spontaan draaiende startmotor

RobBMWK1

Rookie
17 mrt 2016
1
0
Abcoude
Bijzonder verhaal: De accu was niet helemaal goed; startmotor ratelt; daarna alles stil.

Nieuwe accu er in. Bij aansluiting van de polen gaat de startmotor spontaan draaien zonder dat het contact aan staat.
Wat is het probleem, en hoe op te lossen.
BMW K1

Reuze dank voor een reactie.

RobdB
 
Het makkelijkste is de hoofdzekering van 30 Amp, op het startrelais, eruit trekken.

Ik denk dat het niet te zeggen is wat er gebeurt als de startmotor blijft draaien. Kabels worden denk ik heel warm, misschien dat de isolatie gaat smelten.
Kan ook wezen dat toevallig de zekering eruit gaat.

Het is in elk geval niet goed voor de bekabeling, startrelais, accu en startmotor. Startmotor en circuit is gemaakt om kortstondig veel vermogen te leveren.
Zullen we het nu weer over BMW's hebben?
De snelste actie is de massakabel van de versnellingsbak losgooien.
 
Ik denk dat je zelf wel kan bedenken wat er met je 30A zekering zou gebeuren bij 100A.
Alleen de bekrachtigingsspoel van het relais zit na de zekering

Kortstondig zou de smeltzekering van 30A die 100A aan moeten kunnen.

Een motor op 400V trekt toch ook aanloopstromen van +-6x Inom.

(Ik denk dat ik voor mijn examen in april toch nog even een paar dingen door moet nemen want ik twijfel nog iets te veel) _O-
 
Het makkelijkste is de hoofdzekering van 30 Amp, op het startrelais, eruit trekken.

Ik denk dat het niet te zeggen is wat er gebeurt als de startmotor blijft draaien. Kabels worden denk ik heel warm, misschien dat de isolatie gaat smelten.
Kan ook wezen dat toevallig de zekering eruit gaat.

Het is in elk geval niet goed voor de bekabeling, startrelais, accu en startmotor. Startmotor en circuit is gemaakt om kortstondig veel vermogen te leveren.

Bij de BMW zit er geen hoofdzekering in het systeem..... de enige methode is de massakabel vlug losdraaien of doorknippen.
 
I
@Rody bedankt voor je antwoord maar het is niet precies waar ik naar op zoek was...

@Hellracer; dit soort reacties op een openbaar forum snap ik dus niet; jij hoeft dit toch niet te volgen, laat staan reageren je kan het toch gewoon negeren?

Mijn vraag is dus wat doe je als je startmotor blijft hangen (doordraaien) als je ergens staat, en de aansluiting niet even los kan halen?

Brand de kabelboom niet af dan?

Als je daar echt bang voor bent dan zou je een massaschakelaar kunnen installeren
 
Ik weet ervaring dat je tijd genoeg hebt om je zadel open te maken en een imbussleutel uit het kontje te pakken en de massa los te gooien. Dan brand er niets af. Geen reden om malle relais en schakelaars in het originele systeem te zetten.
 
Ik kon het niet laten en heb zojuist een proef gedaan met een Fleischmann locje.
Dit is een dc motor met permanenten magneten. De meeste startmotoren van motorfietsen gebruiken dit principe, de motor van ts is een serieankermotor die een extra veldspoel heeft maar de meetwaardes lijken mij hier weinig invloed op te hebben.
op 12 volt loopt bij een lichte belasting zo'n 275mA. Ik houd de belasting hetzelfde en schroef de spanning terug naar 9 volt. de stroom zakt dan naar 240mA. Dat het verschil zo klein is is te danken aan de tegen emk. Bij een zwaarder belasting van de motor ( hij draait nog zo'n 10% van onbelast) is de stroom bij 12 volt 550mA, draai ik de spanning naar 9 volt dan daalt de stroom naar ongeveer 500ma.
M.a.w. Als de spanning lager wordt wordt ook de stroom lager maar veel minder dan je zou verwachten en dat heeft te maken met de tegen EMK. De motor wekt minder spanning op bij een lager toerental.

Bij een serie motor neemt de stroom door de veldwikkeling sterk toe bij belasting en dus ook het magnetisch veld. Hierdoor neemt het beschikbare koppel sterk toe bij dalen van het toerental onder belasting. Bij een motor met permanente magneten zal dit minder het geval zijn.

Je experiment heb je waarschijnlijk gedaan met een voeding die de stroom gemakkelijk kan leveren bij een lagere spanning. Als de motor een belasting heeft die zwaarder gaat lopen bij verlaging van het toerental, dan zou het kunnen gebeuren dat de stroom wat toeneemt bij lagere spanning, vooral als de motor het gemakkelijk trekt bij de volle spanning.

Om de situatie startmotor/accu te simuleren zou je eigenlijk de inwendige weerstand van de voeding moeten verhogen bij gelijkblijvende spanning. Bedenk dat als de accu nog maar 6 V levert, de inwendige weerstand van de accu gelijk is aan de weerstand van de motor. Van toename van de stroom zal dan zeker geen sprake zijn, het gebrek aan stroom uit de accu is juist de reden voor het inzakken van de spanning.

Meestal gaat een startrelais klapperen bij een lege accu, maar afhankelijk van hoe accu/startrelais/startmotor op elkaar reageren is ook mogelijk dat er een soort stabiele toestand ontstaat waarbij het relais half aangetrokken is. Als het relais iets meer aan trekt neemt de stroom toe, waardoor de accuspanning daalt, waardoor het relais iets minder aantrekt, waardoor de stroom weer wat afneemt, waardoor de spanning weer iets toeneemt waardoor het relais weer iets meer aantrekt, enz. Vastlassen van contacten gegarandeerd...
 
Ik heb dit gedaan met een licht motortje en een gestabiliseerde voeding die met gemak 3A levert.
Als ik dit met een slechte accu had gedaan was het verschil groter geweest bij een hoger belasting.
De spanning zakt dan namelijk in en de voeding niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan