Warm laten lopen

Spurtt

Die hard MF'er
7 jan 2012
272
0
Amsterdam
Je hebt motorrijders die de sleutel omdraaien en gelijk met een koude motor weg blazen en motorrijders die eerst hun motor stationair warm laten lopen, rustig gas geven, beetje de benzine laten rond vloeien.

Maar is dat tweede per definitie beter? En wat kan er gebeuren als je iedere keer met een koude motor weg trekt?
 
Heerlijk al die meningen.
de mijne gewoon normaal wegrijden, mag meteen.
heb je wel eens het opwarmen bij racers gezien?
zo hard rij jij niet weg, en zij proberen de motor echt niet zo snel mogelijk stuk te krijgen.


die dingen draaien al 5-6k stationaire.
 
Laatst bewerkt:
Neen, dan is er reeds druk daar waar de sensor zich bevind, over alles erachter weet je nog steeds (nooit eigenlijk) niets.

Schakel je ontsteking uit en laat het blok draaien op de startmotor. Gaat je lampje direkt uit ?
Neen, er zijn nu eenmaal X aantal omwentelingen nodig om de druk tot aan het lampje te krijgen, en dan nog eens Y omwentellingen voor de rest. Afhankelijk van wat zich waar bevindt, zou ik als regel stellen dat je best minstens 4X (4 keer X) wacht. Wat nog steeds niet lang is. Noem het gerust de wet van Janbros :+
Ook die 4X is binnen een seconde voltrokken hoor ;)

Daarnaast blijft er best een oliefilm achter op cruciale onderdelen die voldoende is om het blok een paar seconden zonder problemen te laten draaien, maar daarna moet de "verse" olie er toch wel zijn voor probleemloos functioneren.

Stationair warmdraaien is niet goed, warmrijden is niet goed. 't Is eigenlijk allemaal kut en het is beter om het ding intraveneus warme olie te voeden gedurende de nacht. Maar ja... Rustig wegrijden geeft lage belasting en dat kan prima, maar koude start is eigenlijk überhaupt niet goed.
 
Starten, 10 sec in z'n vrij laten draaien :Z (zodat ook de tandwielen van de versnellingsbak lekker door door de olie spetteren, met beleid wegrijden :] . Langdurig op de choke of koude start loop moet je vermijden want de overmaat aan brandstof spoelt de olie film van de zuigerwanden.. Olie: hoe lager het getal voor de "W hoe vloeibaarder de olie bij kou...0w40 heeft betere koude loop eigenschappen dan 10W40
 
Heerlijk al die meningen.
de mijne gewoon normaal wegrijden, mag meteen.
heb je wel eens het opwarmen bij racers gezien?
zo hard rij jij niet weg, en zij proberen de motor echt niet zo snel mogelijk stuk te krijgen.


die dingen draaien al 5-6k stationaire.

Omdat er veel minder draaiende massa is icm met een agressieve motorloop kunnen die blokken gewoon niet minder stationair draaien.

Even rekenen:
5 blokken per seizoen (2015 factory)
Een race is tussen de 95-130Km, dan Tests, trainingen en kwalificatie er nog bij ik denk dat je met 18 races zo aan de 6000Km per seizoen zit.
Dat betekend dat ze iedere 1200Km er een nieuw blok onder mogen steken :o
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is het vrij logisch dat alle olie bij stilstand onderin het carter zakt en dat dat idd even nodig heeft om weer de bovenste en belangrijke regionen te bereiken.

En dat racers verhaal is onzin want ten eerste hebben die dingen al een kwartier in de pit staan draaien,dan rijden ze nog een OPWARM ronde,voor de banden vooral, maar ook voor het blok niet vervelend en ten derde zoals al gezegd,worden die blokken om de haverklap vervangen dus als je dat thuis ook graag wilt doen,leef je uit zou ik zeggen.Ik hoop alleen dat ik jouw tweedehandsje niet overneem.

Groet,Auke.
 
Laatst bewerkt:
Omdat er veel minder draaiende massa is icm met een agressieve motorloop kunnen die blokken gewoon niet minder stationair draaien.

Even rekenen:
5 blokken per seizoen (2015 factory)
Een race is tussen de 95-130Km, dan Tests, trainingen en kwalificatie er nog bij ik denk dat je met 18 races zo aan de 6000Km per seizoen zit.
Dat betekend dat ze iedere 1200Km er een nieuw blok onder mogen steken :o
Och er zijn ook theorieën dat je een motor het beste als op een circuit in kunt rijden, die kennen we hier vast allemaal wel. Dan heeft het blok geleerd dat vermogen goed is, en komt er meer uit. Zo doen ze het in de racerij ook... Volgens mij is het nooit ontkracht ook, en toch zou ik me aan het boekje houden :+
 
Laatst bewerkt:
Neen, dan is er reeds druk daar waar de sensor zich bevind, over alles erachter weet je nog steeds (nooit eigenlijk) niets.

Schakel je ontsteking uit en laat het blok draaien op de startmotor. Gaat je lampje direkt uit ?
Neen, er zijn nu eenmaal X aantal omwentelingen nodig om de druk tot aan het lampje te krijgen, en dan nog eens Y omwentellingen voor de rest. Afhankelijk van wat zich waar bevindt, zou ik als regel stellen dat je best minstens 4X (4 keer X) wacht. Wat nog steeds niet lang is. Noem het gerust de wet van Janbros :+

Als de druk bij de sensor X is dan is deze gelijk in het gehele systeem, olie is niet samendrukbaar dus wat jij beweerd is een onmogelijkheid.
Het kan best kloppen dat olie er wat langer over doet om naar de kop te gaan ipv naar de hoofdlagers maar voordat de olie overal is aangekomen kan er ook nog geen druk opgebouwd worden.
 
Heerlijk al die meningen.
de mijne gewoon normaal wegrijden, mag meteen.
heb je wel eens het opwarmen bij racers gezien?
zo hard rij jij niet weg, en zij proberen de motor echt niet zo snel mogelijk stuk te krijgen.


die dingen draaien al 5-6k stationaire.

Maar bij wedstrijdmotoren wordt dan ook om de haverklap het hele blok uit elkaar geschroeft en als ook maar iets ruikt naar slijtage wordt dat direct vervangen.....
 
Laatst bewerkt:
Hangt er ook wel vanaf hoe "geregeld" de motor is. Mijn fietsen hebben handchoke, ik stel het gas mechaniekje altijd zo af dat hij na de koude start c.a 1400rpm loopt. Dan trek ik mijn jack, handschoenen en helm aan en ga ik er vandoor.

Meteen wegrijden op een ijskoud blok is een ANWB advies dat met geen enkele technische onderbouwing in het leven geroepen is (wellicht samen met onze enorme vriend Koos Spé en VVN 3VO)

Hang (inderdaad) eens een oliedrukmeter aan je motortje en start hem met een temp rond het vriespunt.De oliedruk is direct gevaarlijk hoog.
Die te hoge druk zorgt ervoor dat het overdrukventiel open gaat en er minder olie naar de diverse onderdelen gaat.
Het kan m.i absoluut geen kwaad om die druk even te laten stabiliseren en de olie een beetje rond te laten pompen voor je gaat rijden.
:^
 
Als de druk bij de sensor X is dan is deze gelijk in het gehele systeem, olie is niet samendrukbaar dus wat jij beweerd is een onmogelijkheid.
Het kan best kloppen dat olie er wat langer over doet om naar de kop te gaan ipv naar de hoofdlagers maar voordat de olie overal is aangekomen kan er ook nog geen druk opgebouwd worden.
:^

Druk is overal in het systeem gelijk, als de vloeistof ergens nog gemakkelijk heen kan stromen (naar de kop of zo) is dat dermate makkelijk dat er wel stroming is, maar niet echt druk. Pas als alle normale gangen vol zitten en de olie door de gaatjes geperst moet worden neemt de druk significant toe.

Een niveausensor houdt nergens rekening mee en is dus wat debiel om voor te kiezen, maar een druksensor gaat pas uit als overal druk is. Betekent niet dat je vervolgens gelijk volgas weg moet rijden natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Omdat er veel minder draaiende massa is icm met een agressieve motorloop kunnen die blokken gewoon niet minder stationair draaien.

Even rekenen:
5 blokken per seizoen (2015 factory)
Een race is tussen de 95-130Km, dan Tests, trainingen en kwalificatie er nog bij ik denk dat je met 18 races zo aan de 6000Km per seizoen zit.
Dat betekend dat ze iedere 1200Km er een nieuw blok onder mogen steken :o

Goed dat je er over begint.
Voor de race, ff lekker aan het gas hangen, geen idee wat er binnen gebeurt,
gok dat ie de race wel uitrijd....of niet,
nee goed met de spullen omgaan, een extra blok kost je,
blok halverwege...enz.
 
Volgens mij is het vrij logisch dat alle olie bij stilstand onderin het carter zakt en dat dat idd even nodig heeft om weer de bovenste en belangrijke regionen te bereiken.

En dat racers verhaal is onzin want ten eerste hebben die dingen al een kwartier in de pit staan draaien,dan rijden ze nog een OPWARM ronde,voor de banden vooral, maar ook voor het blok niet vervelend en ten derde zoals al gezegd,worden die blokken om de haverklap vervangen dus als je dat thuis ook graag wilt doen,leef je uit zou ik zeggen.Ik hoop alleen dat ik jouw tweedehandsje niet overneem.

Groet,Auke.

lastig dat lezen, ik weet dat ik niet één van de duidelijkste ben, maar..
 
Ik start motor altijd, loop rustig achteruit (de oprit af). En rij dan daardoor na ca 10-20 seconden rustig weg. Niet teveel gas geven, niet te hoog in toeren etc.

Op m'n 690 Duke kon ik de olie temperatuur in de gaten houden, het duurde uiteindelijk altijd gemiddeld ~20 minuten voordat het de optimale temperatuur had bereikt (80 graden) met rustig rijden. Dus doorgaans gaat bij mij pas het gas er echt meer op na ~20 minuten.

Volgens mij behandel ik de motor dan meer dan prima (misschien zelfs wat overdreven).

Koud wegknallen met de motor lijkt me niet goed voor het ding..
 
Hoe ik het begrijp is dat het overdrukventiel in je oliefilter er niet voor zorgt dat er minder olie aangevoerd word maar enkel dat de olie het filter zelf omzeilt en er dus gewoon genoeg maar wel ongefilterde olie het blok ingaat.

Groet,auke.

Rocket Theo,
Je schrijft idd dat je direct maar wel normaal wegrijdt, daar is idd weinig mis mee,dat tweedehandsje is dan wellicht nog wel te doen...
Reageerde vooral op het racer verhaal.

Groet,Auke.
 
Laatst bewerkt:
Daar heb ik het over,
je controleert eerst, dan voor de wedstrijd draai je hem van koud af met 6-8k warm?
als dat dan ok is , valt alles wat wij stervelingen doen toch mee?
Dat is relatief gezien wel zo, wij zijn er veel liever voor. Maar als wij er zo lomp mee om zouden gaan moesten we ook om de 1000km reviseren, en daar zitten wij stervelingen niet op te wachten. Of we gaan er in alle opzichten tussenin zitten, dan kan ook. Het is een glijdende schaal tussen hoe lomp je doet en hoeveel onderhoud je nodig hebt. Voor zo min mogelijk onderhoud moet je toch echt niet aan de racerijkant van het warmrijden gaan zitten.
 
Ik denk dat mijn buren het niet prettig vinden als ik mijn Guzzi onder hun slaapkamerraam laat draaien om 05:30 uur. Ik duw de motor daarom door de brandgang, start haar (het is een Italiaanse) en wacht tot de motor aanslaat en rij voorzichtig weg. De eerste kilometer over een weg met drempels en daarna nog 7 kilometer over een provinciale weg (70km)voordat ik de snelweg op ga 130km. Shit volgens mij beschrijf ik nu dat ik de motor start en gewoon wegrij volgens de route die ik moet rijden. Kennelijk gaat dat gewoon goed. *O*
 
Hoe ik het begrijp is dat het overdrukventiel in je oliefilter er niet voor zorgt dat er minder olie aangevoerd word maar enkel dat de olie het filter zelf omzeilt en er dus gewoon genoeg maar wel ongefilterde olie het blok ingaat.

Groet,auke.

Rocket Theo,
Je schrijft idd dat je direct maar wel normaal wegrijdt, daar is idd weinig mis mee,dat tweedehandsje is dan wellicht nog wel te doen...
Reageerde vooral op het racer verhaal.

Groet,Auke.

Er zit een overdrukventiel in je smeersysteem (net na de oliepomp) die eigenlijk constant gedeeltelijk open staat en de druk in het smeersysteem stabiel houdt. Het bypass ventiel in een oliefilter is iets heel anders.
 
Weer wat geleerd dan.Bedankt voor de correctie,wil niemand op het verkeerde been zetten.

Groet,auke.

Heb mezelf nu wel weer genoeg gecorrigeerd voor één dag.Hou het voor de rest vd dag weer even bij lezen...
 
Vroeger ( nu 79,8 jaar )reden wij ook met motoren met veel slechtere olie met alleen een vliegen en of keienvanger of helemaal niks voor de inlaat en reden er meteen mee weg naar het werk en dat jaar in en jaar uit zomer en winter en dat ging goed zolang er maar geen fietsenmaker aan moest komen of een paardenhoevensmid.
.Hard rijden dat ging niet want de wielen kwamen dan niet voldoende op het zand
Want dan had je wel eens een paar meter geen grip.
Dus wij hoefden nooit weg op minder dan twee wielen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan