Stotteren net voor powerband (Injectie)

Alex93

MF'er
10 mei 2011
225
0
Hallo,

Na 4 a 5k toeren, net voordat de motor in zijn powerband komt, begint hij te stotteren en haperen en gaat hij stotterent door naar hoge toeren. (Hoop dat jullie mij begrijpen, is moeilijk uit te leggen)

Iemand enig idee wat dit precies is?
Onder 4 a 5k toeren geen probleem, maar wil zo nu en dan toch wel is volgas :X
Gaat om een Aprilia Shiver, injectie dus.

Geen foutmeldingen op het beeldscherm.


Mvg,

alex
 
is het opeens van de ene op de andere dag?
heeft de motor lang stilgestaan?
kan je wel gewoon gasgeven als de motor in neutraal staat en stijgt en daalt het toerental normaal ?
 
Het is idd van de ene op de andere dag zover ik mij kan herinneren.

Heb vanaf december misschien 5 a 6 keer gereden. Dus heeft steeds aantal weken stil gestaan, buiten.

Of ik gewoon gas kan geven in neutraal zonder stottering of hapering heb ik niet geprobeerd.
 
als je een multimeter hebt, ook even kijken hoe de accu is, liefst meer als 12,7 volt.
mocht er iets van vuil/water/bezinksel in de benzine zitten kan je misschien oplossen door wat injectiereiniger door de benzine te doen.

het benzinefilter zit in je tank, hoe lang geleden is dat vervangen?
 
Accu is net nieuw, dus die is goed.

Ik zal van de week is zo'n flesje door mijn tank gooien, misschien dat het helpt.
Wanneer de benzine filter is vervangen weet ik niet, heb de motor 2e hands gekocht en staat nergens op een bon iniedergeval.
 
Is een shiver nog een twin spark, zoals Aprilia v990 blokken?
Klinkt alsof je één vd 4 bougies 'verloren' bent. Ik had zelf dergelijke klachten toen ik een bougiedop was vergeten terug te plaatsen.
 
Accu is net nieuw, dus die is goed.

Ik zal van de week is zo'n flesje door mijn tank gooien, misschien dat het helpt.
Wanneer de benzine filter is vervangen weet ik niet, heb de motor 2e hands gekocht en staat nergens op een bon iniedergeval.
ga er niet van uit dat een nieuwe accu ook een goede is, ook bij de accufabriek worden wel eens misbaksels gemaakt. en dat van de bougies klinkt heel bekend. zelf ook een keer op mijn R1200GS gehad dat 1 bougie het had opgegeven. onderin de toeren reed het prima gaf je meer gas ging de motor protesteren en luid knallen en vlammen uit de uitlaat.
 
Laatst bewerkt:
Hij start wel altijd, dat is het probleem niet. Dus accu lijkt mij gewoon goed toch dan toch?

Trouwens net geprobeerd, in ze Neutraal gas geven, dan stottert hij dusNIET. (??)
 
Het is geen twin spark. Al lees ik overal op het net van wel, ik kan er toch echt maar 1 vinden per cilinder.
Bougies checken kan natuurlijk nooit geen kwaad.
 
Laatst bewerkt:
Accu is net nieuw, dus die is goed.

Ik zal van de week is zo'n flesje door mijn tank gooien, misschien dat het helpt.
Wanneer de benzine filter is vervangen weet ik niet, heb de motor 2e hands gekocht en staat nergens op een bon iniedergeval.

Kleine moeite om even het laadsysteem, dus ook de accu, door te meten.
Met een accuspanning 12,50V kan het best zijn dat de motor goed start/aanslaat maar het zou voor de ecu wel te weinig kunnen zijn om goed te functioneren.
Ik wil niet zeggen dat het zo is, maar als het systeem wel in orde is kun je dit alvast wegstrepen.
 
2008-aprilia-sl-750-shive-9_600x0w.jpg


2008-aprilia-sl-750-shive-1_600x0w.jpg


zo, nu weet je hoeveel bougies je hebt en waar je ze kan vinden ;)
 
even de accu meten met multimeter om de accu uit te sluiten.
kans op slechte bougies is klein aangezien de motor goed loopt onder 5000 toeren.
indien 'leeftijd'benzinefilter onbekend is , is er geen argument om deze niet te controleren,liefst vervangen.
controleer of de accupolen echt GOED aangedraait zijn en dus niet minder contact maken door trillingen veroorzaakt door het het stijgen van het toerental.

daarvandaan zal je toch systematisch op zoek moeten naar de oorzaak en dingen uit moeten sluiten.

succes !
 
kans op slechte bougies is klein aangezien de motor goed loopt onder 5000 toeren.
indien 'leeftijd'benzinefilter onbekend is , is er geen argument om deze niet te controleren,liefst vervangen.

succes !

Leuk statement. Verder niet gebaseerd op enige ervaring blijkbaar. Zucht.

Als jij een twin spark v2 hebt (zoals op het plaatje hierboven), loopt de motor uitstekend op 3 bougies, tot je wat vermogen vraagt.

Ik vind het nog steeds heel plausibel dat er 1 vd 4 bougies een storing heeft.

Het zou wel een hele mooie grap zijn als Aprilia "stiekum toch geen Twin Spark" heeft toegepast op de Shiver 750. Alle specs die ik kan vinden is het wel degelijk een twin spark, net als de (oer)Mille, Falco en (oer)Tuono.
Ik heb het Shiver blok niet onder handen gehad, dus weet niet of die bougies er echt niet zijn, of dat ze goed verstopt zitten.
 
TS zegt in een ander topic al op zoek te zijn naar een dealer bij hem in de buurt.
als een motor niet meer functioneert na een tijdje stilstaan is het vervangen van de bougies niet het eerste wat bij mij opkomt, uitgaand dat men zijn motorfiets gewoon fatsoenlijk (laat) onderhouden.

mijn antwoord was n.a.v het vermoedelijke technisch niveau, wat ik bij hem niet inschatte op hts autotehniek, maar ja we kunnen niet allemaal alwetend zijn he.

iedereen bedankt voor de leuke en fijne, opbouwende reacties :)
 
beide cilinders zouden er dan 1 aan de zijkant moeten hebben en 1 bovenop.
op de afbeeldingen zie 2 keer dezelfde kant van het motorblok.
nope, dus niet zo gezien het oliefilter.

Aprilia SL Shiver 750

mijn beide leverancier geven aan 2 bougies te bestellen voor dit type.

op de 1e foto zie je op de linkercilinder bovenop een stuk van de zwarte bougiedop zitten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan