Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.186
8.017
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Heren lassers, bakkers en plakkers,

Ik ben bezig om een demper te maken voor mijn uitlaat, het is een doosvorm welke onder het blok komt te hangen. Ik ga deze lassen/aflassen met elektrodes. Materiaal is 2mm pisbakstaal.

full


full


full



Nu heb ik een vraag over het 'trekken' van het materiaal, de tussenschotten wil ik volledig lassen wat natuurlijk veel warmte in het materiaal brengt. Gaat de doosvorm hierdoor kromtrekken? Is het wellicht slim om het geheel in een soort lasmal te plaatsen, zodat het gefixeerd zit? Of is het ook te doen met af en toe een streepje te lassen-afkoelen-streepje lassen-afkoelen... enz...

Over de middelste binnenpijp komt nog en u-vormig stuk plaat wat dan in de lengterichting wordt gelast. al met al toch een paar meter rupsjes leggen... :X

Is er iemand met ervaring in zoiets?

Greet Rucarodi...
 
Ik zou de tussenschotten ook niet helemaal aflassen.
Ik zou gewoon gaten boren of een sleufjes van een paar cm slijpen op een aantal punten waar de Schotten zitten.
Dichtlassen en vlakslijpen.
 
Heb je die header ook zelf gelast ?
Ziet er niet uit :X


B| ..jah, zelluf gelast...


:+

was een probeersel/effe snel/kijken of t past gevalletje, komt niet op de brommer hoor. Zitten nog wel mooie op maat gedraaide klemstukken op die ik eraf zaag en ga gebruiken

ik ga het gewoon met hier en daar een rupsjes leggen doen, zit toch van binnen O-) schoonheidsprijs hoeft 't niet te krijgen...
 
Ik heb een Lorch mig/mag set. Al jaren trouwens. Nu wil ik plaatwerk uitdeuken. Is daar iets voor verkrijgbaar aan opzet spul voor het aanpikken van trekdingen. Jullie snappen het vast wel.

Ben benieuwd.
 
Ik snap wat je bedoelt, een spotter maar ik weer niet of je die gewoon aan je apparaat kunt aansluiten.

Ik heb wel eens ringen op plaat gelast en dan hier met een slagtrekker met een haak het plaat mee uitdeuken.
 
is het staal of alu?

(kan allebei zeker gelast worden, maar alu is moeilijker omdat daar een zwaardere/complexere TIG-laspost voor nodig is)

Niet volledig juist, in het las-atelier waar ik regelmatig vertoef maakt men allu kisten,
deze worden met halfautomaat gelast, weliswaar met speciale draad en gas.
Maakt veel lawaai en is niet zo mooi als met de tig maar uiterst geschikt voor dit
soort laswerk
 
Ik heb het pedaal hier laten lassen bij de Wageningse Machine Fabriek. Of het sterk genoeg is weten we niet. Veel krachten komen er niet op, tenzij je valt zoals twee week geleden op het asfalt.
Hij gaat mee op trips als reserve onderdeel. Komend weekend al weer. Ik hoop hem nooit te hoeven gebruiken.

Ik kon hem ook laten lassen door een expert op giet-alu. De offerte was 80 euro, ex BTW.
Tja, dat is ook de nieuwprijs. Hij stond/staat in back-order, vandaar de vraag.

Marten
 
Niet volledig juist, in het las-atelier waar ik regelmatig vertoef maakt men allu kisten,
deze worden met halfautomaat gelast, weliswaar met speciale draad en gas.
Maakt veel lawaai en is niet zo mooi als met de tig maar uiterst geschikt voor dit
soort laswerk
Voor een pedaal in gietalu zal het met een halfautomaat niet meevallen,
Voor koffers zoals je beschrijft zal de TIG wel wat te langzaam gaan.
trouwens: met de eerste de beste halfautomaat ga je dat ook niet redden hoor,
alu vraagt een hoge stroomsterkte en wisselstroom, wat de lichtere versies niet allemaal hebben.
 
Laatst bewerkt:
ik zit een beetje met een probleem,
mijn TIG toorts (een SR17 van Lastek) gaat moeilijk aan (en op 4T soms moeilijk uit)
als ik de toorts openmaak zie ik 2 microcontacten, het voorste (waarschijnlijk voor aan) geeft meestal niet door als ik 't uitmeet,
ik zal waarschijnlijk dit switchje moeten vervangen of gans het printje waar de switchjes opzitten
maar ik heb geen idee waar het achterste schakelaartje voor dient,
de toorts is 3-draads (+ aarde) vebonden met het apparaat (via een 7-polige stekker.

iemand die opheldering kan geven?
 
Ik ga de 2 wisseldraden van plaats verwisselen,
Dat kan vrij eenvoudig en geeft me uitsluiting over de storing

Als er dan nog iemand kan vertellen of die achterste schakelaar een functie heeft weet ik weer meer.
Nee, ik heb de manuel niet meer,
Toorts: SR 17
toestel: Lastek smarty TX 150

Al bedankt
 
Laatst bewerkt:
Geinig, ik heb net een nieuwe argon bus gehaald, ik had een 10 liter en ik vroeg wat de kosten waren van een upgrade naar 20 liter.

Niets.

Dus nu heb ik een 20 liter argonbus staan.
Ik heb het maar even gevraagd.
Blijkbaar vind dit bedrijf de verschillende statie geld waardes maar lastig. Dus hebben ze het statiegeld van alle cilinders gelijk getrokken naar €400

Toegegeven, als je maar vaak genoeg een bus daar haalt betaal je het alsnog. De vulling van een 20 liter bus is €66 nog wat. Het is echter veruit de dichtsbijzijnde verdeler van Supergas voor mij. Dan kan ik wel een uur rijden voor een bus uit Rijssen die €13 goedkoper is maar ik gebruik de tijd dat het licht is net zo lief om te kunnen lassen. :)

db
 
ik zit een beetje met een probleem,
mijn TIG toorts (een SR17 van Lastek) gaat moeilijk aan (en op 4T soms moeilijk uit)
als ik de toorts openmaak zie ik 2 microcontacten, het voorste (waarschijnlijk voor aan) geeft meestal niet door als ik 't uitmeet,
ik zal waarschijnlijk dit switchje moeten vervangen of gans het printje waar de switchjes opzitten
maar ik heb geen idee waar het achterste schakelaartje voor dient,
de toorts is 3-draads (+ aarde) vebonden met het apparaat (via een 7-polige stekker.

iemand die opheldering kan geven?

Ziet er uit als een standaard microswitch.
microswitch-3-220x286.png


Als de volgende ook kaput is kun je beiden vervangen.

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan