Nokkenassen verdraaid t.o.v. krukas?

okkie60

MF'er
25 mei 2014
62
0
veenendaal
Hallo,voor ik ga slopen eerst maar even een vraag aan jullie.Als ik de krukas op de T zet[blaasslag] dan wijzen de merktekens van de nokkenassen [inlaat en de uitlaat] ongeveer 4mm rechtsom.Staat hij nu een tandje verkeerd of kan het rek zijn van de nokkenasketting?Motor is een fazer fzs600.groet Rik
 
Kan beide, en 4mm is geen hele tand als ik het goed inschat dus ik gok dat het gewoon rek is van je ketting. Je controleert met de distributiekettingspanner gemonteerd? Je kan ook de spanner verwijderen en de nokkenassen allebei een tandje terugzetten, spanner weer monteren en de krukas twee slagen ronddraaien om vervolgens weer te controleren. Als ze dan allebei 4mm de andere kant op fout staan zet je ze weer terug hoe ze stonden en kan een nieuwe ketting geen kwaad inderdaad.
 
Omdat ik de nokkenas tandwielen had vastgezet met een wurgbandje. de motor loopt eigenlijk heel netjes maar als ik vol gas geef[in 4 0f 5] houd ie een beetje in, en zie andere topic van mij zijn de vacuumwaarden veel te laag vandaar dat ik aan het zoeken ben.
 
Doe het anders eens andersom: Zet de nokken zoals ze horen te staan (merktekens in 1 lijn) en kijk dan of hij onderin op T staat. Gezien de overbrengverhouding zou hij dan onderin flink verkeerd moeten staan.

Ik denk dat de boel tijdens het stellen bij het krukastandwiel is versprongen.
 
Hallo,voor ik ga slopen eerst maar even een vraag aan jullie.Als ik de krukas op de T zet[blaasslag] dan wijzen de merktekens van de nokkenassen [inlaat en de uitlaat] ongeveer 4mm rechtsom.Staat hij nu een tandje verkeerd of kan het rek zijn van de nokkenasketting?Motor is een fazer fzs600.groet Rik


Komt er na de 'T' nog een merktekentje opdagen?
 
Omdat mij een 'T' merk als ontstekingstijdstip klinkt.

Die komt altijd eerder. Het volgende streepje is dan BDP. Ofwel, het merk dat jij zoekt om de nokkenas timing te checken. Dus toch nog maar eens goed gaan kijken. Het kan zomaar zijn dat je het verkeerde teken aanhoud.
 
Trouwens, geen flauw idee wat jij met 'blaasslag' bedoeld maar als ie op tijd staat, dan staat de 1ste cylinder op BDP. Om precies te zijn, eide 'compressieslag' volgend in 'arbeidsslag.


En om te slopen zou ik me helemaal niet zo druk maken over de timing. Ik neem aan dat je hem niet meer opbouwt?
 
~
Trouwens, geen flauw idee wat jij met 'blaasslag' bedoeld maar als ie op tijd staat, dan staat de 1ste cylinder op BDP. Om precies te zijn, eide 'compressieslag' volgend in 'arbeidsslag.


En om te slopen zou ik me helemaal niet zo druk maken over de timing. Ik neem aan dat je hem niet meer opbouwt?~


Jawel. Slopen is voor zelfsleutelaars een ander woord voor demonteren.
 
Omdat mij een 'T' merk als ontstekingstijdstip klinkt.

Die komt altijd eerder. Het volgende streepje is dan BDP. Ofwel, het merk dat jij zoekt om de nokkenas timing te checken. Dus toch nog maar eens goed gaan kijken. Het kan zomaar zijn dat je het verkeerde teken aanhoud.
Ik moet me sterk vergissen als f niet staat voor ontsteking en t voor top (bdp).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
http://www.journey.cz/moto/navody/Yamaha Fazer FZS600 '98 Service Manual.pdf
full
 
Ja slopen op zijn Amsterdams zal ik maar zeggen,bedankt voor jullie reacties,ik heb een service manual en neem aan dat ze T van top bedoelen en blaasslag is het zelfde als compressieslag[wat luxere woorkeuze haha].Ik maak uit jullie antwoorden op dat 1/5 tot een 1/4 slag verschil bij de krukaspoelie geen hele schakel is,dan demonteer ik hem toch maar niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan