Verlies van vermogen

Savakn

MF'er
1 feb 2011
82
21
Vandaag mijn eerste rit van het nieuwe seizoen gereden. Ondanks de kou naar de Eifel.

Op de terugweg, bijna thuis, kreeg ik tijdens het rijden een probleem: verlies van vermogen.
Het gebeurde nadat ik enkele personenauto's en een vrachtwagen had ingehaald. Flink in de toeren. Daarna ingehouden om op mijn maatje te wachten. Toen hij ook voorbij kon wilde ik weer versnellen maar dat lukte niet.
Eerst dacht ik dat ik twee versnellingen te hoog zat. Maar dat was niet zo.

Gestopt en het probleem onderzocht.
Wat is het geval?
Tijdens het rijden accelereert de motor niet door. Lijkt op verlies van koppel.
Geen van de remmen blijft hangen.
In de vrij gaat het blok gemakkelijk in de toeren. Ligt het niet aan de carburateurs?
Bij het accelereren stottert en proest hij. Er komen zwarte wolkjes uit de uitlaat.
Met veel geduld komt de motor uiteindelijk op snelheid.
Bij lage toeren heeft hij er meer last van dan bij hoge toerentallen.

Iemand dit al eens meegemaakt?
Suggesties?
 
Het lijkt op een benzinetekort in de lagere toeren. Onbelast valt het niet op, belast kakt ie helemaal in.

Ik denk dat er vuil los is gekomen uit de tank en dat nu de stationaire sproeiers gedeeltelijk verstopt zitten.
Deze doen het werk tot +- de 5000 toeren, daarna word de gasnaalden gelift en gaan de hoofsproeiers echt meedoen.
 
Laatst bewerkt:
Oké. Dat verschil tussen belast en onbelast vond ik heel opmerkelijk maar dat is dus niet zo vreemd.
Dan toch maar eens de zaak schoonmaken.
 
Mannen, het probleem met mijn FZ is nog steeds niet opgelost. :(
En ik wil toch dit voorjaar met hem weer kilometers maken.
Dus deze maanden wil ik gebruiken om het probleem op te lossen.Ben erg gehecht aan deze FZ.

Nog even een update:

Wat is het geval?
Verlies van vermogen. Tijdens het rijden accelereert de motor niet door.
De motor start goed en loopt goed stationair. Zonder belasting, in de vrij, maakt het blok gemakkelijk toeren. Tot 7.000 toeren. Dan begint hij te stotteren.
Bij het accelereren stottert en proest hij meteen vanaf het wegrijden. Er komen zwarte wolkjes uit de uitlaat. Met veel geduld komt de motor uiteindelijk op een beetje snelheid.

Al het volgende geprobeerd:
- carburateurs schoon gemaakt
- carburateurs gereviseerd met een setje
- carburateurs van mijn andere (goed rijdende) FZ gemonteerd
- benzinepomp gecontroleerd, werkt prima
- luchtfilter goed/beter op carburateurs bevestigd
- nieuwe bougies
- bougie kabels en - doppen vervangen
- bobines vervangen
- cdi vervangen
- motorblok vervangen omdat bij het oude blok de compressie van cilinder 2 weg was (betwijfel nu of die meting wel correct was).

Het enige wat ik op dit moment nog kan bedenken is de kabelboom........

Wie heeft nog ideeën wat dit kan zijn?
Welke onderdelen buiten de kabelboom zou ik nog kunnen vervangen?
 
Waarschijnlijk bevriezen je carburateurs,dit was vroeger met mijn Suzuki gsx-r ook het geval.gaat dus vanzelf weer over bij hogere temperaturen. Of je moet iets verzinnen dat je aan gezogen lucht verwarmd word.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk bevriezen je carburateurs,dit was vroeger met mijn Suzuki gsx-r ook het geval.gaat dus vanzelf weer over bij hogere temperaturen. Of je moet iets verzinnen dat je aan gezogen lucht verwarmd word.


Zou TS dan het hele seizoen geen meter gereden hebben?
Zo nee, dan kun je die carbs wel wegbrengen voor een echt goede reinigingsbeurt.

(misschien evengoed wel verstandig, eventueel na controle opbrengst brandstofpomp)
 
Laatst bewerkt:
Zou TS dan het hele seizoen geen meter gereden hebben?
Zo nee, dan kun je die carbs wel wegbrengen voor een echt goede reinigingsbeurt.

(misschien evengoed wel verstandig, eventueel na controle opbrengst brandstofpomp)
Had zo snel de startdatum niet gezien.in de zomermaanden gaat mijn verhaal niet op.afwachten wat TS Meld.
 
Is een semi-oldtimer. Daar sleutel ik zelf aan. Met hulp, dat wel.Is een deel van de hobby. :-)
Een "echte" motorzaak is te duur voor zo'n motor.

Alhoewel ik mij wel af vraag of de hele elektronica doormeten mogelijk is en misschien het probleem aan kan wijzen.Nu is het steeds "maar wat proberen".

Het is geen probleem van nu. Is in maart 2016 begonnen. Heb daarna doorgesleuteld tot in juni. Ik pak het nu weer op.Vanaf toen niet meer mee gereden.
Temperatuur is het probleem niet.

De carbs zijn ultrasoon gereinigd en er zit een revisie setje in.Die zijn schoon.
Bovendien om te testen de carbs van mijn andere FZ geprobeerd. Eentje die goed loopt.
De carbs sluit ik als oorzaak uit.

De brandstofpomp spuit de benzine ca. 20 cm ver weg. Met een volle straal. Die is goed.
Ter controle nog geprobeerd met een losse tank direct op de carbs. Zoals bij het synchroniseren. Dezelfde problemen. Dus ook de brandstofpomp valt af als veroorzaker.
 
Mannen, het probleem met mijn FZ is nog steeds niet opgelost. :(
En ik wil toch dit voorjaar met hem weer kilometers maken.
Dus deze maanden wil ik gebruiken om het probleem op te lossen.Ben erg gehecht aan deze FZ.

Nog even een update:

Wat is het geval?
Verlies van vermogen. Tijdens het rijden accelereert de motor niet door.
De motor start goed en loopt goed stationair. Zonder belasting, in de vrij, maakt het blok gemakkelijk toeren. Tot 7.000 toeren. Dan begint hij te stotteren.
Bij het accelereren stottert en proest hij meteen vanaf het wegrijden. Er komen zwarte wolkjes uit de uitlaat. Met veel geduld komt de motor uiteindelijk op een beetje snelheid.

Al het volgende geprobeerd:
- carburateurs schoon gemaakt
- carburateurs gereviseerd met een setje
- carburateurs van mijn andere (goed rijdende) FZ gemonteerd
- benzinepomp gecontroleerd, werkt prima
- luchtfilter goed/beter op carburateurs bevestigd
- nieuwe bougies
- bougie kabels en - doppen vervangen
- bobines vervangen
- cdi vervangen
- motorblok vervangen omdat bij het oude blok de compressie van cilinder 2 weg was (betwijfel nu of die meting wel correct was).

Het enige wat ik op dit moment nog kan bedenken is de kabelboom........

Wie heeft nog ideeën wat dit kan zijn?
Welke onderdelen buiten de kabelboom zou ik nog kunnen vervangen?


Even kort samengevat, je hebt het complete motorblok inclusief carburateurs en ontsteking vervangen.
Brandstoftoevoer is goed en je probleem is nog exact hetzelfde.

Dan ligt het probleem buiten het blok, is het luchtfilter schoon, hoe loopt hij zonder?
Uitlaat verstopt? schotje losgeschoten wat nu de luchtstroom beperkt?
 
Hoe is het met je uitlaat? Is deze origineel of open.
Je hebt alles al vervangen behalve je uitlaat zo te lezen.
Als deze demper nog origineel is kan het misschien zijn dat er een schotje in de demper is verschoten en de boel smoort tijdens je sprintje.
 
Pickup spoeltjes kun je idd. rustig als verdachten rekenen.

Koude motor geen probleem. Bij warm worden uitzetting van de spoel en eventuele draadbreuk verliest contact. Gevolg 2 cilinders doen niet meer mee. Na afkoeling weer wel contact.

grtz,

Cees
 
Terug
Bovenaan Onderaan