Hoe flikken ze dat toch bij Ducati?

texoot

MF veteraan
23 mei 2007
4.035
852
Ik heb onlangs een Suzuki XF 650 gekocht voor de spielerei.Er zit standaard een uitlaat op van het formaat Scania en hij klinkt als m'n vaatwasser.Ik had een setje nieuwe originele uitlaten gekocht van een Ducati 848/1098 en één demper pasgemaakt op de XF.
In de veronderstelling dat een originele demper met E-keur niet te veel geluid zou produceren(heb vaker Ducati uitlaten gebruikt voor projecten)was ik onaangenaam verrast door het geluid wat eruit kwam.Te luid voor mij :N

De demper lijkt wel een combinatie van een reflectie en absorptiedemper,ik had eerst de pijp erafgezaagd die de demper ingaat omdat ik de katalysator eruit wilde halen.Ik keek gewoon door de demper heen,enkel op het eind zit een knikje met een paar buisjes.
Heb toen de kat maar laten zitten *D

Mijn vraag is feitelijk:hoe kan een fiets als de 848/1098 met zulke uitlaten in hemelsnaam gehomologeerd worden?

O,en de uitlaten zijn uiteraard te koop :+
full

full

full
 
Moderne sportfietsen hebben een klep in de uitlaat. Kleppie dicht bij deellast, uitlaat stil. Klep open bij vollast, heerlijk gebrul. :Y

Hieronder volgen reacties over hoe mensen denken dat een vlinderklep net voor de einddemper ook maar iets te maken heeft met het EXUP/HTEV/whatever systeem wat eerder werd toegepast, in de collector zit, en meer-koppel-bij-lage-toeren genereert tegen een lager topvermogen door toegenomen weerstand in het uitlaattraject.
 
Moderne sportfietsen hebben een klep in de uitlaat. Kleppie dicht bij deellast, uitlaat stil. Klep open bij vollast, heerlijk gebrul. :Y

Hieronder volgen reacties over hoe mensen denken dat een vlinderklep net voor de einddemper ook maar iets te maken heeft met het EXUP/HTEV/whatever systeem wat eerder werd toegepast, in de collector zit, en meer-koppel-bij-lage-toeren genereert tegen een lager topvermogen door toegenomen weerstand in het uitlaattraject.
Dat, plus de bij genoemde Duc's aanwezige katalysator, die op zich ook al een behoorlijk dempende werking heeft.
 
Hieronder volgen reacties over hoe mensen denken dat een vlinderklep net voor de einddemper ook maar iets te maken heeft met het EXUP/HTEV/whatever systeem wat eerder werd toegepast, in de collector zit, en meer-koppel-bij-lage-toeren genereert tegen een lager topvermogen door toegenomen weerstand in het uitlaattraject.

Die vlinderklep net voor de einddemper heeft ook iets te maken heeft met het EXUP/HTEV/whatever systeem wat eerder werd toegepast, in de collector zit, en meer-koppel-bij-lage-toeren genereert tegen een lager topvermogen door toegenomen weerstand in het uitlaattraject.

Astu, ik doe het maar vast, want anders heb je dat allemaal voor niks getypt. Dat staat zo lullig.
 
Moderne sportfietsen hebben een klep in de uitlaat. Kleppie dicht bij deellast, uitlaat stil. Klep open bij vollast, heerlijk gebrul. :Y

Hieronder volgen reacties over hoe mensen denken dat een vlinderklep net voor de einddemper ook maar iets te maken heeft met het EXUP/HTEV/whatever systeem wat eerder werd toegepast, in de collector zit, en meer-koppel-bij-lage-toeren genereert tegen een lager topvermogen door toegenomen weerstand in het uitlaattraject.

zeg het voorspellen van toekomstige reacties komt me bekend voor.....
 

een aantal posts van de afgelopen week heb ik , net als wat jij nu doet, alvast aangegeven wat er aan komt omdat je gewoon WEET dat een aantal personen het niet kan laten om antwoord te geven op bepaalde vragen.

als ik hier over velg, naaf en wiel begin kan je er donder op zeggen dan v.d.v langs komt.
nu DURFT hij niet meer te reageren, maar wedden dat hij een script heeft lopen die MF afscand naar die 3 woorden :) :+

maar je hebt het dus niet van mij afgekeken ;)
 
een aantal posts van de afgelopen week heb ik , net als wat jij nu doet, alvast aangegeven wat er aan komt omdat je gewoon WEET dat een aantal personen het niet kan laten om antwoord te geven op bepaalde vragen.

als ik hier over velg, naaf en wiel begin kan je er donder op zeggen dan v.d.v langs komt.
nu DURFT hij niet meer te reageren, maar wedden dat hij een script heeft lopen die MF afscand naar die 3 woorden :) :+

maar je hebt het dus niet van mij afgekeken ;)

Haha, nee, maar ik deel je mening.
 
een aantal posts van de afgelopen week heb ik , net als wat jij nu doet, alvast aangegeven wat er aan komt omdat je gewoon WEET dat een aantal personen het niet kan laten om antwoord te geven op bepaalde vragen.

als ik hier over velg, naaf en wiel begin kan je er donder op zeggen dan v.d.v langs komt.
nu DURFT hij niet meer te reageren, maar wedden dat hij een script heeft lopen die MF afscand naar die 3 woorden :) :+

maar je hebt het dus niet van mij afgekeken ;)
Kan je me eens uitleggen hoe dat werkt met dat script?
Ik heb meer verstand van velgen e.d. ;)
 
Voor de geïnteresseerden,
In de laatste aflevering van MotoMe (27) gaan ze langs bij Akrapovic en daar geeft er iemand wat uitleg over hoe het was en mogelijk gaat worden.

Kort samengevat: Vroeger konden ze de klep simpelweg sluiten voor de DB meting om zo een lagere waarde te bekomen. Nu meten ze DB en vermogen samen om te zien of er niet gesjoemeld werd.
 
Ik begrijp dat je nu 1 van de 2 einddempers hebt gebruikt, dan heb je natuurlijk de helft van het dempende vermogen. Nu zou het ook zo kunnen dat jouw Suzuki half zoveel pk's heeft als een Ducati 1098, dood dan houdt het op. Daarnaast kan het zijn dat de Ducati is ontworpen op bepaalde frequenties die compleet anders zijn dan die van de Suzuki. Daarnaast heb je nog de genoemde klep.
 
Mijn vraag is feitelijk:hoe kan een fiets als de 848/1098 met zulke uitlaten in hemelsnaam gehomologeerd worden?

Gewoon, net zoals alle andere merken, door te Sjoemelen.
Ik heb een 1098S met termi 70mm uitlaatsysteem met ori-dempers gehad voor op het circuit. Die was niet extreem luid, helemaal niet zelfs.

Nooit geluidsproblemen mee gehad. Dus ik denk datje overgevoelig bent voor geluid :P
 
Ik begrijp dat je nu 1 van de 2 einddempers hebt gebruikt, dan heb je natuurlijk de helft van het dempende vermogen. Nu zou het ook zo kunnen dat jouw Suzuki half zoveel pk's heeft als een Ducati 1098, dood dan houdt het op. Daarnaast kan het zijn dat de Ducati is ontworpen op bepaalde frequenties die compleet anders zijn dan die van de Suzuki. Daarnaast heb je nog de genoemde klep.

Ik denk ook dat het grootste verschil erin zit dat ik één demper gebruik,is gewoon de helft van het dempingsvolume.

Zou willen dat de Soes de helft van de pk's had van een 1098 :+
 
Illegale uitlaten verkopen mag wel.............
Doe je dat ook al :?

Als er 'not for highway use' oid op staat, zou het dan niet mogen?


Edit
Bedenk trouwens maar even of je handeltje, en nog illegaal ook, wel past binnen het mf beleid.

Ik ga morgen even kijken wat je ev actie is geweest.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan