BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 14

Status
Niet open voor verdere reacties.
Iedereen een goed nieuwjaar toegewenst *O* *O*
Jeroen, de rijmodi Dynamic (als je die optie hebt), Road en Rain doen iets met je ABS, tractiecontrole en gasaanname.
De veerinstelling van ESA Soft, Normal en Sport doet iets aan de veervoorspanning.
Wel is het zo dat als je kiest voor rijmodi Dynamic de fiets middels ESA de boel ook strakker zet qua veerring.
 
c680p6bvr1m9n.jpg


Beetje gepoetst. "Goodies" gemonteerd. ZijstandaardverbredeRT en spatbordverlengeRT.... :)




cqxeq5vixqvy5.jpg





mtg35nzloqubh.jpg





tuiqdgvsee0av.jpg





v4fxcarlouti2.jpg



 
Laatst bewerkt:
dat zijstandaard voetje wel even regelmatig natrekken, zie veel te vaak dat ze gewoon los liggen :Y
 
Ab: RS spoort eigenlijk prima, kwispelt niet zo als mijn RT. Mijn RT heeft geen standje Dynamic ook geen Rain. Ik heb voor de ESA op de RT de keuzes tijdens het rijden: Comfort, Normal en Sport. Bij stilstand kan ik ook nog instellen: 1 berijder, 1 berijder met bagage, 2 berijders en 2 berijders met bagage.
De RS combineert DTC met ESA en heeft ook rij modi voor engine mapping. Ik heb bij de RS qua engine mapping de keuze uit RAIN, USER en DYNAMIC, bij Rain reageert ie wat minder fel op het gas. Bij USER kan ik een combinatie kiezen tussen tractie controle en gas response, ik heb de User mode ingesteld op gas response Dynamic en Tractie controle op Rain, corrigeert ie vlotter op geglibber.
Qua ESA kan ik kiezen uit Road en Dynamic. Road komt dan in de buurt bij de Normal setting van mijn RT, Dynamic in de buurt van de stand Sport van mijn RT (maar reageert geloof ik vlotter op veranderingen in het wegdek dan de RT in de Sport stand doet).
 
Laatst bewerkt:
Het nieuwe jaar is goed begonnen. Ondanks dat ik al 1,5 maand niet meer op de RT heb gereden is vandaag de wielflens vervangen.
Tegelijk werd er geconstateerd dat de remschijven voor aardig ver zijn versleten en ook de achterschokbreker kapot was.
Service om dat soort dingen gelijk te onderzoeken als de motor toch op de brug staat.
 
Na dit akkefietje met de schokbreker brengt mij dat op de volgende vraag.

Als de schokbreker toch gereviseerd moet worden, kan ik er dan niet beter andere veren in laten monteren?
 
'Beter' is altijd moeilijk te zeggen.

Je had al een poosje gereden met je motor, en blijkbaar niet gemerkt dat de schokbreker niet goed functioneerde.

Dan zul je waarschijnlijk ook het verschil niet merken tussen een nieuwe standaard schokker, en een duurdere 'high-end' unit.
 
Na dit akkefietje met de schokbreker brengt mij dat op de volgende vraag.

Als de schokbreker toch gereviseerd moet worden, kan ik er dan niet beter andere veren in laten monteren?

Lijkt me wel; @ PeterD kun je eens reageren? Wilbers?

Roelof.
 
Gisteravond de nieuwjaars clubavond (BMW MTC 's-Hertogenbosch)
gevierd met zeer hoge opkomst al zeg ik het zelf...
Over schokbrekers: naar mijn mening zijn aftermarket shocks 'beter' dan de fabrieks units. Wilbers is eigenlijk de eerste naam voor BMW's naast Ohlins aan het sportieve end.
Zoek je nooit grenzen op dan heeft Ron gelijk dat je dan mogelijk overkill pleegt. Maar ook het comfort neemt toe, niet door zachter te veren maar eerder en meer in balans te veren (en dempen!). Je kunt om het plat te zeggen (veel) harder over drempels rijden.
De fabrieks units zijn vaak duurder dan de vergelijkbare aftermarket units, die laatste krijgen dan veren mee die op jouw gewicht en rijstijl zijn aangepast (binnen grenzen natuurlijk). Binnen die vervangingsunits is er ook een scala aan instelmogelijkheden voor een prijs. Zoek je dus alleen 'vervanging' zonder sportieve ambities, neem dan een eenvoudiger type. Bij revisie is het niet altijd duidelijk wat er vervangen/schoongemaakt/ afgesteld wordt. Het is wel de goedkoopste oplossing. Met richt zich op het inwendige van de unit, dus alleen het demping deel. Men demonteert de unit, maakt alles schoon en ververst de vloeistof. Maar bij zo'n Wilbers bvb gaat er een nieuw binnenwerk in voor 170 Euro (weet ik toevallig). Andersom zijn er van HP juist weer opties om de veren te vervangen door progressieve of veren met een hogere/lagere veerconstante (hoeveelheid kilo's waarmee de veer inzakt per cm).
Je zou advies in kunnen winnen bij HK Suspension in Tiel, die kennen de fabrieks units ook en doen ook revisie's, misschien doen ze het zelfs wel voor BMW?? en anders zie Ab hierboven.
 
Laatst bewerkt:
Markus90 schreef op 02-03-2016 : Komt bij een dealer vandaan waar die is gekocht.
Verder komt er 12 maanden garantie bij en is het ook mijn onderhoudsdealer.


Je hebt een DOHC met dus 12 maanden garantie.

Nou neem ik even aan dat je ook ESA op die fiets van je hebt zitten..., en dat zijn op zich al best dure units.

Als je dan toevallig toch 12 maanden garantie hebt, en die motorboer vergoedt de achterschokker, dan zou ik mooi hem dat ding laten vergoeden, en kun je later altijd nog een keer de overweging maken of je er een andere veer op die ESA-unit wilt laten zetten.
 
Markus90 schreef op 02-03-2016 : Komt bij een dealer vandaan waar die is gekocht.
Verder komt er 12 maanden garantie bij en is het ook mijn onderhoudsdealer.


Je hebt een DOHC met dus 12 maanden garantie.

Nou neem ik even aan dat je ook ESA op die fiets van je hebt zitten..., en dat zijn op zich al best dure units.

Als je dan toevallig toch 12 maanden garantie hebt, en die motorboer vergoedt de achterschokker, dan zou ik mooi hem dat ding laten vergoeden, en kun je later altijd nog een keer de overweging maken of je er een andere veer op die ESA-unit wilt laten zetten.

¹ dohc, nog in de garantie.
² er zit ESA op.
³, de dealer wil inderdaad gaan reviseren, maar als die toch open ligt wil ik kijken wat de andere 'veer' opties zijn.

Ik ben niet de meest sportieve rijder maar hou zeker van strak stuurwerk. En gezien ik er sinds de oplevering 17k bij heb gezet moet t het spulletje gewoon goed zijn.
 
...en toen werd het een keurig gebruikt exemplaar, als ik mij goed herinner...
 
Dus, samengevat, volgend jaar trek ik mijn RT door de 60k heen en dan ga ik naar HK Suspension in Tiel? En dan laat ik er Wilbers ESA compatible onder schroeven, vat ik dat zo goed samen? Want HK in Tiel is wel goed en JJ was goed?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan