vraagje ivm verlagen

Blade121090

Rookie
27 feb 2016
22
0
Valkenburg a/d Geul
Hallo MF!

Ik heb een vraag over het verlagen van mijn yam r6 '07;

De trekstangen bij de achter schokdemper,
Weet iemand toevallig de originele lengte hart op hart gaten, en de lengte van de trekstangen bij een verlagingspakket van 25a30mm?
Ze kosten iets van 80 euro voor 2 lullige ijzeren stangetjes, als ik de maten kan achterhalen, makkelijk zelf te maken dus :)

Had ik nog een vraagje met betrekking tot het verlagen van de voorkant, ik las dat je de poten 20mm door de kroonplaat mag laten steken, maar veranderd dan niet het hele stuurgedrag en misschien ook wel grip en dergelijke?

Groet!
 
je weet hoe groot de gaten zijn, ff overzetten op de afbeelding, en je kunt de lengte wel berekenen toch?
dogbones yamaha R6 - Google zoeken

Nog makkelijker (als je het toch zelf maakt en doet) gewoon meten wat je nodig hebt.

krik onder je triangel, Dog bones er onderuit en krik laten zakken.
hart hart opmeten en hup, twee gaten boren in je staal stripje!
monteren en achter is klaar :-)

Zoveel werk is dat bij een R6 niet en voordeel hoe minder je zakt, hoe meer grondspeling je behoudt.
 
Laatst bewerkt:
ik denk niet dat je ze voor dit geld zelf kan maken.

2 stripjes staal, kosten materiaal <3 euro.
Arbeid onbetaalbaar :Y

full
 
2 dingen,

1: gebruik aub wel een beetje fatsoenlijk staal.. Ik neem aan dat je weet wat je doet.

2: let op dat ook je standaard (meestal) ingekort moet worden als je hem verlaagd.
 
Bedankt Norwin en TimP! Jazeker was ik me ervan bewust dat het fatsoenlijk staal moet zijn, liever te sterk dan te zwak.
Ook de standaard ben ik van op de hoogte, bedankt voor jullie tips!

Rest mij alleen nog de vraag,
Is het een slim idee om de voorvorkpoten 20mm te laten zakken op de kroonplaat?
(ik weet dat er al iemand antwoord gegeven heeft, maar ik zou graag van zoveel mogelijk mensen hun mening hebben, liefst nog iemand die er ervaring mee heeft of heeft gehad)

Groet,
 
Kan gewoon staal,meerdere van die dingen gemaakt en sterk zat.Als je na gaat dat die dingen ook van alu gemaakt worden dan is gewoon staal helemaal sterk genoeg. :Y
20mm doorsteken is zou ik doen want als je hem achter verlaagd dan compenseer je dat weer wat met voor ook doorsteken kwa stuurgedrag.
 
2 dingen,

1: gebruik aub wel een beetje fatsoenlijk staal.. Ik neem aan dat je weet wat je doet.

2: let op dat ook je standaard (meestal) ingekort moet worden als je hem verlaagd.
Tip 1, Ik zie op de foto gewoon pisbakken staal van 3mm dik en 25 breed. Twee strippen, hoeveel ton denk je nodig te hebben om dat doormidden te trekken? Als je gewoon naar de ijzerboer gaat en een stukje bandstaal haalt is dat meer dan genoeg. Of dacht je dat de TS een stukje gordijnrails van de Kwantum ging gebruiken?
 
Besef dat het link-systeem voor een bepaalde mate van progressiviteit in het veergedrag van de schokdemper zorgt. Het aanpassen van de lengte van de 'dogbone' heeft daar invloed op.

Persoonlijk denk ik dat je beter de schokdemper kunt (laten) aanpassen, ondanks dat het waarschijnlijk duurder is.

Laat de voorkant evenredig veel zakken, anders wil je motor alleen maar rechtuit en niet de bocht om ;).
 
Dank dank iedereen! Meer reacties zijn altijd welkom, maar met de informatie die ik nu heb denk ik dat ik inderdaad voor 2 stalen stripjes ga. Ik zag van hyperpro ofsoiets een setje, daar zat ook nog een eindslagdemper (gewoon een rubbertje denk ik) bij? Waarvoor zou deze dan dienen denken jullie? Moet ik die ook regelen of is dat overbodige luxe?

Groet
 
Besef dat het link-systeem voor een bepaalde mate van progressiviteit in het veergedrag van de schokdemper zorgt. Het aanpassen van de lengte van de 'dogbone' heeft daar invloed op.

Persoonlijk denk ik dat je beter de schokdemper kunt (laten) aanpassen, ondanks dat het waarschijnlijk duurder is.

Laat de voorkant evenredig veel zakken, anders wil je motor alleen maar rechtuit en niet de bocht om ;).
Als je dat plaatje hierboven bekijkt zie je dat er zo goed als niks de progressiviteit doet veranderen. Alles blijft hetzelfde voor de pro link, allen de hoek van de swingarm verandert.
Ik denk je dat verschil niet gaat waarnemen. het verschil zal veel groter zijn bij het verlengen van de demper want dan verandert niet alleen de hoek van de swingarm maar ook die van de pro link.
 
Als je dat plaatje hierboven bekijkt zie je dat er zo goed als niks de progressiviteit doet veranderen. Alles blijft hetzelfde voor de pro link, allen de hoek van de swingarm verandert.
Ik denk je dat verschil niet gaat waarnemen. het verschil zal veel groter zijn bij het verlengen van de demper want dan verandert niet alleen de hoek van de swingarm maar ook die van de pro link.

:Y
 
Ik zou, indien mogelijk, een verstelbare dogbone aanschaffen.
Had ik onder m'n R1 en ipv een vaste maat lager kan je alles daartussen ook instellen. Achter had ik 4cm verlaagd en de vorkpoten 3cm doorgestoken.
Omdat ik later veel ben afgevallen kon ik doordat de dogbone verstelbaar is de achterkant weer een stukje omhoog doen.
Het stuurgedrag veranderd inderdaad wel maar daar wen je gauw aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan