krassen in mijn cilinder en zuiger

dboeckhout

Rookie
12 mrt 2014
12
0
breskens
hallo nu heb ik mijn cylinder pas opnieuw laten coaten.
Dus paar x warm gedraaid en af laten koelen.
Daarna rustig rondjes gereden en naar het einde doortrekken.
Toen ging hij meer lawaai maken (flens zat los).
Gelijk even in de cylinder gekeken en er zaten allemaar krassen op mijn zuiger
en cylinder.
Maar nu weet ik niet wat de oorzaak er van is.
Ik smeer 1:35 dus lijkt mij genoeg ik gebruik competition 102 als benzine.
Er zat ook genoeg koelvloeistof in.
Dus misschien weten jullie wat de oorzaak kan zijn.
full
 
ALS DE MOTOR OPEN IS GEWEEST DAN IS HET MAKKELIJK OM TE ZEGGEN WAAR HET VANDAAN KOMT .
DAT KOMT VAN DE MATERIE DIE VOLOP OP ONZE AARDE VOORKOMT EN AAN ONZE HANDEN EN GEREEDSCHAP BLIJFT HANGEN EN OOK NOG VOLDOENDE BEWEGING KAN MAKEN INDE RUIMTE VAN DE CILINDER EN ZUIGER.
WAREN DEZE DELEN 10 TOT 20 MAAL GROTER DAN HADDEN ZE DAAR NIET GEKOMEN WANT DAN HAD JE DAT ZEKER OPGEMERKT.
Dat is niet verkeert bedoelt maar in mijn lange ervaring is dat de meeste voorkomende fout na een demontage in een schuurtje zonder een goede schoonmaak mogelijkheid en vooral als dat nog moet gebeuren zonder het blok geheel onderuit te halen
Maak altijd het blok geheel goed schoon voor je ook maar iets van het blok openmaakt.
Meer dan 90 % van de motoren gaan verslijten door kleine delen van onze aardkorst en dan niet om dat ze zo klein maar omdat ze altijd met zo velen zijn
 
jah joh, dat is zeker duidelijk.

Ik verdenk inderdaad de haagscheurtjes in het nycasil. Waar heb je m laten doen? weet van sommige bedrijven dat hun hoon toleranties na het opnieuw aanbrengen van de cilinderwand 3 keer naad was. Wij lieten voor de raceblokken dan ook altijd alles nahonen om er zeker van te zijn dat die recht was.
 
Je zuiger is vastgelopen op je uitlaatspijl, het meest thermische kritieke onderdeel. De oorzaak ligt vaak in matige koeling (ontluchting!), matige afstelling, of onvoldoende tijd gegeven om in te slijten.

Beetje weinig info maar hier moet je aan denken op volgorde van veelvoorkomendheid:

1. - Onkunde. - slecht inrijden, verkeerde montage, verkeerde berekening van squish ed.

-Te arm afgesteld
-Te weinig smering
-Te weinig koeling
-Uitlaatspijl niet teruggelegd
-Geen gaatjes in zuigerhemd tbv smering thv uitlaatspijl
-Geen bevels in nieuwe cilinder - scherpe poorten

Hoe kritisch is je setup? In welke mate is er getuned?
 
Wat voor motor is het? Zo te zien een 2t crosser?
Zand in de cilinder is hier de oorzaak niet, dan had je een heel ander slijtpatroon. Inrijden hoeft nauwelijks met een crosser.
Scheur in de spijl komt vaker voor idd maar in de praktijk brengt dat vaak geen schade aan. Hij is hier wel op gaan klemmen. Je kunt de spijl iets terug leggen, dat helpt al wat. Gaatjes (2) in de zuiger boren op de plek van de spijl helpt ook goed. Dat doe ik zelf ook altijd. Dit geeft extra smering/koeling. Je moet het wel goed uitmeten!!! Ik ken een beplaald iemand hier op het forum die scheef zat en zn nieuwe zuiger weg kon donderen zonder een meter gelopen te hebben. :+
 
Dus het het was in feite een nieuwe cilinder ( het loopvlak en de zuiger).
Op de foto zie ik een stootrand die volgens mij niet van een keer rijden komt.
 
Mijn gedacht :
Zit maar op een tablet te kijken, is dus wat moeilijk, maar het hoonpatroon lijkt mij helemaal niet ok. Veel te willekeurig en het zou mij sterk verwonderen dat dit zo van powerseal zou komen.
Ook de bovenste rand : lijkt mij dat bij de weinige kilometers dat het blok na revisie gedraaid heeft, je toch nog de hoontekening zou moeten kunnen zien, op die tijd kan er toch moeilijk zoveel viiligheid op gaan zitten zijn.

Afschuinen van de poorten lijkt mij op het eerste zicht ook gene vette.

Speling zuiger/cylinder lijkt me ook niet korrekt, daar hij rechts duidelijk ook aangelopen heeft.

Overmaat van zuiger gemonteerd zonder dat de uitlaat kleppen aangepast zijn ?

Uitlaat brugje geen extra speling gegeven


En bij squish vragen geldt maar 1 vraag : slag en drijfstanglengte van het blok. 1mm is veel te veel voor een slag van 40mm en veel te weinig voor een slag van 86mm.
 
Mijn gedacht :
Zit maar op een tablet te kijken, is dus wat moeilijk, maar het hoonpatroon lijkt mij helemaal niet ok. Veel te willekeurig en het zou mij sterk verwonderen dat dit zo van powerseal zou komen.
Ook de bovenste rand : lijkt mij dat bij de weinige kilometers dat het blok na revisie gedraaid heeft, je toch nog de hoontekening zou moeten kunnen zien, op die tijd kan er toch moeilijk zoveel viiligheid op gaan zitten zijn.

Afschuinen van de poorten lijkt mij op het eerste zicht ook gene vette.

Speling zuiger/cylinder lijkt me ook niet korrekt, daar hij rechts duidelijk ook aangelopen heeft.

Overmaat van zuiger gemonteerd zonder dat de uitlaat kleppen aangepast zijn ?

Uitlaat brugje geen extra speling gegeven


En bij squish vragen geldt maar 1 vraag : slag en drijfstanglengte van het blok. 1mm is veel te veel voor een slag van 40mm en veel te weinig voor een slag van 86mm.

Als je je cilinder opnieuw laat nicasillen dan ga je altijd terug naar je standaard maat zuiger.
 
Als je je cilinder opnieuw laat nicasillen dan ga je altijd terug naar je standaard maat zuiger.

ik zou niet weten waarom. Er zijn genoeg overmaat zuigers beschikbaar voor nicasil cylinders, vooral in de cross wereld. Te diepe krassen in de cylinder in je bent goedkoper af met een overmaat dan te laten lassen.
 
Laatst bewerkt:
De spijl in je uitlaat poort...

Deze moet na het nicasilen 0,06-0,08 mm onder de cilinder diameter geslepen worden, doe je dat niet dan gaat de spijl als hij heet word in de zuiger vreten.
Als er een scheurtje in de spijl zit is dat niet zo erg maar moet deze liever nog wat dieper worden uitgeslepen omdat anders de zuigerveer achter de scheur kan blijven hangen.
Dat slijpen is een secuur werkje, de wand dikte van nicasil ligt ergens tussen de 0.1 en 0,3 m dus erg veel vlees om in te slijpen heb je niet en je zit er dus zo doorheen, als dat gebeurt kun je hem meteen terug sturen voor nieuwe nicasil want dan is ie stuk.

Als een "quick-and-dirty" heb ik ook wel gezien dat de zuiger op de plaats van de spijl ietsje werd afgeschuurd, dat is makkelijker maar niet hetzelfde als de spijl slijpen en geeft nog steeds problemen met je zuiger veer die over de erg hete spijl heen sleept.

In de service manual kun je waarschijnlijk wel een plaatje en beschrijving vinden hoe je moet slijpen, ik heb ergens nog de service manual van mijn RS250 liggen daar staat het ook in maar ik ben bang dat ik die niet zo 1-2-3 kan vinden...

De kwaliteit van powerseal is niet slecht maar het kan beter en vooral het hoonwerk kan beter, voorheen was daar Hof Hardchroom Hilversum waar veel coreurs hun cilinders lieten nicasilen maar geen idee of de beste man nog uberhaupt leeft,als je wilt googelen moet je zoeken op "galvano techniek" of iets in die geest.

De schade die je nu hebt is wel op te lappen maar het mooie is er echt al wel vanaf, je zult dan iig al het alu uit de cilinder weg moeten slijpen/schuren zodat je weer schoon blank nicasil hebt zonder lichte alu vlekken er in, als er alu achter blijft gaat je nieuwe zuiger en veer daar meteen weer op vreten.


Dan willen er na het nicasilen nog wel eens "bloemkooltjes" van opgestapelde nicasil achterblijven waar de wand over gaat in de spoelpoorten, je ziet dan hele kleine pareltjes nicasil aan de randjes zitten, die lijken vast te zitten maar kunnen er onder het lopen loskomen, zo'n pareltje nicasil is net een slijpkorrel(nikkel silicium carbide) en maakt diepe groeven en krassen.
Je cilinder moet dus ook eigenlijk na het nicasilen eerst afgewerkt worden met een slijpertje in de poort randjes zodat al dat half vast/los zittende nicasil korrels er uit geslepen word, dat is evt met schuurpapier en een hoop geduld ook met de hand te doen,een setje kromme diamant sleutel vijltjes kan daar goed bij helpen.

De donkerbruine rand boven in de cilinder die kennelijk van slechts een kort stukje rijden is gekomen doet me ook vermoeden dat de verbrandingstemperatuur behoorlijk hoog oploopt, dit zou kunnen komen door een te kleine hoofdsproeier of te vroege ontsteking, ik zou iig bij het inrijden je hoofdsproeier een of twee maatjes vergroten en/of de onsteking een paar tiende mm later zetten en je koelwater temperatuur goed in de gaten houden, boven de 70 graden is te heet, het best houd je hem op 60-65 graden max voor optimale levensduur en vermogen.
Als ie te heet word: meer snelheid maken :+ , dikkere sproeier,latere ontsteking of kortere gearing zodat ie niet zo zwaar hoeft te malen in het zand.
Alternatief kun je er een iets dikkere voetpakking onder leggen zodat de compressie (tijdelijk) wat lager is en niet zo kritisch, 1 mm squish in een 125 cc is akelig krap waardoor aan de zuigerrand net wel/niet detonatie kan optreden en ook daarvan loopt de zuigertemperatuur heel snel op, ik begrijp uit je setup dat het het nodige aan het setje getuned is en hooggetunede 2takts zijn kritisch , er hoeft maar weinig fout te zitten en hij loopt vast/warm.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat die spijl er voor was om te voorkomen dat de zuigerveren in de uitlaatpoort blijven haken.
Als je de spijl 0.06-0.08mm weg slijpt, heeft die spijl dan nog wel een functie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan