zaagblad vast in sds systeem bosh pst 650

Status
Niet open voor verdere reacties.

babipsylon

Rookie
10 mrt 2016
3
0
Kessel-Lo
juuw


Ik heb deze machine in bezit
https://www.bosch-do-it.com/be/nl/do...244-199894.jsp


Het sds systeem zit nu vast (ik weet hoe het normaal werkt, maar nu zit het vast). De rode knop gaat dus niet meer naar boven, enkel 1 mm naar beneden. Welke stappen kan ik zelf ondernemen alvorens de machine te laten maken? Mag ik tonnen wd-40 in dat mechanisme spuiten? Mag ik keihard trekken aan het zaagblad met een tang? Wat kan ik nog doen?


Mvg


b
full
 
Je bent zeker een beetje heavy aan het zagen geweest? Klapperdeklapper met de hele decoupeerzaag. Denk dat het zaagje een beetje vervormt/beschadigt is bij de vergrendeling.
Ik zou inderdaad een beetje wiggelen met een tang en trekken. Decoupeerzaag in de bankschroef.
 
Laatst bewerkt:
laten maken bij groene bosch kun je vergeten. machines zijn om kosten te sparen op zo'n manier in elkaar gezet dat ze niet te repareren zijn (dat goedkope komt ergens vandaan). meestal is de behuizing dichtgelijmd. dus doe wat je kan inspuiten met kruipolie (werkt beter als WD40) gepast geweld gebruiken met tangen en schroevendraaiers de stang waar de zaag in gaat uittrekken en de kop voorzichtig verwarmen met een brander.
repareren loont ook niet alleen de onderzoekskosten zijn al meer als de prijs van een nieuwe (€50). zaag opgebruiken en inleveren bij het elektrisch afval als je hem echt niet los krijgt. en dan een goede kopen als je dit soort problemen in de toekomst wilt voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
ok, in volgorde van probeersels:

- compressor met lucht, alles uitspuiten
- kruipolie
- kop verwarmen met brander
- bankschroef en tang: maar zolang de rode knob niet naar boven gaat heeft dat geen zin

niet zo heavy gezaagd eigenlijk, dus weet niet vanwaar het komt
 
Laatst bewerkt:
waar het vandaan komt is simpel het is een but constructie. dat de SDS sluiting mee op en neer gaat met de zaag. zeker als je stoffige dingen als MDF aan het zagen bent. dan komt het stof in de vergrendeling voordat de stofzuiger de kans heeft gehad om het weg te zuigen omdat de vergrendeling vlak bij het zaagstuk komt. bij de blauwe bosch zie je hem ook altijd in het huis zitten en niet op de pendelas zodat je minder last hebt van het stof.
 
MDF is altijd zwaar voor een machine vanwege het fijne stof wat er af komt. als je de beschikking hebt over een ultrasoon reiniger trek dan de pendelstang zo ver mogelijk naar buiten en dompel de zaag en SDS kop onder in het ultrasoonbad. dat wil de kop nog wel eens ver genoeg reinigen om hem weer mobiel te krijgen. en als je nog meer MDF wilt zagen investeer dan in een goede zaagmachine.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan