spontaan draaiende startmotor

RobBMWK1

Rookie
17 mrt 2016
1
0
Abcoude
Bijzonder verhaal: De accu was niet helemaal goed; startmotor ratelt; daarna alles stil.

Nieuwe accu er in. Bij aansluiting van de polen gaat de startmotor spontaan draaien zonder dat het contact aan staat.
Wat is het probleem, en hoe op te lossen.
BMW K1

Reuze dank voor een reactie.

RobdB
 
Door de te lage accuspanning is je startmotor relais vastgelast.
Zit in de relaiskast.
Even een stevige tik er op, dan komt hij los. Met een nagelvijl even de puntjes schoonmaken en genieten maar weer.
 
Tank een stukje omhoog, deksel van de relais bak. Dan zit hij rechts achter, een zwart liggend relais met twee 8mm boutkopjes. Je kunt het relais openmaken, de platines uitrichten en schoonschuren, dan doet hij het weer. En dan rustig op zoek gaan naar een betaalbaar relais. Elke K rijder hoort er een op de plank te hebben.
 
En gaat dit altijd zo?
Ik had erover gelezen, en had geen goed gevoel over vastzittende relais en doordraaiende startmotor, op momenten dat ik ergens sta zonder sleutel 10 bij de hand en vrees voor escalatie en gevolgschade (startmotor, kabelboom, en afgebrande motor).
Maar hij gaat dus altijd eerst ratelen en start dan gewoon niet?
 
En gaat dit altijd zo?
Ik had erover gelezen, en had geen goed gevoel over vastzittende relais en doordraaiende startmotor, op momenten dat ik ergens sta zonder sleutel 10 bij de hand en vrees voor escalatie en gevolgschade (startmotor, kabelboom, en afgebrande motor).
Maar hij gaat dus altijd eerst ratelen en start dan gewoon niet?

Nee... dit gaat niet altijd zo. Als je er voor zorgt dat er genoeg spanning in de accu zit werkt het (vrijwel) probleemloos. O-)

Over het algemeen ratelen de originele BMW relais' niet, je hoort de startmotor moeizaam draaien en dan is het regelmatig foute boel. Maar over het algemeen pas bij een echt behoorlijk lege accu.
 
Nope.... deze relais' klapperen eigenlijk nooit. Ze smelten vrijwel direct op elkaar door de enorme stroomsterkte.
En hier komt mijn oude beroep als docent elektrotechniek weer bovendrijven *O*

Elke motor wekt bij het draaien een tegen-EMK op die zorgt dat de stroom bepekt wordt tot een normale waarde. Deze tegen-EMK is grotendeels afhankelijk van (evenredig met) het toerental van de motor. Bij het starten van de motor zal er even een piekstroom optreden die met het stijgen van het toerental zal afnemen.

De startmotor is een seriemotor waarbij het ankerveld en het statorveld in serie met elkaar staan. Het laten ronddraaien van de krukas (motor) vraagt een bepaald vermogen. Als de accuspanning lager dan normaal is zal de startmotor langzamer ronddraaien, de tegen-EMK is lager en de stroom zal stijgen om toch het gevraagde vermogen te leveren.
 
En hier komt mijn oude beroep als docent elektrotechniek weer bovendrijven *O*

Elke motor wekt bij het draaien een tegen-EMK op die zorgt dat de stroom bepekt wordt tot een normale waarde. Deze tegen-EMK is grotendeels afhankelijk van (evenredig met) het toerental van de motor. Bij het starten van de motor zal er even een piekstroom optreden die met het stijgen van het toerental zal afnemen.

De startmotor is een seriemotor waarbij het ankerveld en het statorveld in serie met elkaar staan. Het laten ronddraaien van de krukas (motor) vraagt een bepaald vermogen. Als de accuspanning lager dan normaal is zal de startmotor langzamer ronddraaien, de tegen-EMK is lager en de stroom zal stijgen om toch het gevraagde vermogen te leveren.
Fijn om te weten.

Deze relais, in deze modellen motor, hebben gewoon als euvel dat ze regelmatig kaduuk gaan.

Vervangen en weer gaan.
 
De startmotor is een seriemotor waarbij het ankerveld en het statorveld in serie met elkaar staan. Het laten ronddraaien van de krukas (motor) vraagt een bepaald vermogen. Als de accuspanning lager dan normaal is zal de startmotor langzamer ronddraaien, de tegen-EMK is lager en de stroom zal stijgen om toch het gevraagde vermogen te leveren.


Als de accu zo'n lage spanning heeft dat de startmotor niet rond gaat zal de accu waarschijnlijk ook minder stroom leveren dan normaal nodig is. Wat ook zou kunnen is dat door de te lage spanning het relais niet goed aangetrokken wordt en de contacten niet goed sluiten waardoor ze ook bij een normale of lagere startstroom al vast lassen.
 
Als de accu zo'n lage spanning heeft dat de startmotor niet rond gaat zal de accu waarschijnlijk ook minder stroom leveren dan normaal nodig is. Wat ook zou kunnen is dat door de te lage spanning het relais niet goed aangetrokken wordt en de contacten niet goed sluiten waardoor ze ook bij een normale of lagere startstroom al vast lassen.
De warmte-ontwikkeling in een weerstand (hier de overgangsweerstand van het relaiscontact) is I2 . R. De stroom in het circuit van de startmotor wordt bepaald door de weersand in de startmotor en de weerstand van het relaiscontact. Als de weerstand van het relaiscontact hoog is dan zal de stroom laag zijn en het vermogen (warmte) in het contact nog lager. Dus dat is het niet.

De stroom door de contacten van het startrelais zal lager zijn dan 100 -150 A, wat normale waarden zijn van startrelais. Als de startstroom hoger wordt wordt de warmte-ontwikkeling in de contacten veel hoger waardoor vastbranden mogelijk is.
 
De warmte-ontwikkeling in een weerstand (hier de overgangsweerstand van het relaiscontact) is I2 . R. De stroom in het circuit van de startmotor wordt bepaald door de weersand in de startmotor en de weerstand van het relaiscontact. Als de weerstand van het relaiscontact hoog is dan zal de stroom laag zijn en het vermogen (warmte) in het contact nog lager. Dus dat is het niet.

De stroom door de contacten van het startrelais zal lager zijn dan 100 -150 A, wat normale waarden zijn van startrelais. Als de startstroom hoger wordt wordt de warmte-ontwikkeling in de contacten veel hoger waardoor vastbranden mogelijk is.

Is een mooie theorie maar ik denk dat het startrelais gewoon te licht geconstrueerd is. Vandaar de vele problemen. Snel inbranden/vastlassen.
 
Pffffff.
Wat een geneuzel en beterweters allemaal weer.

Probleem was: startmotor blijft draaien.
Oplossing is: Startrelais repareren of vervangen.
Oorzaak is: Accu is te ver leeg.

Klaaaaaaaaaaaaaaaaar.
 
Pffffff.
Wat een geneuzel en beterweters allemaal weer.

Probleem was: startmotor blijft draaien.
Oplossing is: Startrelais repareren of vervangen.
Oorzaak is: Accu is te ver leeg.

Klaaaaaaaaaaaaaaaaar.
Ik vind het wel fijn om er iets van op te steken.
Ik wil altijd graag het waarom weten en ik denk dat er die wel meer zijn.
Niks mis mee,toch?
 
Als de weerstand van het relaiscontact hoog is dan zal de stroom laag zijn en het vermogen (warmte) in het contact nog lager. Dus dat is het niet.

Stel er loopt 100 Ampere startstroom, en over het relaiscontact staat 0,025 V. Het vermogen in het relaiscontact is dan P = U x I = 100 * 0,025 = 2,5 Watt. Stel dit is normaal en niet genoeg om de contacten aan elkaar te laten branden. De weerstand van de relaiscontacten is R = U/I = 0,025/100 = 0,00025 Ohm.

Nu is de accuspanning wat aan de lage kant, de startstroom is nog maar 50 Ampere. Maar doordat het relais niet lekker wordt aangetrokken is de weerstand van het contact 50 x zo hoog, laten we zeggen 0,0125 Ohm. De spanning over het relaiscontact is dan U = I x R = 50 x 0,0125 = 0,625 Volt. Het vermogen in het relaiscontact is dan P = I^2 x R = 50 x 50 x 0,0125 = 31,25 Watt, genoeg voor flinke warmteontwikkeling. De spanningsval van 0,625 V over het relaiscontact is niet zodanig veel dat het de startstroom heel veel beperkt, volgens jou neemt de stroom zelfs toe bij lagere spanning.

Dus zelfs bij een startstroom die de helft lager is dan normaal is er 12,5 keer zoveel warmteontwikkeling in het relaiscontact als de weerstand van het contact een factor 50 toe neemt. Dit komt omdat de weerstand van de contacten heel erg veel kleiner is dan de weerstand van de startmotor, zelf als de weerstand van de contacten een factor 50 toe neemt. Het vermogen in de relaiscontacten neemt echter wel lineair toe met de weerstand als de stroom constant blijft.


Een goed relais is of aangetrokken of niet aangetrokken. Een relais wat bij lage spanning een beetje aarzelend opkomt of afvalt kan dus gemakkelijk vast branden bij een te lage spanning. Ik denk dus dat het eerder aan het relais ligt, anders zou dit probleem bij alle motoren moeten optreden als de accuspanning te laag is.
 
Laatst bewerkt:
Stel er loopt 100 Ampere startstroom, en over het relaiscontact staat 0,025 V. Het vermogen in het relaiscontact is dan P = U x I = 100 * 0,025 = 2,5 Watt. Stel dit is normaal en niet genoeg om de contacten aan elkaar te laten branden. De weerstand van de relaiscontacten is R = U/I = 0,025/100 = 0,00025 Ohm.

Nu is de accuspanning wat aan de lage kant, de startstroom is nog maar 50 Ampere.
En hier gaat de bewering fout.

Aangezien de startmotor een seriemotor is zal de stroom bij een lagere spanning stijgen om het benodigde vermogen te leveren. Hoe hoog de nieuwe stroom zal worden is bijna niet te bepalen maar wel een stuk hoger dan normaal.
 
Als de motor moet gaan draaien vanuit stilstand zal er een hoge startstroom zijn.
De emk zorgt ervoor dat de stroom afneemt met verhoging van het toerental.
De stroom die loopt als de motor stil staat is te berekenen aan de ohmse waarde van de wikkelingen.
Draait de motor nog niet dan zal de weerstand niet veranderen bij wijziging van de spanning.
Het relais schakelt in bij een stilstaande motor.
Stel dat die motor 120 A trekt bij 12 volt dan zal die weerstand U=IxR 12/120=0.1 ohm zijn
stel dat de accuspanning zakt naar 6 volt dan zal de stroom niet 120A zijn maar U=IxR 6/0.1 ohm= 60 A
Hieruit blijkt dat de stroom zal afnemen als de accuspanning lager is.
Op het moment dat de motor gaat draaien (op een lager toerental dan bij 12 volt) dan zal de stroom hoger zijn a.g.v. de lager emk. maar op dat moment is het contact allang gemaakt en is er geen sprake meer van vonken. Als het contact dan toch defect raakt is dat volgens mij het gevolg van het smelten/verbuigen van de contacten en niet door het vonken. Dit is mijn mening en misschien zit ik er wel naast, maar dan hoor ik graag waar ik een fout maak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan