Luid getik vanuit blok zx6r 96'

Hayate

Rookie
13 mrt 2016
9
0
hoofddorp
Beste mede motorrijders,

Ik zit nu spreekwoordelijk met de handen in mijn haren. Het viel mij opeens op dat er een luid getik kwam vanuit mijn motor.
Eerste gedachte zijn de kleppen maar de kleppen waren 1,5 geleden gesteld en ik rij niet echt gek veel kilometers. Dus ik ben op forums gaan zoeken en kwam op eventueel verschillende oorzaken maar echt iets concreets kon ik niet vinden.

Ik heb inmiddels mijn distributiekettingspanner gedemonteerd en geconstateerd dat deze vast zat. Dit probleem heb ik verholpen.
Echter hoor ik nog steeds een luidruchtig getikt vanuit mijn blok. Naar goed geluisterd te hebben denk ik dat het vanuit mijn cilinderkop komt en loopt het synchroon met het toerental.
Zijn dit dan de kleppen of de nokkenas? Of iets anders.......

Ik hoop dat iemand mij hier meer duidelijkheid over kan geven want al mijn ziel en zaligheid zit hierin ;)
 
Laatst bewerkt:
full


Ik zal het proberen of dat lukt.
Ik merk wel dat het tikkende geluid synchroon loopt met het toerental. Dus hoe meer toeren hoe sneller het getik
 
Bedankt voor jullie hulp.
Ik heb in de afgelopen dagen uiteraard verder gezocht en gevraagd naar wat het probleem zou kunnen zijn. :?

Ik heb als eerste de kettingspanner gecontroleerd en deze zat idd vast. Dit is inmiddels herstelt maar het tikkende geluid blijft nog steeds. Tevens heb de olie ververst 10w50 Castrol.

Hoogstwaarschijnlijk is het een kantelende zuiger die het tikkende geluid veroorzaakt. Als dit echt het probleem is zal ik waarschijnlijk moeten kijken voor een ander blok aangezien dat het voordeligst is voor een motor uit 96' :(. Om een beetje positief te blijven kan ik het 'oude' blok altijd gebruiken voor onderdelen en om er van te leren ;)

Ik hoop nog een beetje op een losse nokkenaskap of misschien dan een losse uitlaat en niet een kantelende zuiger....

Ik heb even een filmpje gevonden waarop je het tikkende geluid duidelijk kan horen. Oordeel zelf...
 
Laatst bewerkt:
Lijkt iets met het kleppenmechanisme te maken te hebben.

Maar ik snap niet dat je gewoon volle poele doorblijft rijden.Of had je het toen nog niet in de smiezen?
 
Ik had het idd niet door op dat moment.
De kleppen zijn anderhalf jaar geleden gestelt en ik rij niet super veel km dus de kleppenspelling zal het waarschijnlijk niet zijn.

Een monteur dacht aan een kantelende zuiger omdat het geluid minder werd naar mate het blok warmer wordt.
 
Omdat ik er niet sta te springen om het blok er onderuit te halen en op te maken. Ik ben geen monteur dus daarom vraag ik eerst om raad 😉

Neem aan dat het blok er niet uit hoeft om de klepspeling te checken? Anders snap ik je punt wel :). Maar dan nog, niet doorrijden tot je de oorzaak weet voordat je het blok kunt afschrijven. En inderdaad anders gewoon wegbrengen naar een monteur.
 
Het zit zo te horen idd in je kleppen. Kan een uitgesleten bucket zijn of een afgesleten nokkenastop.
Volgens mij meende ik te horen, toen je hem startte, dat er 1 cilinder weinig compressie heeft.

Ik zou er iig niet al te lang mee door rijden want dan gaat hij zeker stuk.
 
Laatst bewerkt:
Die "monteur" zou ik alvast bij het vuil zetten, dit heeft niets met een kantelende zuiger te maken.
(en blijkbaar heeft hij dat nog nooit aan de hand gehad)
Maar ik zou alvast stoppen met rondrijden en controleren wat er aan scheelt, die motor wordt er vast niet beter van.
De door de meesten aangehaalde kleppen, en alles wat daar mee te maken heeft geef ik ook een grote kans.
 
Ik ga er ook niet meer mee rijden. Ik denk dat ik het blok er onderuit ga halen en dan alles nalopen op mijn werkbankje. Als ik er echt niet uitkomt breng het blok voor reparatie weg of anders een ander blok eronder. "Even" ;p
 
Ik ga er ook niet meer mee rijden. Ik denk dat ik het blok er onderuit ga halen en dan alles nalopen op mijn werkbankje. Als ik er echt niet uitkomt breng het blok voor reparatie weg of anders een ander blok eronder. "Even" ;p

Eerst zie je er tegenop het blok er onderuit te halen, en nu heb je ineens besloten om dat wel te doen terwijl dat misschien helemaal niet nodig is. Ik volg het niet meer helemaal :?
De meeste werkzaamheden aan kop, kleppen nokkenassen etc kunnen gewoon met het blok eronder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan