rem ontluchten

sw567

MF'er
19 aug 2012
95
0
breda
Hoi

zoals zovelen heb ik ook een probleem met het ontluchten van mijn voorrem en heb bijna alle topics gelezen maar niet echt iets wat een oplossing zou kunnen zijn.
Wat heb ik gedaan:
Remklauwen gedemonteerd, gereviseerd, remleidingen helemaal leeg laten lopen en toen alles weer gemonteerd en je raad het al geen druk.
Heb alle banjo bouten al los gehad en daar alle lucht laten ontsnappen , er komt nu alleen vloeistof uit.
remvloeistof van onder met spuit erin gespoten totdat er alleen maar vloeistof uitkwam en ook dat heeft niet geholpen.
Als ik de remhendel inknijp komt er wel vloeistof uit de ontluchtingsnippel maar de druk is gewoon te weinig om de remcilinders naar buiten te laten komen.
Dus naar mijn mening denk ik dat de lucht eruit is, maar is de remdruk te weinig.
Gister nog even de hoofdrem cilinder uit elkaar gehad maar ook deze geeft genoeg druk en lekt nergens, dus ik weet het niet meer, misschien iemand nog een idee of gewoon naar een motorzaak brengen?? :? :? :?
 
Blijkt ts mijn overbuurman te zijn _O-

Maaruh,
Remcups eruit gehad,alles schoongemaakt en ate toegepast op de cups(zaten tangsporen op,deze vallen buiten de stofringen). . Gingen er goed terug in.
Waar de keringen en stofringen ingaan zag er netjes uit.
Met pompen komen de zuigers er picobello uit.
Ontlucht met vacuumpomp zoals ik al 5 x eerder een leeg systeem heb mogen vullen.
Lange kant beginnen en om en om een aantal x ontluchten. Ook alle banjobouten licht gelost terwijl handel langzaam werd ingeknepen.Geen sissend geluid,wel vloeistofwat wat te voorschijn kwam.

Wellicht de truc van superbb nogeens proberen.
Ts denkt dat het wellicht in de vloeistofverplaatsing vd rempomp zit.
Ik denk toch nog ergens lucht.
Voor vandaag laten we het erbij.
Klus nog niet geklaard,en das jammer na hoopvolle inzet. B|

Het motorforum is klein, maar zo klein?
 
Ben gister 2 uur bezig geweest met het ontluchten via de ontluchtingsnippel, dus eerst pompen, hendel vasthouden, nippel open en dicht, hendel weer loslaten enz enz en dat 2 uur lang, daarna via nippel ingespoten etc.

@ mf dutch het gaat om een gsx 750 (naked) en de vooremmem.

Doe het eens op deze manier.
Stuur zo zetten dat remreservoir horizontaal staat, desnoods ff verdraaien op stuur.
1.Ringsleutel op nippel.
2.Darmpje op nippel en andere eind in potje olie.
3.Nippel kwartslag losdraaien, hendel inknijpen en houden, nippel dichtdraaien, hendel los.
4.Zie drie.
5.Zie drie.
Etc.
Een kind kan de was doen.
Als dat niet gepiept is op 5 minuten, is er iets grondig mis.
Ook altijd beginnen met de klauw die het verste van je pomp verwijderd is.
 
Laatst bewerkt:
Voor de volgende keer is dit misschien een tip :
Begin met je zuigers slechts half in de klauwen.
Vul de klauwen met remvloeistof
Sluit de leidingen aan op de klauw
Druk de zuigers terug de klauw in. (let op dat je reservoir niet overstroomd).
Daarna gewoon ontluchten maar veel zal er niet meer uitkomen.

ALs het helemaal niet lukt : haal alles er af maar haal geen leidingen los. Leg alles horizontaal op de werkbank. Maak iets zodat je klauwen vast liggen zodat je de ontluchtingnippel los kan draaien. Monteer de rempomp op een buis die in je bankschroef vast zit.
Daarna gewoon ontluchten, doordat alles horizontaal ligt pomp je de lucht er zo uit.

Mazzel met een MF buurman.
 
Nieuwe set voor hoofdremcilinder gehaald en weer geprobeerd om te ontluchten, helaas weer niet gelukt :(
Kreeg wel wat meer druk maar nog niet genoeg dus wordt waarschijnlijk weg brengen, dat wordt over een paar weken want wacht nog op andere onderdelen maar zogauw hij weer remt dan kom ik terug.

iedereen in ieder geval bedankt en vooral de buurman :)
 
Ik doe altijd eerst nippel open --> rem inknijpen --> nippel dicht --> hendel los.

Werkt altijd.

Heb overigens ooit een keer hetzelfde gehad, alles goed ontlucht en toch geen/niet voldoende remdruk. Toen maar gewoon een nieuwe remklauw gekocht.
 
Laatst bewerkt:
ja, allemaal gedaan, en ontlucht mbv vacuum.
Remschijf links is ad binnenkant een stuk dikker dan aan de buitenkant/onregelmatig afgesleten.
Kunt ook zien dat bij een niet ingeknepen handel de blokken aan die zijde echt los van de schijf staan.. en das niet goe.
De remblokken aan die zijde kantelen als het ware bij het bedienen van de remhandel.
We hebben de boel ook nog proberen goed te krijgen door de klauwen los te halen vd poten, en iets gestoken tussen de blokken. [om die onregelmatig versleten schijf buiten te sluiten ]
Ook dat mocht niet helpen.
Alle banjo s gelost tijdens het druk opbouwen/ getikt op leidingen/ reservoir recht gehouden en noem maar op.
Wellicht nog eens perslucht door alles heenjagen, dat verdrijft misschien nog wat vocht wat in het systeem zou kunnen zitten. Ts had het reservoir gespoeld/gepoetst met water.
Desondanks heb ik de moed nog niet opgegeven hoor ;)
 
Laatst bewerkt:
.. misschien nog wat vocht wat in het systeem zou kunnen zitten. Ts had het reservoir gespoeld/gepoetst met water.
Maakt niet uit, al vul je het remsysteem met water of whiskey of wat voor vloeistof dan ook, het moet de remblokken strak tegen de schijven duwen. Belangrijk verschil is dat het bij een keer flink doorremmen nogal snel gaat koken als je alcohol of water in de rem hebt.

Remvloeistof heeft een flink hoger kookpunt. Maar gewoon koud remt ook water prima, laat staan als er maar een heel klein beetje achterbleven H20 in het systeem zou zitten. Concentreer je op de echte oorzaak van het probleem zou ik zeggen. Succes!
 
Zijn alle twee de gaatjes onder in het reservoir goed open, ook het kleinste aan de kant van de banjobout. Hier wordt bij het terugkomen van de remhendel remvloeistof aangezogen. Als dit dichtzit wordt de remcilinder in de klauw te ver terug gezogen/getrokken.
 
Laatst bewerkt:
Wanneer je er klaar mee bent, motor op zijn standaard stuur naar links (Dus rempotje is het hoogste punt) rem volledig in knijpen en dit vast zetten (ik gebruik meestal klittenband) en dan een nacht laten staan.
Dan staat je systeem volledig open en kan lucht zijn weg naar boven vinden
 
ja, allemaal gedaan, en ontlucht mbv vacuum.
Remschijf links is ad binnenkant een stuk dikker dan aan de buitenkant/onregelmatig afgesleten.
Kunt ook zien dat bij een niet ingeknepen handel de blokken aan die zijde echt los van de schijf staan.. en das niet goe.
De remblokken aan die zijde kantelen als het ware bij het bedienen van de remhandel.
En dat is dus het hele probleem, precies zoals ik al eerder aangaf.
Je remblokken kantelen steeds weer terug, dus elke keer remmen geeft opnieuw een vrije slag die groter is dan je met je remhendel kan overbruggen.
Als je schijf zo schuin is afgesleten kan je alleen nog maar de schijf/schijven vervangen.
 
We hebben de boel ook nog proberen goed te krijgen door de klauwen los te halen vd poten, en iets gestoken tussen de blokken. [om die onregelmatig versleten schijf uit te sluiten ]
Ook dat mocht niet helpen.
 
Laatst bewerkt:
Heb nog even gekeken en als ik de hoofdremcilinder eraf haal dan kan ik de remhendel redelijk ver "inknijpen" maar als ik deze monteer kom ik niet helemaal tot het einde zeg maar.
Ik weet niet of ik daadwerkelijk helemaal tot het einde moet komen om te ontluchten?
IMG_5759%20copy_zpscuq4oyoz.jpg

Zover kom ik als de hoofdremcilinder gemonteerd zit.
IMG_5760%20copy_zpszbadgdmx.jpg

Zover zou ik moet komen en als ik de remhendel anders monteer dan kom ik wel helemaal tot het zwarte streepje.
IMG_5761%20copy_zpsszo3oiuf.jpg

Dus....????
 
Laatst bewerkt:
Ik ben toevallig gister ook aan het kloten geweest met ontluchten. Er kwam maar geen druk. Uiteindelijke oplossing: Deksel op m'n reservoir doen.. dan gewoon normale procedure; rem inhouden en ontluchtingsnippel losdraaien, en weer vastdraaien en toen werd de rem eindelijk hard.
 
Wanneer je er klaar mee bent, motor op zijn standaard stuur naar links (Dus rempotje is het hoogste punt) rem volledig in knijpen en dit vast zetten (ik gebruik meestal klittenband) en dan een nacht laten staan.
Dan staat je systeem volledig open en kan lucht zijn weg naar boven vinden
je systeem staat open als je de hendel los laat. Als je de hendel iets in trekt is het systeem gesloten.
 
Dat lijkt me niet. Kan zijn dat het niet bij elk systeem zo werkt. Maar het heeft wel te maken met de druk in het reservoir.
Welke druk in het reservoir. Dat staat met een rubber membraam in verbinding met de buitenlucht.

De enige druk in er in het hele systeem aanwezig kan zijn staat tussen de zuiger in de hoofdremcilinder en de zuiger(s) in de remklauw(en) bij het bedienen van de rem.
 
ok maar zou het niet helemaal kunnen inknijpen van de remhendel effect kunnen hebben op het ontluchten???


Dat zou niet uit moeten maken, de slag zal misschien ietsje minder zijn maar hij zal gewoon moeten remmen als de lucht er uit is en de blokken mooi aanliggen tegen de schijf.
Wat wel belangrijk is, is dat de hendel goed terugkomt als je hem los laat, zodat de plunjer van de hoofdremcilinder goed vrij ligt.
 
Welke druk in het reservoir. Dat staat met een rubber membraam in verbinding met de buitenlucht.

De enige druk in er in het hele systeem aanwezig kan zijn staat tussen de zuiger in de hoofdremcilinder en de zuiger(s) in de remklauw(en) bij het bedienen van de rem.

De atmosferische druk? Als het reservoir open is heb je de luchtdruk als deze dicht is ontstaat er een onderdruk in het reservoir. Maar ik zie dat ik als rookie het tegen een veteraan opneem, dus als u zegt dat het geluk was, akkoord. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan