hulp nodig bij ontluchten remmen

Dunewar

Die hard MF'er
2 nov 2008
338
24
Oostende
Ik heb hulp nodig. Das duidelijk!

bij mijn 1996 non-ABS ST1100 Pan European had ik deze zomer wat vreemde rem-ervaringen : de voorremmen bleven verschillende malen steken, en af en toe kon ik het remhendel helemaal tot tegen het handvat trekken, na wat pompen was dit over. Aangezien het een 20 jaar oude motor betreft wou ik nieuwe remleidingen monteren (Hell stainless steel braided) en de klauwen reviseren (nieuwe rubbers en proper maken).
Dit is vlot gegaan, alleen krijg ik nu het systeem niet onder druk. Ik mag staan pompen aan die remhendel tot ik een ons weeg!

Ik zie nergens een lek. De remvloeistof blijft gewoon in de rempomp container staan. Eerste idee is : rempomp kaduuk. Maar als ik de banjobolt even losmaak en dan knijp, dan spuit er een mooi straaltje uit. Dus die lijkt het te doen.

Hier is mijn procedure voor ontluchten : leiding op ontluchtingsnippel, andere kant in proper potje met remvloeistof. Duwen op remhendel, en kijken voor luchtbellen...die niet komen!

Ook met de ontluchtingsnippels dicht krijg ik geen enkele druk in het systeem. Ik moet duidelijk iets mis doen, maar wat?? Als ik die slang van de nippel doe en dan pomp, dan komen een paar druppels remvloeistof tevoorschijn, maar zeker niet genoeg om enige druk te zetten. Er wordt dus ergens lucht meegetrokken of zo?

Iemand hier ervaring mee? Ik kan de motor zo niet naar de dealer rijden (en mijn trots laat dat niet toe, alhoewel dat aan het afkalven is).

Op den duur word ik paranoide, en begin ik al te denken aan lekkende klauwen, lucht die langs de zuigers naar binnen gaat enz...
 
Als je het gehele systeem leeg hebt gehad zoals jij, dan kun je het beste van onderaf ontluchten:

Spuit (haal je bij bijv. apotheek) met remvloeistof vullen, slangetje eraan en op het ontluchtingsnippel zetten.

Ontluchtingsnippel open draaien en langzaam remvloeistof injecteren.

De vloeistof duwt nu de lucht in het systeem omhoog en die komt er in het reservoir uit.

Als het reservoir gevuld is en er geen lucht meer uitkomt draai je eerst het nippel dicht en daarna verwijder je de slang.

Op deze manier heb je in 5 minuten je systeem ontlucht.

Pas wel op m.b.t. knoeien van de vloeistof en het overlopen van het reservoir: je lak wordt niet blij van remvloeistof.
 
Is die niet met een gecombineerd remsysteem?

Eerst achter doorspoelen en ontluchten, dan linkerklauw voor, dan rechterklauw voor.
 
Is die niet met een gecombineerd remsysteem?

Eerst achter doorspoelen en ontluchten, dan linkerklauw voor, dan rechterklauw voor.
Nee, het is een Amerikaanse import zonder gecombineerd systeem en zonder ABS. Zou dus simpel moeten zijn...

Ik ga straks eens een spuit halen, maar wat ik mij afvraag : de lucht zou er toch ook moeten uitgeduwd worden en via de nippel eruit komen?
 
Nee, het is een Amerikaanse import zonder gecombineerd systeem en zonder ABS. Zou dus simpel moeten zijn...

Ik ga straks eens een spuit halen, maar wat ik mij afvraag : de lucht zou er toch ook moeten uitgeduwd worden en via de nippel eruit komen?
Soms gaat het lastig.

Dan is van onderaf vullen handiger.

Let dan op het ev overlopen van het reservoir, of het sproeien van dot4 door het persen.
 
Soms gaat het lastig.

Dan is van onderaf vullen handiger.

Let dan op het ev overlopen van het reservoir, of het sproeien van dot4 door het persen.


Ok, dat is dan het eerste plan! Is het normaal dat ik er via de gewone weg geen enkele beweging in krijg? Het lijkt wel alsof het remhendel geen enkele tegenstand heeft...
 
Ok, dat is dan het eerste plan! Is het normaal dat ik er via de gewone weg geen enkele beweging in krijg? Het lijkt wel alsof het remhendel geen enkele tegenstand heeft...
Dat kan.

Eerst proberen of het van onderaf lukt. Kost beetje DOT, en wat tijd. Mocht het niet lukken, is dat als enige verloren, en weet ja dat er wellicht iets meer is.

Of je krijgt het wel netjes op spanning, en dan is het goed.
 
Inderdaad soms vanaf onder met grote injectiespuit remolie in spuiten.

wat ik wel eens gehad heb dat de instelbare aanslag voor je rempomp te ver ingesteld was,en de pomp niet zijn maximale slag haalde en daardoor niet pompte,terug gesteld toen lukte het,ook toen een tijd staan klooien..

misschien heb je daar wat aan..

Succes
 
Een veel gemaakte fout bij ontluchten is dat de remhendel te ver tegen het stuur wordt getrokken. Dan druk je de remzuiger voorbij het punt waar de vloeistof normaliter wordt
'uitgewisseld' tussen pomp en leiding, en trek je uit de lege leiding juist weer lucht naar binnen.
Dan gebeurt er dus weinig.
Er werd vroegah zelfs een officiele aanwijzing door Honda rondgestuurd dat dealers bij ontluchten een blokje tussen stuur en remhendel moesten plakken om dit te voorkomen.
Ik zal even zoeken, volgens mij heb ik dat Honda Service Bericht nog wel ergens....
 
Handigheidje voor remmen ontluchten : doe in een glazen potje ongeveer 3 cm nieuwe remvloeistof draai bij de remklauw de ontluchtingsnippel los en doe hier een slangetje op wat je onder het niveau van de vloeistof in het glazen potje laat uitkomen (zet het potje ergens op iets lager dan de remklauw) als je nu je remhendel inknijpt zul je in het potje luchtbellen zien komen laat je nu je remhendel los dan zul je zien dat de vloeistof in je voorraadpotje aan je stuur zakt dat komt door dat er onder geen vloeistof omhoog zal gaan door het gewicht van de vloeistof zal het makkelijker van boven naar onder gaan als andersom zo kun je dit doen tot er in het potje bij de remklauw geen belletje's meer komen wel opletten dat je het rempotje op tijd bijvuld anders zuig je weer lucht aan mocht het potje onder te vol worden zet dan wel de nippel dicht voor dat je het slangetje afkoppeld dit moet je ook doen als je klaar bent met ontluchten, zo kun je ingeval van dubbele klauwen beide zijden doen en ook je hoofdremcilinder kun je zo doen heel verhaal maar doe het al jaren zo en elke keer weer super harde remmen zonder lucht
 
Laatst bewerkt:
Hier komt'ie, ze hebben het hier over lekken van vloeistof, maar waar vloeistof uitgaat, kan lucht naar binnen, het is al oud (1975) maar gaat nog steeds op
full
 
Handigheidje voor remmen ontluchten : doe in een glazen potje ongeveer 3 cm nieuwe remvloeistof draai bij de remklauw de ontluchtingsnippel los en doe hier een slangetje op wat je onder het niveau van de vloeistof in het glazen potje laat uitkomen (zet het potje ergens op iets lager dan de remklauw) als je nu je remhendel inknijpt zul je in het potje luchtbellen zien komen laat je nu je remhendel los dan zul je zien dat de vloeistof in je voorraadpotje aan je stuur zakt dat komt door dat er onder geen vloeistof omhoog zal gaan door het gewicht van de vloeistof zal het makkelijker van boven naar onder gaan als andersom zo kun je dit doen tot er in het potje bij de remklauw geen belletje's meer komen wel opletten dat je het rempotje op tijd bijvuld anders zuig je weer lucht aan mocht het potje onder te vol worden zet dan wel de nippel dicht voor dat je het slangetje afkoppeld dit moet je ook doen als je klaar bent met ontluchten, zo kun je ingeval van dubbele klauwen beide zijden doen en ook je hoofdremcilinder kun je zo doen heel verhaal maar doe het al jaren zo en elke keer weer super harde remmen zonder lucht

DAt is nu net precies hoe ik het ook deed en al aan al mijn andere motoren gedaan heb. Maar die luchtbellen komen slechts heel sporadisch, en het niveau in het rempotje blijft gewoon staan.
 
Vorige week iets soortgelijk gehad. Klauwen volledig uit elkaar en nieuwe leidingen, hoofdremcilinder volledig leeg gehad.

Ik kon ook pompen wat ik wilde, deed niets. Uiteindelijk opgelost doordat ik de mazzel had dat het een ontluchtingslang was die nieuw en schoon was.

Ik heb er aan gezogen en trok op die manier de remvloeistof de leiding in. Wel oppassen want je wilt het niet binnen krijgen en je heb zo de voorraad leeg. :)

db
 
Ik heb hulp nodig. Das duidelijk!

bij mijn 1996 non-ABS ST1100 Pan European had ik deze zomer wat vreemde rem-ervaringen : de voorremmen bleven verschillende malen steken, en af en toe kon ik het remhendel helemaal tot tegen het handvat trekken, na wat pompen was dit over. Aangezien het een 20 jaar oude motor betreft wou ik nieuwe remleidingen monteren (Hell stainless steel braided) en de klauwen reviseren (nieuwe rubbers en proper maken).
Dit is vlot gegaan, alleen krijg ik nu het systeem niet onder druk. Ik mag staan pompen aan die remhendel tot ik een ons weeg!

Ik zie nergens een lek. De remvloeistof blijft gewoon in de rempomp container staan. Eerste idee is : rempomp kaduuk. Maar als ik de banjobolt even losmaak en dan knijp, dan spuit er een mooi straaltje uit. Dus die lijkt het te doen.

Hier is mijn procedure voor ontluchten : leiding op ontluchtingsnippel, andere kant in proper potje met remvloeistof. Duwen op remhendel, en kijken voor luchtbellen...die niet komen!

Ook met de ontluchtingsnippels dicht krijg ik geen enkele druk in het systeem. Ik moet duidelijk iets mis doen, maar wat?? Als ik die slang van de nippel doe en dan pomp, dan komen een paar druppels remvloeistof tevoorschijn, maar zeker niet genoeg om enige druk te zetten. Er wordt dus ergens lucht meegetrokken of zo?

Iemand hier ervaring mee? Ik kan de motor zo niet naar de dealer rijden (en mijn trots laat dat niet toe, alhoewel dat aan het afkalven is).

Op den duur word ik paranoide, en begin ik al te denken aan lekkende klauwen, lucht die langs de zuigers naar binnen gaat enz...

Nachtje een elastiek of zo welke je remhandel tegen het handvat houdt heeft al menig voor rem probleem opgelost.

Probeer het maar.
 
Ik laat meestal eerst de zwaartekracht het 1e werk doen:
Reservoir vullen met remvloeistof, ontluchtingsnippel opendraaien met een slangetje van een cm of 30 er op, wat ik omhoog laat wijzen.
Dan ondertussen wat andere klusjes aan de motor doen en regelmatig een blik werpen op het slangetje (en het reservoir of het niet leeg raakt). Op een gegeven moment komt er vloeistof in het slangetje te staan. Nu zit er dus remvloeistof in de leiding. Hier zit nog wel wat lucht bij, dus gewoon ontluchten is nog nodig, maar de rest van de lucht er uit krijgen gaat nu vrij eenvoudig.

Om de laatste lucht die evt nog bovenin de leiding blijft zitten bij de banjo aan de hoofdremcilinder nog een makkelijk trucje:
Als bij het ontluchtingsnippel geen lucht meer mee komt en dus eigenlijk alle lucht er uit moet zijn vul ik het reservoir tot het gewenste niveau en doe de deksel er op.
Dan 1 remklauw loshalen en 1 zuiger naar buiten pompen. Deze dan met de hand stevig weer naar binnen duwen. eventuele lucht (bovenin) de leiding wordt nu met kracht je reservoir in meegesleurd door de vloeistof. vooral NIET vergeten eerst het deksel te plaatsten :+
 
Succes!!
De truk met de spuit en het langs onderen vullen deed het. Het rempotje liet ineens een grote boer, en toen kon ik op de klassieke manier ontluchten.
Het blijkt een veel voorkomend probleem te zijn bij de st1100 volgens stowners.com. Air-lock in de rempomp heet het daar.
Nu heb ik een duidelijk drukpunt, vrij draaiende wielen en mooi gereviseerde remmen. Met dank voor alle hulp!!
 
Succes!!
De truk met de spuit en het langs onderen vullen deed het. Het rempotje liet ineens een grote boer, en toen kon ik op de klassieke manier ontluchten.
Het blijkt een veel voorkomend probleem te zijn bij de st1100 volgens stowners.com. Air-lock in de rempomp heet het daar.
Nu heb ik een duidelijk drukpunt, vrij draaiende wielen en mooi gereviseerde remmen. Met dank voor alle hulp!!

jouw "air-lock" lijkt mij gewoon te komen doordat de rempomp in een slechte positie staat, namelijk dat de compensatie gaatjes niet het hoogste punt zijn.

en ik lees hier veel methodes (daarom geen slechte) die een grote kans op smossen hebben.
Zoals ik het altijd doe en nog nooit gefaald heeft :
nieuwe/lege remleidingen/klauwen : rempomp in juiste positie (zie hierboven), ontluchtingsnippels uit klauwen halen en weer monteren met "teflon tape" er rond, darmpje tussen nippel en spuit, nippel open, reservoir vullen en onderdruk trekken met de spuit. ondertussen lichte tikjes geven tegen de klauwen zodat luchtbelletjes beter eruit komen. door de onderdruk zuig je gewoon de vloeistof uit het reservoir door de leidingen en klauwen in de spuit. herhalen tot er geen lucht meer mee komt. ondertussen wel goed opletten dat je het reservoir niet leeg zuigt (pas op , kan soms snel gaan). geen lucht meer ? dan zuigers zover mogelijk uitpompen, nippel open zetten en met de hand zuigers volledig induwen, daardoor komen ook de laatste mogelijke belletjes achter de zuigers naar buiten.

waarom langs onder zuigen, en niet persen ? door onderdruk zuig je de leiding extra vast op de nippel, bij persen zou je wel eens teveel druk ineens kunnen zetten waardoor het darmpje eraf vliegt en de vloeistof in het rond ...
ook een voordeel van zuigen is : als de compensatiegaatjes niet open zijn merk je dat direkt, er zal niets in de spuit terecht komen, geen lucht en ook geen olie. laat je ze los schiet ze geheel weer in. Als je perst langs onder en de gaatjes zijn niet vrij, krijg je weer een losschietend darmpje met alle gevolgen van dien.

gewoon vloeistof vervangen/ontluchten ? darmpje aan spuit op nippel, nippel open en gewoon pompen. door de druk schuif je de spuit uit, laat je los is de weerstand van de spuit te groot, dus wordt er vloeistof uit het reservoir aangezogen. de moment dat er propere vloeistof door het darmpje komt en geen luchtbelletjes meer , ben je klaar ;) ook hier best (ik doe dit altijd) teflon rnd de nippels om te voorkomen dat je lucht trekt via de schroefdraad).
 
Nooit probleem mee gehad, met een keer of 20 is het goed. Als de plunjer dan al versleten is zou ik ook maar niet te vaak remmen ....
Dan heb je altijd geluk gehad dat het bij jou wel lukte.
Met 20x pompen gaat die plunjer niet stuk maar ik lees hier verhalen van mensen die uren lang te vergeefs blijven pompen. voor de schroefdraad in de klauw lijkt me het ook niet bevorderlijk.
Ik heb het al erg vaak meegemaakt dat het op de normale wijze niet lukte, maar met een spuit van onder af was het binnen 5 minuten klaar. Als het binnen 30 minuten niet lukt gaat het na 3 uur ook niet lukken en kan je beter een spuit pakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan