zelf wel uit zoeken.
Even rustig adem halen. Hier zitten wel een paar mensen die het weten kunnen, maar jij weet niet wie dat zijn en het duurt 8,4 jaar voor je de vakmensen van de loze blaters kunt onderscheiden.

Beste recept: Rustig blijven, goed de vraag lezen, antwoord geven en je niet opwinden, want dan zitten er weer een paar te lachen. Langzaam maar zeker kom je er wel met behulp van mede-MF-ers.
 
Dank voor je pleidooi Bolski.
Kom sinds tijden weer eens aanwippen, maar heb gelijk alweer mijn buik ervan vol.
Dat respect waar je het over hebt begrijp ik als geen ander
heb alleen nu sterk de indruk dat hier op het Motor-forum het respect ver te zoeken is.
Als er niet direct in de houding gesprongen wordt staan de heren gelijk op de achterste benen.
Delete mijn hele account maar hoor, want ik kom hier niet meer langs!
 
Zoals je t beschrijft ervaar ik t ook.
Niet( goed) lezen en met allerlei ( vooruit; goed bedoelde) adviezen komen waar niet om gevraagd wordt.
Dat is helaas op de meeste fora het geval, maar hier is t eerder regel dan uitzondering geworden.
Het ontneemt je wel een beetje de zin( en de moed) om hier nog een vraag te stellen.
 
Dank Derk!
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan