Versleten balhoofdlagers of iets anders?

El-Duderino

MF'er
27 apr 2012
173
62
Dordrecht
Hallo Allemaal,

Gisteren ben ik bij een Suzuki GSXR 600 K6 wezen kijken (mijn droommotor). De motor was erg mooi. Wel constateerde ik tijdens de testrit het volgende:

- stuur draait zwaar bij stilstaan of langzaam rijden (gewoon met het wiel op grond)
- tijdens bochten merkte ik dat het stuur ineens tijdens het sturen ineens ‘’doorschoot’’. Het is moeilijk te omschrijven, maar op internet vond ik een vrij goede beschrijving van wat ik ervaarde: ‘’Als het rotte lager zijn werk niet meer kan doen, dan zal deze tegenwerken. Dus wat ga je dan doen: juist nog meer verzitten en dan joep, zomaar de hoek om. Op een gegeven moment is de kracht van het verzitten op de fiets zo hoog, dat deze het wint van het lager. Dus de fiets gaat sturen. Maar deze beweging komt erg abrupt, omdat deze kracht is tegengewerkt door het lager zelf en het stuur zal te ver doorschieten. Je gaat in feite te scherp insturen.’’

Onderzoek op internet leerde dat het de symptomen zijn van een versleten balhoofdlager. De motor heeft slechts 15.000 KM gelopen, maar van mijn dealer vernam ik al dat het goed mogelijk is dat het balhoofdlager naar de zak is. Waarschijnlijk omdat iemand heel fanatiek in de weer is geweest met een hogedrukspuit. De test met het draaien van het stuur terwijl het voorwiel van de grond heb ik niet kunnen uitvoeren. Speling op het balhoofd voelde ik niet.

Ik vind het geen probleem om de motor te kopen en het balhoofdlager zelf te laten vervangen bij de dealer. Ik weet wat de kosten ongeveer zijn (€150) en calculeer dat in de aankoopprijs. Ik heb alleen twee vragen aan jullie:

1. zijn er simpele manieren om vast te stellen dat het inderdaad een kapotte balhoofdlager is (het liefst zonder de voorkant op te hoeven krikken)
2. zou dit ook iets anders kunnen zijn dan de balhoofdlagers? Daarmee bedoel: schiet je iets andere te binnen wat het zou kunnen zijn , bij het lezen van bovenstaande.
 
Ik heb de motor gekocht! Niks aan de hand met de balhoofdlagers. Boosdoener was een zachte voorband (1,4 bar). Na het oppompen stuurde de motor prima;)! Zat overigens ook geen speling op de lagers.

Bedankt!

Gefeliciteerd, ik neem tegenwoordig standaard een bandspanningsmeter mee als ik ga proefrijden. Ongeloofelijk hoeveel mensen een motor proberen te verkopen die niet eens de moeite nemen om de banden op te pompen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan