Vonk, compressie en benzine en toch niet starten!

Axxis rider

Rookie
5 mrt 2016
16
0
Ik heb pas een Yamaha DT125 gekocht met ontstekingsproblemen. Na het hele elektrisch circuit onderzocht te hebben, kreeg ik uiteindelijk een vonk door alle andere elektrische zaken af te koppelen. Hierna heb ik een beetje nieuwe benzine in de tank gedaan en proberen te starten maar er gebeurt niets. Na verschillende keren proberen de bougie eruit gehaald en die blinkt van de benzine en vonkt nog steeds (dus ook niet verzopen...) maar hij wil niet starten. Ook al op straat in gang gelopen in 2e versnelling maar opnieuw wil hij niet aanslaan!

Jullie enig idee wat ik nog kan proberen?

Alvast bedankt!
 
Ik heb pas een Yamaha DT125 gekocht met ontstekingsproblemen. Na het hele elektrisch circuit onderzocht te hebben, kreeg ik uiteindelijk een vonk door alle andere elektrische zaken af te koppelen. Hierna heb ik een beetje nieuwe benzine in de tank gedaan en proberen te starten maar er gebeurt niets. Na verschillende keren proberen de bougie eruit gehaald en die blinkt van de benzine en vonkt nog steeds (dus ook niet verzopen...) maar hij wil niet starten. Ook al op straat in gang gelopen in 2e versnelling maar opnieuw wil hij niet aanslaan!

Jullie enig idee wat ik nog kan proberen?

Alvast bedankt!
Liep het blok voorheen wel? Zo ja, wat is er gedaan waarom het nou niet meer gaat?

Te controleren:
compressie
timing
 
Volgens de vorige eigenaar liep het blok altijd super goed tot er een elektrisch probleem optrad waardoor de brommer kuren begon te krijgen. Hij heeft altijd goed gelopen tot hij op een keer niet meer startte/geen vonk meer gaf. Dat ontstekingsprobleem is nu dus opgelost maar ik vraag me af of ik niets simpel over het hoofd zie.

@Boevie Bougiekabel en bougie zijn nieuw (er is een vonk dus alles inorde hier denk ik)
@Martell Compressie is goed denk ik. Met de hand is de kickstarter amper in te duwen als de bougie erin zit. Hoe controleer ik op timing met een CDI?

Alvast bedankt om mee te denken!
 
timing controleren met stroboscoop lamp en het merkteken op het vliegwiel.
heb je zo geen lamp, op zijn minst kijken of het merkteken correspondeert met een zuigerpositie iets in de buurt van 2mm voor het BDP.

hoe vonkt je bougie, grote vonk helder wit of klein eerder blauw vonkje ?
 
klein blauw is goed ;)

vliegwiel bepaalt het moment van ontsteking, dus als dat verdraait is op de krukas (gebeurt al eens , zelfs met een spie , durft al eens breken) krijg je op een fout moment ontsteking .
 
klein blauw is goed ;)

vliegwiel bepaalt het moment van ontsteking, dus als dat verdraait is op de krukas (gebeurt al eens , zelfs met een spie , durft al eens breken) krijg je op een fout moment ontsteking .

Heb ik eens meegemaakt met een trialmotor die vast liep.Door de inertie van het vliegwiel(weegt 2,5kg ongeveer)was de spie doormidden en het vliegwiel stond 180gr verkeerd.
Na montage van een nieuwe zuiger snapte ik eerst niet waarom ie niet wilde starten :+
 
Carburateur is wel goed schoon en blijft niet overstromen/lopen met benzine?

En dat je een klein vonkje hebt wil nog niet zeggen dat de cdi of de opnemer op het blok nog goed werken.
Vaak slaan namelijk de ontstekingspoelen die voor de benodigde spanning zorgen door en dan wil de bougie in de buitenlucht nog wel (zwak) vonken maar in de verbrandingsruimte gevuld met brandbaar mengsel niet meer.
 
Carb is schoon. In het begin, toen ik de eerste keer het benzinekraantje opendraaide liep er indd wel veel benzine weg door het 'overstroomdarmpje'. Is dit een teken voor iets? En ik heb nu de motor steeds proberen starten met enkel het startcircuit geïsoleerd. De schakelaars en batterij volledig afgekoppeld. Ik heb gehoord dat dit ook eventueel het probleem kan zijn! (batterij zou meehelpen voor een krachtigere vonk? Wat denken jullie?

Ik vermoed wel dat de DT al een membraann heeft, mr ben niet zeker!
 
Carb is schoon. In het begin, toen ik de eerste keer het benzinekraantje opendraaide liep er indd wel veel benzine weg door het 'overstroomdarmpje'. Is dit een teken voor iets?
Ja. Dat er iets niet goed is.
Vlotterdeel wat niet goed afsluit en of vlotterhoogte niet goed.
En ik heb nu de motor steeds proberen starten met enkel het startcircuit geïsoleerd. De schakelaars en batterij volledig afgekoppeld. Ik heb gehoord dat dit ook eventueel het probleem kan zijn! (batterij zou meehelpen voor een krachtigere vonk? Wat denken jullie?

Ik vermoed wel dat de DT al een membraann heeft, mr ben niet zeker!
Dat zie je toch direct aan de carb?
 
Benzinekraan dicht, choke eraf, gas vol open en open houden en dan proberen te starten. Ding lijkt verzopen te zijn.
En idd die vlotternaald nakijken natuurlijk
 
Laatst bewerkt:
Nog eens een update sinds vorige week. Ondertussen de volgende dingen geprobeerd, opgemerkt.

-Er staat een lijn gegraveerd in het vliegwiel en in het motorblok. Wanneer ik het vliegwiel in het bovenste dode punt zet zit er een hoek van ongeveer 95° tussen het de 2 merktekens (ofwel kijk ik nr het verkeerde merkteken).
-Ik heb het vliegwiel eraf gehaald en alles wat eronder zit lijkt inorde te zijn en overeen te komen met het schema dat ik online gevonden heb. Ook de spie is niet afgebroken oid. Ik denk wel dat het vliegwiel juist op de as zit. Dat leidt tot de volgende vraag, zit de onderste plaat juist, deze is vermoedelijk goed op een paar graden na (je kan ze een klein beetje ronddraaien door 2 vijsjes los te zetten)
-Ik heb geprobeerd de brommer in gang te lopen in 2e versnelling, dit doet niets. Ik heb geprobeerd een klein beetje brandstof in de cilinder te spuiten en dan in gang te lopen om te zien of het probleem bij de carb ligt maar ook hier geeft hij geen enkel geluid om te willen starten.

Ik begin me af te vragen of hij ooit nog zal lopen!
 
Kun je mss een foto plaatsen hiervan?, anders saat ie er behoorlijk langs. Waarschijnlijk een verkeerd vliegwiel gemonteerd oid.
probeer ook eens een nieuwe bougie, die er inzit kan doorgeslagen zijn.
 
Bij deze een foto van het vliegwiel en van het schema. Ik heb het gevoel dat ik iets heel klein over het hoofd aan het zien ben!


12833243_10207608165273452_1648973642_n.jpg


J1hkj5f.gif
 
Hallo, probeer eens een andere cdi te krijgen, deze geven vaak rare storingen zoals wat je nu hebt, of bouw zelf een cdi.

Mvg Rob

Stuur mij ff een pb met je emailadres omdat ik hier het schema van de cdi niet kan plaatsen...
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals de spoelen op de grondplaat van de ontsteking gaan vaak (lees "eigenlijk altijd") vroeg of laat kapot.
Hierdoor wordt er geen of onvoldoende spanning opgebouwd en kan de ontsteking dus ook niet vonken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan