Manier van remleidingen aansluiten, maakt het verschil?!

Thoisz

MF'er
16 jan 2013
98
0
Utrecht
Hallo allen,

aangezien ik mega veel verschillende dingen lees op internet over het aansluiten ben ik heel benieuwd of iemand mij ( evt. uit ervaring) kan vertellen of het überhaupt uit maakt hoe je de leidingen aansluit.

Ik heb een FZR1000 met dubbele remklauwen aan de voorzijde, nu komen er stalen remleidingen op en heb ik dus de keuze om dit op verschillende manieren aan te sluiten.

Wie kan mij vertellen of er verschil zit in de prestaties van onderstaande manieren van aansluiten?

layouts.png


alvast bedankt :)
 
Hallo allen,

aangezien ik mega veel verschillende dingen lees op internet over het aansluiten ben ik heel benieuwd of iemand mij ( evt. uit ervaring) kan vertellen of het überhaupt uit maakt hoe je de leidingen aansluit.

Ik heb een FZR1000 met dubbele remklauwen aan de voorzijde, nu komen er stalen remleidingen op en heb ik dus de keuze om dit op verschillende manieren aan te sluiten.

Wie kan mij vertellen of er verschil zit in de prestaties van onderstaande manieren van aansluiten?

[afbeelding]

alvast bedankt :)
Verschil, mits goed aangesloten, is niet merkbaar.

Koppel en verdeelstukje ben ik geen voorstander van.
Liever een 1 op 1 leiding (dus twee vanaf hrc, elk naar een klauw), of u leiding (1 van hrc naar rechter klauw, dan van rechter klauw naar linker klauw).
 
Optie twee is het beste, minste kans op lekkage, makkelijkst te ontluchten.

Een leiding zet uit bij het opbouwen van druk dus hoe langer hoe meer energie verloren gaat aan het laten uitzetten van de leiding, dit gaat op voor rubberen leidingen bij staalomvlochten leidingen zijn de afstanden op een motorfiets zo klein dat dit praktisch gezien geen factor is.

Verder is het simpel de wet van pascal:
Een druk die wordt uitgeoefend op een vloeistof die zich in een geheel gevuld en gesloten vat bevindt, zal zich onverminderd in alle richtingen voortplanten.

Oftewel, het maakt niks uit voor de prestaties.

Persoonlijk vindt ik optie twee nog het mooist ook.
 
Ik heb een FZR1000 met dubbele remklauwen aan de voorzijde, nu komen er stalen remleidingen op en heb ik dus de keuze om dit op verschillende manieren aan te sluiten.
[afbeelding]
Het hangt er voor een groot deel vanaf wat de bestaande situatie is. Als je dat in staalomvlochten leidingen overneemt kan je alle standaard banjobouten gebruiken.

Voor een leiding over het voorspatbord (3) moet volgens mij je remklauw wel geschikt zijn.
 
Het hangt er voor een groot deel vanaf wat de bestaande situatie is. Als je dat in staalomvlochten leidingen overneemt kan je alle standaard banjobouten gebruiken.

Voor een leiding over het voorspatbord (3) moet volgens mij je remklauw wel geschikt zijn.
Nee, klauw heeft er niks mee te maken.

Leiding is leiding.
Druk is druk.

Ook al doe je drie wikkelingen rond je tank :)
 
Verschil, mits goed aangesloten, is niet merkbaar.

Koppel en verdeelstukje ben ik geen voorstander van.
Liever een 1 op 1 leiding (dus twee vanaf hrc, elk naar een klauw), of u leiding (1 van hrc naar rechter klauw, dan van rechter klauw naar linker klauw).

viel bijna van mijn stoel toen ik dit las. ik wist niet dat er ook echt voorstanders zijn van dit systeem :o
 
viel bijna van mijn stoel toen ik dit las. ik wist niet dat er ook echt voorstanders zijn van dit systeem :o

Ik vind hrc>klauw1>klauw2 vaak mooier. Daarnaast is het OEM een stuk mooier opgehangen, ga je het vervangen voor 2 leidingen vanaf de hoofdremcilinder dan heb je ineens een banjo die tegen de vorkpoot loopt, twee remleidingen die los langs je balhoofd/t/stuk schuren, een lelijke tierap ergens, etc.

En de binnendiameter van zo'n remleiding is zo klein dat de luchtbel gewoon meegepompt wordt met de vloeistof. Leuk die theorie maar het is geen radiateurslang.

En zoals gezegd maakt het voor de werking niet uit. Mijn advies is vervang het voor dezelfde layout als origineel.
 
Kijk even naar motoren die dat af fabriek hebben zoals diverse jaren GSX-R en Z 1000: beide leidingen zitten met een lange banjobout op elkaar op de klauw. De ontluchtingsnippel blijft gewoon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan