Coating voor binnenzijde motorblok

seba$

MF veteraan
5 jan 2005
5.526
4
Assendelft
Wie heeft er ervaring met coating die geschikt is voor binnen in het blok?
Dus hittebestendig en continue in de olie.

Waarom? Ik wil de alu drukplaat van mn koppeling rood hebben.

In eerste instantie wilde ik hem laten anodiseren mede vanwege de toleranties, maar dat is bij gietaluminium helaas niet mogelijk.

Is poedercoaten met gedeeltelijk afplakken een optie?
Hittebestendige lakken (motip, vht) beweren ook chemicalien bestendig te zijn, maar is dat ook zo als t permanent in de olie zit en verkleurt het niet?

Alle tips zijn welkom
 
Een koppelingsdeksel is niet zo spannend mits er geen oliekanalen doorheen lopen. Zorg dat ze het pakkingvlak niet coaten (en ook niet stralen). Als je je deksel terugkrijgt kan het zijn dat je even heel kort een boor door de boutgaten moet halen.

Hadden we het over een carterhelft gehad, dan was het natuurlijk een ander verhaal geweest.
 
Ik wil dit ook nog eens gaan doen, dus ben benieuwd. Mijn gevoel is dat poedercoat volstaat.

Ik heb namelijk een koppelingsdeksel waar je de koppeling ziet zitten.
full
 
een coating laten hechten op iets van gietalu dat al een hele tijd in de olie zit wordt lastig. gietalu is nooit helemaal massief en er trekt dus ook altijd een heel klein beetje olie in en dat komt de hechting niet ten goede.
anodiseren gaat trouwens prima met gietalu alleen de meeste bedrijven willen het niet doen omdat je bijna nooit een egale kleur krijgt en dus klachten van de klant.
 
een coating laten hechten op iets van gietalu dat al een hele tijd in de olie zit wordt lastig. gietalu is nooit helemaal massief en er trekt dus ook altijd een heel klein beetje olie in en dat komt de hechting niet ten goede.
anodiseren gaat trouwens prima met gietalu alleen de meeste bedrijven willen het niet doen omdat je bijna nooit een egale kleur krijgt en dus klachten van de klant.
Goed ontvetten en lekker zelf doen. Anodiseren is geen rocket science en met een beetje ecoline wordt het keurig rood.
 
Ik heb hem weggebracht om te poedercoaten.
Mocht het naar verloop van tijd toch lelijk worden / niet goed hechten dan kan ik hem altijd nog stralen en eventueel laten anodiseren of polijsten
 
Omdat ik zelf me eigen onderdelen zelf poedercoat die opbreng met een temperatuur van 180 graden. in de oven

De industrie die poederlak een op 140°C tot 220°C ingestelde oven in zou beter kunnen zijn


Maar Na afkoelen droging is het dus hard maar gaat het daarna weer de oven in of in de ------hete olie }) word het weer zacht en stroperig en gaat dus zakken met alle gevolgen van dien zelf zou ik het niet durven .

Ook dan nog de aluminium die in aanraking komt met de olie krijg je er niet helemaal goed uit in mijn ogen .

daar kwam ik achter toen mijn aluminium carter die een scheurtje gelast moest worden
ondanks zeer goed onvetten met de zeer hete ontvetter kwam bij alum lassen( hitte )nog de olie eruit zetten .

als of het blijft zweten je ziet het grijs bruin eruit komen dat in combinatie met de hete olie
en een dus slecht hechting .

heb ik me twijfels ? over het geheel al ben ik bereid om iets nieuws te leren :Y
 
Bij poedercoaten denk ik ook aan rommel in de olie.. bij anodiseren niet of minder.

Vooraf aan het anodiseren het werkstuk goed heetstoken zodat alle oude olie uit de poriën verbrand.
Wel oppassen dat het niet vloeibaar wordt. _O-

Maar u gaat het al met de poedercoat doen.
Ik dacht zeg niks.. totdat ik de laatste reactie las. ;) *O*
 
Ik kijk even hoe het zich houd..
Mocht het loslaten, verkleuren, uitlopen etc dan kan het er altijd weer vanaf.

Het onderdeel kost bij suzuki trouwens 25euro dus geen ramp als het niet goed houd.
 
Ik kijk even hoe het zich houd..
Mocht het loslaten, verkleuren, uitlopen etc dan kan het er altijd weer vanaf.

Het onderdeel kost bij suzuki trouwens 25euro dus geen ramp als het niet goed houd.
De cosmetische eigenschappen zou ik niet mee zitten. Meer wat er gebeurt als de bladders coating door je oliekanaal gaan zwerven.
 
Net het onderdeel bij de poedercoater opgehaald.

Ik geef hem vanavond zwemles in een badje olie en daar mag die een weekje in blijven..

Een drukplaat laten draaien/frezen kan altijd nog dus kijk dit eerst even aan :)
 
Net het onderdeel bij de poedercoater opgehaald.

Ik geef hem vanavond zwemles in een badje olie en daar mag die een weekje in blijven..

Een drukplaat laten draaien/frezen kan altijd nog dus kijk dit eerst even aan :)
Piccies?
Nog acht liter afgewerkte olie nodig?
Pannetje op het vuur.. :+ *O*
 
Het onderdeeltje heeft 4 dagen in de hete afgewerkte olie gestaan.

Coating is niet verkleurd of zacht geworden.
Heb hem ook een minuutje op 10.000 toeren laten draaien en het ziet er niet uit dat de coating uitloopt.

Straks even proberen te laten draaien in hete vloeistof, kijken of dat wat doet
 
Het onderdeeltje heeft 4 dagen in de hete afgewerkte olie gestaan.

Coating is niet verkleurd of zacht geworden.
Heb hem ook een minuutje op 10.000 toeren laten draaien en het ziet er niet uit dat de coating uitloopt.

Straks even proberen te laten draaien in hete vloeistof, kijken of dat wat doet

Ik kan dat nou niet echt zien als een test ;) als test zelf denk ik een gebruiksduur over een zeer lange tijd afgewisseld met div koude en hete olie temperaturen

Maar als jij je erin kan vinden :) het is tenslotte jouw motor
 
Terug
Bovenaan Onderaan