vacuum waarde verkeerd bij synchroniseren

okkie60

MF'er
25 mei 2014
62
0
veenendaal
Hallo mensen,ik heb een fzs600 fazer uit 2000 en heb de carbs gesynchroniseerd,staan mooi gelijk maar meet een waarde van 18cm terwijl het service manual zegt het moet tussen 23cm en 25cm zijn,wie weet hoe ik dit kan verhelpen?gr Rik
 
Hallo mensen,ik heb een fzs600 fazer uit 2000 en heb de carbs gesynchroniseerd,staan mooi gelijk maar meet een waarde van 18cm terwijl het service manual zegt het moet tussen 23cm en 25cm zijn,wie weet hoe ik dit kan verhelpen?gr Rik
Netjes gelijk staan is veel belangrijkers als de absolute waarde. Nauwkeurigheid van de klokken, stationair toerental en nog meer variabelen oefenen al behoorlijke invloed uit op deze waarde. Draai voor de gein je stationairschroef (die waarmee je je algemene stationair toerental afstelt)eens een half slagje verder in of uit en kijk eens wat dat met de gemeten waarde doet ;)
 
Laatst bewerkt:
ja dat hoor ik wel vaker,de stationair schroef,heb ik al iets opgedraaid maar dan kom je mischien 1cm\hg hoger.Ik gebruik een carbtune pro en heb een youtube filmpje gezien met exact dezelfde motor en meter en die gaf 24cm\hg aan.
 
Als je uitgaat van een filmpje dan kun je nog beter kijken in een werkplaatshandboek van je motor.
Daar word die waarde soms wel, soms niet aangegeven met het bijbehorende toerental.
 
Laatst bewerkt:
ja dat hoor ik wel vaker,de stationair schroef,heb ik al iets opgedraaid maar dan kom je mischien 1cm\hg hoger.Ik gebruik een carbtune pro en heb een youtube filmpje gezien met exact dezelfde motor en meter en die gaf 24cm\hg aan.
BV een schoon of (erg) vuil luchtfilter geven al een andere waarde, niet te druk om maken als de motor verder netjes loopt.
O, en een carbtune pro is nou niet echt het MEEST nauwkeurige instrument voor synchroniseren. Het voldoet (meestal), maar ook niet meer dan dat. Ze zijn LANG niet zo nauwkeurig als een kwikkolom of (gecalibreerde) vacuummeters.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt magnamaniac,dat heb ik sean morgan ook gevraagd maar krijg daar geen goed antwoord op.Het kwam uiteindelijk door dat youtube filmpje waar de zelfde meter[en motor]werd gebruikt en die wel de goede waarde aangaf.
Als ze inderdaad zoveel[25%]kunnen afwijken zal het wel goed zijn.
 
De afgelezen waarde, zeker bij een carbtune, zou ik laten voor wat het is.

Beter zeker weten dat klepspeling goed staat en carbs gelijk staan, dat is voornamer.
 
Het is niet relevant. Net als bij een compressiemeting gaat het er met name om dat alles gelijk staat. Als je valse lucht zou hebben, kreeg je de boel nooit gesynchroniseerd.

Gezien hij afgesteld is neem ik aan dat hij als een zonnetje loopt. Dan rest je nu nog maar 1 ding:
:]
 
Ja dat is inderdaad zo, hij loopt goed,hoewel ik hem bij hoge toeren wat vind tegen vallen.Kleppen zijn gesteld bijna alle inlaat 0,17 en een enkele 0.18.[0,11-021]uitlaat die was goed,schijnt een euvel te zijn bij fazer.Het maakt mij verder op zich weinig uit als de meter zou afwijken ik snap dat het gaat om het synchroniseren.Mischien maar eens op de testbank.bedankt
 
Ja dat is inderdaad zo, hij loopt goed,hoewel ik hem bij hoge toeren wat vind tegen vallen.Kleppen zijn gesteld bijna alle inlaat 0,17 en een enkele 0.18.[0,11-021]uitlaat die was goed,schijnt een euvel te zijn bij fazer.Het maakt mij verder op zich weinig uit als de meter zou afwijken ik snap dat het gaat om het synchroniseren.Mischien maar eens op de testbank.bedankt
Wat is het euvel dan :?

En waarom testbank :?

Volgens mij maak je het spannender dan het is :)
 
Dit kreeg ik vandaag van yamaha europe binnen:Naar aanleiding van uw vraagstuk hebben wij onze technische afdeling geraadpleegd. Wij hebben vernomen dat er verschillende redenen kunnen zijn waarom u andere waardes constateert. Andere uitlaten, inlaatkleppen die te strak staan of lekkage op de inlaatrubbers kunnen een oorzaak zijn. Daarnaast is het van belang dat het stationair toerental gelijk is aan de opgegeven afstelwaardes. Bij een hoger of lager toerental zal men andere waardes meten. Daarnaast dient gecontroleerd te worden of de vacuümmeter nog goed functioneert.
 
Jazeker en vrij snel ook.Alleen heb ik er niet zo heel veel aan want alles is in orig. staat dus geen andere uitlaat oid en inl.rubbers ook vervangen.Maar het is wel duidelijk dat er meer aan de hand kan zijn.En om het nog interesanter te maken heb ik vanmiddag de lucht\mengsel schroeven verdraait[armer]en ja hoor het vacuum loopt terug,en nadat ik ze wat rijker heb gezet kwam ik aan de 20cm\hg maar nog steeds geen 23cmhg.
 
Alleen heb ik er niet zo heel veel aan want alles is in orig

had je iets anders verwacht ? op basis van enkele zinnetjes kan onmogelijk een exact antwoord gegeven worden. wat je gekregen hebt is een lijstje van mogelijkheden en dan is het aan jouw om ze 1 voor 1 af te vinken.

En waarom vind je dat hij op hoge toerentallen tegen valt ? Heb je hem al langer en reed hij vroeger beter, of heb je hem pas en vind je hem in vergelijking tot je vorige motor tegenvallen ?
 
Janbros,ja dat snap ik wel volgens mij heeft deze motor in het begin het beter in de hoge regionen maar kan natuurlijk ook gewenning zijn.wat betreft de lage waarde cmhg kan het wel eens liggen aan het nog koude weer.Op de testbank moet je ook pas doen op kamertemperatuur anders krijg je ook verkeerde waarden.gr.rik
 
Terug
Bovenaan Onderaan