MIG lasaparaat aanpassen, zou dit kunnen?

HugoW

Die hard MF'er
12 okt 2015
252
1
Wijk bij Duurstede
Hoi,

ik heb een oud MIG lassertje van de Gamma. Inmiddels zit daar een grote echte CO2 fles aan met een goed reduceer, en het ding doet het verbazingwekkend goed. Alleen de instelbaarheid laat te wensen over. Ik kan de draadsnelheid traploos regelen, maar de spanning (?!?) maar in twee standen. Volgens mij klapt hij voor de transformator de sinusgolf wel of niet om met diodes, dus volle of halve spanning. En dat wil ik beter instelbaar gaan maken. Vooral bij dun plaatwerk mis ik goede controle. Voor een ander project heb ik dit dingetje gekocht:

Speed Controller AC 3800W SCR Electric Voltage Regulator Dimming Switch M | eBay

Ik stuur daar een verwarmingselement mee aan en het werkt goed. Zou ik die schakelaar en z'n diodes kunnen verwijderen en deze ervoor in de plaats kunnen zetten? Ik zit aan de 230V zijde van de transformator. Als dat kan zet ik ook nog een amperemeter met shunt aan de andere kant van de transformator, dan kan ik meten en instellen.

Graag jullie input; zie ik iets over het hoofd, ga ik iets gevaarlijks doen? Ik denk van niet, maar toch...

Dank,

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Nou nou, niet zo negatief.
Hij bedenkt een slimme manier om z'n eenvoudige ouderwetse, goedkope apparaatje te upgraden. Een mooi streven en een leuke uitdaging.
Beetje zoals een turbo bouwen op een ouwe GS die niks waard is.
:+
 
Is het niet zo dat bij MIG lassen gebruik gemaakt wordt van een relatief lage gelijkspanning (volt) en een hoge stroom (Ampere)?

Volgens mij, maar ik ben geen elektrotechnicus, maakt het niet uit of je de ingangsspanning van het apparaat omlaag laat gaan van 230 Volt naar bijvoorbeeld 100 Volt. De weerstand tijdens het lassen verandert niet, dus gaat er bij een lagere spanning gewoon een hogere stroom lopen. De trafo wordt dus warmer en zo ook de gelijkrichter. Dit lijkt me niet verstandig.
 
Nou nou, niet zo negatief.
Hij bedenkt een slimme manier om z'n eenvoudige ouderwetse, goedkope apparaatje te upgraden. Een mooi streven en een leuke uitdaging.
Beetje zoals een turbo bouwen op een ouwe GS die niks waard is.
:+

In NL is een GS1000 niets waard, kijk voor de grap eens op de Ozzie ebay. ;)


Ik denk niet dat het eenvoudig gaat worden om zo'n miggert te upgraden, zal wel op de een of andere manier in elkaar zitten dat het niet makkelijk gaat worden.
Een professioneel slangenpakket gaat zo'n dig vaak een heel stuk beter van lassen.
 
Zou ik die schakelaar en z'n diodes kunnen verwijderen en deze ervoor in de plaats kunnen zetten? Ik zit aan de 230V zijde van de transformator. Als dat kan zet ik ook nog een amperemeter met shunt aan de andere kant van de transformator, dan kan ik meten en instellen.

Graag jullie input; zie ik iets over het hoofd, ga ik iets gevaarlijks doen? Ik denk van niet, maar toch...
Volgens mij is de door jou gedachte oplossing een goede. Het is niets anders als een grote dimmer, waarbij de sinusvormige spanning pas na een ingestelde waarde doorgelaten wordt.

Welke waarde van de amperemeter denk je nodig te hebben, dit in verband met het berekenen van de weerstandswaarde van de shunt. De waarde van de shunt is afhankelijk van de eigen weerstand van de amperemeter.
 
je hebt goede kans dat je er je trafo mee sloopt. die trafo is gebouwd op een sinus vormige spanning en stroom als je dat gaat aansnijden krijg je een behoorlijke mechanische belasting in de trafo omdat je hele steile overgangen krijgt. ook vinden de meeste dimmers een hoge start en afschakel piekspanningen niet echt leuk.
normaal regel je ook niet de spanning maar de stroom. spanning is de booglengte stroom de inbranddiepte.
dat zo'n dimmer goed werkt op een verwarmingselement kan wel kloppen want dat is een puur ohmse weerstand zonder schakelpieken. in een las apparaat gaat het waarschijnlijk niet (lang) werken.
 
je hebt goede kans dat je er je trafo mee sloopt. die trafo is gebouwd op een sinus vormige spanning en stroom als je dat gaat aansnijden krijg je een behoorlijke mechanische belasting in de trafo omdat je hele steile overgangen krijgt.
De trafo zal die gekke belasting best kunnen hebben. Boormachines op 230 V worden ook via een dimmer toerental geregeld.
ook vinden de meeste dimmers een hoge start en afschakel piekspanningen niet echt leuk.
Dat zal hier niet zo'n probleem zijn omdat bij een spoel het altijd een korte tijd zal duren voordat de maximale stroom bereikt is en het afschakelen gebeurt op de nuldoorgang van de spanning.
 
Is het niet zo dat bij MIG lassen gebruik gemaakt wordt van een relatief lage gelijkspanning (volt) en een hoge stroom (Ampere)?

Volgens mij, maar ik ben geen elektrotechnicus, maakt het niet uit of je de ingangsspanning van het apparaat omlaag laat gaan van 230 Volt naar bijvoorbeeld 100 Volt. De weerstand tijdens het lassen verandert niet, dus gaat er bij een lagere spanning gewoon een hogere stroom lopen. De trafo wordt dus warmer en zo ook de gelijkrichter. Dit lijkt me niet verstandig.

Klopt, maar je wilt het wel een beetje kunnen regelen, over het algemeen voor huis tuin en keuken spul ben je maar 2 of 3 standen nodig, maar geen idee of de standen van TS z'n miggert de goeden zijn.
Amperes regel je met de draad toevoer.
 
je hebt goede kans dat je er je trafo mee sloopt. die trafo is gebouwd op een sinus vormige spanning en stroom als je dat gaat aansnijden krijg je een behoorlijke mechanische belasting in de trafo omdat je hele steile overgangen krijgt. ook vinden de meeste dimmers een hoge start en afschakel piekspanningen niet echt leuk.
normaal regel je ook niet de spanning maar de stroom. spanning is de booglengte stroom de inbranddiepte.
dat zo'n dimmer goed werkt op een verwarmingselement kan wel kloppen want dat is een puur ohmse weerstand zonder schakelpieken. in een las apparaat gaat het waarschijnlijk niet (lang) werken.
:^
Bij mijn lastransformator regel je de stroom door mechanisch het blikpakket aan te passen.
Misschien kan je bij die van jou ook zoiets maken.
 
De trafo zal die gekke belasting best kunnen hebben. Boormachines op 230 V worden ook via een dimmer toerental geregeld.Dat zal hier niet zo'n probleem zijn omdat bij een spoel het altijd een korte tijd zal duren voordat de maximale stroom bereikt is en het afschakelen gebeurt op de nuldoorgang van de spanning.
Als die transformator er al tegen zou kunnen (wat ik erg betwijfel) dan nog regel je niet de stroom maar de spanning. Als je spanning te laag wordt zal het erg moeilijk worden om te starten.
 
Als die transformator er al tegen zou kunnen (wat ik erg betwijfel) dan nog regel je niet de stroom maar de spanning.
Ik beweer ook niet dat je de stroom regelt met een dimmer. Maar een spoel, dus ook een transformator, heeft door zijn coëfficiënt van zelfinductie, als er een spanning op aangesloten wordt, even tijd nodig om de maximale stroom te laten lopen.
 
dat een spoel dempt zal ik niet ontkennen maar heb je wel eens een trafo horen brommen, ik wel en dat komt door de mechanische krachten die vrijkomen door de magneetvelden. en die krachten ga je behoorlijk veranderen door een dimmer met faseaansnijding. je krijgt een beetje het zelfde effect als dat je een 50Hz trafo op 200Hz gaat aansluiten, vanwege de steilheid van de sinus gaat dat ook niet lang goed.
maar mijn advies is probeer het gewoon het is naar eigen zeggen een goedkope trafo en een goedkope dimmer. dus zolang je het buiten gebruikt kan je nooit veel geld verliezen.
 
Laatst bewerkt:
dat een spoel dempt zal ik niet ontkennen maar heb je wel eens een trafo horen brommen, ik wel en dat komt door de mechanische krachten die vrijkomen door de magneetvelden. en die krachten ga je behoorlijk veranderen door een dimmer met faseaansnijding. je krijgt een beetje het zelfde effect als dat je een 50Hz trafo op 200Hz gaat aansluiten, vanwege de steilheid van de sinus gaat dat ook niet lang goed.
maar mijn advies is probeer het gewoon het is naar eigen zeggen een goedkope trafo en een goedkope dimmer. dus zolang je het buiten gebruikt kan je nooit veel geld verliezen.
Waar denk je dat die kleine transformatoren in een geschakelde voeding mee te maken krijgen. Een blokgolf op 40 kHz.
 
Gaat een beetje mijn petje te boven, maar wat ik wel nog weet van een kursus stroomgroepen op mijn vorig werk, was dat je nooit een lasapparaat mocht hangen aan een gewone stroomgroep. De piekbelasting bij het beginnen lassen zorgt ervoor dat iedere groep vroeg of laat - en meestal vroeg- de geest zal geven. Daarvoor hebben die fabrikanten speciale groepen met versterkte wikkelingen.

Heb het gevoel -is niet meer dan dat- dat deze ombouw poging hetzelfde lot gaat ondergaan.
 
Waar denk je dat die kleine transformatoren in een geschakelde voeding mee te maken krijgen. Een blokgolf op 40 kHz.
Hoogfrequent heb je en veel kleinere trafo nodig met minder wikkelingen voor hetzelfde vermogen.
Voor beide trafo's geld dat het niet goed gaat als je veel van de bedoelde frequentie afwijkt.
 
Waar denk je dat die kleine transformatoren in een geschakelde voeding mee te maken krijgen. Een blokgolf op 40 kHz.
het is voor elke gewenste frequentie mogelijk een trafo te bouwen maar ga je hem gebruiken buiten de ontwerptoepassing dan gaat er vaak wat stuk. het is net als met motoren het is goed mogelijk om een verbrandingsmotor 20000 toeren te laten draaien maar ga je het proberen met een scheepsdiesel dan gaat het mis. net zo als het ook mis gaat als je die motor die gemaakt is voor een racemotor wilt gaan belasten bij 80RPM dat werk ook niet maar een scheepsdiesel heeft daar geen enkel probleem mee.
 
OK, maar; die regelaar verandert de frequentie niet. Hij kapt de puls, wacht op de volgende puls, en kapt ook die af. Denk ik. Dan blijft de frequentie toch 50Hz?

En, ohja:

Dat is wat je krijgt als je een goedkoop ding koopt..

Inderdaad, als ik een dure custom motor had laten bouwen hoefde ik niet zelf te lassen. Maar het is ook nog hobby om het zelf te bouwen.

;)

Hugo
 
OK, maar; die regelaar verandert de frequentie niet. Hij kapt de puls, wacht op de volgende puls, en kapt ook die af. Denk ik. Dan blijft de frequentie toch 50Hz?

En, ohja:Inderdaad, als ik een dure custom motor had laten bouwen hoefde ik niet zelf te lassen. Maar het is ook nog hobby om het zelf te bouwen.

;)

Hugo
Jouw transformator is bedoeld voor een sinusvormige wisselspanning bij 50Hz.
Ga je daar een ander vorm op zetten dan zal de transformator niet lang volhouden en erg gaan brommen.
Zet maar eens een gewone dimmer op een transformator die niet bedoeld is voor een inductieve bron.
je transformator zal erg gaan brommen en stuk raken en ook de dimmer houd dat maar even vol.
Een dimmer die geschikt is voor een transformator zal meestal na een aantal weken stuk raken bij gebruik met een ringkern transformator.
 
OK, maar; die regelaar verandert de frequentie niet. Hij kapt de puls, wacht op de volgende puls, en kapt ook die af. Denk ik. Dan blijft de frequentie toch 50Hz?

Hugo
frequentie verandert inderdaad niet maar in plaats van de geleidelijke opbouw van een sinus vorm krijg je een hele steile ramp net als bij een hoge frequentie. en dat steile opbouwen (of afbreken) is waar het fout gaat.
even als rekenvoorbeeld elke ramp van nul naar max, max naar nul, nul naar min max en van min max naar nul duurt bij 50Hz 5 milliseconden daar ga je met een dimmer een upramp voor in de plaats zetten die binnen een halve milliseconden gebeurd is. dan krijgt de ramp dus een steilte die vergelijkbaar is met 500Hz of meer en daar is de rest van de apparatuur niet op gebouwd.
 
Laatst bewerkt:
Jouw transformator is bedoeld voor een sinusvormige wisselspanning bij 50Hz.
Ga je daar een ander vorm op zetten dan zal de transformator niet lang volhouden en erg gaan brommen.
Zet maar eens een gewone dimmer op een transformator die niet bedoeld is voor een inductieve bron.
je transformator zal erg gaan brommen en stuk raken en ook de dimmer houd dat maar even vol.
Een dimmer die geschikt is voor een transformator zal meestal na een aantal weken stuk raken bij gebruik met een ringkern transformator.
Gebruik toch al jaren een dimmer om 12 Volt halogeenlampen (met trafo) te dimmen, nooit problemen mee gehad. Kan misschien aan de dimmer liggen, beestje is ruim veertig jaar oud maar evengoed elektronisch opgebouwd. Heb geen scoop om de uitgaande spanning te meten maar het lijkt me, gezien de elektronica die er in zit, een PWM dimmer.
 
Gebruik toch al jaren een dimmer om 12 Volt halogeenlampen (met trafo) te dimmen, nooit problemen mee gehad. Kan misschien aan de dimmer liggen, beestje is ruim veertig jaar oud maar evengoed elektronisch opgebouwd. Heb geen scoop om de uitgaande spanning te meten maar het lijkt me, gezien de elektronica die er in zit, een PWM dimmer.
Heb je een conventionele blikpakket transformator of heb je een ringkern?
Een conventionele trafo op een dimmer die bedoeld is voor trafo's is geen probleem.
Sluit je er een ringkerntrafo op aan dan is de kans erg groot dat de trafo gaat brommen en dat de dimmer komt te overlijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan