Zekering ignition springt eruit Honda VT 600

Peter-xj

Rookie
6 mrt 2016
6
0
Hallo,

Het is afgelopen jaar een aantal keer gebeurd dat de zekering van de ignition van mijn Honda VT 600 uit 1995 eruit springt tijdens het rijden waardoor ik stil kom te staan. Als ik op dat moment een nieuwe zekering plaats springt die er meteen weer uit. De volgende dag lukt het wel en kan ik soms zomaar weer een tijd probleemloos rijden. Deze week was het echter weer raak. Vorige zomer na de aanschaf 2000 km probleemloos gereden, nu durf ik er bijna niet meer mee weg. Alles nagelopen alle bedrading tank eraf balhoofd kappen eraf niets te constateren. de motor start direct, loopt perfect rond heeft nog geen 10.000 km gereden.
Wie kan mij helpen ?

Groet,
Peter
 
Peter,

Je moet de kortsluiting vinden, en die oplossen.

Je weet inmiddels dat t in het ontstekingsdeel van de kabelboom zit.
Zoek een electrisch schema er bij, en zoeken maar.
 
Neem naast de zekeringen ook eens een testlampje mee: Gewoon een lamp in fitting met twee draadjes met platte amp stekkertjes. Als de zekering springt, sluit je het lampje aan als zekering, deze gaat dan (fel) lichtgeven.

Vervolgens eerst draaien met je stuur en morrelen met de bekabeling rondom het balhoofd en contactslot om te kijken of het lampje zwakker gaat branden (uit zal hij niet gaan, hoeft niet). Als draaien met het stuur niet helpt: verschillende onderdelen uit je ignition circuit afkoppelen: Bobines, CDI, enzovoort.
 
Super dankje, ik heb gister met een draaiende motor een half uur op de motor zittend aan het stuur gedraaid en aan de bedrading gerommeld maar de zekering bleef erin. Dat is dus het vervelende daar kan je niets mee.
 
Je kunt in het schema zien dat er een beperkt aantal onderdelen op dit circuit zitten.
Het is één van die, of de bekabeling er tussen.
 
Je kunt ook via een motorsloop de componenten in dat circuit tweedehands aanschaffen, en één voor één uitwisselen (of gewoon allemaal als je er gewoon van af wilt zijn). Houd je ook wat reserveonderdelen over!
 
Je kunt ook via een motorsloop de componenten in dat circuit tweedehands aanschaffen, en één voor één uitwisselen (of gewoon allemaal als je er gewoon van af wilt zijn). Houd je ook wat reserveonderdelen over!
Lijkt me niet de beste manier.

Onderdelen of bekabeling. Daar zit t in.

Ik zou echt gaan zoeken naar het specifieke euvel. Uiteindelijk minder tijd en minder kosten.
 
Het probleem is natuurlijk dat als de motor gewoon loopt er ook niets is te zien of te meten.Was het maar zo dat ie het niet deed, als je dan onderdelen vervangt en hij loopt weer weet je het tenminste zeker
 
Het probleem is natuurlijk dat als de motor gewoon loopt er ook niets is te zien of te meten.Was het maar zo dat ie het niet deed, als je dan onderdelen vervangt en hij loopt weer weet je het tenminste zeker
Daarom moet je ook niet naast de motor gaan zitten en hopen en wachten :)

Als je begint met t circuit vanaf de btreffende zekering, zijn er vier componenten:
Fuel cut relais
Pulse generator
Icm
Noodknop

En natuurlijk de bedrading en stekkers er tussen. Let op t draad dan van die zekering komt, die is niet echt erg vertakt. Moet dus te volgen zijn.

Begin bijv eens met inspectie van de noodknop. Misschien daar al iets te zien, net een draadje tegen t stuur of zo.
En de bekabeling her en der. Bij balhoofd is altijd verdacht. Kijken en onderzoeken is beter dan wachten tot t probleem zich voordoet.

En houd idd een lampje met stekkertjes bij de hand, om ipv zekering te kunnen zetten. Altijd handig voor zoeken naar sluitingen.
 
Gister de dodemansknop open gehad niets te zien. Ik moet inderdaad vanaf de zekering alles nalopen. kan ook niet naar een motorzaak gaan . Gaat teveel arbeid inzitten.
 
Hallo allemaal ik heb het inmiddels gevonden . Het is een storing tussen de bekabeling bij het balhoofd.Ik kan er niet lekker bij maar dat gaan we vinden. Ik wil jullie langs deze weg enorm bedanken voor jullie snelle reactie's, en technische ondersteuning.

groeten Peter
 
Nog even terugkomend op mijn probleem van gister met de vt600. Er schuurde een kabelboom over een hoekboutje van de waterpomp, dat maakte dus de kortsluiting. Was nog wel even zoeken. Gr. Peter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan