Eerste custom build Yamaha XV

alain-s

MF'er
21 jun 2012
44
0
Even voorstellen, Ik ben Alain werk in de haven van Antwerpen als Kuiper.
Heb van mijn 18 tot mijn 29 altijd al met de motor gereden winter en zomer om te gaan werken. Tot ik 3 jaar geleden een auto heb gekocht. Omdat ik van job ging veranderen. Zit al een tijdje te dromen om zelf een custom bike te maken en nu komt het er eindelijk van. :)

Een tijd geleden ben ik het internet wat beginnen afzoeken wat er allemaal op de markt is om een stoere bike van te maken. Omdat ik al een Honda fireblade heb dat een 4in lijn blok heeft dacht ik waarom niet voor een V twin gaan. Ik was ook op zoek naar een model dat een mono shock vanachter had zodat ik niet met het subframe zit. Zo ben ik uitgekomen op de Yamaha XV 750/920 modellen.

Na een tijd zoeken heb ik dan eindelijk 1 gevonden voor een goede prijs. Voor maakt het niet uit in welk toestand de moto was zolang het blok in orde is en het frame. Op 2dehands.be een XV gevonden voor 450€ met extra motorblok.
Momenteel steekt er een nieuwer blok onder dat 920cc heeft het origineel blok zit er ook bij.

Hier de XV al deels gestript.

DSC03967%20800x600_zpsyyxnlalb.jpg


DSC03968%20800x600_zpsfqwshtap.jpg


Het eerste wat op de planning stond was de motor aan de praat krijgen deze stond al een tijd stil. na alle check ups gedaan te hebben en olie bij te vullen. startte de motor.


De XV gaat goed onder handen worden genomen. Gaan heel wat andere onderdelen op komen om deze een stoere look te geven.

Hier al wat foto's van stukken dat ik heb gevonden op de 2de hands markt.

R1 2001 voorvork met remklauwen.

DSC03948%20800x600_zpsz5c1sera.jpg


DSC03949%20800x600_zpsf3buxruh.jpg


R1 2001 Voorwiel

DSC03960%20800x600_zpseqhefufn.jpg


Nieuwe clip on van Ebay.

DSC03962%20800x600_zpsw0vkviib.jpg


Momenteel wacht ik nog op een stuuras dat van US komt deze zorgt er voor dat het R1 Tstuk en kroomplaat op de XV past.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd!👍
Ik ook zal wel een leuk avontuur worden. :)

Dit belooft wat!! :Y
Idd hopelijk word het wat moois.

Vandaag naar de post gegaan om pakje op te halen waar ik al even op wacht. In pakje zit een op maat gemaakt stuur pin die er voor zorgt dat de R1 voorkant op de XV past. Spijtig genoeg geen foto' van genomen veel te druk bezig me de oude stuur pin uit het T stuk te persen. Om vervolgens die nieuwe er terug in te persen.

Maar heb wel foto van motor zonder de voorkant.



Oude lagers er uit en de nieuwe er in.



T stuk en kroonplaat ge installeert





Voor vorken er op en wiel er in.







De voorvork van de R1 is 10cm korter dan de standaard vork. Dit zorgt er voor de de motor dichter bij de grond zit en zou hierdoor hoop ik ook beter handelen. Maar dat zal ik pas weten als ik er met rij.
 
Goed nieuws de tank die ik aan het zoeken was voor deze build is eindelijk aangekomen. Tank is afkomstig van een Kawasaki Z 650 SR van 1978









Op het eerste zicht ziet de tank er goed uit klein beetje roest aan de binnenkant en van voor aan de buitenkant van de tank. Momenteel steekt er 14L azijn om de plekjes op te lossen.

Na 24 uur te laten trekken kwam dit er allemaal uit.



zo een 8 flessen met de bodem gevuld.



Het meeste roest dat in de tank zat is er uit op paar plekken na. Om de laatste resten er uit te krijgen heb ik de tank onder 12 volt gezet met warm water en bicarbonaat.

Na de tank te reinigen en met WD40 in te spuiten. Ben ik begonnen met de buitenkant van de tank. Zaten een paar barstjes in de verf dus dacht steek het even af en zag toen al direct een hoop plamuur zitten.





Dus alles er af gehaald met brander en steekmes. Om vervolgens alle restjes met de slijpsteen weg te halen.







Kon het niet laten om even op de motor te zetten. :)

 
Deze week weer al wat verder geraakt. De vorige eigenaar was blijkbaar al iets van plan met de motor. Want de originele tank bevestiging op het frame was afgezaagd.



Al goed dat er nog wat rest metaal lag in de garage en met wat aanpassingen paste dit perfect.









Het volgende op de planning was de steun van het zadel maken. Dit heb ik gemaakt van een stuk rest U profiel.



Met wat slijpen en lassen een kleine constructie gemaakt.





Vervolgens verder afgewerkt.





Op het frame gelast.





Tank en zadel er op. Nu begint het er al wat beter op te lijken.







Volgende stap is bevestiging van de tank maken op de nieuwe steun en bevestiging maken voor de control unit van de monoshock vanachter.
 
Mooi project. Vorig jaar ook zo'n tank verkocht.
Ook voor xv toevallig ook een Belg

succes
 
Ja dit gaat mooi, worden! :} Zelf ook begonnen met een Café racer project (honda cb400 (Topic)) :]
Succes ik hou hem in de gaten!!
Netjes met een CB kan je niet verkeerd gaan. :)
Jij gaat snel! ;)
(volgmodus aan)
Idd zou graag deze zomer er al op willen rond rijden.
Mooi project. Vorig jaar ook zo'n tank verkocht.
Ook voor xv toevallig ook een Belg

succes
Tank past echt wel goed op de motor vind deze in ieder geval vele beter dan de originele tank.
Je gaat inderdaad wel heel snel!
Had je die tankrubbers nog liggen of hoe kom je daar aan?
Moet ook nog een bevestiging maken eigenlijk
De tank rubbers zijn van de XV zelf deze kan je gewoon gebruiken met de Z650 tank.
 
Nog wat verder geklust aan de motor. Tank voorzien van extra steun en bevestiging ogen.





Omdat de tank wat smaller is van boven past de control unit niet meer van voor op het frame. Heb deze dan maar een plekje aan de zijkant gegeven.





Met de tank er op en een linkje verf ga dit helemaal niet meer zien.



Volgende stap is de control unit van de mono shock. Kleine aanpassing aan originele beugel.







Op het frame vast gezet.



Dan het slechtere werk. Wou van onder de batterij plaatsen dus wou ik de achterbrug er af halen om vlotter te kunnen werken. Dit viel tegen doordat de bus op de as was vast geroest en vervolgens niet te demonteren was. Tijden het los draaien van de bout was de achterbrug stilletjes aan het verplooien waar het oog van de bout zat. Eenmaal de bout uit de schroefdraad was kon deze nog altijd niet verwijderd worden zelf met een andere bout er op gelast en dan met een trekker plooide het oog nog harder. Tot de conclusie gekomen te zien wat de beste optie om door te zagen. Ik geraakt niet bij de as zelf dus heb ik besloten om stuk van de achterbrug af te slijpen om deze vervolgens ergens 2dehands te zoeken.







Deel van de naald lager waren vast geroest.



Al een geluk dat er nog 1tje te koop stond op ebay in Duitsland.
 
Nog een kleine update, ondertussen zijn het frame en wielen en nog wat exrtra stukjes al weggebracht voor het stralen om vervolgens te poeder lakken.

Aangezien de batterij niet onder de tank paste heb ik deze van onder aan het frame bevestigt met een batterij box die ik gemaakt hebt. Met het verwijderen van de midden poot extra plaats kunnen maken voor de batterij.









Hier en daar nog paar kleine aanpassingen gedaan en alles voorbereid om weg te brengen. Overal waar de lager komen heb ik afdekplaatjes voorzien.



Ook het motorblok word voorzien met afdekplaatjes aan de in en uitgangen zodat deze met soda kan worden gestraald.





Ondertussen de carburators me naar huis genomen en deze eens goed proper gemaakt.











Via Ebay een revisie kitje gekocht.



Ondertussen de carburators als terug in elkaar gestoken tot ik de het kitje in mijn bezit heb.







Met wat geluk heb ik binnen 2 weken alle onderdelen terug en kan ik aan de opbouw beginnen.
 
Ondertussen nog wat verder gewerkt. Kroonplaat aangepast

Voor


Na


Van het plaatje staal heb ik een beugel gemaakt voor de km teller.





Motogadget teller past er perfect op.



Toen dit klaar was heb ik geprobeerd om het blok zelf te stralen met soda. Dit ging redelijk goed maar toch niet het gewenste effect. Denk dat ik te weinig druk om het echt helemaal proper te krijgen.





Na de test poging.





HEt werkt goed om het vuil er af te halen maar de vorige eigenaar had het blok precies gespoten in het zilver en dit krijg ik er niet af.





Is goed om te weten dat je dit zelf kan doen om het vuil allemaal te verwijderen.
 
Mooi dat je alles zelf doet! Leuk om te zien.

Mijn blok lijkt dezelfde (vergane) kleur te hebben. Wellicht dat Yamaha er een beschermlaagje op heeft aangebracht?
 
@ MichaelTR1,
Bij nader inzien denk ik er het zelfde over als het blok helemaal proper is nieuw laagje verf er over om het aluminium te beschermen.

@patrickZ,
Ja maar dat is dat niet in mijn budget past momenteel. Set spaakwielen ben je al rap rond de 2000€ a 2500€ kwijt. Wss iets voor volgend jaar.
 
@ MichaelTR1,
Bij nader inzien denk ik er het zelfde over als het blok helemaal proper is nieuw laagje verf er over om het aluminium te beschermen.

@patrickZ,
Ja maar dat is dat niet in mijn budget past momenteel. Set spaakwielen ben je al rap rond de 2000€ a 2500€ kwijt. Wss iets voor volgend jaar.

Hmmm...
Heeft mij...
150 gekost voor 3 velgen..
220 voor t spaken
50 voor de flensen
En 25 voor poedercoaten...
Duzz... valt best mee... dacht ik...
 
Prijs voor spaakwielen is inderdaad niet de €2000 tot €2500 die je noemt. Ik kwam vandaag toevallig het bonnetje tegen van Haanwheels.

2 excel schoudervelgen + inspaken met extra dikke RVS spaken... € 469 geloof ik. Naven had ik 2e hands gekocht en opgeknapt. Die waren alles bij elkaar met coaten en nieuwe lagers enzo ook wel € 350. Alles bij elkaar toch wel de duurste onderdelen van mijn motor _O- met grote afstand.

Later,

Loek
 
Zijn al heel andere prijzen dan dat ze mij hebben verteld. Het achterwiel zou niet echt een probleem zijn hiervoor kan ik de naaf van XV 535 gebruiken maar voor het voorwiel moet ik een naaf hebben dat op de R1 voorvork kan zetten.

Momenteel ga ik het even zo laten. Zou graag deze zomer nog met de motor willen rijden. Heb ik ineens wat tijd om voor set spaak velgen te sparen.

Al vast bedankt voor de informatie. :)
 
nog ééntje dan...
is nie mijn topic, maar zo ziet t eruit bij even proef-passen:


10 beter dan gietwielen....
dus ik zou t tzt zeker overwegen!!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan