Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.187
8.018
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Ik meld me ook even hier, afgelopen week een freetech digitig gekocht en een flowmeter en lasmasker, komende week ga ik een flesje argon ophalen en van allerlei frutsels zoals handschoenen en andere cups en een andere gaslens

Ik heb het apparaat gekocht omdat ik bezig ben met een k1100 scrambler projectje.

Ik zal jullie dus bestoken met vragen
 
Een K 1100 voor een scrambler ?
Op zich al een gewaagd "zware" onderneming vrees ik,
Maar veel succes gewenst ! Post af en toe eens een foto.

Ik zal er uiteraard een kluif aan krijgen maar het voordeel is dat ik op mijn werk veel kan doen qua draaien, frezen etc, lassen kan ik nu thuis. Het zal een projectje worden voor komende winter en uiteraard zal ik hier eens wat foto's posten van m'n K
 
Wat fijn dat hier een topic over is! Graag doe ik meteen een beroep op jullie expertise ;).

Ik ben in het bezit van een 200A TIG DC inverter.
Maar meestal (soms doet hij het wel) als ik het werkstuk wil aarden zodat ik kan beginnen met lassen, springt de zekering in de automaatkast om.
Het lasapparaat heeft een complete groep voor zich alleen. Nu lees ik op internet dat een trage automaatkast dit kan verhelpen... maar zijn er nog andere mogelijkheden om dit probleem te verhelpen?

Thanks!
 
Voor mijn aardlek zitten nog eens 3 schakelaars welke dan weer 4 groepen "zekeren". En 1 van die 3 springt met zeer grote regelmaat uit...

Met het werkstuk aarden bedoel ik trouwens het verbinden met de massaklem van het lasapparaat (om misverstanden te voorkomen ;).

Zie foto, links onder de 3 schakelaars die op zichzelf dan weer 4 groepen zekeren.

 
Ik kan zo op het eerste zicht niet zien of het snelle op trage zekeringen zijn,
Normaal ik het niet,
Ik zou eens een 20 A zekering (dubbele) proberen,
(Voor automaten in dat de maximum voor stopcontacten)
Wat gebeurt er als je eerst massa aanbrengt en dan apparaat aanzet?
 
Voor mijn aardlek zitten nog eens 3 schakelaars welke dan weer 4 groepen "zekeren". En 1 van die 3 springt met zeer grote regelmaat uit...

Met het werkstuk aarden bedoel ik trouwens het verbinden met de massaklem van het lasapparaat (om misverstanden te voorkomen ;).

Zie foto, links onder de 3 schakelaars die op zichzelf dan weer 4 groepen zekeren.

[~[url="http://i187.photobucket.com/albums/x299/maartenadams/20160820_142352_resized_zpst1uwbkwq.jpg"]afbeelding~][/URL]

Ik weet niet waarvan jij denkt dat dat de aardlek is, maar die 3 dingen die jij bedoelt ZIJN de aardlekschakelaars! ;)
Ik denk dat jij de schakelaar met het rode/oranje hefboompje als aardlek ziet maar dat is gewoon de hoofdschakelaar.

Een aardlekschakelaar mag maximaal 4 eindgroepen beveiligen, vandaar ook dat jij dus 3 aardlekschakelaars hebt.
 
Ik kan zo op het eerste zicht niet zien of het snelle op trage zekeringen zijn,
Normaal ik het niet,
Ik zou eens een 20 A zekering (dubbele) proberen,
(Voor automaten in dat de maximum voor stopcontacten)
Wat gebeurt er als je eerst massa aanbrengt en dan apparaat aanzet?

Ik zou eerst goed lezen wat er verteld wordt en wat er op het plaatje te zien is, het is namelijk niet de eindgroep die het probleem geeft maar de aardlek die ervoor zit.

Het vervangen door een zwaardere automaat heeft dan ook totaal geen zin!
 
Ik weet niet waarvan jij denkt dat dat de aardlek is, maar die 3 dingen die jij bedoelt ZIJN de aardlekschakelaars! ;)
Ik denk dat jij de schakelaar met het rode/oranje hefboompje als aardlek ziet maar dat is gewoon de hoofdschakelaar.

Een aardlekschakelaar mag maximaal 4 eindgroepen beveiligen, vandaar ook dat jij dus 3 aardlekschakelaars hebt.

Joep, ik denk dat jij gelijkt hebt (oke, ik weet het zeker) O-) . Ik was inderdaad in de war met aardlek/hoofdschakelaar.
Maar ik snap er geen kont van waarom die er uit springt, terwijl hij het voorheen bij mijn ouders wel gewoon deed.
Ik heb niet alle groepen in gebruik. De groep waar het lasapparaat in zit is de enige groep die is aangesloten binnen een blok van 4 groepen (waar dus 1 aardlek op zit).

Het vreemde is dus dat als die massaklem contact maakt met het werkstuk, de groep uit valt, dus dan ben ik nog niet eens aan het lassen....

De groepenkast is trouwens redelijk nieuw, die is eind vorig jaar geplaatst. Verhuizen dan een optie ;)?
 
Laatst bewerkt:
Je groep zekering gaat er met 16A uit, je aardlek met 30mA, dat wil dus zeggen als er 30mA Door je geel/groen naar je meterkast gaat dan gaat deze om, heeft dus niks met je zekering te maken, maar met het feit dat je dus een lekstroom hebt over je aardlek of dat je aardlek automaat stuk is.

Staan er geaarde apparaten op je las tafel? Of je las apparaat zelf? Je tafel moet stand alone zijn van andere geaarde apparaten.

Ik heb met het vervangen van de meterkast een comfomaat geplaatst, dit is een groep met een eigen aardlek, niet dat ik na het lassen warme pils heb in huis :p
 
Je groep zekering gaat er met 16A uit, je aardlek met 30mA, dat wil dus zeggen als er 30mA Door je geel/groen naar je meterkast gaat dan gaat deze om, heeft dus niks met je zekering te maken, maar met het feit dat je dus een lekstroom hebt over je aardlek of dat je aardlek automaat stuk is.

Staan er geaarde apparaten op je las tafel? Of je las apparaat zelf? Je tafel moet stand alone zijn van andere geaarde apparaten.

Ik heb met het vervangen van de meterkast een comfomaat geplaatst, dit is een groep met een eigen aardlek, niet dat ik na het lassen warme pils heb in huis :p
Er hoeft geen 30mA door de aardedraad te gaan om de aardlek eruit te laten springen, die 30mA kan ook anders wegvloeien. De aardlekschakelaar meet het verschil tussen de stroom door de fase en door de nul. Als het verschil groter is dan 30mA springt 'ie er uit.

Ik vermoed dat er iets aan de installatie niet klopt (vooral omdat die nieuw is). Zijn de andere groepen die onder diezelfde aardlekschakelaar vallen wel aangesloten? Ik zie dat veel groepen uitgeschakeld zijn namelijk. Als de bedrading er wel ligt, maar niet aangesloten is en dus 'zwevend' is kan die bedrading spanning opbouwen. Vraag me niet hoe het kan, maar als je die aardeklem aansluit zou het kunnen dat die zwevende energie via de nul of fase wegvloeit en dus je aardlek aanspreekt.

Probeer het eens met de schakelaars van de andere groepen in 'aan' positie.
 
Je groep zekering gaat er met 16A uit, je aardlek met 30mA, dat wil dus zeggen als er 30mA Door je geel/groen naar je meterkast gaat dan gaat deze om, heeft dus niks met je zekering te maken, maar met het feit dat je dus een lekstroom hebt over je aardlek of dat je aardlek automaat stuk is.

Staan er geaarde apparaten op je las tafel? Of je las apparaat zelf? Je tafel moet stand alone zijn van andere geaarde apparaten.

Ik heb met het vervangen van de meterkast een comfomaat geplaatst, dit is een groep met een eigen aardlek, niet dat ik na het lassen warme pils heb in huis :p

Ik heb verschillende situaties geprobeerd... ook dat ik vanaf de meterkast (daar zit een ook een stopcontact welke tevens 1 groep is) een verlengkabel naar het lasapparaat heb getrokken, ook toen viel hij uit.
Ik ben momenteel met het subframe van een ouwe motor bezig, dus de massa klem op het frame. Het lasapparaat staat op een laskar, staan geen verdere stroomverbruikers bij.

Even de ontzettende noob uithangen, maar er moet bij ons een nieuwe aardpen geplaatst worden omdat de oude aardig door is op sommige plaatsen... zou het probleem ook daar in kunnen zitten? Toevallig gaat deze dinsdag geplaatst worden.

En het allerbelangrijkste, m'n pils koelkast staat ook op een andere groep, ik kan het niet aan het toeval overlaten dat dat niet koud staat ;).
 
Er hoeft geen 30mA door de aardedraad te gaan om de aardlek eruit te laten springen, die 30mA kan ook anders wegvloeien. De aardlekschakelaar meet het verschil tussen de stroom door de fase en door de nul. Als het verschil groter is dan 30mA springt 'ie er uit.

Ik vermoed dat er iets aan de installatie niet klopt (vooral omdat die nieuw is). Zijn de andere groepen die onder diezelfde aardlekschakelaar vallen wel aangesloten? Ik zie dat veel groepen uitgeschakeld zijn namelijk. Als de bedrading er wel ligt, maar niet aangesloten is en dus 'zwevend' is kan die bedrading spanning opbouwen. Vraag me niet hoe het kan, maar als je die aardeklem aansluit zou het kunnen dat die zwevende energie via de nul of fase wegvloeit en dus je aardlek aanspreekt.

Probeer het eens met de schakelaars van de andere groepen in 'aan' positie.

De andere groepen onder die aardlek zijn niet aangesloten en dus nog leeg. We zijn een oud huis aan het opknappen en alles is dus nieuw geplaatst, ook alle bedrading door het hele huis (zat nog stoffe draad in).
 
Ik heb verschillende situaties geprobeerd... ook dat ik vanaf de meterkast (daar zit een ook een stopcontact welke tevens 1 groep is) een verlengkabel naar het lasapparaat heb getrokken, ook toen viel hij uit.
Ik ben momenteel met het subframe van een ouwe motor bezig, dus de massa klem op het frame. Het lasapparaat staat op een laskar, staan geen verdere stroomverbruikers bij.

Even de ontzettende noob uithangen, maar er moet bij ons een nieuwe aardpen geplaatst worden omdat de oude aardig door is op sommige plaatsen... zou het probleem ook daar in kunnen zitten? Toevallig gaat deze dinsdag geplaatst worden.

En het allerbelangrijkste, m'n pils koelkast staat ook op een andere groep, ik kan het niet aan het toeval overlaten dat dat niet koud staat ;).

Oké goed om te horen dat het pils oké is.
Meer kan ik er denk ik niet aan toevoegen :p
 
Ik heb hetzelfdd gehad met een 200amp aparaat..
Tragrre automaat plaatsen!
Werkt prima heb nu nergens meer last van, ik ging van een B naar een C type automaat,
Dat is dus een tragere, bestaan zelfs D varianten, maar die zijn weer overkill voor htk gebruikk..

Suc6, of 7..
 
Is het niet beter om een lasapparaat aan te sluiten op een 300 miliamp. Aardveiligheid ?
Of is dat aan jullie kant van de grens niet toegelaten?

Ten eerste: waarom zou dat beter zijn? als de aardlek eruit vliegt is er (meestal) iets mis met je apparaat of de installatie en maakt het niet veel verschil om een andere aardlek te plaatsen.

ten tweede: is het gebruik van een aardlek van 0,3 A verboden (in ieder geval in huis, weet niet 100% zeker of het in andere situaties nog mag)
 
Je groep zekering gaat er met 16A uit, je aardlek met 30mA, dat wil dus zeggen als er 30mA Door je geel/groen naar je meterkast gaat dan gaat deze om, heeft dus niks met je zekering te maken, maar met het feit dat je dus een lekstroom hebt over je aardlek of dat je aardlek automaat stuk is.

Staan er geaarde apparaten op je las tafel? Of je las apparaat zelf? Je tafel moet stand alone zijn van andere geaarde apparaten.

Ik heb met het vervangen van de meterkast een comfomaat geplaatst, dit is een groep met een eigen aardlek, niet dat ik na het lassen warme pils heb in huis :p

Een comfomaat, alamat of aardlekautomaat (= alle 3 hetzelfde) gaat je in dat opzicht niet helpen met je koude pils, ten eerste kan je toch niet verder met lassen als je aardlek of groep uitspringt en ten tweede zou bij normaal gebruik de aardlek niet aan moeten spreken.

Verder zijn aardlekautomaten erg prettig, zeker bij gebruik voor bijvoorbeeld de tuinverlichting, een schuurtje of tuinhuis enz. dan heb je in de rest van het huis tenminste nog overal stroom als er ergens buiten in de installatie een keer iets fout zou gaan.

(ik had hier het liefste voor elke groep een aardlekautomaat gehad maar heb helaas te weinig ruimte in mijn meterkast daarvoor :( )
 
Even de ontzettende noob uithangen, maar er moet bij ons een nieuwe aardpen geplaatst worden omdat de oude aardig door is op sommige plaatsen... zou het probleem ook daar in kunnen zitten? Toevallig gaat deze dinsdag geplaatst worden.
Ik zou dit eerst maar even afwachten voordat we verder gaan speculeren ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan