Honda CB600 Hornet 2003 Nokkenas Ketting spanner

RPMVG

Rookie
22 mrt 2016
10
0
Huijbergen
Beste allemaal,

Ik ben hier nieuw op het forum ben de trotse bezitter van een Honda CB600 Hornet uit 2003. Verder ben ik 26 jaar oud en woonachtig in Tilburg.

Dit forum heb ik geopend omdat ik (zoals velen) een probleem heb met mijn nokkenaskettingspanner (NKS), en ter info voor mede Hornet rijders.

Net zoals vele van deze motoren heeft mijn nokkenas spanner het helaas begeven, waarover ik overigens al diverse verhalen over gelezen heb. Ondanks deze verhalen vraag ik me af wat er aan deze spanner stuk kan gaan. Momenteel is de spanner gedemonteerd, zie onderstaande foto's.

Het blok waarbij de spanner de ketting aandrukt.
full

Montagepunt spanner in blok
full

De spanner zelf
full


Ik denk dat mijn spanner stuk is vanwege het klapperende/ratelende geluid bij lage toeren. Bij hoge toeren verminderd het iets, maar nog wel aanwezig. Raar vind ik echter dat wanneer ik de (gedemonteerde) spanner met mijn handen indruk deze in eerste instantie tegendruk geeft, maar daarna niet meer. Maar zoals te zien op onderstaande foto spant de NKS wel op schroefdraad.

full


Wat kan er aan deze spanner stuk gaan, en kan ook enkel een onderdeel vervangen worden om zo de aanschaf van een geheel nieuwe spanner te voorkomen.

Heeft er iemand een adres waar deze onderdelen of een complete spanner te bestellen is, maar is deze daadwerkelijk wel stuk?

Een hoop vragen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes Ruud
 
Duidelijk te zien dat de spanner niks doet, in gedemonteerde toestand zou hij helemaal naar buiten moeten staan door de veerdruk en op je foto is hij gewoon helemaal ingeschoven.

Klopt inderdaad. Nu vraag ik me af of bij het vervangen van de veer (los van het feit of deze verkrijgbaar is) de spanner weer goed werkt, of kunnen er meerdere/andere delen ook stuk zijn?
 
Het losse klipje is niet afkomstig van de veer maar hoort in het bovenstaande groefje van de pen, veer is onbeschadigd (of dient deze verder uitrekbaar te zijn?)

Het losse stukje aan de rechterzijde van de onderste afbeelding, naast de veer. Dat hoort aan de veer vast te zitten.

En het asje hoort in gemonteerde toestand (zoals de eerste foto), naar buiten te staan.

~[edit] te laat, je had het al gezien ;)
 
Laatst bewerkt:
monteren met kleppendeksel eraf.
Zo kun je de speling vd ketting het beste voelen tussen de nokkenstokken.
Ik heb 6mm aangehouden, terwijl de klepstoters niet ingedrukt worden.
 
monteren met kleppendeksel eraf.
Zo kun je de speling vd ketting het beste voelen tussen de nokkenstokken.
Ik heb 6mm aangehouden, terwijl de klepstoters niet ingedrukt worden.

Het voordeel van de automatische spanner is dat je hier "niet" fout mee kunt doen, zo lang deze het volhoudt.. Daarnaast past het beter bij het blok kwa uitstraling denk ik. Iemand een idee waar eventueel de automatische spanners te verkrijgen zijn?
 
Het voordeel van de automatische spanner is dat je hier "niet" fout mee kunt doen, zo lang deze het volhoudt.. Daarnaast past het beter bij het blok kwa uitstraling denk ik. Iemand een idee waar eventueel de automatische spanners te verkrijgen zijn?

Het nadeel van z'n spanner is dat je deze na verloop van tijd weer moet vervangen. :)
 
Thanks, een goede en betaalbare oplossing. Iemand een idee hoe strak de ketting moet/mag staan?
Met de hand aandraaien tot hij stuikt en dan 1/4 slag terug. Of je start de motor en draait hem aan tot hij net stil wordt.
Nooit meer gezeik.
Of je gaat op zoek naar Google, ken je dat? En je zoekt een instructie voor Ape camchain tensioner.
 
Ter info:
Pas contact gehad met een erkende Honda dealer over de spanner. Deze gaf echter aan dat er altijd een automatische spanner terug geplaatst dient te worden, de ketting spant en ontspant bij het optrekken en het afremmen van de motor. Deze spanningsverschillen worden met een automatische spanner goed opgevangen, de handmatige spanner vangt dit dus niet op waardoor er meer slijtage aan de ketting, tandwielen en lagers ontstaat.

Wellicht heb je er iets aan, zo niet, dan negeren ;)
 
Ter info:
Pas contact gehad met een erkende Honda dealer over de spanner. Deze gaf echter aan dat er altijd een automatische spanner terug geplaatst dient te worden, de ketting spant en ontspant bij het optrekken en het afremmen van de motor. Deze spanningsverschillen worden met een automatische spanner goed opgevangen, de handmatige spanner vangt dit dus niet op waardoor er meer slijtage aan de ketting, tandwielen en lagers ontstaat.

Wellicht heb je er iets aan, zo niet, dan negeren ;)
Pols, of één van de Motoports?
 
Ter info:
Pas contact gehad met een erkende Honda dealer over de spanner. Deze gaf echter aan dat er altijd een automatische spanner terug geplaatst dient te worden, de ketting spant en ontspant bij het optrekken en het afremmen van de motor. Deze spanningsverschillen worden met een automatische spanner goed opgevangen, de handmatige spanner vangt dit dus niet op waardoor er meer slijtage aan de ketting, tandwielen en lagers ontstaat.

Wellicht heb je er iets aan, zo niet, dan negeren ;)
Ik stam nog uit de tijd van de niet-automatische kettingspanners: Honda cb750 uit 1978.
Er zat echter wel een veer in: krukas in de juiste stand, spanneras lossen, tik met plastic hamer op de spanner en weer vastdraaien. En dat elke 6000 km. Dus geen verschil tussen optrekken en afremmen, dat kan ook helemaal niet.
 
Laatst bewerkt:
Ter info:
Pas contact gehad met een erkende Honda dealer over de spanner. Deze gaf echter aan dat er altijd een automatische spanner terug geplaatst dient te worden, de ketting spant en ontspant bij het optrekken en het afremmen van de motor. Deze spanningsverschillen worden met een automatische spanner goed opgevangen, de handmatige spanner vangt dit dus niet op waardoor er meer slijtage aan de ketting, tandwielen en lagers ontstaat.

Wellicht heb je er iets aan, zo niet, dan negeren ;)

Een automatische spanner spant alleen strakker, hij gaat niet uit zichzelf terug. Deze spanner is zo ontworpen dat ie de boel op een bepaalde spanning houdt. Het risico van een handmatige spanner is tweezijdig, staat ie te los, dan krijg je geratel. Staat ie veel te los, dan kan de boel van tijd aflopen met motorschade als gevolg. Staat ie te strak dan hoor je de ketting zoemen en duurt het niet heel lang voor de ketting incl spanbladen versleten zijn.

Handmatig is leuk als je zo secuur bent om de boel bij te houden en enig gevoel in je handen hebt. Heb je dat niet of wil je dat het gewoon functioneert, dan zou ik een automatische spanner terugplaatsen.
 
Nee Flipsen Motors..
Niet om t één of ander, maar dat is al jaren geen Honda dealer meer. :)

En de goede monteur die er tig jaar heeft gewerkt, werkt inmiddels in het onderwijs (R Maan).
De wat oudere MF-ers herkennen wss zijn naam wel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan