Magna uit 1984 brandstofpomp

fzr1000 Rene

MF'er
22 okt 2013
104
0
loosdrecht
Hallo ik heb vandaag een magna vf700 c uit 19984 gekocht, nu krijgt de brandstofpomp geen voeding, pomp is goed heeft iemand een idee? Zit er ergens een zekering? Of iemand met een andere oplossing bvd
 
Sinds dit topic zit ik opeens met een vraag. Hoe zit het nu met het omwisselen van de 2 CDI's?
Als je op 2 cilinders geen vonk hebt is het ideaal om de 2 cdi's even om te wisselen om zien of het probleem zich naar de andere 2 cilinders verplaatst.

Maar hoe zit dat dan precies met de aansluiting/aansturing van het brandstofrelais en de toerenteller?
Zijn dat weer aparte stekkers of is het gewoon 1 stekker per cdi, en dan word het relais niet meer aangestuurd en de toerenteller doet het dan ook niet meer?
 
Dus wat ik er nu van begrijp, de 2 cd's zijn exact hetzelfde? Het maakt (voor de toerenteller of de brandstofpomp) niet uit hoe je 2 goeie monteert?
volgens mij wel, Ik heb ze tenminste wel eens omgewisseld en probleemloos mee gereden
Mijn gedachte hierover: Het zou natuurlijk ook compleet onlogisch zijn om 2 verschillende te hebben met een andere ontstekingscurve voor de achterste als voor de voorste cilinders. Dan zou je (geheel hypothetisch) bij 3000tpm voor allevier de cilinders een vervroeging hebben van 1 graad, bij 5000 tpm voor de voorste cilinders 2graden en de achterste 3 graden, etc etc. Dan gaat de motor zo ongelijkmatig als iets lopen?
 
Laatst bewerkt:
Janee, dat de ontstekingscurve hetzelfde is dat geloof ik wel. Het ging me eigenlijk om het signaal voor de toerenteller en de brandstofpomp.
De pomp krijgt waarschijnlijk gewoon altijd 12 Volt, maar de elektronische toerenteller werkt toch op frequentie? Bij lage toeren een lage frequntie en bij oplopende toeren een evenredige hogere frequentie?
En dat rijmt dan weer niet met de 12Volt voor de brandstofpomp?

Ik bedoel, het signaal klopt dan niet meer als je de beide goeie CDI's misschien wel perongeluk omwisseld als je aan het sleutelen bent?
 
Vragen jullie je niet af wáárom dat relais ertussen zit???

:^
Om te testen maakt het ff niet uit.
Het relais zorgt ervoor dat de brandstof pomp niet kan draaien als het niet nodig is (bougie vonken)
Zonder relais gaat de pomp zodra contact aanstaat al draaien.
Dus ook als jiffy , dodemans knop e.d uitstaat.
De bekabeling is in ieder geval zwaar genoeg.
Maar zodra alles loopt zou ik idd het relais toch weer terugbouwen.
 
Vragen jullie je niet af wáárom dat relais ertussen zit???

Ik heb nog helemaal niet over het relais nagedacht en waarom die er tussen zit :) (wat TS nu gaat doen met zijn relais dat maakt mij niet uit)
Maar nu je erover begint en met de uitleg van Ronk snap ik je punt. Ik zei wel constant 12Volt op de pomp, maar ik bedoel ook gewoon op het relais.

Nee, het ging me er eigenlijk puur om hoe de elektronische toerenteller nu precies werkt?
Maar ik vat het nu opeens denk ik. Een stroompuls richting de bobine betekent ook 12V op de uitgang van de toerenteller of brandstofrelais, geen stroompuls naar de bobine betekent ook geen 12 Volt op de uitgang naar de toerenteller en relais.
Dat is dus de freguentie die de toerenteller aanstuurt. Alletwee bedankt voor de hint :}
 
Vragen jullie je niet af wáárom dat relais ertussen zit???
Afvragen? Nee, omdat ik er wel een gedachte over heb. De korte samenvatting: dan leeft je CDI "wat langer", omdat er geen (hogere) stroom doorheen hoeft te lopen om de pomp te laten pompen (ik zal niet draaien zeggen, omdat het een plunjerpomp is :+ ). nu hoeft er enkel een lage stuurstroom doorheen te lopen om het relais te laten schakelen.
Als mijn gedachte fout is hoor ik het graag(met de juiste uitleg, ik ben nooit te oud, hooguit te eigenwijs om te leren)

~[edit]
Maak je altijd van die korte nachten Paul?
 
Laatst bewerkt:
Afvragen? Nee, omdat ik er wel een gedachte over heb. De korte samenvatting: dan leeft je CDI "wat langer", omdat er geen (hogere) stroom doorheen hoeft te lopen om de pomp te laten pompen (ik zal niet draaien zeggen, omdat het een plunjerpomp is :+ ). nu hoeft er enkel een lage stuurstroom doorheen te lopen om het relais te laten schakelen.
Als mijn gedachte fout is hoor ik het graag(met de juiste uitleg, ik ben nooit te oud, hooguit te eigenwijs om te leren)

\[edit]
Maak je altijd van die korte nachten Paul?


Inderdaad nu je het zegt, is wel een bikkel.
LePens Zeur is ook altijd laat maar die is smorgens niet zo snel volgens mij O-)
 
<---- ik ben nooit snel.

overigens heb ik geprobeerd het hele topic door te lezen maar ik ben de (stroom)draad kwijt..
is er al iets opgelost of is men zoals wel vaker alleen maar een hoop theoretische kennis en mogelijke problemen aan het roepen terwijl TS al in oostenrijk zit met de motor :+
 
Laatst bewerkt:
Oja tuurlijk, rustig aan en rap een beetje!
Dat er tegenwoordig nog zulke mensen bestaan. Ik dacht dat ik tot een uitstervend ras behoorde,. Maar gelukkig, thanks God, Lepenszeur is er ook nog.
 
Ik gok dat TS de brandstofpomp aan de gang heeft?

Nee ik zit er een beetje over door te zaniken omdat ik wel redelijk wat kennis heb van magna's, maar net even niet van de brandstofpomp. En daar was ik even benieuwd naar. Maar mijn vraag is al beantwoord, ik geloof dat ik de werking snap.

De toerenteller krijgt het signaal van 1 van de cdi's. Als opeens 2 cilinders geen vonk meer hebben én de toerenteller gaat opeens heel raar doen, dan is dat 100% zekerheid dat dan deze cdi overleden is.
De brandstofpomp krijgt zijn prik van de andere cdi, en toen was mijn theorie in het begin van het topic, dat de vorige eigenaar misschien per ongeluk de cdi's omgewisseld had. En dat TS daarom geen 12Volt had op de blauwe draad naar het relais/brandstofpomp.
Maar ik ben er nu achter dat het niets uitmaakt, en ik ben weer wat wijzer.
 
Afvragen? Nee, omdat ik er wel een gedachte over heb. De korte samenvatting: dan leeft je CDI "wat langer", omdat er geen (hogere) stroom doorheen hoeft te lopen om de pomp te laten pompen (ik zal niet draaien zeggen, omdat het een plunjerpomp is :+ ). nu hoeft er enkel een lage stuurstroom doorheen te lopen om het relais te laten schakelen.
Als mijn gedachte fout is hoor ik het graag(met de juiste uitleg, ik ben nooit te oud, hooguit te eigenwijs om te leren)

Dat ook, maar het is vooral een veiligheidsoverweging : moest het gewoon via een schakelaar gaan (run/off bv) en de motor is betrokken bij een crash/accident, zal ook al valt de motor dan stil de pomp blijven werken. Is de brandstofleiding gescheurd of als de motor op zijn kant ligt en de vlotters niet meer werken, heb je liever niet dat er benzine naar buiten wordt gepompt, kans op brand is dan merkelijk groter.

Als nu de motor stil valt, weet de cdi dat hij geen ontsteking meer moet geven (krijgt geen pulsen van de sensor) en zal deze de stroomtoevoer naar de pomp/het relais afkoppelen.
 
Ik gok dat TS de brandstofpomp aan de gang heeft?

Nee ik zit er een beetje over door te zaniken omdat ik wel redelijk wat kennis heb van magna's, maar net even niet van de brandstofpomp. En daar was ik even benieuwd naar. Maar mijn vraag is al beantwoord, ik geloof dat ik de werking snap.

De toerenteller krijgt het signaal van 1 van de cdi's. Als opeens 2 cilinders geen vonk meer hebben én de toerenteller gaat opeens heel raar doen, dan is dat 100% zekerheid dat dan deze cdi overleden is.
Nope, 50%. De pulsgever van die cilinderrij kan ook de geest hebben gegeven.(of wellicht zelfs 33,3%, draadbeuk ergens VOOR de CDI is ook nog een mogelijkheid :+ )
De brandstofpomp krijgt zijn prik van de andere cdi, en toen was mijn theorie in het begin van het topic, dat de vorige eigenaar misschien per ongeluk de cdi's omgewisseld had. En dat TS daarom geen 12Volt had op de blauwe draad naar het relais/brandstofpomp.
Maar ik ben er nu achter dat het niets uitmaakt, en ik ben weer wat wijzer.
 
*O*
Dat ook, maar het is vooral een veiligheidsoverweging : moest het gewoon via een schakelaar gaan (run/off bv) en de motor is betrokken bij een crash/accident, zal ook al valt de motor dan stil de pomp blijven werken. Is de brandstofleiding gescheurd of als de motor op zijn kant ligt en de vlotters niet meer werken, heb je liever niet dat er benzine naar buiten wordt gepompt, kans op brand is dan merkelijk groter.

Als nu de motor stil valt, weet de cdi dat hij geen ontsteking meer moet geven (krijgt geen pulsen van de sensor) en zal deze de stroomtoevoer naar de pomp/het relais afkoppelen.
 
Ok, ik kan me er iets bij voorstellen..

tb_640x480.jpg


hoewel hier niet duidelijk is of het motorblok loopt/draait ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat ook, maar het is vooral een veiligheidsoverweging : moest het gewoon via een schakelaar gaan (run/off bv) en de motor is betrokken bij een crash/accident, zal ook al valt de motor dan stil de pomp blijven werken. Is de brandstofleiding gescheurd of als de motor op zijn kant ligt en de vlotters niet meer werken, heb je liever niet dat er benzine naar buiten wordt gepompt, kans op brand is dan merkelijk groter.

Als nu de motor stil valt, weet de cdi dat hij geen ontsteking meer moet geven (krijgt geen pulsen van de sensor) en zal deze de stroomtoevoer naar de pomp/het relais afkoppelen.
Dank u
 
Laatst bewerkt:
<---- ik ben nooit snel.

overigens heb ik geprobeerd het hele topic door te lezen maar ik ben de (stroom)draad kwijt..
is er al iets opgelost of is men zoals wel vaker alleen maar een hoop theoretische kennis en mogelijke problemen aan het roepen terwijl TS al in oostenrijk zit met de motor :+

Maar ik vind eigenlijk ook wel dat het wel tijd word voor een update van Rene ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan