rem ontluchten

sw567

MF'er
19 aug 2012
95
0
breda
Hoi

zoals zovelen heb ik ook een probleem met het ontluchten van mijn voorrem en heb bijna alle topics gelezen maar niet echt iets wat een oplossing zou kunnen zijn.
Wat heb ik gedaan:
Remklauwen gedemonteerd, gereviseerd, remleidingen helemaal leeg laten lopen en toen alles weer gemonteerd en je raad het al geen druk.
Heb alle banjo bouten al los gehad en daar alle lucht laten ontsnappen , er komt nu alleen vloeistof uit.
remvloeistof van onder met spuit erin gespoten totdat er alleen maar vloeistof uitkwam en ook dat heeft niet geholpen.
Als ik de remhendel inknijp komt er wel vloeistof uit de ontluchtingsnippel maar de druk is gewoon te weinig om de remcilinders naar buiten te laten komen.
Dus naar mijn mening denk ik dat de lucht eruit is, maar is de remdruk te weinig.
Gister nog even de hoofdrem cilinder uit elkaar gehad maar ook deze geeft genoeg druk en lekt nergens, dus ik weet het niet meer, misschien iemand nog een idee of gewoon naar een motorzaak brengen?? :? :? :?
 
99% zeker zit er nog ergens in een hoekje een luchtbel. Waar dat zou kunnen zijn hangt sterk af van de motor waar we het over hebben en of het om de voor- of achterrem gaat.
 
Ben gister 2 uur bezig geweest met het ontluchten via de ontluchtingsnippel, dus eerst pompen, hendel vasthouden, nippel open en dicht, hendel weer loslaten enz enz en dat 2 uur lang, daarna via nippel ingespoten etc.

@ mf dutch het gaat om een gsx 750 (naked) en de vooremmem.
 
Zet je motor op zn zijstandaard en het stuur helemaal naar links.
Nu staat je rempomp in de hoogste positie.
Nu een paar minuten korte harde tikken op de remhendel geven en je rem zal harder worden.
Dit kan met de deksel op het potje of anders goed kijken dat er niets uit lekt.
Succes.
 
Laatst bewerkt:
Ben gister 2 uur bezig geweest met het ontluchten via de ontluchtingsnippel, dus eerst pompen, hendel vasthouden, nippel open en dicht, hendel weer loslaten enz enz en dat 2 uur lang, daarna via nippel ingespoten etc.

@ mf dutch het gaat om een gsx 750 (naked) en de vooremmem.

Maar dan heb je nog niet noodzakelijk druk, de zuigers moeten daartoe eerst goed naar buiten, naar de schijven toe komen. Dat vergt vaak vele keren hendel intrekken.
 
Hoi

zoals zovelen heb ik ook een probleem met het ontluchten van mijn voorrem en heb bijna alle topics gelezen maar niet echt iets wat een oplossing zou kunnen zijn.
Wat heb ik gedaan:
Remklauwen gedemonteerd, gereviseerd, remleidingen helemaal leeg laten lopen en toen alles weer gemonteerd en je raad het al geen druk.
Heb alle banjo bouten al los gehad en daar alle lucht laten ontsnappen , er komt nu alleen vloeistof uit.
remvloeistof van onder met spuit erin gespoten totdat er alleen maar vloeistof uitkwam en ook dat heeft niet geholpen.
Als ik de remhendel inknijp komt er wel vloeistof uit de ontluchtingsnippel maar de druk is gewoon te weinig om de remcilinders naar buiten te laten komen.
Dus naar mijn mening denk ik dat de lucht eruit is, maar is de remdruk te weinig.
Gister nog even de hoofdrem cilinder uit elkaar gehad maar ook deze geeft genoeg druk en lekt nergens, dus ik weet het niet meer, misschien iemand nog een idee of gewoon naar een motorzaak brengen?? :? :? :?
Dat klinkt als nog best wat lucht. Niet de allerlaatste kleine bellekes, want dan zoude de zuigertjes echt moeten reageren, remmen kan ook, maar erg sompig of sponzig.
 
Dat heb ik gister dus 2 uur gedaan en als je dan voelt onderaan de remblokken en dan het topje van mijn vinger tussen de remblok en schijf duw dan voel je wel dat er druk op komt maar niet genoeg om de cilinderers eruit te laten komen.
Soms hoor ik ook de remblokken tegen de schijf tikken maar net niet genoeg druk om door te drukken.
 
Als het na 30 minuten niet lukt, gaat het na 2 uur ook niet lukken.

Alle banjos die je los en vast draait hebben eigenlijk nu al weer een nieuwe pakkingring nodig.

Vertel eens wat meer over die revisie? Wat heb je gedaan en waarom.

Naar mijn inziens; als je al vanaf onderaf gevuld hebt: ergens lekkage.

Wat je eventueel nog zou kunnen proberen is het helemaal terugduwen van de ZUIGERS, en dan met een stukje hout ertussen je remklauw in verschillende posities manoeuvreren.
 
Maar dan heb je nog niet noodzakelijk druk, de zuigers moeten daartoe eerst goed naar buiten, naar de schijven toe komen. Dat vergt vaak vele keren hendel intrekken.

En als dat niet lukt omdat je alleen maar de lucht in je systeem samendrukt en weer loslaat dan kan het helpen om tegendruk te geven op de zuigers. Dat werkte bij mij een keer.
 
als ik dit soort sleutelavonturen lees, voel ik direct de uitdaging.
Zoiets van... aan de kant..laat mij is ff :9~
niet dat ik alwetend ben op dit gebied, en ook niet om ts voor lul te zetten
 
Laatst bewerkt:
@ peterrs remblokken versleten en zuigers zaten vast dus alles lost gehaald schoongemaakt nieuwe seals erin, nieuwe remblokken en terug geplaatst


@ basman 180 je mag komen hoor want ik ben er wel klaar mee pffff

@ marlig hoe bedoel de rempomp trekt lucht aan, moet deze gereviseerd worden dan, das nog te doen zo'n nieuw setje erin??
 
Zit er niet toevallig een motor / autozaak in de buurt waar je langs kan en dat ze het even met de vacuüm-ontluchter doen? Dan is het meestal 5 minuten werk. Als het dan niet lukt zit er iets anders niet goed.

Heb je de groef waar de seals in gaan goed schoongemaakt? Als de seals te strak om de cups zitten trekken ze de remblokken te ver terug.
 
Waren de schijven ver ingesleten of de blokken scheef afgesleten?
Wat kan is dat je nu bij elke pomp net aan de blokken scheef tegen de schijf aanduwt, en dat deze bij lossen weer scheef terugkomen. Je doet dan dus in feite niets..... Je hebt dus dan geen lucht in de leiding, maar speling op het remsysteem. Met een lampje en een spiegeltje moet je dit dan ook kunnen zien.

Oplossing: remblokken er uit halen, paar keer pompen, zuigers er net niet uit laten vallen. Dan volledig terugdrukken, en iets ertussen (hout o.i.d.).
Idem aan de andere kant. Dan meerdere keren pompen, en als het goed is voel je dan de remdruk opbouwen. Dan 1 voor 1 de remklauwen terug monteren, en tussendoor weer aanpompen. Tot dusverre is mij dat elke keer op deze manier gelukt.
 
Waren de schijven ver ingesleten of de blokken scheef afgesleten?
Wat kan is dat je nu bij elke pomp net aan de blokken scheef tegen de schijf aanduwt, en dat deze bij lossen weer scheef terugkomen. Je doet dan dus in feite niets..... Je hebt dus dan geen lucht in de leiding, maar speling op het remsysteem. Met een lampje en een spiegeltje moet je dit dan ook kunnen zien.

Oplossing: remblokken er uit halen, paar keer pompen, zuigers er net niet uit laten vallen. Dan volledig terugdrukken, en iets ertussen (hout o.i.d.).
Idem aan de andere kant. Dan meerdere keren pompen, en als het goed is voel je dan de remdruk opbouwen. Dan 1 voor 1 de remklauwen terug monteren, en tussendoor weer aanpompen. Tot dusverre is mij dat elke keer op deze manier gelukt.

:Y Zoiets heb ik ook gehad en gedaan, kan je meteen zuigervet erop smeren.
 
Ben er ook pas mee bezig geweest maar ik heb zo'n vacuum pomp en na per ongeluk leeg trekken van rempotje kreeg ik er handmatig echt geen druk in. Advies zoals eerder omschreven. Even langs een garage met vacuumpomp zodat je zeker weet de leiding vol te zetten met je DOT olie.
 
Blijkt ts mijn overbuurman te zijn _O-

Maaruh,
Remcups eruit gehad,alles schoongemaakt en ate toegepast op de cups(zaten tangsporen op,deze vallen buiten de stofringen). . Gingen er goed terug in.
Waar de keringen en stofringen ingaan zag er netjes uit.
Met pompen komen de zuigers er picobello uit.
Ontlucht met vacuumpomp zoals ik al 5 x eerder een leeg systeem heb mogen vullen.
Lange kant beginnen en om en om een aantal x ontluchten. Ook alle banjobouten licht gelost terwijl handel langzaam werd ingeknepen.Geen sissend geluid,wel vloeistofwat wat te voorschijn kwam.

Wellicht de truc van superbb nogeens proberen.
Ts denkt dat het wellicht in de vloeistofverplaatsing vd rempomp zit.
Ik denk toch nog ergens lucht.
Voor vandaag laten we het erbij.
Klus nog niet geklaard,en das jammer na hoopvolle inzet. B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan