Dopmoeren vervangen

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.556
954
Zevenhoven (Zuid Holland)
Hallo,

Ik heb een donorblok staan en deze moet ik vervangen, maar de dopmoeren bovenop het blok zijn erg slecht. Ik wil deze graag vervangen maar originele Yamaha's kosten ruim € 5,20 per stuk en ik heb er 12 nodig....

Wat kan ik het beste doen gewoon ergens andere dopmoeren bestellen of kan ik ze vervangen door rvs of gaat dat fout met het aanhaalmoment of met het uitzetten van het blok door de hitte?

Bij deze de staat van de moeren nu;
1z512cx.jpg



ml40at.jpg


28m05co.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb een donorblok staan en deze moet ik vervangen, maar de dopmoeren bovenop het blok zijn erg slecht. Ik wil deze graag vervangen maar originele Yamaha's kosten ruim € 5,20 per stuk en ik heb er 12 nodig....

Wat kan ik het beste doen gewoon ergens andere dopmoeren bestellen of kan ik ze vervangen door rvs of gaat dat fout met het aanhaalmoment of met het uitzetten van het blok door de hitte?

Bij deze de staat van de moeren nu;
[afbeelding]




[afbeelding]

[afbeelding]


https://www.rvspaleis.nl/moeren/dopmoeren/din-1587/din-1587-[-]-a2-[-]-per-stuk

Gewoon vervangen.
Dopmoeren voor 5,20 per stuk is diefstal en oplichterij.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop wel voor je dat al deze moeren nog gewoon los gaan. Anders ga je nog spijt krijgen van je optische klusje

Daar ben ik ook een beetje bang voor inderdaad, maar van 2 moeren zijn de doppen al af gerot. Nog tips voor hoe los te draaien? Ratel erop en met één harde tik losdraaien?


En doe ze iig één voor één. Anders kun je nog meer gaan vervangen dan alleen de moeren.


Dat was mijn idee ook al, maar kan dat gewoon? En de aanhaalmomenten blijven met rvs hetzelfde?
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik ook een beetje bang voor inderdaad, maar van 2 moeren zijn de doppen al af gerot. Nog tips voor hoe los te draaien? Ratel erop en met één harde tik losdraaien?Dat was mijn idee ook al, maar kan dat gewoon? En de aanhaalmomenten blijven met rvs hetzelfde?

Kruipolie en laten weken.
Liever nog kruipolie met shock-effect.

En ik zou de draadeinden schoon maken, en dan idd hetzelfde koppel aanhouden. Er zit wel verschil in materiaal, maar het gaat mi te ver om die verschillen te gaan berekenen en doorvoeren.
 
Daar ben ik ook een beetje bang voor inderdaad, maar van 2 moeren zijn de doppen al af gerot. Nog tips voor hoe los te draaien? Ratel erop en met één harde tik losdraaien?Dat was mijn idee ook al, maar kan dat gewoon? En de aanhaalmomenten blijven met rvs hetzelfde?

Ik zou zelf beginnen alle doppen d'r af te tikken en de moeren eerst eens flink in de kruipolie te zetten. Terwijl die lekker staat te weken verzinkte of verchroomde stalen moeren bestellen en tijdens het wachten op de postbode af en toe de kruipolie ff vernieuwen....
 
als je iets van een dremel of zo hebt maak de bovenkant van de dopmoeren open zodat de kruipolie makkelijker bij het schroefdraad kan komen waar het nodig is. er zit een flens aan zo te zien en dat zorgt voor een veel langere kruipweg voor de kruipolie. met die open bovenkant wordt die weg lekker kort.
 
als je iets van een dremel of zo hebt maak de bovenkant van de dopmoeren open zodat de kruipolie makkelijker bij het schroefdraad kan komen waar het nodig is. er zit een flens aan zo te zien en dat zorgt voor een veel langere kruipweg voor de kruipolie. met die open bovenkant wordt die weg lekker kort.
Het grote voordeel van dopmoeren is, en dat vergeet zo ongeveer iedereen in dit topic, dat de schroefdraad in een dopmoer waarvan de dop heel is niet verroest is en gewoon los te draaien is.
 
Doppen eraf tikken ?
De dopmoeren die ik ken zijn 1 geheel met de moer, of zijn dit speciale :?

Met een beiteltje o.i.d. Gezien het feit dat er al een dop twee doppen spontaan is zijn verdwenen lijkt mij dat wel eenvoudig haalbaar en zou ík dat in ieder geval te proberen, ik heb namelijk ook geen dremel... Gaat het niet gemakkelijk dan zou ik het laten en alleen de buitenkant inspuiten.

Er bestaan trouwens ook dopmoeren waar de dop opgeperst is.
 
Laatst bewerkt:
[...]


Let op dat je dopmoeren met de juiste schroefdraad spoed koopt.
De kans is groot dat je een fijne schroefdraad hebt.~[/quote]

Dat is een goeie, hoe kom ik achter de Spoed zonder voorbeeld of draadeind dat ik kan meten.

Zal ik er 1 bestellen bij de dealer voor als voorbeeld, is wel het makkelijkste.
 
Laatst bewerkt:
Let op dat je dopmoeren met de juiste schroefdraad spoed koopt.
De kans is groot dat je een fijne schroefdraad hebt.\

Dat is een goeie, hoe kom ik achter de Spoed zonder voorbeeld of draadeind dat ik kan meten.

Zal ik er 1 bestellen bij de dealer voor als voorbeeld, is wel het makkelijkste.[/quote]
Kun je niet één losdraaien, die het makkelijkste gaat?
En die dan bekijken of meten.
 
Iemand anders gaf deze reactie....

Tien tegen een dat je hem onder in het 'blok' losdraait.
Ik zou ze eerst verhitten, je kunt ook Imal proberen.

Hoe groot is de kans dat ik het draadeind eruit draai? En verhitten. gewoon de brander even op de kop van de moer?
 
Iemand anders gaf deze reactie....

Tien tegen een dat je hem onder in het 'blok' losdraait.
Ik zou ze eerst verhitten, je kunt ook Imal proberen.

Hoe groot is de kans dat ik het draadeind eruit draai? En verhitten. gewoon de brander even op de kop van de moer?
Tja, er uit is er uit.

Doe het zonder dat er iets breekt, stuk voor stuk, zuiver maken, en weer monteren.
 
Iemand anders gaf deze reactie....

Tien tegen een dat je hem onder in het 'blok' losdraait.
Ik zou ze eerst verhitten, je kunt ook Imal proberen.

Hoe groot is de kans dat ik het draadeind eruit draai? En verhitten. gewoon de brander even op de kop van de moer?

Kans is 34%,

Ik zou het gokken.

Dat er een tapeind meekomt, is niet altijd te voorkomen. Maar goed, niet het eind van de wereld toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan