Kymco AK550

Ik was opzoek naar documentatie omdat ik de service interval wil weten van de secundaire aandrijfriem en van het kleppen stellen.
Helaas kan ik nog niet aan de service interval komen.

Hieronder een kopie van een Kymco bericht, met een leuke introductie prijs voor de eerste die er ook een willen hebben.

Beste Jan,

Hartelijk dank voor de interesse.
Wij hebben nog helemaal geen documenten. Daar is het inderdaad nog te vroeg voor.
De scooters zijn wel te bestellen, waarbij de eerste zending reeds is uitverkocht.
Dat is op zich heel positief, maar geeft ook aan dat er heel veel interesse is in dit model.

De introductieprijs is €9.950.
 
Laatst bewerkt:
Ik was opzoek naar documentatie omdat ik de service interval wil weten van de secundaire aandrijfriem en van het kleppen stellen.
Helaas kan ik nog niet aan de service interval komen.

Hieronder een kopie van een Kymco bericht, met een leuke introductie prijs voor de eerste die er ook een willen hebben.
Als ik uit ga van de lichtere Kymco modellen zou het mooi zijn als de service intervallen worden opgerekt.

Bijvoorbeeld controle klepspeling:
Kymco Downtown 300i elke 5.000km
Piaggio MP3 300cc elke 20.000km.

Nu zal het AK550 blok wel heel anders zijn. Ik kan mij haast niet voorstellen dat ze hier nog stelboutjes gebruiken. Bij vulplaatjes hoef je over het algemeen minder vaak de stellen, dus ik ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt:
We moeten gewoon naar 40.000+ kilometers voor de secundaire aandrijfriem en 40.000km. voor het kleppen stellen.
Dan loop je mooi mee met de service interval van de Tmax.


btw:
DT is 10.000 en geen 5000

Hier nog even een lijstje met wat bekende brommers en hun service interval:

Honda PCX 150
Kleppen inspecteren bij 1000/4000/8000/12000 etc.
Olie elke 8.000km.
Transmissie olie 1X in de 2 jaar vervangen.
Luchtfilter vervangen bij 16.000km.
V-Snaar 24.000km.

Honda SH300
Kleppen Inspectie elke 24.000km.
Olie elke 6.000km.
Luchtfilter vervangen bij 18.000km.
Transmissie olie 1X in de 2 jaar vervangen.
V-Snaar 18.000km.

Beverly 350
Kleppen Inspectie elke 40.000km.
Olie elke 10.000km.
Luchtfilter elke 20.000km. controleren.
Transmissie vervang bij 40.000
V-Snaar 20.000km.

MaxSym 400
Kleppen Inspectie elke 10.000km.
Olie/Olie-filter 5000km.
Transmissie olie elke 10.000km.
Luchtfilter vervangen bij 10.000km.
V-Snaar 18.000km.

Kymco Xciting 400
Kleppen afstellen elke 10.000
Olie/Olie-filter elke 5000km.
Transmissie olie elke 5000km.
Luchtfilter elke 5000km.
VSnaar elke 20.000km.

DT + Kawasaki J300 / Kymco DownTown
Kleppen afstellen elke 10.000km.
Olie/Olie-filter elke 5000km.
Luchtfilter elke 5000km.
Transmissie olie elke 5000km.
V-Snaar 20.000km.

Yamaha XMax400
Kleppen inspectie elke 40.000km.
Olie elke 5000km. controleren & verversen na indicatie
Luchtfilter vervangen bij 20.000km.
V-Snaar elke 20.000km.

Yamaha TMax530
Kleppen afstellen elke 40.000km.
Elke 5000km. olie niveau controleren.
Olie verversen elke 10.000km.
Olie filter cartridge elke 20.000km.
Secundaire Drive belt elke 10.000km controleren (kan door tot 40.000+)
Luchtfilter elke 20.000km.
V-Snaar elke 20.000km.

Suzuki Burgman400 K7,K8,K9
Kleppen afstellen elke 24.000km.
Olie elke 6000km.
Olie-filter elke 18000km.
Luchtfilter elke 18000km.
Transmissie olie elke 12000km.
V-Snaar 24.000km.

BMW 600/650
Kleppen afstellen elke 40.000km.
Olie elke 10.000km.
Olie-filter elke 10.000km.
Luchtfilter elke 20000km.
Kettingkast/achterbrug olie elke 20.000km.
Ketting + tandwielen V/A elke 40.000.
V-Snaar 20.000km.

Aprilia SRV 850
Kleppen inspectie elke 30.000km.
Olie elke 10.000km.
Olie-filter elke 10.000km.
Luchtfilter elke 20.000km.
Tandwiel support olie elke 10.000km.
Ketting + tandwielen (Final drive) elke 20.000Km.
Rempomp elke 15.000Km.
V-Snaar 20.000Km.
 
btw:
DT is 10.000 en geen 5000
De gebruikershandleiding zegt het volgende over de klepspeling:
5k controle
10k bijstellen
15k controle
20k bijstellen
etc.

Dus als je bij 5k vaststelt dat ze niet goed staan schroef je het dekseltje er weer op? Dan pak je toch even een steek- en ringsleuteltje en stel je het bij. In de praktijk hanteer ik een service interval van 10k maar dat is dus niet volgens het boekje.

Yamaha motorfietsen hanteerden in de jaren 90 al 48k voor controle van de klepspeling. In ieder geval bij de multi-cylinders.
 
Heb al diverse Kymco' gehad en kleppen worden ondanks wat je ziet staan niet door de officiële dealers per 5000 gecontroleerd. Is ook nergens voor nodig.
Alle officiële Kymco dealers hanteren 1x per 10.000km. en daarmee vervalt ook niet je Kymco garantie. Ik zit 1x per jaar met de importeur aan tafel, en dit specifiek eens na gevraagd.
 
Laatst bewerkt:
Heb al diverse Kymco' gehad en kleppen worden ondanks wat je ziet staan niet door de officiële dealers per 5000 gecontroleerd. Is ook nergens voor nodig.
Alle officiële Kymco dealers hanteren 1x per 10.000km. en daarmee vervalt ook niet je Kymco garantie. Ik zit 1x per jaar met de importeur aan tafel, en dit specifiek eens na gevraagd.
Dat van de garantie is coulant van Kymco. Dat is wel eens anders bij motorfietsen die een veelvoud kosten.
 
image.php

image.php


Compare X-ADV / TMAX / AK550: Ranking

De Franse webside motoservices heeft een vergelijking gemaakt.

COMPARATIF MAXISCOOTER : Honda X-ADV / Yamaha TMAX / Kymco AK550


Hieronder de rangorde van deze test:

Fabricatie stijl & kwaliteit

X-ADV
TMAX
AK550

Driving Position / Toegankelijkheid

AK550
X-ADV
TMAX

Bescherming / Comfort

X-ADV
TMAX
AK550

Ergonomie

AK550
X-ADV
TMAX

Engine

X-ADV
TMAX
AK550

Transmissie

X-ADV
TMAX
AK550

Assistances / Modes de conduites

TMAX
X-ADV
AK

Braking / ABS

AK550
X-ADV
TMAX

Instrumentation

X-ADV
AK550
TMAX

Verlichting

TMAX
AK550
X-ADV

Praktische aspect

AK550
TMAX
X-ADV

Stad

AK550
X-ADV
TMAX

Route

TMAX
X-ADV
AK550

Snelweg

X-ADV
TMAX
AK550

Duo

TMAX
AK550
X-ADV

 
Laatst bewerkt:
De Franse webside motoservices heeft een vergelijking gemaakt.

COMPARATIF MAXISCOOTER : Honda X-ADV / Yamaha TMAX / Kymco AK550
Mijn Frans is zeer beperkt. Maar bij 20k moet de v-snaar vervangen? Dat ligt in lijn met mijn verwachting.

Maar met 5k moet er ook iets gebeuren. Olie verversen? Over de kleppen kan ik niets vinden.

Verder valt mij op dat ze op het volgende verbruik kwamen. Honda 4.9l, Yamaha 5.0 en Kymco 5.6. Nu is dit wellicht tijdens de testperiode waarin ze flink gas geven, maar ik heb de indruk dat de twee-cylinder scooters hier wat achterlopen op bepaalde motorfietsen zoals bijvoorbeeld de laatste serie Suzuki SV 650.

Voor mij zijn een AK550 of T-Max bij uitstek scooters om meer km mee te maken en dan gaan dit soort dingen meespelen.
 
[afbeelding]

Compare X-ADV / TMAX / AK550: Ranking

De Franse webside motoservices heeft een vergelijking gemaakt.

COMPARATIF MAXISCOOTER : Honda X-ADV / Yamaha TMAX / Kymco AK550


Hieronder de rangorde van deze test:

Style and Manufacturing

X-ADV
TMAX
AK550

Driving Position / Accessibility

AK550
X-ADV
TMAX

Protection / Confort

X-ADV
TMAX
AK550

Ergonomics

AK550
X-ADV
TMAX

Engine

X-ADV
TMAX
AK550

Transmission

X-ADV
TMAX
AK550

Assistances / Pathways

TMAX
X-ADV
AK

Braking / ABS

AK550
X-ADV
TMAX

Instrumentation

X-ADV
AK550
TMAX

Lighting

TMAX
AK550
X-ADV

Practical aspects

AK550
TMAX
X-ADV

City

AK550
X-ADV
TMAX

Route

TMAX
X-ADV
AK550

Highway

X-ADV
TMAX
AK550

Duo

TMAX
AK550
X-ADV



als je dat tegenover de prijs van de ak550 zet is het denk ik geen verkeerde keus
 
Ja o.a opvallend dat de remmen beter bevallen als die van de andere 2

De uitgebreide test lees je in het Mei nummer van Scooter&bikexpress

Leesvoer:
Kom vanavond nog met het complete verslag van het Nederlandse blad Scooter&bikexpress.
 
Laatst bewerkt:
Ja o.a opvallend dat de remmen beter bevallen als die van de andere 2Leesvoer:
Kom vanavond nog met het complete verslag van het Nederlandse blad Scooter&bikexpress.
Die radiale brembo tangen beloofden al veel goeds. Al wordt het eindresultaat bepaalt door de combinatie van onderdelen. Brembo staat toch wel bekend als topspul, maar die hebben ook verschillende soorten. Verder valt mij op dat ik nooit radiale rempotjes zie op een scooter. Maar zonder erop gereden te hebben geloof ik best dat de AK550 remmen in ieder geval meer dan voldoende presteren.
 
Klopt radiale rempotjes met bijbehorende handels zie je niet op scooters, vindt ik echt een gemiste kans.

Ze zijn traag met alles, radiale remklauwen heeft ook een eeuwigheid geduurd op scooters.

Radiaal remklauwen tezamen met ook radiale rempotten maakt de rem belevenis nog vele malen mooier.

Ben er zelf al eens mee bezig geweest om dit op mijn Brembo's toe te gaan passen maar moest te veel aan het stuur veranderen... het beste gaat het op een stuur waar geen kappen op zitten.
Daarnaast betaal je je blauw voor een knap setje radiale rempotten/hendels

Mijn Brembo remklauwen zijn nog een type duurder als die ze gebruiken op de AK550, ik heb van die grote vierkante Brembo klauwen, met titanium zuigers er in, e.a. ziet er kolossaal uit maar weegt 3 á 400 gram lichter dan een Kymco radiale remklauw.
E.a. remt alsof je een anker uit gooit.

Fotootjes van mijn Kymco OEM klauwen en m'n Brembo's
image.php


image.php


image.php
 
Laatst bewerkt:
Klopt radiale rempotjes met bijbehorende handels zie je niet op scooters, vindt ik echt een gemiste kans.

Ze zijn traag met alles, radiale remklauwen heeft ook een eeuwigheid geduurd op scooters.

Radiaal remklauwen tezamen met ook radiale rempotten maakt de rem belevenis nog vele malen mooier.

Ben er zelf al eens mee bezig geweest om dit op mijn Brembo's toe te gaan passen maar moest te veel aan het stuur veranderen... het beste gaat het op een stuur waar geen kappen op zitten.
Daarnaast betaal je je blauw voor een knap setje radiale rempotten/hendels

Mijn Brembo remklauwen zijn nog een type duurder als die ze gebruiken op de AK550, ik heb van die grote vierkante Brembo klauwen, met titanium zuigers er in, e.a. ziet er kolossaal uit maar weegt 3 á 400 gram lichter dan een Kymco radiale remklauw.
E.a. remt alsof je een anker uit gooit.

Fotootjes van mijn Kymco OEM klauwen en m'n Brembo's
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
In NL heerst nog het idee van het is maar een scooter. Maar NL is maar een kleine markt. Amerikanen zijn helemaal apart daar geloven ze echt dat een harley sportief is. Maar er zijn veel landen waar juist de scooter het goed doet. Kijk maar naar landen als Italie en Frankrijk. Ik ben met je eens dat er meer in het vat zit. En het is gewoon techniek die beschikbaar is. Kijk bijvoorbeeld naar de Yamaha DX waar ze 14.700 voor vragen. Zal wel net als bij auto's en motoren gaan, elk jaar een kleine stap om de mensen regelmatig een nieuwe te laten kopen.

Brembo maakt goed spul al heb ik ook een motor gehad met een nissin radiale remtang die in mijn ogen ook formidabel remde. Dat was wel met radiale rempomp. Maar goed je moet het in de praktijk altijd ervaren.

Hoe denken jullie over het brandstofverbruik?
 
Mag wel wat lager van mij, vindt 4 liter op de 100km. wel mooi genoeg

Motoservices cijfers:
4.9 l / 100 km. Honda X-ADV
5.0 l / 100 km. YAMAHA TMAX SX
5.6 l / 100 km. Kymco AK550


Scooter&bikexpress scoorde dit op de AK:
Testverbruik over 200km van 9,2L.
Oftewel 4,6L/100km (1 op 21,7L)
 
Laatst bewerkt:
Wat haal jij uit de onderhoudsintervallen in het artikel Jan?

Ik zal iets bij 5k maar mijn Frans schiet tekort. Ik vroeg mij af of ze olie verversen bedoelen.
 
Niets, want dat komt niet voor in het artikel.

Google.translate > Engels < heeft een redelijke benadering van de Franse tekst.

COMPARATIF-MAXISCOOTER-Honda-X-ADV-Yamaha-TMAX-Kymco-AK550

Ik klikte onderaan het artikel op Essai AK550

Précisons que lors de cet essai assez rythmé nous avons consommé 4,9 l/100 km, pour une autonomie correcte de 250 km, et que la vidange est préconisée tous les 5000 km, le changement de courroie tous les 20000.

Essai Kymco AK 550
 
Ok andere bericht, heb dat bericht niet eerder gelezen.

ja 5000 voor olie en 20.000km voor v-snaar
 
Ok andere bericht, heb dat bericht niet eerder gelezen.

ja 5000 voor olie en 20.000km voor v-snaar
Dat is -1 voor de Kymco. Al is alleen een olie wissel niet onoverkomelijk al zit je wel met garantie periode. Ik ben benieuwd wat ze nog meer voorschrijven voor de 5k beurt.
 
hmm mooi dat er al een vergelijk is tussen de honda kymco en yamaha effe lezen met google translate.
die scooterexpress die zegt dat er 2 modus op de ak50 zitten wat we uiteraard al wisten.
vervolgens zeggen ze we komen daar later op terug maar besluiten ze even verderop om de andere modus helemaal niet uit te proberen omdat ze toch de meeste lol op de volledige vermogen zullen hebben.
pff het is alsof je zegt er zitten 20 nieuwigheden op de scooter maar wi gaan voor het gemak er maar 4 testen de rest moet de klant zelf maar testen bij een proefrit.
\terwijl zij gewoon 200km lang een scooter mee krijgen waarbij ze alles voor de lezers en klant kunnen uittesten.\dat vind ik nou weer een gemiste kans.
dat doen motorbladen ook vaak met de Suzuki burgman 6450.
ja er zitten ook nog schakelknoppen op maar die laten we met rust.
als men wilde schakelen dan kochten ze wel een motor.
een klant kiest niet voor niks een burgman of ak50 etc.\het wil alles van die scooter weten voordat die een aankoop doet.
ik lees ook altijd de artikelen van de suppersprts door.daar word elke nieuwe schroefje uitgebreid besproken ele abs modus tractie control motor modus bandenspaning etc er word niks overgeslagen alsof die klanten meer willen weten over hun mottr dan de ons scooterrijders.

wat bijzondeer trouwens dat de honda zoveel meer verbruikt dan de integra met de zuinige 750 blok.\hij is nog steeds zuinig voor een 745 maar die integra en relaterende modellen die halen bij rustig rijden over de de 1:30 met gemak en bij flink doorgassen nog altijd 1:26.
aan de andere kant begreep ik al van sommige journalisten dat deze adv veel sterker uit de blokken komd dan de integra omdat de versnelingen korter op elkaar zitten ook in de d stand,
de s2 komt overeen met de s3 van de integra en dan heb je hier nog een agresievere s3 stand.
dus meer lol tenkosten van het verbruik.

zo de test uitgebreid gelezen.
eigenlijk komt de honda hier als winnaar uit.
wat niemand wat kan schelen als reden voor het wel of niet kopen voor deze scooter.
wat hier al vaak terecht word aangehaald en dat is al jaren zo.
de honda is geen vergelijkende vlees voor de tmax of deze kymco.
het is een totaal andere soort scooter en het blijft inderdaad meer een automatische motor dan een scooter in een automaat.
een honda integra of x adv koper heeft denk ik nouwlijks een tmax in het visier gehad als 1ste of 2de keuze.

andersom ook niet een tmax koper heeft denk ik ook niet met een schuine oog naar deze honda gekeken maar eerder naar de bmwc600 deze kymco ak50 kymco 500 of 400 cc.
glera nexus 500 en de bev500 van toen.
dit gezegd hebbende zal mijn keuze sowiso op de honda vallen ga nu eenmaal voor vermogen en koppel in combi met dat blok en die looks prachig.

de echte test is hier dus tussen de kymco en de yamaha,
waarbij ik ook hier weer durf te zeggen ook al is het in mindere maten dat de kymco koper minder naar de yamaha zal kijken en andersom.
omdat elke nieuwe concurrent die zich concurend van de tmax waagt te noemen.
altijd dezelfde 2 fout maken als alle anderen die zich zogenaamd de nieuwe koning wil noemen.
1 het gewicht ook al zal die kymco heerlijk rijden is nog altijd ruim 20 kg zwaarder.
2 ze prijzen zich qua pk verhouding altijd buiten de A2 rijbewijs categori en met die rijbewijs hoef ik dus al niet naar de kymco te gaan kijken.
tja en dan komen ze natuurlijk met die 47pk verzie kymco aan.
maar daarvan weet je uiteraart alweer hoe laathet is,
een geknepen versie van de een rijd toch nooit zo soepel als een volwaardigeblok die niet geknepen is.
en aangezien die blok van de yam precies voor de a2 rijbewijs is gemaakt en daaruit inderdaat altijd het maximale aan fun uit weet te halen wat ook het kenmerk is van het blok van de yam.
zal die a2 versie an de kymco dit niet kunnen evenaren.
de volvermogen wel maar ja die valt dan weer niet in de vijver van de tmax.

in de praktijk zal een a2 meestal naar de tmax gaan denk ik.
en blijven een gedeelte koper over die kymco zal kiezen maar ook een gedeelte met volvermogen rijbewijs die toch ook steds weer voor de tmax za gaan kiezen.
die honda zal sowiso wel goed scoeren denk ik zowel onder bepaalde scooterrijders als bepaalde motorrijders.
mooi gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik bekijk die testen met de nodige argwaan.

Waarom, ik heb zelf ooit kort testen gedaan met mtb's.
Wat er allemaal bewust of onbewust aangepast word vooraleer het in de commerciële pers komt is toch soms wel lachwekkend.

Verbruik Xadv 4,9l amai vs 5l Tmax.
Voor mij ben je dan in race modes aan het rijden met de Xadv en aan het toeren met de Tmax. Komt deze meeting van hetzelfde traject en rijstijl? Kan ik echt, echt niet geloven!
Denk dat elke Tmax rijder weet als je gas geeft met de Tmax het verbruik serieus mee de hoogte in gaat. Wat niets afdoet aan de kwaliteiten van de Tmax.

Goed remmen heeft ook met vering,banden , ondergrond enz te maken.

5,9sec 0 tot 100 voor de kym, dat is lekker snel. Gezien het potentieel dat er nog in zit. Is volgens mij sneller dan Xadv en Tmax.
 
Laatst bewerkt:
Het verschilt ook per motor hoe gevoelig het brandstofverbruik is voor de rijstijl. Met andere woorden bij het ene blok zit er meer verwchil tussen sportief en rustig rijden dan bij het andere blok. Hoe dat bij deze Honda, Kymco en Yamaha zit kunnen we nu nog niet uit het artikel halen.

5,9 seconden naar de honderd. Dat vind ik niet zo snel vergeleken met een motor. Speelt het gewicht hier mee? Of een dipje bij de start? Voor mij zou het meer dan voldoende zijn hoor, ik doe het rustig aan en zoek het meer in wegligging motorloop dat soort dingen. Maar er zijn er genoeg die van sprinten houden.
 
Laatst bewerkt:
tja de integra doe tussen de 1:26 en de 1:33 groot verschil qua ristijl.
maar als je bedenkt dat je dus volgas kunt gaan met waardes van 1:26 komt hier geen scooter in de buurt.
alleen motorfietsen zoals de bandit650 sv650 de daeuvil 650 en 700 de vstrom gs650 van bmw etc etc etc
deze motoren verbruiken gewoon hetzelfde als een 150cc scooter van de jaren 2000
 
0 - 100 idd voor een scooter natuurlijk. Geen r1 ofzo...
Er zijn ook weinig rijders die 3sec halen met een r1 zonder de elektronische hulp.

Ivm verbruik wou ik idd aantonen dat de motor van de Tmax hier gevoelig aan is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan