Kymco AK550

....Kijk maar hoelang men bij een motor met een ketting kan doen met een automatisch smeersysteem en dan nog kan al het vuil erbij. Dan vind ik vervangen bij 20k inderdaad wel een twijfelachtige constructie....
:^

Precies zo denk ik er ook over. Als ze een zware ketting nota bene in oliebad laten lopen en dan nog moet ie er na 20.000 km af dan deugt het ontwerp niet.
Voor mij de reden destijds om die BMW niet eens te overwegen. Moet je nagaan wat voor kosten ik daarmee al gehad zou hebben...
 
Een Harley is geen scooter, maar ze hebben wel pak em beet 25 jaar ervaring met een riem voor de secundaire aandrijving. Bij de verbouwde fietsen zie je daar ook vaak dat men de riem vervangt door een ketting. Soms omdat ze dan een bredere achterband kunnen monteren, schijnt stoer te staan. Het valt mij op dat ze het ook vaak doen bij de zwaar opgevoerde fietsen, dat zullen ze ook niet voor niets doen. Laten we het houden op direct torque transmission zoals hierboven omschreven.

Bij ombouw is het dus eenmalig die 5-600 euro in het geval van de scooter. Als je later een setje ketting en tandwielen moet vervangen lijkt mij dat een stuk minder duur, al ben ik niet meer op de hoogte van die prijzen.

Op zich zou een CVT qua slijtage ook nog in het voordeel moeten zijn? Dat zou je verwachten omdat er gelijkmatiger vermogen wordt geleverd in vergelijking met het tussentijds schakelen. Het eerste moment wanneer je vanaf stilstand of deellast vermogen erop zet blijf je natuurlijk wel houden, maar daarna lijkt het mij meer lineair dan bij een schakelbak.
 
mijn gp800 heeft origineel 47 achter 22 voor.
bij die 20.000 km is hij echt wel aan vervanging toe. geld ook voor de tandwielen.
maar deze set kosten in het buitenland zoals Frankrijk piecesracing.com heel goedkoop in vergelijking met nl. daar bestel ik het dan ook.
ook zat die voor de tmax daar denk ook goedkoper zijn dan die 322 euro maar zal ik of een van julie even moeten kijken op de site.
momenteel zit er bij mij 21 voor en 50 achter.
maar u ik dus weet hoe heerlijk deze koppel gekke set is ga en ik daar 200 gps hiermee gedaan hebt.
gaat er nu een 22 voor en 46 achter even kijken hoever hij over de 200 gaat.
 
Ok duidelijk dan is zo'n 27T een flink stuk kleiner, uiteraard kunnen ze ook helemaal niet zo'n 47T kwijt in die kettingkast van de Beemers.

Ha ha Hybride met zijn ton op de teller had al 5X een nieuwe kettingset moeten hebben en met de rest wat er allemaal nog bij komt
kijken zou de scooter met 100.000km. misschien wel bijna 2X zijn betaald.

Op zich zou een CVT qua slijtage ook nog in het voordeel moeten zijn? Dat zou je verwachten omdat er gelijkmatiger vermogen wordt geleverd in vergelijking met het tussentijds schakelen. Het eerste moment wanneer je vanaf stilstand of deellast vermogen erop zet blijf je natuurlijk wel houden, maar daarna lijkt het mij meer lineair dan bij een schakelbak.


Toch heeft een cvt ook z'n nukken, of begrijp ik je verkeert?
Praktisch alle delen in de CVT slijten, sommige delen wat eerder als andere en snelweg rijden is op de lange duur ook al niet zo geweldig voor een cvt.
 
Laatst bewerkt:
.....Toch heeft een cvt ook z'n nukken, of begrijp ik je verkeerd ?
Praktisch alle delen in de CVT slijten, sommige delen wat eerder als andere en snelweg rijden is op de lange duur ook al niet zo geweldig voor een cvt.

Het grote verschil hier zit denk ik in de piekbelasting. Met een versnellingsbak moet er geschakeld worden, daarvoor moet er ontkoppeld en weer gekoppeld worden. Niet iedereen kan even goed met dat mechanisme overweg, sommigen laten de koppeling bij een verkeerd toerental opkomen en dat geeft dan telkens een piek in de belasting op de aandrijflijn en dus ook op de ketting c.q. riem.

Met een CVT is die belasting (inderdaad) veel gelijkmatiger, veel lagere pieken, de aandrijving hoeft minder overbemeten te zijn en verder (zo stel ik me voor) kan de verwachte levensduur van een riem als eindaandrijving veel beter worden voorspeld.


En wat betreft levensduur, ik heb er onlangs nog over geschreven. Een CVT hoeft echt niet veel onderhoud te vergen, mijn eigen valt me echt alles mee. Ik durf te beweren dat mijn CVT in onderhoud goedkoper en gemakkelijker is dan een doorsnee schakelbak met kettingaandrijving.
 
Oh 304 euro is dan toch zo'n beetje gelijk, THX voor de search Sossa :)

Zoals ik eerder aangaf had ik gedacht dat door de enorme verkoop cijfers in Frankrijk de secundaire Tmax aandrijf riem mogelijk een flink stuk goedkoper zou zijn.

Ik heb nog wat leuke getalletjes vanuit Frankrijk,
want Tmax neemt in 2016 t/m Maart de 3e plaats voor zijn rekening qua verkoop cijfers:

- 3 Yamaha XP 500 TMax : 847 unités

De onbetwiste nr. 1:
- 1 Piaggio MP3 500 LT : 1173 unités

BMW komt pas veel later in Frankrijk aanbod met nr. 11 & 12:

- 11 BMW C 650 GT : 179 unités
- 12 BMW C 650 Sport : 165 unités

Bron:
Scooter Station - Le premier guide scooter du net


Happy weekend all
 
Laatst bewerkt:
Ha ha kom ik toch net een vers filmpje (maand oud) tegen van onze Marokkaans/Nederlandse ruwe diamant Icha uit Utrecht Noord die een secundaire snaar vroegtijdig moet gaan vervangen.
Hij mompelt nog iets over Poolse kwaliteit :?


Hier onder ook nog wat extra foto materiaal waarop duidelijk zichtbaar is dat de rugsteun op dit ruwe test zadel verschuifbaar is.
En ook nog een fotootje van een ander soort cockpit gemonteerd op de AK550, het verschil is dat er een rond display in het midden zit.
Of dit uiteindelijk gebruikt wordt... Joost mag het weten.

full


full
 
Laatst bewerkt:
Ja nog nooit gedaan maar snap waar je het over hebt, eens kijken of jij hem stiekem niet al hebt verwijderd ;)

Cheers Jan
 
Laatst bewerkt:
Trek het je niet aan, hij heeft het tegen mij. Die topicreports zien de mods aan een topic hangen en daardoor klikken mods op zo'n topic. :P

En vaak onnodig omdat de actie is uitgevoerd maar het report hangt er nog aan. :P
 
Update AK550

2017 new Kymco AK550 ready launch Intermot 4 October 2016

INTERMOT:
International Motorcycle, Scooter and E-Bike Fair from 05-09 October 2016 in Cologne Germany

De AK550 wordt begin a.s. maand nu ook voor het eerst in Europa (Duitsland) ten toon gesteld.

Mijn vermoeden is dat het nog steeds geen complete versie zal zijn met o.a. nog steeds de nep cockpit etc.
Ook heb ik het vermoeden dat dit show exemplaar vervolgens in Europa zal blijven
en nogmaals ten toon wordt gesteld een maand later op EICMA.

Ik kan er natuurlijk ook compleet naast zitten, het zou b.v. ook zo kunnen zijn dat hij nu
al helemaal klaar is?
image.php
 
Laatst bewerkt:
Super Touring Kymco AK 550 2017: Countdown launched!

KYMCO AK 550 Motorroller / Roller AK 550i ABS - KYMCO

Intermot World Premiere on: October 4th at 17:30 hours


Ben o.a. benieuwd wat voor kleur het wordt, de Duitse Kymco site heeft er zelfs een prijsvraag voor uitgeschreven.

In welcher Farbe wir der KYMCO AK 550 zur Premiere enthüllt?

Ook begint het er toch steeds meer op te lijken dat er tijdens de pers presentatie op 4 oktober om 17:30 uur, onthullingen worden gedaan waar we al wat langer op zitten te wachten... zou hij dan toch nu al helemaal klaar zijn?

image.php
 
Laatst bewerkt:
Denk zelf ook o.a. aan zwart mat ;)

Maar ben natuurlijk ook erg benieuwd naar al die andere technische snufjes
die er op zitten zoals de instelbare ECU, of het gewicht en of het nou echt precies 550 cc is etc.
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag om 17:30 uur is de officiële pers onthulling op de Intermot in Keulen.
KYMCO AK 550 Motorroller / Roller AK 550i ABS - KYMCO

Via een Indonesische site zijn vannacht al wat foto's met de juiste kleur en de specificaties uitgelekt:

MODEL AK 550
Emission Regulation Euro 4
ENGINE:
Liquid Cooled, In-Line, 2 Cylinders, DOHC, 8 Valves Displacement 550.4 cc
Fuel Capacity 15 Liters
Max.Horsepower 39.3 kW(53.5ps) @ 7500 rpm
Max.Torque 55.64 Nm @ 5500 rpm
TRANSMISSION Clutch Wet Clutch Transmission CVT
Top Speed 161.7 km/h
FRAME Seatheight 785mm
Met-in Space “1Full-Face And 1/2 Semi-Cover
L365 / W290 / H270 mm”
Weight 226 kg
Horsepower To Weight Ratio 0.236
Front And Rear Weight Ratio 49:51
Frame Alumium Frame
Dimension (L*W*H) 2165 x 795 x 1400 mm
Wheel Base 1580 mm
Back Mirror Foldable,
Antiglare Mirror
Grip Heater
Adjustable Seat Cushions Without Tool
Windscreen Two-Stage Adjustable
SUSPENSION
FR Suspension 41mm Up-Side Down Fork
RR Suspension Horizontal Trailing Arm Rear Suspension
FR Tire Size “120/70-R15 (METZELER)”
RR Tire Size “160/60-R15 (METZELER)”
ELECTRIC
Power Mode Full Power / Rain Mode
Tire-Pressure Monitoring System
Head Light LED Rear Light LED Indicator LED
BRAKING SYSTEM ABS
FR Brake System Brembo Double Floating Disc φ280 mm
RR Brake System Single Disk φ260 mm


Ter vergelijking:

BMW:
Gewicht is minimaal 250Kg. (Rijklaar gewicht)
Vermogen 44 kW (60 Pk.)
Max. Koppel 66 Nm bij 6.000 tpm.

Tmax 530:
Gewicht is 219 kg / ABS 222 kg. (Rijklaar gewicht)
Vermogen 34,2 kW (46.5 6Pk.)
Max. koppel 52,3 Nm bij 5.250 tpm.

Kymco AK550:
Gewicht is 226kg. (Rijklaar gewicht ??)
Vermogen 39.3 kW (53.5 Pk.)
Max. koppel 55.64 Nm @ 5500 tpm.

image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php



Opmerking:
Careta is een watermerk!

Zo en dan nu nog de "HAM VRAAG": quanta costa?
 
Laatst bewerkt:
Nope,

dat is onmogelijk met de gebruikte materialen en motorblok specificaties.

Denk eerder aan net iets goedkoper als de concurrentie...
dus pakkumbeet 11,500.
Waarschijnlijk duiken ze dan in Italië en Spanje net onder de 11.000
Vergeet ook niet dat die oude belachelijk zwaar/lompe Kymco MyBoat ook al 9999 was.

Hopelijk later vandaag tijdens de onthulling komt ook de prijs naar voren... zo niet dan zeker wel volgende maand @ EICMA.

Overigens saillant detail:
De AK550 komt volgens mijn bronnen in Taiwan eerder in Europa uit dan in Taiwan zelf.
het verschil zou ongeveer een maand of 6 zijn.

Overigens valt mij op dat de AK550 2X zoveel kleppen heeft als de Tmax :9~

image.php


image.php


image.php
 
Laatst bewerkt:
Geweldig:

+++
Handverwarming, bandendruk controle, lagere zit 1.5cm alleen als de voettrede ook mee lager komt anders een - voor mij, natte koppeling, grote koffer..

Power modes is voor mij niet nodig, of je moest zelf een mapping kunnen maken.

Zie niets over eventueel traction controlle.

En ja 53.5pk :-) en 550cc goed gezien

Super mooi, maar lijkt toch echt wel op de t-max. (bergvakjes van bmw)

Wat Japan vroeger in Europa kwam copieeren, zie je hier nu ook...

Als hij er was geweest dit jaar zeker gekocht. Ben wel een fan van underdogs.

Heeft de tMAx dan geen 8 kleppen? Dacht van wel.
 
serieuze concurentie voor de grote 2,nou nog effe de onderrhous interval afwachten.
ik vind hem mooi maar dat vind ik bijna alle nieuwe kymco's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan