MIG lasaparaat aanpassen, zou dit kunnen?

HugoW

Die hard MF'er
12 okt 2015
252
1
Wijk bij Duurstede
Hoi,

ik heb een oud MIG lassertje van de Gamma. Inmiddels zit daar een grote echte CO2 fles aan met een goed reduceer, en het ding doet het verbazingwekkend goed. Alleen de instelbaarheid laat te wensen over. Ik kan de draadsnelheid traploos regelen, maar de spanning (?!?) maar in twee standen. Volgens mij klapt hij voor de transformator de sinusgolf wel of niet om met diodes, dus volle of halve spanning. En dat wil ik beter instelbaar gaan maken. Vooral bij dun plaatwerk mis ik goede controle. Voor een ander project heb ik dit dingetje gekocht:

Speed Controller AC 3800W SCR Electric Voltage Regulator Dimming Switch M | eBay

Ik stuur daar een verwarmingselement mee aan en het werkt goed. Zou ik die schakelaar en z'n diodes kunnen verwijderen en deze ervoor in de plaats kunnen zetten? Ik zit aan de 230V zijde van de transformator. Als dat kan zet ik ook nog een amperemeter met shunt aan de andere kant van de transformator, dan kan ik meten en instellen.

Graag jullie input; zie ik iets over het hoofd, ga ik iets gevaarlijks doen? Ik denk van niet, maar toch...

Dank,

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Heb je een conventionele blikpakket transformator of heb je een ringkern?
Een conventionele trafo op een dimmer die bedoeld is voor trafo's is geen probleem.
Sluit je er een ringkerntrafo op aan dan is de kans erg groot dat de trafo gaat brommen en dat de dimmer komt te overlijden.
Het is een blikpakket transformator, dimmer die ik hiervoor gebruik heb ik verder geen info van, gebruik deze wel soms om een slakkenhuismotor te regelen.
Zal eens testen of ik mijn 12 V 50 W trafo met een simpele gloeilampdimmer kan laten werken.
 
Ik denk met u mee.
Ik denk dat deze trafo een lange wikkeling heeft en daarvan ook nog een aftakking op een korte stuk .
Op de max .stand wordt alleen de korte wikkeling gebruikt en zal de andere kant de volle lasspanning leveren (ongeveer 20 volt )wanneer er minder stroom nodig is wordt de hele wikkeling gebruikt.
Dus komt de 220 volt op de hele wikkeling die nu dus niet is gemaakt voor 220 volt maar voor b.v. 290 volt en dan zal er aan de andere kant geen ongeveer 20 volt uitkomen maar nog maar ongeveer 15 volt.
Hadden daar nu nog meer aftakkingen gezeten boven deze 290 volt b.v. 320 volt dan had je nog meer spanningen gehad b.v.20 volt.
Dus niet zo moeilijk.
Op de laagspanningskant zit nooit geen schakelaar omdat daar dan een heel dure schakelaar zou moeten zitten die de grote lasstroom zou moeten schakelen.
Ik had iets vernomen van een verwarming en daarom dacht ik dat u de trafo ander gaat gebruiken dus om de verwarming te regelen maar dan aan 220 volt kant
En dan gebruik je de laskant helemaal niet meer en deze zou je dan in zijn geheel niet hoeven te gebruiken en verwijderen.
Of wil je de laagspanningskant gebruiken voor een ander soort verwarmings element dan heb je meerdere mogenlijkheden.
B.v. 15 volt gelijkstroom.
20 volt gelijkstroom.
15 volt of 20 volt wisselstroom.
Waarbij de gelijkrichtcel er tussen uit is ( minder verlies door niet gebruiken van de gelijkrichter)
Een verwarming kan je wel heel goed regelen met een stroomregelaar dus zonder deze trafo ( 220 volt verwarming )
Ik zie wel of wij dezelfde gedachten hadden
 
Ik denk met u mee.
Ik denk dat deze trafo een lange wikkeling heeft en daarvan ook nog een aftakking op een korte stuk .
Op de max .stand wordt alleen de korte wikkeling gebruikt en zal de andere kant de volle lasspanning leveren (ongeveer 20 volt )wanneer er minder stroom nodig is wordt de hele wikkeling gebruikt.
Dus komt de 220 volt op de hele wikkeling die nu dus niet is gemaakt voor 220 volt maar voor b.v. 290 volt en dan zal er aan de andere kant geen ongeveer 20 volt uitkomen maar nog maar ongeveer 15 volt.
Hadden daar nu nog meer aftakkingen gezeten boven deze 290 volt b.v. 320 volt dan had je nog meer spanningen gehad b.v.20 volt.
Dus niet zo moeilijk.
Op de laagspanningskant zit nooit geen schakelaar omdat daar dan een heel dure schakelaar zou moeten zitten die de grote lasstroom zou moeten schakelen.
Ik had iets vernomen van een verwarming en daarom dacht ik dat u de trafo ander gaat gebruiken dus om de verwarming te regelen maar dan aan 220 volt kant
En dan gebruik je de laskant helemaal niet meer en deze zou je dan in zijn geheel niet hoeven te gebruiken en verwijderen.
Of wil je de laagspanningskant gebruiken voor een ander soort verwarmings element dan heb je meerdere mogenlijkheden.
B.v. 15 volt gelijkstroom.
20 volt gelijkstroom.
15 volt of 20 volt wisselstroom.

Waarbij de gelijkrichtcel er tussen uit is ( minder verlies door niet gebruiken van de gelijkrichter)
Een verwarming kan je wel heel goed regelen met een stroomregelaar dus zonder deze trafo ( 220 volt verwarming )
Ik zie wel of wij dezelfde gedachten hadden
waarom denk je dat die trafo een lange wikkeling heeft?
Mag ik weten waar je dat idee vandaan hebt van die aftakking?
een wisselstroom of gelijkstroom zal nooit geen 15 of 20 volt zijn.
Werkt een lastrafo op maar 15 a 20 volt?
Ik dacht dat het wat hoger was.
Kortom, zoals van jou verwacht weer een hoop lariekoek.
 
waarom denk je dat die trafo een lange wikkeling heeft?
Mag ik weten waar je dat idee vandaan hebt van die aftakking?
een wisselstroom of gelijkstroom zal nooit geen 15 of 20 volt zijn.
Werkt een lastrafo op maar 15 a 20 volt?
Ik dacht dat het wat hoger was.
Kortom, zoals van jou verwacht weer een hoop lariekoek.

Hé vdv iets meer eerbied voor iemand van 80 hé. .
 
Als niet super elektrotechnisch onderbouwde lasmachine verkoper kan ik dit zeggen:
Vroeger had je van een bepaalde fabrikant 2 soorten budget machines. Een 150A machine met 3 standen en dezelfde machine met 5 standen. Die laatste was een aardig stuk duurder, maar de importeur vertelde mij eens dat die technisch identiek was. Alleen deden ze in de fabriek een aanpassing waardoor hij breder verstelbaar was, terwijl je gewoonlijk een andere trafo en controller zou moeten hebben.

Die versie met 5 standen kwamen geregeld terug met een enorme (fysieke brom) bij het inschakelen, en allerlei andere perikelen die neer kwamen op trafo (bijna)kapot. De identieke 3 standen versie kwam nooit terug met een probleem aan de stroombron / trafo.

Ik heb een sterk vermoeden dat het dimmer verhaal een pagina terug best eens zou kunnen kloppen, met name omdat die brom en gare trafo mij heel herkenbaar on de oren klinken.
 
Hé vdv iets meer eerbied voor iemand van 80 hé. .
Ik heb van hem al zoveel onzin gelezen en nog nooit een antwoord gekregen op vragen over zijn verhalen. ik heb meer eerbied voor iemand van 20 die wijselijk zijn mond houd als hij er geen verstand van heeft dan voor iemand die ouder is en telkens een hoop larie hier neer zet.
Mijn moeder is 87 jaar en die heeft me gevraagd of we er iets aan willen doen als ze onzin begint te vertellen.
 
Als niet super elektrotechnisch onderbouwde lasmachine verkoper kan ik dit zeggen:
Vroeger had je van een bepaalde fabrikant 2 soorten budget machines. Een 150A machine met 3 standen en dezelfde machine met 5 standen. Die laatste was een aardig stuk duurder, maar de importeur vertelde mij eens dat die technisch identiek was. Alleen deden ze in de fabriek een aanpassing waardoor hij breder verstelbaar was, terwijl je gewoonlijk een andere trafo en controller zou moeten hebben.

Die versie met 5 standen kwamen geregeld terug met een enorme (fysieke brom) bij het inschakelen, en allerlei andere perikelen die neer kwamen op trafo (bijna)kapot. De identieke 3 standen versie kwam nooit terug met een probleem aan de stroombron / trafo.

Ik heb een sterk vermoeden dat het dimmer verhaal een pagina terug best eens zou kunnen kloppen, met name omdat die brom en gare trafo mij heel herkenbaar on de oren klinken.
Ik weet zelf niet zoveel van lassen, maar is het niet zo dat je de stroom wilt regelen en niet de spanning? Ik verwacht dat men dan met de vermogenschakelaar extra primaire wikkelingen parallel schakelt om zo de stroom te verhogen i.p.v. de spanning.
 
Ik heb een grote vergissing gemaakt om mijn ouderdom er bij te zetten.
Dat was de grootster vergissing ooit op deze ////////////..//..
Dus hiermee even rechtzetten
Ook ik maak wel eens een vergissing en in deze lange tijd heb ik er wel zeer vele gemaakt.
Ik had het artikel niet goed gelezen want ik dacht aan iets anders.
Ik heb nog eens gekeken naar de vraagstelling en had toen door dat het niet klopt.
Het lasapparaat heeft volgens mij wel degelijk een korte en een langere wikkeling aan de lichtnetzijde.
Nogmaals een kortere wikkeling voor 220 volt en een sec wikkeling na de diodebrug van 0ngeveer 22 volt belast max.
En daaraan nog een wikkeling van ongeveer 50 volt in serie met de 220
 
Ik heb een grote vergissing gemaakt om mijn ouderdom er bij te zetten.
Dat was de grootster vergissing ooit op deze ////////////..//..
Dus hiermee even rechtzetten
Ook ik maak wel eens een vergissing en in deze lange tijd heb ik er wel zeer vele gemaakt.
Ik had het artikel niet goed gelezen want ik dacht aan iets anders.
Ik heb nog eens gekeken naar de vraagstelling en had toen door dat het niet klopt.
Het lasapparaat heeft volgens mij wel degelijk een korte en een langere wikkeling aan de lichtnetzijde.
Nogmaals een kortere wikkeling voor 220 volt en een sec wikkeling na de diodebrug van 0ngeveer 22 volt belast max.
En daaraan nog een wikkeling van ongeveer 50 volt in serie met de 220
Daar verschillen we dan over van mening.
Waarom zouden ze die extra wikkelingen toepassen?
Je wilt toch de stroom aanpassen en niet de spanning?
 
Ik heb een grote vergissing gemaakt om mijn ouderdom er bij te zetten.
Dat was de grootster vergissing ooit op deze ////////////..//..
Dus hiermee even rechtzetten
Ook ik maak wel eens een vergissing en in deze lange tijd heb ik er wel zeer vele gemaakt.
Ik had het artikel niet goed gelezen want ik dacht aan iets anders.
Ik heb nog eens gekeken naar de vraagstelling en had toen door dat het niet klopt.
Het lasapparaat heeft volgens mij wel degelijk een korte en een langere wikkeling aan de lichtnetzijde.
Nogmaals een kortere wikkeling voor 220 volt en een sec wikkeling na de diodebrug van 0ngeveer 22 volt belast max.
En daaraan nog een wikkeling van ongeveer 50 volt in serie met de 220
hoe denk jij met een gelijkgerichte wisselspanning (die dus nog steeds sinusvormig is) van 22V een vlamboog van enkele millimeters in stand te kunnen houden. :? :?
dat dooft acuut bij elk nulpunt en trekt nooit meer een nieuwe boog.
maar op zich is de theorie goed toepasbaar. vergeet het verhaal van de spanningen met meer wikkelingen primair creëer je een groter magnetisch veld wat secondair een grotere kortsluitstroom (lasstroom is bijna kortsluitstroom) creëert. maar dan nog gaat een dimmer niet werken en daar ging de vraag over. dan heb je een enorme inductieve belasting achter de dimmer en elke keer een stuk van geen stroom waarin de vlamboog verdwijnt.
gewoon een goed lasapparaat kopen wat goed regelbaar is is de beste oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Oeps alweer een vergissing.
Ik was nog niet helemaal gereed.
Deze 50 volt plus de 220 volt geeft nu een secundaire spanning van na de diodebrug van 18 volt ongeveer .
Deze schakeling wordt bij alle goedkopere trafo gedaan.
In de lichtnet kant is de stroom klein en de schakelaar goedkoop.
Ik heb ook even de regelaar bekeken en ( dat had ik van te voren niet gedaan ,mijn fout )die is bruikbaar om deze trafo te regelen.
De trafo zal wel wat ratel geluid geven na een tijd omdat deze trafo niet voldoende is ingegoten voor een regelsysteem met fase aansnijding.
Er is een kans dat bij ver terug regelen de spanning te laag wordt voor een stabiele las boog.
Ik ben nu........................................................even naar mijn werk ruimte geweest om te gaan kijken wat er op de tekst platen van mijn lasapparaten stond.
Er staat op 380 volt en 220 volt omschakelbaar .sec 35 amp. 17 volt.prim schak.
160 amp. 21 volt bij 220
200 amp. 22 volt bij 380 volt
Dat is bij het grote apparaat.
Bij het kleine apparaat voor RVS te lassen staat. (alles in prim schakeling )
Prim. 3 maal 380 volt .
stand1 20 amp 15 volt
Stand2 35 amp 18 volt
Stand3 50 amp 19 volt
Stand4 80 amp 20 volt
stand5 105 amp 22 volt In belaste toestand.prim
Ik wil nog wel even voor diegene die wat moeite hadden met mijn kennis dat mag
Ik zal even uitleggen dat ik houder ben van vijf wereld octrooien en heb daarvoor de hoogste onderscheiding gehad persoonlijk uitgereikt door minister Andriessen en minister De Vries en toegesproken door H.M koningin Bea
En die zijn er niet veel van in ons landje.
En niet door een burgemeester of plaatsvervanger
Ik kan dat ook laten zien in de boeken die ik ook mede heb geschreven .
Lees hiervoor het boek ( 50 JAAR BEELDBUIZEN EN TELEVISIE )
Ik heb geprobeerd om zo veel mogelijk van alles te leren tot mijn 42 jaar en toen vond ik het genoeg.
Wil je nog meer weten stuur mij dan even een bericht of kom eens even langs
( ik bedoel aan ).
NOG MEER WETEN NOG MEER VRAGEN
Verder nog veel motor plezier.
Ook ik kan grote fouten maken.
 
Oeps alweer een vergissing.
Ik was nog niet helemaal gereed.
Deze 50 volt plus de 220 volt geeft nu een secundaire spanning van na de diodebrug van 18 volt ongeveer .
Deze schakeling wordt bij alle goedkopere trafo gedaan.
In de lichtnet kant is de stroom klein en de schakelaar goedkoop.
Ik heb ook even de regelaar bekeken en ( dat had ik van te voren niet gedaan ,mijn fout )die is bruikbaar om deze trafo te regelen.
De trafo zal wel wat ratel geluid geven na een tijd omdat deze trafo niet voldoende is ingegoten voor een regelsysteem met fase aansnijding.
Er is een kans dat bij ver terug regelen de spanning te laag wordt voor een stabiele las boog.
Ik ben nu........................................................even naar mijn werk ruimte geweest om te gaan kijken wat er op de tekst platen van mijn lasapparaten stond.
Er staat op 380 volt en 220 volt omschakelbaar .sec 35 amp. 17 volt.prim schak.
160 amp. 21 volt bij 220
200 amp. 22 volt bij 380 volt
Dat is bij het grote apparaat.
Bij het kleine apparaat voor RVS te lassen staat. (alles in prim schakeling )
Prim. 3 maal 380 volt .
stand1 20 amp 15 volt
Stand2 35 amp 18 volt
Stand3 50 amp 19 volt
Stand4 80 amp 20 volt
stand5 105 amp 22 volt In belaste toestand.prim
Ik wil nog wel even voor diegene die wat moeite hadden met mijn kennis dat mag
Ik zal even uitleggen dat ik houder ben van vijf wereld octrooien en heb daarvoor de hoogste onderscheiding gehad persoonlijk uitgereikt door minister Andriessen en minister De Vries en toegesproken door H.M koningin Bea
En die zijn er niet veel van in ons landje.
En niet door een burgemeester of plaatsvervanger
Ik kan dat ook laten zien in de boeken die ik ook mede heb geschreven .
Lees hiervoor het boek ( 50 JAAR BEELDBUIZEN EN TELEVISIE )
Ik heb geprobeerd om zo veel mogelijk van alles te leren tot mijn 42 jaar en toen vond ik het genoeg.
Wil je nog meer weten stuur mij dan even een bericht of kom eens even langs
( ik bedoel aan ).
NOG MEER WETEN NOG MEER VRAGEN
Verder nog veel motor plezier.
Ook ik kan grote fouten maken.
heb je een schema van die lastransformator?
 
Alle las apparaten werken met een schakeling in de primaire kant.
Behalve die oude met een regel kern die altijd zitten te rammelen. als ze wat ouder worden.
En ook die met een electo systeem regelbaar gemaakt zijn hebben nog dikwijls een gedeeltelijk schakelsysteem.
Bij een trafo die op 220 enkelfase werkt zitten altijd grote condensatoren om de ruimte op te vangen tussen de stroompulsen anders was het lassen bijna niet mogelijk .
Bij mijn 380 volt apparaat zitten zelfs vier grote bussen van een halve liter van 100 mf voor een betere gelijke spanning.
Dus een lastrafo regelen zal best kunnen met een regelaar die de volle50 h.z. kan schakelen.
De scherpe stroom stoten dat kan niet bij een trafo ( is niet mogelijk bij een trafo met blikkern ).
Je kan een trafo met een gewone schakelaar gewoon op het hoogste punt van de fase gewoon er in gooien.
Zonder problemen.
Ik wordt al steeds minder dom he.
Zal ik nog meer gaan spitten.
 
Alle las apparaten werken met een schakeling in de primaire kant.
Behalve die oude met een regel kern die altijd zitten te rammelen. als ze wat ouder worden.
En ook die met een electo systeem regelbaar gemaakt zijn hebben nog dikwijls een gedeeltelijk schakelsysteem.
Bij een trafo die op 220 enkelfase werkt zitten altijd grote condensatoren om de ruimte op te vangen tussen de stroompulsen anders was het lassen bijna niet mogelijk .
Bij mijn 380 volt apparaat zitten zelfs vier grote bussen van een halve liter van 100 mf voor een betere gelijke spanning.
Dus een lastrafo regelen zal best kunnen met een regelaar die de volle50 h.z. kan schakelen.
De scherpe stroom stoten dat kan niet bij een trafo ( is niet mogelijk bij een trafo met blikkern ).
Je kan een trafo met een gewone schakelaar gewoon op het hoogste punt van de fase gewoon er in gooien.
Zonder problemen.
Ik wordt al steeds minder dom he.
Zal ik nog meer gaan spitten.
Je hebt het hier over gelijkstroom lasapparaten neem ik aan?
Ik waardeer je uitleg, liever nog zie ik een link of schema.
Ik zeg niet dat je dom bent, het valt me alleen erg op dat je vaak dingen plaatst die gewoon niet kloppen, en voor iemand met zoveel octrooi aanvragen vind ik het des te vreemder dat je spanning met stroom verwart.
 
Bij lastrafo worden nooit ( bijna ) .
Anders geschakeld dan met een hooft wikkeling voor de grootste stroom en daaraan worden enkele wikkelingen bijgeschakeld (groepen )
Deze groepen zijn van verschillende grootte.
Door nu verschillende groepen er bij of parallel er bij te schakelen kan je de wikkel verhouding veranderen, .
En dus ook de stroom en ook de spanning.
Sec wordt eigenlijk nooit geschakeld.
ALLEEN bij lasapparaten die zeer dun materiaal moeten kunnen lassen wordt altijd secundair geregeld ( dunner dan 0,5 tot 0,05 m.m.
Want deze worden heel anders geregeld .
deze regelen n.l. op de stroomconstante d.w.z. als de toorts of de lasstaaf even wat korter of verder weg is dan zou de draad dat meteen moeten volgen en dat is niet makkelijk dus wordt gewoon even de stroom geregeld.
Er zijn ook tig apparaten die deze mogelijkheid hebben en zelfs een kleine voorstroom om makkelijker te kunnen beginnen en zelfs met een oplopende en aflopende stroom om geen rare las te krijgen een het einde.
 
Nu ik toch bezig ben het volgende wat nog niet duidelijk was.
Een trafo heeft twee wikkelingen om dat koper in een spoel en zeker een grote hoeveelheid koper een zeer slechte energie vulling voor een magneet heeft .
En terwijl de magneet het vermogen moet overbrengen.
Dus met meer draden meer lucht tussen de draden en veel meer verlies door de grotere weerstand van de draad.
Daarom wordt er altijd meerdere draad over elkaar gewikkeld.
En dan later op de juiste manier aan elkaar geschakeld.
Dus elke opening in een kern is een grote verliespost.
De stroom en spannings waarde die ik opgeef staan zo op mijn apparaten.
Ik ben er wel van uitgegaan dat het bewuste lasapparaat niet een was met van die laspennetjes want dan zal mijn verhaal niet helemaal kloppen..
Want deze hebben geen condensatoren.
En dan nog iets ook bij een korte stroom onderbreking bij de 50 hertz gaat de
vlamboog niet uit door gassen en wat er nog meer is van de bekleding.
 
Deze 100 A.M.P. meter is geschikt voor in de secundaire kant tussen de tang te zetten.
Het zal kunnen dat de meter even naar het einde zal gaan maar dat beetje kan de meter wel hebben
 
Ik wil diegenen bedanken die mij gedwongen hebben om nog eens goed deze onzin door te lezen en ben na zeer lang beraad tot de conclusie gekomen dat het met mijn grote onzin nog best is meegevallen.
Daarom hoop ik dat er zijn die mij er op attent willen of kunnen maken op echte onzin of iets van dien aarts ( behalve taal en zinsopbouw want dat was mijn slechtste punt).
 
Ik wil diegenen bedanken die mij gedwongen hebben om nog eens goed deze onzin door te lezen en ben na zeer lang beraad tot de conclusie gekomen dat het met mijn grote onzin nog best is meegevallen.
Daarom hoop ik dat er zijn die mij er op attent willen of kunnen maken op echte onzin of iets van dien aarts ( behalve taal en zinsopbouw want dat was mijn slechtste punt).
Geen dank hoor. Graag gedaan. ;)
 
Ik heb een grote vergissing gemaakt om mijn ouderdom er bij te zetten.
Dat was de grootster vergissing ooit op deze ////////////..//..
Dus hiermee even rechtzetten
Ook ik maak wel eens een vergissing en in deze lange tijd heb ik er wel zeer vele gemaakt.
Ik had het artikel niet goed gelezen want ik dacht aan iets anders.
Ik heb nog eens gekeken naar de vraagstelling en had toen door dat het niet klopt.
Het lasapparaat heeft volgens mij wel degelijk een korte en een langere wikkeling aan de lichtnetzijde.
Nogmaals een kortere wikkeling voor 220 volt en een sec wikkeling na de diodebrug van 0ngeveer 22 volt belast max.
En daaraan nog een wikkeling van ongeveer 50 volt in serie met de 220

Dit moet je ooit nog eens een keertje uitleggen?
 
OP MIJN GROTE FREESBANK ZIT OOK EEN GROTE OMVORMER OP EEN HEEL HOGE FRECUENCIE EN DAT IS OOK EEN MOTOR WAAR TOCH EEN FREES VAN 100 M.M. MEE ROND MOET SLEUREN.
DEZE FRECUENTIEIS ZEER HOOG .
BIJ LAGE TOEREN 15000 HERTZ.
BIJ HOE TOEREN EVENREDIG HOGER.
DE MOTOR IS EEN NORMALE MOTOR 380VOLT 1500 EN 3000 OMW.
JE KAN OP EEN SPOEL EEN HELE STIJLE PULS ZETTEN.
JE KAN DE STROOM GEWOON OP DE TOP VAN 380 ZETTEN ( 470 VOLT TOP )EN TOCH ZAL DE STROOM NIET VLUGGER STIJGEN DAN DE INDUCTIE HET ZAL TOELATEN ( DUS DE STROOM ZAL NIET TOT DE TOP STIJGEN MAAR MISSCHIEN MAAR TOT DE HELFT OM DAARN WEER TE DALEN (DE STROOM DUS ).
KIJK EENS WAT ER GEBUURD BIJ EEN BOBINE STROOM OF IS DAT OOK ONZIN.
DAAR WORDT OOK STEEDS DE VOLLE MEP STEEDS OP GEZET EN DAT MEER ALS 10000 KEER.
HEBT U OOK AL EENS BINNEN IN DEZE BOBINES GEKEKEN WAT ER GEBEURD BEHALVE WANNEER DE STROOM ER OP BLIJFT STAAN DAN WORDT HET ER AKELIG WARM.
 
OP MIJN GROTE FREESBANK ZIT OOK EEN GROTE OMVORMER OP EEN HEEL HOGE FRECUENCIE EN DAT IS OOK EEN MOTOR WAAR TOCH EEN FREES VAN 100 M.M. MEE ROND MOET SLEUREN.
DEZE FRECUENTIEIS ZEER HOOG .
BIJ LAGE TOEREN 15000 HERTZ.
BIJ HOE TOEREN EVENREDIG HOGER.
DE MOTOR IS EEN NORMALE MOTOR 380VOLT 1500 EN 3000 OMW.
JE KAN OP EEN SPOEL EEN HELE STIJLE PULS ZETTEN.
JE KAN DE STROOM GEWOON OP DE TOP VAN 380 ZETTEN ( 470 VOLT TOP )EN TOCH ZAL DE STROOM NIET VLUGGER STIJGEN DAN DE INDUCTIE HET ZAL TOELATEN ( DUS DE STROOM ZAL NIET TOT DE TOP STIJGEN MAAR MISSCHIEN MAAR TOT DE HELFT OM DAARN WEER TE DALEN (DE STROOM DUS ).
KIJK EENS WAT ER GEBUURD BIJ EEN BOBINE STROOM OF IS DAT OOK ONZIN.
DAAR WORDT OOK STEEDS DE VOLLE MEP STEEDS OP GEZET EN DAT MEER ALS 10000 KEER.
HEBT U OOK AL EENS BINNEN IN DEZE BOBINES GEKEKEN WAT ER GEBEURD BEHALVE WANNEER DE STROOM ER OP BLIJFT STAAN DAN WORDT HET ER AKELIG WARM.
Ik denk dat een van de problemen is dat je zeer moeilijk te volgen bent.
Je springt van de hak op de tak en ook nu heb je het weer over een stroom van 380? 470 volt top :?
Ik begrijp niet wat je nu duidelijk wilt maken en ook de capslock maakt dat probleem niet kleiner.
Ik geloof meteen dat wat je hier schrijft voor een groot deel klopt (voor zover ik je begrijp).
Ik begrijp dat je de stroom zoveel mogelijk primair wordt geregeld omdat daar de stroom veel lager is dan secundair (ik heb dat ook nooit ontkend of betwijfeld)
In mijn ogen heb je en beetje rare manier van uitleg en dat in combinatie met de het verkeerde gebruik van stroom en spanning geeft snel de indruk dat je niet goed weet waar het over gaat.
Als ik je verkeerd beoordeeld en/of begrepen hebt dan bij deze mijn excuus.
 
Oeps alweer een vergissing.
Ik was nog niet helemaal gereed.
Deze 50 volt plus de 220 volt geeft nu een secundaire spanning van na de diodebrug van 18 volt ongeveer .
Deze schakeling wordt bij alle goedkopere trafo gedaan.
In de lichtnet kant is de stroom klein en de schakelaar goedkoop.
Ik heb ook even de regelaar bekeken en ( dat had ik van te voren niet gedaan ,mijn fout )die is bruikbaar om deze trafo te regelen.
De trafo zal wel wat ratel geluid geven na een tijd omdat deze trafo niet voldoende is ingegoten voor een regelsysteem met fase aansnijding.
Er is een kans dat bij ver terug regelen de spanning te laag wordt voor een stabiele las boog.
Ik ben nu........................................................even naar mijn werk ruimte geweest om te gaan kijken wat er op de tekst platen van mijn lasapparaten stond.
Er staat op 380 volt en 220 volt omschakelbaar .sec 35 amp. 17 volt.prim schak.
160 amp. 21 volt bij 220
200 amp. 22 volt bij 380 volt
Dat is bij het grote apparaat.
Bij het kleine apparaat voor RVS te lassen staat. (alles in prim schakeling )
Prim. 3 maal 380 volt .
stand1 20 amp 15 volt
Stand2 35 amp 18 volt
Stand3 50 amp 19 volt
Stand4 80 amp 20 volt
stand5 105 amp 22 volt In belaste toestand.prim
Ik wil nog wel even voor diegene die wat moeite hadden met mijn kennis dat mag
Ik zal even uitleggen dat ik houder ben van vijf wereld octrooien en heb daarvoor de hoogste onderscheiding gehad persoonlijk uitgereikt door minister Andriessen en minister De Vries en toegesproken door H.M koningin Bea
En die zijn er niet veel van in ons landje.
En niet door een burgemeester of plaatsvervanger
Ik kan dat ook laten zien in de boeken die ik ook mede heb geschreven .
Lees hiervoor het boek ( 50 JAAR BEELDBUIZEN EN TELEVISIE )
Ik heb geprobeerd om zo veel mogelijk van alles te leren tot mijn 42 jaar en toen vond ik het genoeg.
Wil je nog meer weten stuur mij dan even een bericht of kom eens even langs
( ik bedoel aan ).
NOG MEER WETEN NOG MEER VRAGEN
Verder nog veel motor plezier.
Ook ik kan grote fouten maken.
Heb drie dagen naar dit boek gezocht, niets gevonden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan