Warm laten lopen

Spurtt

Die hard MF'er
7 jan 2012
272
0
Amsterdam
Je hebt motorrijders die de sleutel omdraaien en gelijk met een koude motor weg blazen en motorrijders die eerst hun motor stationair warm laten lopen, rustig gas geven, beetje de benzine laten rond vloeien.

Maar is dat tweede per definitie beter? En wat kan er gebeuren als je iedere keer met een koude motor weg trekt?
 
gewoon gaan rijden. en als je motor op temperatuur is kun je serieus aan het gas gaan hangen.

stilstaand de motor warm laten draaien slaat nergens op. onnodige belasting op het milieu en je portemonnee
 
Maar gelijk wegrijden dus, maar met beleid. Gewoon de eerste kilometers rustig aan doen en dan kun je los gaan.

Ik race altijd gelijk weg, maar niet meer doen dus..
 
Niet 'gelijk gaan rijden'. Je hebt mensen die nog net niet met het indrukken van de startknop de koppeing al op laten komen. Minutenlang stationair warmdraaien is niet goed maar het andere extreme ook niet. Start dat ding, zet rustig je helm op en trek je handschoenen aan, stap op en rij weg. Heeft de olie net even de kans om fatsoenlijk rond te gaan.
 
~
Niet 'gelijk gaan rijden'. Je hebt mensen die nog net niet met het indrukken van de startknop de koppeing al op laten komen. Minutenlang stationair warmdraaien is niet goed maar het andere extreme ook niet. Start dat ding, zet rustig je helm op en trek je handschoenen aan, stap op en rij weg. Heeft de olie net even de kans om fatsoenlijk rond te gaan.[/quote]

Dat dus. Warmdraaien bestaat in feite niet, de motor word echt niet warm van 5 minuten stationair draaien. Op temperatuur laten komen door de eerste km's rustig te rijden wel.
 
\
Niet 'gelijk gaan rijden'. Je hebt mensen die nog net niet met het indrukken van de startknop de koppeing al op laten komen. Minutenlang stationair warmdraaien is niet goed maar het andere extreme ook niet. Start dat ding, zet rustig je helm op en trek je handschoenen aan, stap op en rij weg. Heeft de olie net even de kans om fatsoenlijk rond te gaan.[/quote]

Dat dus. Warmdraaien bestaat in feite niet, de motor word echt niet warm van 5 minuten stationair draaien. Op temperatuur laten komen door de eerste km's rustig te rijden wel.

Yes, maar laat hem wel even 10-20-30 sec draaien voor je meteen wegrijdt. Je kan 'meteen wegrijden' ook in negatieve zin overdrijven.
 
Laatst bewerkt:
Uhmm volgens mij is het precies andersom...

De smering is er gewoon, als je hem start, het probleem is/was TE HOGE oliedruk, die lagerschalen kapot kan duwen..

Plaats maar eens een oliedrukmeter, en kijk maar eens wat er met de druk gebeurt bij koude en warme motor, daar kan wel 3-4 bar verschil in zitten, maar met de betere multigrade olieen is dat probleem ook minder geworden...
 
Uhmm volgens mij is het precies andersom...

De smering is er gewoon, als je hem start,
Dat duurt even
het probleem is/was TE HOGE oliedruk, die lagerschalen kapot kan duwen..
Er zit een overdrukventiel in het blok.
Plaats maar eens een oliedrukmeter, en kijk maar eens wat er met de druk gebeurt bij koude en warme motor, daar kan wel 3-4 bar verschil in zitten, maar met de betere multigrade olieen is dat probleem ook minder geworden...
Logisch dat de druk lager wordt omdat de olie dunner wordt bij warm blok.
 
het is niet omdat de motor draait dat alles wat onder druk moet staan ook effektief direkt onder druk staat, dus een hoopje (of is het een kudde ?)seconden wachten is aan te bevelen.

Bij een modern motorblok met verdringerpomp zou er direct overal druk moeten zijn, of zijn er moderne 4-tak smeersystemen die lak hebben aan de wet van Pascal?
Bij niet-yamaha (want die hebben een olieniveaulampje) is het zo: oliedruklampje uit = voldoende oliedruk
 
Laatst bewerkt:
Ik lees hier alleen maar over oliedruk maar zijn de smeereigenschappen van koude en warme olie wel hetzelfde ?
En de temperatuur van de mechanische delen. Die krijgen ook een net andere vorm als ze warm zijn.
Heeft ook invloed op passing en toleranties.

Oliedruk is gewoon erg belangrijk. Net als flow. En smeereigenschappen.

Volgens mij is het al heel erg lang zo, dat direct volgas wegknallen met een koud blok niet goed is.
Nou is dat wel een extreem, maar toch.

Ik zie het wel eens bij klanten, die hun motor komen ophalen. Zelfs met nieuwe banden :X
 
En de temperatuur van de mechanische delen. Die krijgen ook een net andere vorm als ze warm zijn.
Heeft ook invloed op passing en toleranties.

Oliedruk is gewoon erg belangrijk. Net als flow. En smeereigenschappen.

Volgens mij is het al heel erg lang zo, dat direct volgas wegknallen met een koud blok niet goed is.
Nou is dat wel een extreem, maar toch.

Ik zie het wel eens bij klanten, die hun motor komen ophalen. Zelfs met nieuwe banden :X

Grip zit tussen je oren. :o
:+
 
Hangt er ook wel vanaf hoe "geregeld" de motor is. Mijn fietsen hebben handchoke, ik stel het gas mechaniekje altijd zo af dat hij na de koude start c.a 1400rpm loopt. Dan trek ik mijn jack, handschoenen en helm aan en ga ik er vandoor.

Meteen wegrijden op een ijskoud blok is een ANWB advies dat met geen enkele technische onderbouwing in het leven geroepen is (wellicht samen met onze enorme vriend Koos Spé en VVN 3VO)

Hang (inderdaad) eens een oliedrukmeter aan je motortje en start hem met een temp rond het vriespunt.De oliedruk is direct gevaarlijk hoog. Het kan m.i absoluut geen kwaad om die druk even te laten stabiliseren en de olie een beetje rond te laten pompen voor je gaat rijden.
 
Bij een modern motorblok met verdringerpomp zou er direct overal druk moeten zijn, of zijn er moderne 4-tak smeersystemen die lak hebben aan de wet van Pascal?
Bij niet-yamaha (want die hebben een olieniveaulampje) is het zo: oliedruklampje uit = voldoende oliedruk
Neen, dan is er reeds druk daar waar de sensor zich bevind, over alles erachter weet je nog steeds (nooit eigenlijk) niets.

Schakel je ontsteking uit en laat het blok draaien op de startmotor. Gaat je lampje direkt uit ?
Neen, er zijn nu eenmaal X aantal omwentelingen nodig om de druk tot aan het lampje te krijgen, en dan nog eens Y omwentellingen voor de rest. Afhankelijk van wat zich waar bevindt, zou ik als regel stellen dat je best minstens 4X (4 keer X) wacht. Wat nog steeds niet lang is. Noem het gerust de wet van Janbros :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan