Kymco AK550

9950 is introductie prijs, later 3 mudjes meer. Denk dat je reeds niet meer terug kan door een koop deal?
Uiteindelijk is er natuurlijk altijd voor een aantal honderd meer weer een overtreffende trap.
 
ik ben natuurlijk ook blij met de burgman,maar voor de ak550 was de trap trede wel erg hoog.en xat er een dikke 4000 euro tussen.
 
Die 40k voor de klepspeling is zeker netjes. Ik verwacht wel dat ze vulplaatjes gebruiken in plaats van de ouderwetse stelschroefjes. Als je kunt sleutelen is dat natuurlijk zelf te stellen. Voor een aantal zal dat een stap worden om het uit te besteden. Dat gaat om het bijstellen, controleren is wel hetzelfde idee.

Dat van de oliewissel bij 5k is mij een raadsel. Ik ben wel benieuwd wat de beweegredenen van Kymco zijn. Wat is er op dat punt anders aan het Kymco blok dan bijvoorbeeld een Yamaha of Piaggio. Met mijn DT300 hanteer ik zelf ook 10k, onder de omstandigheden van dagelijks gebruik met gemiddeld ritjes van 20-25km enkele reis.
 
Die 40k voor de klepspeling is zeker netjes. Ik verwacht wel dat ze vulplaatjes gebruiken in plaats van de ouderwetse stelschroefjes.

Het zijn idd. shimmetjes, dat is voor het eerst op een Kymco.
Kymco is voor de rest altijd wat voorzichtig, over het algemeen is er helemaal niks aan de hand met je luchtfilter na 5000km. das pure geld verspilling.
En olie had ik al een vermoeden van dat dat per 5000km zou zijn, persoonlijk niks op tegen,
dat is zo gepiept en kost je aan materiaal 25 euro olie en een BMW oilefilter van een tientje.
Weet niet of je de Yamha olie service lamp na 5000km zelf kan resetten of dat je dat door je dealer moet laten doen, dacht eigenlijk dat dat zelf wel kon, bij de Kymco in iedergeval wel.

Wel heb ik ook al gezien dat het weer 'des Kymco's' is hoe betrekkelijk eenvoudig snel je kunt beginnen met het kleppen stellen, daar kunnen ze o.a. bij BMW een lesje van leren... Ik kan het niet vaak genoeg herhalen: "Kymco is Eenvoud"

Er stond vannacht ergens volgens mij per ongeluk een deur op een kier en plots had ik daar
het complete werkplaatshandboek van de AK550, ter beschikking.
Ik ben hoogst verbaast heb hem al in Taiwan forum gedeelt en daar wisten ze ook niet wat ze zagen.
Normaliter zou het een beetje te vroeg zijn voor nu al een heel mooi wphb.
heb er wel wat werk aan gehad want het was geen pdf maar document, maar nu is het een heel mooi overcompleet wphb met alle 15 chapters.

iutLT3.png


nsW5Ro.png
 
Laatst bewerkt:
Alles beter dan shims hoor......
Welk systeem heeft dan jouw voorkeur?

Mijn Harley heeft hydraulische klepstoters net als sommige Honda's, daar hoef je (in principe) nooit iets aan te doen.

Wat mij opvalt is dat de motorfietsen met langere intervallen voor controle klepspeling geen stelboutjes meer hebben. Of dat ook de oorzaak is weet ik niet. Het inslaan van de klapzitting lijkt mij bijvoorbeeld een kwestie van materiaalkeuze, maar het gaat om het totaal van de constructie.
 
Hoe werkt dat anders?
Heb je voor dat shimmen een heel assortiment nodig met alle maatjes, of meet je eerst op en koopt dan ergens in een of andere winkel de juiste maat shims ?
 
Tuimelaars, gewoon lekker ouderwets en dus zelf en heel simpel te stellen.

Met shims moet de hele nokkenas eraf of je moet met een speciaal tooltje de klep indrukken om het plaatje te verwisselen.

Hydraulische gaan op de duur lekken en zijn erg gevoelig voor tijdige oliewissel, al is dat iets wat je zelf in de hand hebt.

Welke Honda's hebben dat dan?

Mijn Pan heeft ook van die rottige shims, gelukkig hoeft ie nooit gesteld te worden, kwaliteit hè!
 
Hoe werkt dat anders?
Heb je voor dat shimmen een heel assortiment nodig met alle maatjes, of meet je eerst op en koopt dan ergens in een of andere winkel de juiste maat shims ?

Ja, dat heb je nodig....

De meest idiote maten ook nog.

Vaak is het simpelweg niet eens nodig, als ie goed behandeld en onderhouden wordt.
 
Laatst bewerkt:
Het zijn idd. shimmetjes, dat is voor het eerst op een Kymco.
Kymco is voor de rest altijd wat voorzichtig, over het algemeen is er helemaal niks aan de hand met je luchtfilter na 5000km. das pure geld verspilling.

Wel heb ik ook al gezien dat het weer 'des Kymco's' is hoe betrekkelijk eenvoudig snel je kunt beginnen met het kleppen stellen, daar kunnen ze o.a. bij BMW een lesje van leren... Ik kan het niet vaak genoeg herhalen: "Kymco is Eenvoud"
]
Op de tekening zie ik busjes zitten die wel erg dik zijn voor shims. Dan vraag ik mij af of de nokkenas moet worden uitgebouwd zoals bij sommige motorfietsen.

Ik heb ooit een keer kleppen gesteld met shims. Zo uit mijn hoofd hadden de uitlaatkleppen een marge van 0,03-0,08mm. Voor die 0,03 moest ik bij de motorzaak voelermateriaal halen want dat zit niet op je standaard voelermaatjes uit de autozaak. Dat was net foliepapier zo dun wat een gepriegel was dat. Voor het stellen was een speciaal tooltje om de shims eruit te wippen, maar dat hadden we zelf gemaakt. Vervolgens met shims naar de motorzaak voor de juiste maten. Ze draaien ze ook wel eens om als je geluk hebt dat dat past. Het is net als met wisselgeld, je moet eerst je kassa vol hebben anders zal je net zien dat de duppies of de stuivers op zijn. Voor een hobbymotor kan het wel een leuk klusje zijn. Als ik mijn woonwerkfiets op zaterdag een beurtje wil geven en maandag weer naar mijn werk moet, dan heb je kans dat ik hem weg zou brengen voor de kleppen. Maar eens in de 40k is dan wel weer te doen natuurlijk.

Verder ben je weer van alle markten thuis Jan. Zet hier vanuit Nederland Taiwan even op zijn kop als vertaler van de Taiwanese taal en nu ook nog hacker :) Die dingen staan toch aardig ver van je oude beroep af :)

Edit: op de tweede afbeelding zie ik een dikte van 1,8-3,0 mm dat komt wel overeen met shims. Verder valt mij op dat ze geen marge opgeven maar een vaste waarde voor de speling van de kleppen. Dat wordt een beetje aanvoelen tussen voelermaatje 0,15 en 0,20 en 0,20 en 0,25 zo te zien. Op de tekening zie ik wel dat ze de nokkenas hebben uitgebouwd. Dat klinkt dramatisch maar dan kun je er wel makkelijk bij. Laatste wat mij opvalt is dat de shim over de klepstellingklepspeling valt als een soort ring, of bedoelen ze ook e foto dat de shim daar boven op komt.
 
Hoe werkt dat anders?
Heb je voor dat shimmen een heel assortiment nodig met alle maatjes, of meet je eerst op en koopt dan ergens in een of andere winkel de juiste maat shims ?
Je moet je oude shims opmeten en vervangen voor de juiste maat. Degen die dit vaker doen hebben een assortiment. Als je incidenteel stelt ga je naar de motorzaak en haal je alleen de shims die je nodig hebt.

Edit: typen op de iPad en autocorrectie gaat niet altijd goed. Ik zag dat ik had geschreven dat je je oude shims moet OP ETEN en vervangen voor de juiste maat. Dat heb ik maar even aangepast :)
 
Laatst bewerkt:
Tuimelaars, gewoon lekker ouderwets en dus zelf en heel simpel te stellen.

Met shims moet de hele nokkenas eraf of je moet met een speciaal tooltje de klep indrukken om het plaatje te verwisselen.

Hydraulische gaan op de duur lekken en zijn erg gevoelig voor tijdige oliewissel, al is dat iets wat je zelf in de hand hebt.

Welke Honda's hebben dat dan?

Mijn Pan heeft ook van die rottige shims, gelukkig hoeft ie nooit gesteld te worden, kwaliteit hè!
Volgens mij Honda Shadow, ik weet niet of alle bouwjaren dat hebben.

Ik zeg ook in principe. Natuurlijk kunnen hydraulische klepstoters gaan lekken. Maar er zijn genoeg blokken die heel lang probleemloos met die stoters rondrijden.

Of de stelboutjes een oorzaak zijn weet ik niet, maar ik ken zo uit mijn hoofd geen blokken met stelboutjes die echt lange intervallen hebben. Aan de andere kant een Piaggio 300cc heeft uit mijn hoofd een interval van 20k met ouderwetse stelboutjes dat vind ik ook heel netjes.
 
Met stelboutjes is het stellen wel een fluitje van een cent, dan maar een kortere interval.

Mijn Pan heeft er nu 89K op staan, ze zijn nog nooit gesteld...die van mijn maat is over de 2 ton, nog nooit gesteld.
Met shims kan het dus ook goed gaan.
 
Een paar jaar terug heb ik een Yamaha eencylinder uit 1982 gekocht met 60k op de teller. Helemaal uit elkaar geweest en dit voorjaar de eerste 100km gereden, maar dat is een te lang verhaal voor dit topic. Afgelopen winter is er onder meer een nieuwe nokkenas in gekomen. Ook hadden de tuimelaars een kuiltje in de klepstelen geslagen waardoor met voelermaatjes niet meer te stellen was, dan zou je alleen nog op 'gevoel' kunnen stellen. Dergelijke levensduur schijnt normaal te zijn bij dat soort blokjes. Daaraan zie je dat de techniek wel een stap voorwaarts heeft gemaakt. Persoonlijk denk ik dat de jaren negentig over het algemeen het beste was. Dan heb ik het over motorfietsen, veel scooters tot 400cc zijn naar mijn idee 50cc techniek maar dan groter. Al zijn er ook 50cc Yamaha neo's die alhoewel duur voor hun klasse met regulier onderhoud er meer dan een ton op hebben zitten. Tegenwoordig hoor je (bij motorfietsen) weer wat meer falen, maar dat kan ook komen doordat je met internet veel meer 'hoort' dan voorheen.

De Honda Pan European heeft wel een naam qua levensduur. Persoonlijk vind ik dat bijvoorbeeld een AK550 of T-MAX met normaal onderhoud makkelijk twee ton moet kunnen halen. Hoe dat in de praktijk uitpakt is lastig te bepalen want er zijn niet zoveel eigenaren die dat proberen. Bij een scooter heb je met dergelijk km standen naast blok rijwielgedeelte en elektronica etc. ook te maken met het feit dat het wel prettig is als het kunststof er met schroefjes e.d. aan blijft hangen in plaats van ductape.
 
Laatst bewerkt:
Je laatste mening deel ik niet...

Scooters zijn veel hoogtoeriger en lichter uitgevoerd en 'slijten' daardoor harder, een kortere levensduur is daar inherent aan.

Een Pan bijvoorbeeld, is nogal zwaar uitgevoerd (over-engineered) en gebruikt in de regel maar 50% van zijn potentieel (toerfiets).

De huidige auto's, 1500Kg met een lekker arm draaiende 1.0 motor en 3 turbeau's gaan die standen ook niet meer halen zonder hoge kosten (revisie etc.)
 
Zo hoog is het toerental van een scooter nu ook weer niet. Vlak bij engineering ook niet het belang van materiaalkeuze uit, daarmee kunnen fabrikanten zoveel 'rommelen' en dat merken wij niet als het nieuw is. De Pan zou wellicht meer moeten aankunnen, die twee ton noem ik op basis van andere voorbeelden. Het scheelt natuurlijk wel hoe je ermee om gaat. En je moet met alles een beetje geluk hebben ook. Zo ken ik voorbeelden van motorschade waarbij bijvoorbeeld de nokkenas in de fabriek niet op moment bleek vastgezet. Hoe krijg je het voor elkaar als fabriek zijnde denk je dan. Dat was overigens geen Japans spul en ook geen Taiwanees voor de Kymco mensen hier.

Maar stel dat ik langere afstanden ga rijden, wat mogelijk het geval gaat zijn. Dan zouden de AK550 en de T-Max mij aanspreken. Ik weet alleen niet welke dan de betere keuze zou zo zijn om veel probleemloze km te maken in alle seizoenen. Wellicht is het gewoon degene kiezen die je het lekkerste vindt rijden en dan in de praktijk ervaren.
 
Als je zelf ook motor rijdt dan weet je dat het tt van een scooter altijd hoger is dan dat van een (doorsnee) motorfiets die doorgaans 2 tot 6 cilinders heeft ipv 1 of 2.

Ter vergelijking, mijn DT350 draait 5500 tpm +/- als ik 100 rijd, mijn Pan 3400.

Geen vergelijking (scooter/motor) en dat moet je ook niet willen vergelijken (al doe ik het zelf ook wel eens).

Met die genoemde 2 ton doelde ik op scooters, binnen het Pan-forum rijdt er een rond met 3,5 ton op de teller en meerdere met 2+ ton.

Hoe je ermee omgaat en hoe ie onderhouden wordt is inderdaad van groot belang, netjes warm rijden en op tijd onderhoud plegen is van levensbelang.

Ik denk dat zowel de T-Max als de AK prima scooters zijn om lange afstanden mee te rijden, het is maar net wat je eraan uit wilt geven.
 
Laatst bewerkt:
Een 350cc motorfiets draait ook geen 3400 toeren bij 100km. Zelfs een betrouwbare XJ900 staat erom bekend dat hij op de snelweg redelijk wat toeren maakt. De Pan maakt inderdaad weinig toeren. Er wordt vaak gezegd scooter vs. motorfiets. Ik zie het meer welke motor en welke scooter. Dan zou ik een AK550 bijvoorbeeld vergelijken met een MT-07 beiden een 270 graden krukas met vergelijkbare motorloop (en daardoor vergelijkbare balans in het blok?). Of een SV650 die ik zelf heb gehad. Het voordeel van een scooter vind ik dat hij altijd een gunstig toerental zoekt. Te hoge toerentallen is niet best voor de levensduur, maar als mensen met blokken met veel koppel teveel vermogen gaan vragen bij te lage toerentallen is waarschijnlijk nog schadelijker vooral bij een grote single of twin.

Qua rijden vind ik een scooter ideaal. Ik heb wel eens op een T-Max gereden en op een Honda 1800cc zescylinder en ik moet zeggen voor een lange vakantie trip pak ik net zo lief de scooter. Ik had waarschijnlijk te hoge verwachtingen van die zescylinder. Het is allemaal persoonlijk natuurlijk, maar zo heb ik het ervaren.
 
Laatst bewerkt:
Maar mijn scooter draait vanuit stilstand altijd minimaal 6.000 toeren, bij normaal rijden 6 tot 7.000 toeren constant.
Binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom en op de snelweg.
 
Om het hier bij de AK550 te houden, heb ik mij maar even in een ander topic gemeld voor de discussie over levensduur.Voor de liefhebbers dit is de link Hoe lang gaat een motor scooter mee?

De AK550 blijft een aantrekkelijke scooter voor het geld dat ze ervoor vragen.
 
lijkt op iets zoals zo snel mogelijk kijken wat ze er uit kunnen halen qua verkoop tot het moment van dat best wel grote verschil.
 
Laatst bewerkt:
Als ik de topics hier mag geloven is bij de T-Max juist de duurste uitvoering haast niet aan te slepen. Dat zal de mensen bij Kymco ook niet ontgaan, misschien speelt dat nog een rol.
 
Terug
Bovenaan Onderaan