Luistert het klepstellen wel zo nauwkeurig?

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Ik sleutel al best een tijdje aan scheeps diesels en het stellen van de kleppen doe ik gewoon op gevoel. Even warm laten lopen en dan overal 'wat speling' afstellen. Sinds kort ben ik door het motorvirus besmet en ben ik dus ook bezig met benzinemotoren.
Steeds lees ik weer dat mensen met voelermaatjes te werk gaan. Het doel van klepspeling is dat de klep door de veer volledig dicht gedrukt kan worden. Het enige nadeel van te veel klepspeling is dat de klep een ietsiepietsie later opent en eerder sluit maar als ik naar de steilheid van de nok kijk kan dat nooit veel schelen.

Mijn vraag : luistert het echt zo naukeurig die klepspeling?

Graag de mening van de kopstukken hierover.
Hoi,
Aad.
 
Vrijdagmiddag topic? :?
Een scheepsdiesel heeft gigantische kleppen met een mega tolerantie in vergelijking tot een motorfietsblok.
Motorfiets bijvoorbeeld: 0.16 mm +-0.03 mm. Probeer dat maar met het blote oog te zien. :+
 
Mijn vraag : luistert het echt zo naukeurig die klepspeling?
Ja.




Zeker bij motoren met shims (stelschroefjes niet zoveel ervaring mee) loopt die speling eerder terug dan op doordat de kleppen iets inslaan in de zitting. Als er geen of te weinig speling is komt de klep minder goed in de zitting, kan minder goed z'n warmte afvoeren en heb je dus groter risico op verbrande kleppen.
 
en minder ver open gaat en dat maakt het grootste verschil. en ja het steekt nauw.
met druk gevulde scheepsmotoren die de 200 RPM niet eens halen zal het allemaal iets minder nauw steken inderdaad. die hebben tijd zat voor voldoende vulling omdat ze meestal overbelucht zijn en het vermogen geregeld wordt door de hoeveelheid stookolie die wordt ingespoten. er zitten geen vlinderkleppen in die de luchtstroom beïnvloeden en meestal is er van echte filters ook geen sprake in de luchtstroom.
bij auto en motorfietsen moet er veel hogere toeren gedraaid worden en is de tijd dat de kleppen open zijn dus ook veel korter. ga je die tijd nog verder verkorten door te veel klepspeling en minder opening door te veel klepspeling dan krijg je een behoorlijk vermogensverlies en dat gecombineerd met restricties als luchtfilter en vlinderklep krijg je dan een hele slechte vulling en daardoor een beroerd lopende motor.
 
Ik sleutel al best een tijdje aan scheeps diesels en het stellen van de kleppen doe ik gewoon op gevoel. Even warm laten lopen en dan overal 'wat speling' afstellen. Sinds kort ben ik door het motorvirus besmet en ben ik dus ook bezig met benzinemotoren.
Steeds lees ik weer dat mensen met voelermaatjes te werk gaan. Het doel van klepspeling is dat de klep door de veer volledig dicht gedrukt kan worden. Het enige nadeel van te veel klepspeling is dat de klep een ietsiepietsie later opent en eerder sluit maar als ik naar de steilheid van de nok kijk kan dat nooit veel schelen.

Mijn vraag : luistert het echt zo naukeurig die klepspeling?

Graag de mening van de kopstukken hierover.
Hoi,
Aad.
Ja.
 
Ik sleutel al best een tijdje aan scheeps diesels en het stellen van de kleppen doe ik gewoon op gevoel. Even warm laten lopen en dan overal 'wat speling' afstellen. Sinds kort ben ik door het motorvirus besmet en ben ik dus ook bezig met benzinemotoren.
Steeds lees ik weer dat mensen met voelermaatjes te werk gaan. Het doel van klepspeling is dat de klep door de veer volledig dicht gedrukt kan worden. Het enige nadeel van te veel klepspeling is dat de klep een ietsiepietsie later opent en eerder sluit maar als ik naar de steilheid van de nok kijk kan dat nooit veel schelen.

Mijn vraag : luistert het echt zo naukeurig die klepspeling?

Graag de mening van de kopstukken hierover.
Hoi,
Aad.


Ja !!

Al bij meerdere motoren die niet lekker liepen en slecht startten, de kleppen gesteld en vervolgens naar het verbijsterde gezicht van de eigenaar gekeken, omdat de motor (koud) met 1 druk op de knop meteen aansloeg. (2 x meegemaakt, dat bij een VFR geimporteerd uit Californië alle 16 kleppen te strak stonden)
 
Ik sleutel al best een tijdje aan scheeps diesels en het stellen van de kleppen doe ik gewoon op gevoel. Even warm laten lopen en dan overal 'wat speling' afstellen. Sinds kort ben ik door het motorvirus besmet en ben ik dus ook bezig met benzinemotoren.
Steeds lees ik weer dat mensen met voelermaatjes te werk gaan. Het doel van klepspeling is dat de klep door de veer volledig dicht gedrukt kan worden. Het enige nadeel van te veel klepspeling is dat de klep een ietsiepietsie later opent en eerder sluit maar als ik naar de steilheid van de nok kijk kan dat nooit veel schelen.

Mijn vraag : luistert het echt zo naukeurig die klepspeling?

Graag de mening van de kopstukken hierover.
Hoi,
Aad.

we hebben hier geen stork of deutz, druppeltje olie er onder klap op de klep stoter op de klep en klaar.
De duo fuel, gas motoren en kleinere is het ook stellen met voeler maten, hogere toeren minder speling.
Hoe meer toeren hoe minder tijd de kleppen hebben en hoe gevoeliger het komt.

of heb ik het nu verkeerd.
 
JA, dat luistert heel nauwkeurig.

Misschien geven onderstaande filmpjes jou een beeld van bewegende kleppen.


Nee, dit zijn géén scheepsmotoren. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan