Olielek bij cardan BMW RT... maar waar?

4 jan 2016
34
0
Limburg
Hi mannen,

Ik heb olie op de velg, zeer miniem, en vind zelf niet waar deze vandaan komt. Iemand hier ervaring mee of weet iemand al wat het is?
En de volgende vraag is dan; wat moet er gerepareerd of gekocht worden?


720.jpg


720.jpg


720.jpg


720.jpg


720.jpg


720.jpg


720.jpg


720.jpg
 
Ik weet niet of je motor een tijdje op de jiffy heeft gestaan ipv de middenbok, maar kan het zijn dat hij een tijdje op de jiffy heeft gestaan? Mijn vermoeden is dat er olie lekt langs die rubbermanchet die de cardanas verbindt met het aandrijfdeel op het achterwiel. Als je motor op de middenbok staat valt het op de grond, maar op de jiffy lekt het op de velg. Even je vinger langs de onderkant van die manchet en je weet het. Als daar olie aan zit, komt het van binnen en is er een keerring lek. Hoeveel en hoe erg moet blijken. Als het de achterste keerring is valt de reparatie mee, maar als het de keerring is tussen bak en cardanas ...... Als er geen olie aan de onderkant van die manchet is, weet ik het ook niet. Bij mij was het de voorste keering.
 
hoogst waarschijnlijk keerring grote cardan lager. waarschijnlijk veroorzaakt door of ouderdom en slijtage van de keerring zelf of door een versleten lager die de keerring gesloopt is door de speling die de as dan krijgt.
als het alleen de keerring is is het een klusje van niks. 2 parkers er in keerring er uit trekken en een nieuwe keerring er in.
als het het lager is dat speling heeft zou ik hem naar een specilist brengen. nieuw lager komt wat speciaal gereedschap bij kijken om de kardanklok uit elkaar te trekken. en het weer goed uitshimmen is ook een vak apart.
 
Op de foto's vd cardan is het niet goed te zien waar het vandaan komt.
Maar aan de druppels op de velg te zien, lekt hij redelijk hard.
Alles even goed schoon maken en ontvetten, en dan een stuk gaan rijden. Daarna alles nogmaals inspecteren.

Mijn ervaring bij een 1200RT is, dat als de olie zelfs op de velg te zien is, het in 1 opslag wel te zien is waar het vandaan komt..
 
zit niet veel in en in het begin komt het er alleen uit tijdens het rijden en dan wordt het meestal mooi rondom tegen de velg aan geslingerd. om de keerring te zien moet de drager van de achterschijf er af en dan zie je hem zo zitten. maar ik zag al iets van vettigheid vlak naast de remschijf op de kardanklok zitten aan de achterkant.
ik zou dus ook eerst even het wiel terug zetten en dan even voelen of er speling op de montage zit. handen voor en achter op het wiel en even kijken of je het wiel kan bewegen door met de ene hand te trekken en de ander te duwen en dit even afwisselen. zelfde truukje met hand onder en boven. kleine speling mag uit mijn hoofd minder als een millimeter aan de velgrand is het meer is het lager overleden.
de 6de foto zie je boven op de foto droog straatvuil en verder naar onderen is het vochtig. dat is het punt waar de olie normaal lekt bij een versleten of kapotte keerring.
 
Laatst bewerkt:
en als ik het goed zie is dit een 04 of 05 cardanklok. en als dat zo is heb je pech als het op revisie aankomt. die dingen waren gemaakt on te vervangen als ze kapot waren. gelukkig zijn ze daar later van terug gekomen maar daar heb jij nog weinig aan.
 
Als het een Guzzi zou zijn dan was het een grote keerring van de achteraandrijving. (Eigenlijk hetzelfde BMW keerring en lager passen zelfs op elkaars cardan.) De problemen dus ook kennelijk. Keerring is niet duur achterwiellager wel.
 
Vanmiddag het een en ander gesleuteld, en man o man, twee bouten gingen maar niet los. Gasbrander, van alles geprobeerd. Uiteindelijk de kop eraf gedremeld en zodoende de as los gekregen. Ook zaten de bouten van de remschijf vast met loctite... tjeetje.

De plek heb ik volgens mij gevonden... het olielekje... De laatste plek. Heb alleen geen idee waardoor de boel nu lekte.. Iemand een idee? Ligt het aan die metalen pakkingen die tussen de klok en het cardanhuis zitten?

720.jpg


720.jpg


720.jpg


720.jpg


720.jpg
 
Was de keerring lek? Dan zou je alleen die keerring eruit moeten trekken en een nieuwe plaatsen. Daarvoor hoeft de boel niet uit elkaar. Je kunt nu wel zien dat het lager nog intact is. Soms is die totaal gedesintegreerd.En heeft het "kooitje" de keerring kapotgesneden.
full
 
Moet ik een nieuw lager plaatsen? Of is het oude nog voldoende voor de komende 30.000km?
Ik heb de cardan nu in twee losse onderdelen liggen. Hoe kom ik bij de keerring die dan
hoogstwaarschijnlijk defect is?

PS. Ik wilde hem helemaal loshalen om zeker te zijn van de kwaliteit van het lager en
de onderdelen binnen de cardan. Ook kan ik het zo eens goed schoonmaken, want je komt
er zo niet goed bij.
 
Laatst bewerkt:
Moet ik een nieuw lager plaatsen? Of is het oude nog voldoende voor de komende 30.000km?
Ik heb de cardan nu in twee losse onderdelen liggen. Hoe kom ik bij de keerring die dan
hoogstwaarschijnlijk defect is?

PS. Ik wilde hem helemaal loshalen om zeker te zijn van de kwaliteit van het lager en
de onderdelen binnen de cardan. Ook kan ik het zo eens goed schoonmaken, want je komt
er zo niet goed bij.

Ik zou er een nieuw lager inzetten als het toch open ligt.
 
het lager wat je nu ziet is het kleine cardan lager en dat gaat bijna nooit kapot. waar hij lekt is bij het grote cardan lager dat nog tussen het grote tandwiel en de flens in zit waar de renschijf aan vast zat.
wat je nu uit elkaar hebt gehaald was niet strik noodzakelijk. heb je wel eerst gevoeld of er speling op het lager zat of heb je dat ook maar over geslagen?
wat je er af had moeten halen was de flens waar het wiel aan gebout wordt en waar ook de remschijf aan vast zat. daar zit de pakking achter die meestal kapot gaat. die flens verwijderen kost trouwens best wat moeite die zit er met een krimppassing op. Flens dus heet stoken en de as koelen nadat je de bogring hebt verwijderd en dan kan je hem er met de juiste trekker vanaf halen.
 
Laatst bewerkt:
Er zit al een stalen exemplaar op.

Cardan ligt nu bij Keram in Maastricht. Ze vervangen de O-ring en de keerring inclusief een klein lager van het cardanhuis, dat draaide niet eens meer. En dan maar zeggen dat de cardan zonder onderhoud is... Die van mij heeft toch al behoorlijk wat onderhoud nodig na 59.000km....
 
Er zit al een stalen exemplaar op.

Cardan ligt nu bij Keram in Maastricht. Ze vervangen de O-ring en de keerring inclusief een klein lager van het cardanhuis, dat draaide niet eens meer. En dan maar zeggen dat de cardan zonder onderhoud is... Die van mij heeft toch al behoorlijk wat onderhoud nodig na 59.000km....
Cardan is onderhoudsarm, nooit onderhoudsvrij.

En defecte onderdelen vervangen is reparatie :)
 
het dagelijk/wekelijks onderhoud (kettingsmeren) is weg, maar cardan olie verversen en het cardan controleren op speling moet natuurlijk wel , al is dat niet dagelijk ;)

heeft de dealer niks over het grote lager gevraagd wat nu nog in de motorfiets zit ?

ik heb maar even een bouwjaar gepakt maar is het grote lager wat genoemd word, nr 5 :

RealOEM.com - Online BMW Parts Catalog

die is 80 euro, maar om dat netjes in de motor te krijgen .....
 
Laatst bewerkt:
Ik doel op het feit dat ze in het onderhoudsboekje letterlijk schrijven; onderhoudsarme cardan. Als 'niet-BMW-marketing-dude' ga ik er dan vanuit (gemakshalve) dat het arm aan onderhoud is, dus 'vrij' van onderhoud. Nja, marketing... zo eerlijk mogelijk liegen ;-)


Dealer heeft niks over het grote lager aangegeven, dat was volgens de monteur in orde en zag er nog
goed genoeg uit. En als je die moet vervangen kunnen ze alles weer opnieuw uitlijnen toch? Iets met de pignot (als ik het goed heb).
 
Laatst bewerkt:
Ik verbaas me wel enigszins over de kwaliteit van de cardan. In mijn ogen is 59.000km wel erg snel om dergelijke reparaties al uit te voeren. Misplaatst gevoel van kwaliteit wellicht. De cardan van mijn oude K100 RS 16V uit 1989 (omgebouwd tot café racer) heeft deze reparaties tot op de dag van vandaag niet nodig gehad en dat bij een KM-stand van 110.000km momenteel. Nja...
 
Laatst bewerkt:
ik heb het zelfde cardan op een 1200gs en die heeft 1 keer een keerring van het kleine cardanlager laten lekken en verders doet hij het nog steeds prima. 12 jaar oud en ruim 130000 km waar ik er niet zachtzinnig mee ben omgesprongen. je kan geluk hebben en pech hebben met blijft een stuk mechanica met tolleranties. heb je bij keram wel aangegeven dat de keerring van het grote lager lekte. anders krijg je strakjes een gerepareerde cardan terug die nog steeds kapot is.
en ja ze hebben zich in 2004 behoorlijk verkeken bij BMW op de cardans. eerst melden ze dat de olie lifetime was en dus hadden ze ook de aftapplug weggelaten. en de ventilatie van het cardan ook later bleek de olie dat toch niet uit te houden en bleek er ook nog eens te veel in te zitten waardoor de druk in het cardanhuis te hoog opliep en de seals er uit geblazen weren.
 
Laatst bewerkt:
Was de keerring lek? Dan zou je alleen die keerring eruit moeten trekken en een nieuwe plaatsen. Daarvoor hoeft de boel niet uit elkaar. Je kunt nu wel zien dat het lager nog intact is. Soms is die totaal gedesintegreerd.En heeft het "kooitje" de keerring kapotgesneden. [afbeelding]

Dit is een lager van een 1100/1150, die nieuwe gaan ook wel eens rot maar ontploffen niet, constructie verschilt nogal.
 
Op de 2e foto van 19 maart zie ik pitting op het kleine tandwiel.
Is dat nou die "spreekwoordelijke duitse kwaliteit" ??
En toch blijven mensen volhouden dat Harly Davidson de allerbeste motor is met BMW als de degelijke op een 2e plaats.
Commercie is zo eerlijk mogelijk liegen.
 
Dit is een lager van een 1100/1150, die nieuwe gaan ook wel eens rot maar ontploffen niet, constructie verschilt nogal.

Ik had het nergens gelezen maar zie nu dat het asgat groot is dus 1200. Ik was abuis en dacht dat het een 1150 was.

Mijn grote keerring van mijn Guzzi zweet ook een beetje. Ik heb de keerring al liggen een BMW exemplaar omdat ik die voor 10 euro kon overnemen. Guzzi was 5x duurder.

Je hebt een beetje pech met je cardan maar die was in de jaren ook een aandachtspunt bij BMW. Nog nooit iets gehad met Japanse cardannen. :N :N

200 euro ben je misschien al weer klaar, twee kettingsets kost ook minstens 500 euro en een paar spuitbussen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan