Accu laadt niet meer bij

kdemooij93

Rookie
23 jul 2015
6
0
Beste mensen,

Ik heb een probleempje met mijn BMW R1100S en hoop dat jullie mij kunnen helpen met het probleem. Na een tijdje niet gereden te hebben was mijn accu leeg dus heb ik deze opgeladen met een druppellader. Deze was niet volledig opgeladen maar toen heb ik hem toch gestart en dat lukte. Toen heb ik hem even laten draaien omdat ik mijn olie ging vervangen en dit ging prima. Na mijn olie vervangen te hebben startte de motor weer gewoon op de elektrische ontsteking dus nog niks aan de hand. Voor de zekerheid nog even aan de druppellader gehangen maar deze zei dat de accu vol was dus de volgende ochtend ben ik vertrokken met mijn motor en weer startte hij nog normaal met de elektrische ontsteking. Na een uur gereden te hebben stopte mijn motor ermee toen ik voor het stoplicht stond (toen had ik inmiddels een uur gereden). Vanaf dit moment wilde hij niet meer starten met de elektrische ontsteking en was de accu ook leeg. Lampen brandde wel nog maar hij kwam niet verder dan een aantal slagen en daarna een ratelend geluid (vergelijkbaar met het geluid van een luchtdrukpistool waarmee banden vast gezet worden maar dan minder luid). Uiteindelijk is het mij gelukt om hem aan te rennen en heb hierna weer een stuk gereden om een poging te doen om de accu op te laden. Uiteindelijk bij werk aangekomen en toen ik in de middag weer naar huis wilde weer hetzelfde probleem. Motor wilde niet starten. Met wat hulp weer aan weten te duwen en stuk gereden en stuk gereden. Na het tanken startte de motor nog steeds niet en thuis aangekomen (weer een uur verder) startte die ook weer niet wanneer ik de motor uitzette en weer aan wilde doen.

Ik zit zelf te denken of dit nu aan de dynamo, startmotor, accu of spanningsregelaar ligt.

Ik hoop dat jullie iets herkennen en mij kunnen helpen.

Groetjes Kevin
 
Gaat het dynamolampje uit als de motor loopt? Zo ja is de dynamo op 99,9% zeker goed.

Spanningsregelaar kun je uit sluiten, die heeft de motor niet, het is een dynamo met regelbaar veld. De electronica zit in de dynamo ingebouwd.

Aan jouw verhaal te horen is de accu gewoon overleden.
 
Je kon de motor nog starten, dus startmotor moet goed zijn.
Dynamo, lampje gaat uit nadat de motor gestart is, moet ook goed zijn.
De dynamo kun je ook nog controleren door de spanning te meten, moet ca. 14Volt zijn.
Blijft over de accu, hoe oud is de accu?
 
Laatst bewerkt:
De vorige eigenaar heeft er een nieuwe ingezet maar niet meer op gereden en heeft een jaar aan de druppellader binnen gestaan en daarna heb ik hem gekocht en rij er nu een half jaar op dus hij zal anderhalf jaar oud zijn.
 
Accu is sowieso dood of dusdanig verzwakt dat je er niet veel plezier meer aan zult beleven.
Nieuwe accu erin en laadspanning controleren of dit wel goed functioneert.
Zelf denk ik dat de stilstand/leeglopen de boosdoener is
 
Mijn eerste verdenking zou ook accu zijn. Maar meet voor de zekerheid ook de spanning op de accu eens na.

gewoon zo zonder lopende motor voor je start. (gezonde accu ca. 12,6 volt)
Tijdens het starten (mag wel wat inzakken maar niet onder de 10 volt)
Met lopende motor en een beetje toeren (1500 opm ofzo)(moet ruim boven de 12,6 zijn. Liefst tegen de 14 (13-13,8)

Succes,

Benno
 
Ik vind al dat gemeet aan de accu maar niks, sinds 2 jaar geleden.
Laat je dat ding een week voor de vakantie doormeten bij een motorzaak, omdat de accu opeens leeg was.
De staatvan de accu was twijfelachtig, ze konden niet echt aangeven hoe goed of hoe slecht dat deze was.

Ik hou wel van uitdagingen dus ik denk we zullen zien.

Ik kon gelijk de eerste morgen in Duitsland dat ding al aandrukken, en de daaropvolgende 2 morgens ook _O-
 
Laatst bewerkt:
ik verwijs naar een accu probleem in een ducati, dat is een ander topic.
trouwens , paul = boring want sevenfifty ;) :+

nee hoor, maar leg even uit wat je bedoelt want ik volg het niet meer.

maar verhalen over ontploffende lithium ion batterijen terwijl er al meerdere gerenommeerde merken die accu's gewoon leveren word ik wel een beetje moe van.
http://www.shido-batteries.com/html/technical-specifications/index.html#31
 
Laatst bewerkt:
nou hier word iig niet gekibbeld, vlgs mij is iedereen wel overtuigd dat de accu van de bmw van dit verhaal kapoets is.
overigen vind ik de discussie niet nuttig als TS niet de accu meet.
een multimeter is ongeveer 10 euro, als je dat te duur vind is een nieuwe accu ook te duur en moet je een motor met kickstart nemen :+

Overigens vind ik jouw post van hierboven wel een tikje tegenstrijdig :

Ik vind al dat gemeet aan de accu maar niks, sinds 2 jaar geleden.
Laat je dat ding een week voor de vakantie doormeten bij een motorzaak, omdat de accu opeens leeg was.
De staatvan de accu was twijfelachtig, ze konden niet echt aangeven hoe goed of hoe slecht dat deze was.

Ik hou wel van uitdagingen dus ik denk we zullen zien.

Ik kon gelijk de eerste morgen in Duitsland dat ding al aandrukken, en de daaropvolgende 2 morgens ook _O-

je motorzaak kan niet meten, maar als je accu twijfelachtig is is het niet gek dat je dan moet duwen toch ;)

Kevin, we wachten gewoon even tot je de huidige accu gemeten hebt of een nieuwe hebt geplaats.

dat gaat bij dat model best lastig, dus als je vragen hebt zien we ze hier wel.

Accu BMW R1100S 1998-2005 Lithium Shido 51913 | mPartz.nl

kijk dat is ook geen geld, als je 5 km voor huis zonder benzine valt kan je met deze op de startknop thuis komen ;) :+ :+
 
Laatst bewerkt:
nou hier word iig niet gekibbeld, vlgs mij is iedereen wel overtuigd dat de accu van de bmw van dit verhaal kapoets is.
overigen vind ik de discussie niet nuttig als TS niet de accu meet.
een multimeter is ongeveer 10 euro, als je dat te duur vind is een nieuwe accu ook te duur en moet je een motor met kickstart nemen :+

Overigens vind ik jouw post van hierboven wel een tikje tegenstrijdig :je motorzaak kan niet meten, maar als je accu twijfelachtig is is het niet gek dat je dan moet duwen toch ;)

Nja, ik weet niet meer exact hoe ze het precies zeiden, het kwam er op neer dat ik zelf mocht beslissen, zo laten of een nieuwe :Y :+
 
Zit er veel verschil tussen een 51913 en een 51814? Worden op verschillende sites andere types aangegeven. Motozoom zegt bijvoorbeeld de 51814 en mpartz 51913 en allebei voor een bmw r 1100 s van 1998-2005

En als ik thuis ben zal ik eens even kijken of ik hem kan meten.
 
Laatst bewerkt:
hele klus hoor, zadel eraf, 1 bout los die de tank borgt en omhoog scharnieren. Wel 2 minute werk denk ik.

Benno
Haha iets meer werk bij R1100s.. Wat jij schetst is bij een R1100GS / 1150gs

Bij de R1100s moeten de zijkappen los / eraf.
Maar alsnog geen wereldklus.

overigens bij de R11xx zit de spanningsregelaar in de dynamo.
Maar dat is al gezegd lees ik net
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan