Olielamp blijft branden na wisseling Olie & Filter !?

CBR-Lover

MF veteraan
7 jul 2008
19.804
22
Nieuw Vennep
Ik heb net de olie en oliefilter van mijn R6 uit 99 vervangen en nu blijft altijd het olielampje plots branden en blijft ook de melding knipperen op de KM-Teller.
Nu heb ik hiervoor wel eens gehad dat hij even ging branden op de snelweg ofzo maar dan ging hij later wel weer uit. Nu maak ik me wat meer zorgen. Olie te dun? Oliedruk te laag ? Kan het kwaad ? Wat kan ik eraan doen om het te verhelpen toch niet fijn om altijd zo te moeten rondrijden want stel dat de melding WEL gegeven moet worden dan negeer je hem met alle gevolgen van dien.
 
Als het oliepeil goed is moet je in principe genoeg oliedruk hebben, zelfs met dunnere olie. Controleer de stekker op de druksensor eens, anders even de contactjes ervan preventief schoonmaken.
Indien dat niet helpt de kabels controleren op kabelbreuk.
Ik zou er zelf niet mee door durven rijden
 
Laatst bewerkt:
Olie niveau lampjes van Yamaha (R6, R1, Fazer, Thundercat) zijn nogal paniekerig en gaan snel branden terwijl er niks aan de hand is.
Heb je al gekeken door het glaasje naar het niveau? Afvullen tot vlak onder max zorgde ervoor dat het niveaulampje zich gedeisd hield op mijn fazer.
 
Ik ben bekend met het olielampjes fenomeen ik ben dit tegengekomen voordat ik dit poste. Het gaat er mee voornamelijk om dat sinds de wissel (en ja ik heb een stukje ermee gereden al) het olielampje gewoon direct en altijd blijft branden daar waar het hiervoor als het gebeurde pas gebeurde als ik al een poosje onderweg was.
Ook zit er genoeg olie in 2.5 Liter zoals aangegeven op het karterdeksel.
 
Als het oliepeil goed is moet je in principe genoeg oliedruk hebben, zelfs met dunnere olie. Controleer de stekker op de druksensor eens, anders even de contactjes ervan preventief schoonmaken.
Indien dat niet helpt de kabels controleren op kabelbreuk.
Ik zou er zelf niet mee door durven rijden

Dat zou ik even kunnen proberen maar lijkt me wel frappant dat dit dan van de 1 op de andere dag gebeurd en veroorzaakt is door het wisselen van olie en oliefilter.
 
De instructie op het carterdeksel nemen niet weg dat je altijd controleerd met behulp van je peikstok of peilglas. Bij een oliewissel vul je minder bij dan bij een olie -en filterwissel, en bij een blok wat gesplitst is geweest vul je weer meer bij dan bij de twee voorgaande. En er zijn maar weinig fabrikanten die alle drie de waardes op het blok vermelden.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon wat meer olie dr bij mike. Ik vond het al een beetje laag in het venster. Maar ik dacht dat het kwam omdat ie op de bok stond.
 
Laatst bewerkt:
De instructie op het carterdeksel nemen niet weg dat je altijd controleerd met behulp van je peikstok of peilglas. Bij een oliewissel vul je minder bij dan bij een olie -en filterwissel, en bij een blok wat gesplitst is geweest vul je weer meer bij dan bij de twee voorgaande. En er zijn maar weinig fabrikanten die alle drie de waardes op het blok vermelden.
:^
 
Ik ben bekend met het olielampjes fenomeen ik ben dit tegengekomen voordat ik dit poste. Het gaat er mee voornamelijk om dat sinds de wissel (en ja ik heb een stukje ermee gereden al) het olielampje gewoon direct en altijd blijft branden daar waar het hiervoor als het gebeurde pas gebeurde als ik al een poosje onderweg was.
Ook zit er genoeg olie in 2.5 Liter zoals aangegeven op het karterdeksel.
Fijn dat yamaha dat op het deksel zet, maar dat neemt niet weg dat je na vullen gewoon je niveau moet controleren.
 
De waarde bij de vuldop is doorgaans bij oliewissel, zonder nieuw oliefilter.
Met een oliefilter, moet er wat meer in.

Olieniveau controleren doe je met het peilglaasje, of de peilstok.

Bij Yamaha geeft het olielampje het olieniveau aan, niet de oliedruk.
 
De waarde bij de vuldop is doorgaans bij oliewissel, zonder nieuw oliefilter.
Met een oliefilter, moet er wat meer in.

Olieniveau controleren doe je met het peilglaasje, of de peilstok.

Bij Yamaha geeft het olielampje het olieniveau aan, niet de oliedruk.
Mijn leverancier geeft voor de R6 uit 1999 inderdaad 2,7 liter aan + 0,2 liter erbij indien het oliefilter ook vervangen is.
 
Nou bij deze dan... :+

Ik heb inderdaad meer Olie bijgevuld zit nu denk ik iets meer als 3 liter in en lampje is weg. :)

Iedereen bedankt voor de input, en tot zover mijn laatste vraag over een R6 ooit, motor gister verkocht. :P

:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan