Honda cbr600f2 naks ratel?

roy131313

MF veteraan
15 sep 2012
3.806
1
Ik heb inmiddels al een paar cbr's gehad, veel daarvan hadden een nak ratel. Daarbij heb ik de automatisch omgebouwd naar een handmatige, ik weet dus ongeveer hoe de nak ratel klinkt. Nu heb ik een nieuwe cbr die maakt een heel apart geluid, er zit al een handmatige naks in en daarmee heb ik al zitten spelen. Ik wil hem echter niet te strak zetten dus misschien herkent iemand dit geluid en is het de nak helemaal niet.

Vaak is het zo dat tijdens het rijden je hem helemaal niet hoort, als ik dan stil ga staan komt de ratel er langzaam in en wordt steeds luider, tot het niveau in het filmpje. Het kan soms ook best zijn dat die wel gewoon helemaal stil blijft, een ratel heb ik nog niet kunnen lokaliseren van de uitlaat of iets dergelijks. Als het geluid er is dan lijkt het wel vanuit het blok te komen dicht bij de naks... het is dus ook moeilijk afstellen omdat hij dan vaak niet de ratel geeft :/

 
Laatst bewerkt:
Heeft hij dit ook als je in versnelling staat en de koppeling inknijpt. En hoe klinkt hij als je ontkoppeld en op stationair wegrijdt?

Vandaag kuip eraf gehaald naks eruit gehaald, opnieuw gesteld. Het lijkt beter maar op random momenten komt het geluid er af en toe weer bij. Geen pijl op te trekken wanneer, nak is prima op spanning nu.

Wanneer het geluid er is maakt het geen verschil of de koppeling in of uit is. Bij wegrijden hoor je het geluid even wat sterker worden tot 3.000 toeren, daarna verdwijnt het vaak langzaam weer. Kan soms ook best zijn dat het geluid er dus helemaal niet is stationair en bij wegrijden. Heb gecheckt of iets los zit bij de uitlaat maak kan het rammeltje niet lokaliseren :S
 
Klinkt voor mij als een rammelend koppelinghuis , mogelijk ingeslagen platen in combinatie met onregelmatig stationair lopen door slechte synchronisatie carborateurs . O-)

Okee, hij koppelt verder perfect en slipt niet. Er zit ook geen verschil of hij nou in de versnelling staat, of in de neutraal of koppeling in of uit. Is een koppelingshuisratel dan nog steeds plausibel?

Wanneer die dus niet ratelt klinkt ie gewoon prima:

 
Laatst bewerkt:
Als carborateurs onderling niet goed synchroon zijn afgesteld dan kunnen er verschrikkelijke geluiden uit een motorfietsblok komen , zodat het lijkt of hij kapot aan het draaien is .Dan zullen zeker als een motor al wat ouder is , en bijvoorbeeld een koppelingshuis al wat ingeslagen is het zij door een hoge kilometerstand of een stevig gebruik behoorlijk gaan klapperen , waar het geluid volgens mij op lijkt. Ook de spelingen in de tandwiel overbrengingen (tandflanken die in elkaar grijpen )in de versn.bak kunnen zich hoorbaar maken door onregelmatig lopen . Het motorblok werkt dan als een klank kast . Dat hij in de hogere toeren zonder bijgeluiden draait kan door dat hij in dat bereik wel mooi synchroon loopt . Kan ook omgekeerd zijn door dat hij stationair perfect rond loopt , en juist in de hoge toeren weer niet , wat niet direct hoorbaar is aan bijgeluiden omdat het overstelpt wordt door uitlaat geluid met aanzuig geluid . Dit zal zich voelbaar maken door overmatige hinderlijke trillingen .
 
Als carborateurs onderling niet goed synchroon zijn afgesteld dan kunnen er verschrikkelijke geluiden uit een motorfietsblok komen , zodat het lijkt of hij kapot aan het draaien is .Dan zullen zeker als een motor al wat ouder is , en bijvoorbeeld een koppelingshuis al wat ingeslagen is het zij door een hoge kilometerstand of een stevig gebruik behoorlijk gaan klapperen , waar het geluid volgens mij op lijkt. Ook de spelingen in de tandwiel overbrengingen (tandflanken die in elkaar grijpen )in de versn.bak kunnen zich hoorbaar maken door onregelmatig lopen . Het motorblok werkt dan als een klank kast . Dat hij in de hogere toeren zonder bijgeluiden draait kan door dat hij in dat bereik wel mooi synchroon loopt . Kan ook omgekeerd zijn door dat hij stationair perfect rond loopt , en juist in de hoge toeren weer niet , wat niet direct hoorbaar is aan bijgeluiden omdat het overstelpt wordt door uitlaat geluid met aanzuig geluid . Dit zal zich voelbaar maken door overmatige hinderlijke trillingen .

Moet m inderdaad nog even synchroniseren, ben benieuwd of dat het probleem oplost. Bedankt voor de informatie *O*
 
Na 20 jaar cbr 600 weet ik zeker dat dit niet de NAKS is.
Herken het geluid niet maar denk ook aan iets in de uitlaat, het klinkt erg metalig.
Haal de pijp er eens af en schud er flink mee om te horen of er iets rammelt.
Is maar een paar minuten werk.
Als het dat niet is zou ik de koppelingsdeksel er afhalen en daar eens kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan