Hoeveel AH batterij caféracer ?

stinuswr

MF'er
4 nov 2011
209
0
Dag mede forumleden ;)

Ik zit met een vraagje..

Ben een caféracer aan het bouwen op basis van een Moto Guzzi V50 1985.

Ben volop bezig met de laswerken.

Echter zit ik met een probleem wat de batterij betreft... Ik zou de ruimte waar de batterij standaard zit ( tussen de zijkapjes dus) open willen laten en een batterij willen plaatsen onder het zadel.

Nu is de batterij die in mijn guzzi zit wel een erg groot kreng... Zijn formaat leunt dichter aan tegen dat van een auto batterij als motor batterij.. De huidige batterij is eentje van 30AH.

Iemand enig idee tot hoeveel AH ik kan zakken om de motor probleemloos te laten starten met de elektrische starter ? Zou een batterij van bijvoorbeeld 20AH de startmotor rondkrijgen ? Iemand hier ervaring mee ?

Er zijn tijdens het starten geen andere verbruikers en enkel de noodzakelijke elektronica blijft behouden..

Ik heb gelezen dat ik twee kleinere batterijen onder het zadel kan wegwerken en deze dan parallel aansluiten zodat ik de AH kan optellen, wat denken jullie hiervan ? Zouden sowieso twee nieuwe batterijen zijn, want heb gelezen dat één goede en één slechte batterij niet werkt bij het parallel schakelen..

Alvast bedankt :]
 
Dat is afhankelijk aan welke startmotor er op zit of die je gaat gebruiken .
Een Lukas heeft aan een 20amp accu te kort ( ja kan dan net één startpoging doen )
Dit geld voor een Bosch starter wat minder maar is wat aan de krappe kant
Als je overstapt naar een Valeo startmotor (welke op de latere modellen zit) kan je zelfs lager gaan met de accu amps
Een 14 amp exemplaar is dan al voldoende zeker als je voor een Lion accu kiest
Dit heeft te maken met de opbouw van de startmotor
De lukas en Bosch zijn directe starters waar dus de startmotor direct op de starterkrans aangrijpt
De Valeo heeft er nog een overbrenging tussen zitten waardoor er met een hogere startmotortoerental omgezet wordt in kracht en daardoor minder vermogen uit de accu hoeft te trekken
Veel succes met je ombouw en ik neem aan dat je wel fot's daarvan hier plaatst
 
Ik zou ook weer niet te laag gaan zitten, want dat vind de accu ook niet fijn.
Naar boven afronden is beter.

Ik snap dat die Guzzi waarschijnlijk een 2cilinder is, maar even als voorbeeld, mijn oude 4cilinder V-blok bouwjaar 88 had standaard een 12Ah accu.
Huidige 4cilinder in lijn bouwjaar 2008 had een 7Ah accu. Was in no time overleden. Daarna is er een 8Ah ingekomen die ook niet zo lang meeging.
Nu zit er een 9Ah in.
 
Dat is afhankelijk aan welke startmotor er op zit of die je gaat gebruiken .
Een Lukas heeft aan een 20amp accu te kort ( ja kan dan net één startpoging doen )
Dit geld voor een Bosch starter wat minder maar is wat aan de krappe kant
Als je overstapt naar een Valeo startmotor (welke op de latere modellen zit) kan je zelfs lager gaan met de accu amps
Een 14 amp exemplaar is dan al voldoende zeker als je voor een Lion accu kiest
Dit heeft te maken met de opbouw van de startmotor
De lukas en Bosch zijn directe starters waar dus de startmotor direct op de starterkrans aangrijpt
De Valeo heeft er nog een overbrenging tussen zitten waardoor er met een hogere startmotortoerental omgezet wordt in kracht en daardoor minder vermogen uit de accu hoeft te trekken
Veel succes met je ombouw en ik neem aan dat je wel fot's daarvan hier plaatst

Ik heb er een Bosch starter opzitten... Aan hoeveel ah denk jij ongeveer bij deze starter ?

Bedankt !
 
Ben uitgekomen op deze jongen :
| AW Accu

20ah 12 volt. Een gel batterij dus kan hem platleggen onder het zadel.. Volgens de afmetingen zou hij net tussen mijn frame moeten passen zodat hik van buitenaf amper zichtbaar is...

Zou deze volstaan volgens de kenners :)?

Bedankt ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan