Voorvork doppen 39mm vervangen

BAKO

MF'er
2 mrt 2006
50
1
Nijmegen
Voor mn Honda Cb900f uit '83 ben ik op zoek naar een vervanging van de doppen op de voorvorkpoten. Of ik zoek verkeerd met de verkeerde woorden of ze worden nergens aangeboden als vervangingsproduct. Iemand een shop waar ze doppen voor een 39mm vork verkopen of is zelf maken de enige optie?
 
rechterdop is nog leverbaar, past ook links.

Als ze niet stuk zijn maar je gewoon een normale vervanging met zeskant zoekt, zou ik aan de hand van de voorvorkkeerringen zoeken: Eerst kijken wat de maat is (39X52X11?) en vervolgens kijken wat voor artikelnummer een fabrikant daar aan hangt (ari.037?) Vervolgens kun je daarmee kijken op welke andere (honda) motorfiets ze passen, en op die fietsen gaan shoppen.
 
De eerste hit die ik krijg bij google, is meen after-market dop voor een showa 39mm vork.

fork+39mm bolt

Sportsters hebben een 39 mm Showa vork. Daar moet wel wat op te vinden zijn.

Kijk ook maar eens op www.chapperheaven.nl
full
 
Iemand die weet wat voor lengte bussen je in een voorvork van een gsx550 es kunt doen? Ik bedoel de voorvering is te slap vanuit de fabriek dus mag er een bus bij in gedaan worden boven op de binnenveer dus onder de dop. Voor deze oude motor is dit de kortste klap. Ik hoop dat iemand het weet hoe groot die busjes mogen worden. Ik ben vast niet de eerste die dit doet.
Groet,
subolt
 
Iemand die weet wat voor lengte bussen je in een voorvork van een gsx550 es kunt doen? Ik bedoel de voorvering is te slap vanuit de fabriek dus mag er een bus bij in gedaan worden boven op de binnenveer dus onder de dop. Voor deze oude motor is dit de kortste klap. Ik hoop dat iemand het weet hoe groot die busjes mogen worden. Ik ben vast niet de eerste die dit doet.
Groet,
subolt
Een stapeltje passende munten, daar kun je prima mee experimenteren. Een stuk of drie is meestal wel genoeg.
 
Iemand die weet wat voor lengte bussen je in een voorvork van een gsx550 es kunt doen? Ik bedoel de voorvering is te slap vanuit de fabriek dus mag er een bus bij in gedaan worden boven op de binnenveer dus onder de dop. Voor deze oude motor is dit de kortste klap. Ik hoop dat iemand het weet hoe groot die busjes mogen worden. Ik ben vast niet de eerste die dit doet.
Groet,
subolt
Als je veer e slap is moet je de veren vervangen.
Een bus op de veer maakt de veer niet stugger. Je verkleint met een bus de negatieve veerweg en maakt daarmee de motor hoger. Als de negatieve veerweg nu te hoog is kan een bus uitkomst bieden maar het zal de stugheid van de veer niet veranderen.
Je kan kijken wat nu de negatieve veerweg is. Stel dat deze 2cm moet zijn maar hij 3cm is dan moet er een busje op van 1cm.
 
Iemand die weet wat voor lengte bussen je in een voorvork van een gsx550 es kunt doen? Ik bedoel de voorvering is te slap vanuit de fabriek dus mag er een bus bij in gedaan worden boven op de binnenveer dus onder de dop. Voor deze oude motor is dit de kortste klap. Ik hoop dat iemand het weet hoe groot die busjes mogen worden. Ik ben vast niet de eerste die dit doet.
Groet,
subolt
Andere veren er in.
 
tja, een monteur van de motorzaak adviseerde mij, hij wist alleen niet hoe lang die bussen moeten zijn. Ik ga wel uitzoeken hoe lang ze gaan worden, ik ga de uitdaging aan. Bedankt voor de reakties.
 
Als je veer e slap is moet je de veren vervangen.
Een bus op de veer maakt de veer niet stugger. Je verkleint met een bus de negatieve veerweg en maakt daarmee de motor hoger. Als de negatieve veerweg nu te hoog is kan een bus uitkomst bieden maar het zal de stugheid van de veer niet veranderen.
Je kan kijken wat nu de negatieve veerweg is. Stel dat deze 2cm moet zijn maar hij 3cm is dan moet er een busje op van 1cm.

Ik hoop dat ik het goed invul zo.
Als ik rem gaat de vering tot onder aan toe, dus de hele binnenpoot verdwijnt, dus moet ie hoger worden. Ik moet wat verzinnen met het oude ding, een monteur zei dat dit werkt en dat is een echte monteur, dus ga ik het proberen.
Hoi
 
Om dat te voorkomen kunnen de bussen helpen.
Je negatieve veerweg moet zo'n 2cm zijn. Houd de motor rechtop en kijk hoe ver je de vork uit kan trekken. Al wat dat meer is dan 2cm is de dikte van de bussen die je nodig hebt. Dit is ook meteen verhoging van je motor aan de voorkant. als je dikkere bussen gebruikt zal de negatieve veerweg te klein worden en dat komt het stuurgedrag niet ten goede, de motor moet namelijk ook uit kunnen veren.
Het is overigens de bedoeling dat je de gehele veerweg gebruikt. Zolang hij niet onderin botst is het gewoon goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan