balhoofdlager

Blade121090

Rookie
27 feb 2016
22
0
Valkenburg a/d Geul
Hallo,

Misschien een stomme vraag, ik weet veel over auto's maar sleutel pas sinds kort aan motoren.

Mijn Yam.R6 06-07 heeft een tikkie gehad en nu vervang ik dus mijn voorvork, het lager heeft ook een tik gehad dus dat wil ik graag meenemen, nu dus de vraag:

Hoe zit dit lager op het tstuk? Geperst neem ik aan? Betekend dit dat als ik een nieuwe voorvork met tstuk op de motor zet, dat ik dan alleen de lagers in het balhoofd kan vervangen? En dus die op het tstuk mee kan overnemen? Graag wat meer info over het vervangen van de voorvork aan de balhoofdlagerkant.
 
verrekte mooie verhalen hierboven , maar mag er een plaatje bij ?
kogellager-l17-budget.jpg

als dit uit een motorfiets komt is de vervangende set die door de leverancier geleverd word doorgaans :
Kegellager.png


de eerste afbeelding vond ik onder de naam hoekcontactlager.
 
Conclusie, ik mis nog wel wat kennis op lagergebied en gooi nogal eens de diverse eigenschappen door elkaar. Ik merk wel dat er een aantal wel die kennis hebben.
Maar "no hard feelings" , zoals al eerder gezegd, ik ben op motorgebied vrij smal. En dat blijft zo, ondanks dat ik wel merk dat er nogal wat verschillen zijn onderling.
Ik hoop dat de topic-starter er nog wijs uit kan. Het advies om nieuw en oud zeker niet te mixen is wel tot hem doorgedrongen.
En dan nu terug naar de datasheets van SKF. Een plaatje zegt zoveel meer als al die woorden, waarvoor dank.
 
Laatst bewerkt:
Die tool in de eerste post wordt bij fietsen veel gebruikt om het balhoofd eruit te slaan. Je kan 'm ook zelf maken door een pijp in te zagen. Voor mijn fietsen heb ik een alu versie gemaakt. Maar stalen pijp zal langer meegaan en misschien ook wel beter omdat 't op de motor allemaal wat lomper is.
 
TS is allang weer aan het rijden joh ;)

in de meeste technische topics gaan er altijd nog een paar die-hard door op alles theoretische verschillen.
Er zijn al zoveel discussies verwatert in welles/nietes terwijl men eigenlijk hetzelfde bedoelde maar het anders verwoord of andere termen gebruikt ;)

Accu demonteren tijdens winter tbv druppellader
accuutje kopen ? :+

ach als je de moeite neemt om tussen het geouweh^%r en gewauwel en gemopper door te lezen kan je aardig wat opsteken hoor.
Vind dit topic eigenlijk alleen maar informatief. :)
maar accu's .... ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan