Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.185
8.014
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Ziet er uit als een standaard microswitch.
[afbeelding]

Als de volgende ook kaput is kun je beiden vervangen.

db
was al van plan om ze beide te vervangen, want die nu in gebruik is heeft ook al 6 jaar stof gevreten,
wat wel veel van de oorzaak van het falen van de eerste zal zijn,
als er wordt aangetoond dat de onderste (in normale setup!) geen functie heeft in mijn Smarty 150 denk ik er over om ze beide dezelfde functie te geven, maakt de bediening (in alle houdingen) functioneler.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het pedaal hier laten lassen bij de Wageningse Machine Fabriek. Of het sterk genoeg is weten we niet. Veel krachten komen er niet op, tenzij je valt zoals twee week geleden op het asfalt.
Hij gaat mee op trips als reserve onderdeel. Komend weekend al weer. Ik hoop hem nooit te hoeven gebruiken.

Ik kon hem ook laten lassen door een expert op giet-alu. De offerte was 80 euro, ex BTW.
Tja, dat is ook de nieuwprijs. Hij stond/staat in back-order, vandaar de vraag.

Marten

Prijs vragen voor alleen lassen, dus zelf ontvetten en de las weer vlak en strak maken, arbeid kost geld en lassers zijn niet goedkoop, het is 5 minuten werk.
 
Das duur ! gisteren al eens rondgekeken op web.
Bij de lokale componenten boer betaal ik niet de helft.
De herstelling zal me dus zeker geen rib kosten, alleen wat gepruts omdat dat "drukding" vastgelijmd zit op het printje.
Zal het best op een dag warm bij de kachel met zo min mogelijk Parkinson doen.
Winterklusje.
 
100pcs :N _O-

Greetz,Q
je hebt volkomen gelijk, had over dat aantal overgekeken,
maar wat moet ik met 100 van die microdingetjes? 98 zo lang wegleggen tot ik ze niet meer weet liggen? ;)
(je moet weten dat ik bij één van mijn vorige bedrijven werkte met contactoren die en nominale stroomsterkte van 630 A trokken, met pieken van 2 KA, dat klein gepruts zal me meer moeite kosten dan een kabel van 4G 120 aansluiten.) :X
 
je hebt volkomen gelijk, had over dat aantal overgekeken,
maar wat moet ik met 100 van die microdingetjes? 98 zo lang wegleggen tot ik ze niet meer weet liggen? ;)
(je moet weten dat ik bij één van mijn vorige bedrijven werkte met contactoren die en nominale stroomsterkte van 630 A trokken, met pieken van 2 KA, dat klein gepruts zal me meer moeite kosten dan een kabel van 4G 120 aansluiten. ) :X

Hier precies andersom :P

Van de week heb ik mijn collega's nog even geholpen om een hoofdverdeler te plaatsen, deze kreeg als voeding een 150 of 180mm2 parallel binnen. Mooi om weer een keer van dichtbij gezien te hebben maar dat geworstel met die kabels is niks voor mij, laat mij maar lekker met draadjes van 0.22 tot 1 mm2 in alarm/brandmeldcentrales prutsen! :+
 
zal wel aan mij liggen maar snap er het nut niet van.
(maar dat gebeurt wel meer als één of andere intellectueel weer een helder moment heeft, zal wel aan mijn niveau liggen dat die hoogte nog niet heeft bereikt, (en misschien ook niet WIL bereiken) )
 
zal wel aan mij liggen maar snap er het nut niet van.
(maar dat gebeurt wel meer als één of andere intellectueel weer een helder moment heeft, zal wel aan mijn niveau liggen dat die hoogte nog niet heeft bereikt, (en misschien ook niet WIL bereiken) )

Het was toch ook niet te vraag of iemand er hier het nut van inziet? De vraag was of het kan.
 
Even een vraagje jongens?

Wat voor laskappen hebben jullie eigenlijk?
Heb zelf een redelijk goedkoop chinees ding die flikkert en waar ik half blind van wordt.

Op school hadden ze 3M Speedglas 100V, 4/8-12 laskappen (die vond ik wel heel fijn werken)

Hebben jullie nog tips voor andere kappen tot een euro of 200 die jullie prettig vinden werken.
 
@Leeuwis88

Op het lasforum Reparatie lasinverter
worden binnenkort allerlei laskappen getest.
Het test panel bestaat uit een gemêleerd gezelschap van gebruikers. (dus niet alleen professionals)

Misschien heb je wat aan de uitslagen (resultaten) van deze test.
Een goede laskap is een pittige financiële investering. (waar je graag lang plezier van wilt hebben) :)
 
@Leeuwis88

Op het lasforum Reparatie lasinverter
worden binnenkort allerlei laskappen getest.
Het test panel bestaat uit een gemêleerd gezelschap van gebruikers. (dus niet alleen professionals)

Misschien heb je wat aan de uitslagen (resultaten) van deze test.
Een goede laskap is een pittige financiële investering. (waar je graag lang plezier van wilt hebben) :)

:Y :t O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan