BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 14

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kijk, daar geniet ik van Popopeter😄

Wolbert; de blokken en schijven moeten vervangen worden. Weet niet wat normaal is qua onderhoud voor de remklauw? Motoport gaf aan dat de pekel de zuiger had aangetast, moet schoongemaakt worden en dan ringen vervangen.
 
BMWRoof: mijn linkje naar het RS draadje bracht je bij feauteau's van een prachtige blauwe RT in axi bij de Ducati dealeRT...

Dit is winter nummer 3 voor mijn RT. Remblokjes moesten worden vervangen bij de 20k beurt. Werd extra slijtage geweten aan het doorrijden in de pekel. Denk zelf dat het zout niet zozeer het probleem was maar meer het zand dat ze er ook doorheen doen. Verder is de enige hinder die ik heb ondervonden van het doorrijden een keer een accu die last had vd kou. Accu vervangen, probleem opgelost.
Ik spoel hooguit 2x per winter af. Maar voor de eerste strooibeurt gaat de fiets rijkelijk in de Putoline PPF-52. Verders staat mijn fiets thuis droog in een verwarmde garage, wellicht dat dit ook bijdraagt aan de beperkte "pekel schade"...
 
Laatst bewerkt:
Heeft de motor pas 12.000km gereden of 12.000 km met deze schijven en/of remmen? Wanneer zijn ze voor het laatst nagekeken c.q. schoongemaakt? Wanneer is dus laatste service beurt geweest?

Om de 10.000 krijgt je motor een service beurt en dan zal er ook naar de remmen gekeken worden. Althans dat mag ik hopen. Vanwege dagelijks gebruik maak ik de klauwen/zuigers/remblokken zelf om de 5.000km schoon.
 
En ik zie net dat ik bij de 40k beurt de remblokken achter heb laten vervangen... die waren bij de 20k beurt ook al vervangen. Kennelijk doe ik 20k met blokjes achter.... geen idee of dat veel of weinig is...

Bij de ST van Karin moesten de remschijven voor worden vervangen bij 52k..

Wobbert: is dat veel werk, die remklauw schoonmaakbeurt? Is er een YouTube filmpje van?

Die van mij moet over 1.300 km haar 50k beurt, ga ik er nu niet aan lopen prutsen. Oliepeil gister in de Appie ff bekeken, nog prima. Heeft mijn blauwe schoonheid in 10k nog geen half litertje Motorex boxer olie geconsumeerd. Ik vindt het netjes. Sowieso heb ik de indruk dat ze met het naderen van de 50k steeds soepeler is gaan lopen. Ze gedraagt zich qua souplesse potdorie bijna als een 4 cilinder! Maar dan wel met het genot van een laag zwaartepunt en een bult koppel onderin. Van Roelof (far) had ik al begrepen dat de DOHC blokjes vanaf 50k kennelijk pas echt zijn ingelopen. Met mijn recente rijervaringen in de richting van de halve ton kan ik dat onderschrijven. Heerlijk blok, heerlijke fiets!
 
Laatst bewerkt:
Stelt echt geen drol voor.... ;)

Bijv.

Zorg wel dat je zuigers goed zijn schoongemaakt alvorens ze terug te gaan duwen.
 
En remschijven vervangen? Is dat ook zo simpel?

Op zich niet zo moeilijk maar kost meer tijd en secuur werken.
Om de schijf achter te kunnen demonteren heb je trouwens een langere torx(dop) nodig.
Alvorens bouten los te maken eerst goed verwarmen. Er zit locktite op dus zonder te verwarmen draai je de boel stuk...
Schroefdraad goed schoonmaken zodat er geen restjes locktite meer te vinden zijn. Ook altijd nieuwe bouten gebruiken.
Schijf achter komt verder niets bij kijken dus kun je zo monteren.
Voor zijn de schijven zwevend dus is het opletten met de ringetjes plaatsen. Kan een btje pielen zijn. Per gat/bout zorgen dat ringetje goed zit en dan 'vast' draaien. Pas als je alles gedaan hebt met juiste moment/torque vastzetten.
En ook remklauwen met juiste moment vastzetten.
 
Remklauwen onderhoud: in heel veel gevallen wordt er gekeken naar de dikte van de remblokken en wordt er geen onderhoud gepleegd in letterlijke zin.

Beter onderhoud is:
Remstof verwijderen d.m.v. perslucht en volgens "het boekje" moet dit tegenwoordig met remmenreiniger ter voorkoming van ongezonde stofvorming

Veel beter onderhoud:
Remblokken demonteren, remklauw schoonmaken, plunjer maximaal naar binnen en daarbij voorkomen dat het remvloeistofreservoir overloop en vervolgens plunjer maximaal naar buiten zonder uit de remklauw te laten schieten.
Plunjer controleren op roest/oxide vorming. Eventuele aanslag verwijderen van de plunjer en stofmanchet.
Je mag de plunjer niet "smeren" met minerale olie, maar wel met wat schone remvloeistof.
Als de plunje niet soepel gaat, dan een paar keer naar binnen en naar buiten.

Als de plunjer niet soepel blijft gaan en/of beschadigingen (b.v.b putjes door corrosie) aan de buitenkant waar de afdichtingen moeten afdichten, dan plunjer demonteren en beschadigingen bijwerken d.m.v. fijn polijstpapier in de lengterichting toto het putje verdwenen is en afdichtingen en stofmanchet vervangen.

Zorg wel dat de remblokken, als ze niet vernieuwd worden, op dezelfde plaats terug komen.

Roelof.
 
Mijn remklauw voor zit vast, daardoor mijn voorwiel al bijna aan vervanging toe. Zit er nog maar 12.000 km onder. De zuigers zitten vast door pekel. Dat is de prijs voor het doorrijden. Terwijl ik elke keer trouw afspoel.
Mijn ervaringen zijn van een zusterfiets, de R1200ST, daar kun je over lezen in het RS draadje. In winterse perioden zitten mijn remmen elke ochtend vast, dat zijn echter geen vastzittende rem cilinders maar gewoon het zout en vocht waardoor de blokken verkleven aan de schijf bij lage (< -2) temperaturen. Met een klein zetje zijn ze gewoon weer los. Vorige week was ik een weekje ziek en had de fiets dus een week onder de carport haar winterslaap. De dag dat ik weer wilde rijden moest ik zelfs mijn vrouw vragen om ff te duwen omdat ik er geen beweging in kreeg. Toen dat ook niet lukte, de fiets gestart en met een flinke dot gas de schijf los gekregen. Ik maak me echter geen zorgen over de cilinders in de remklauwen, bij het spoelen van de ABS was het spul gewoon goed met de vingers in de klauw te drukken. En ik spoel eigenlijk nooit af. Na de 'pekelperiode' een goede wasbeurt vind ik voldoende....
 
Laatst bewerkt:
Zo gaat dat ook altijd bij het zijspan: de eerste meters rijden met de remmen erop.

Het span gebruik ik weinig en staat buiten onder een zeil. :/
Het wordt toch eens tijd dat ik het "Koetshuijs" uitmest ......
 
Ik heb ook de gewoonte, om na het afspoelen/wassen van de motor, de remmen even droog te rijden/remmen.

E.e.a. om vastkleven te voorkomen.

Begrijp dat als je de motor voor w-w verkeer gebruikt, dat niet altijd mogelijk is.

Roelof.
 
Ik spoel gewoon altijd netjes af, zelfs al ik laat thuis kom. Ook als ik op mijn werk aankom, spoel ik de motor af. Dus twee keer per dag. Maar doordat de remklauw wat blijft hangen, heb ik nu extra slijtage aan mijn voorband. Dat vind ik wel zonde. Als ik dit nu elk jaar ga krijgen, moet ik me afvragen wat goedkoper is. Doorrijden of pekelfiets!!??

Of is het gewoon dat de remklauw nooit goed onderhoud heeft gehad??.
 
Ik spoel gewoon altijd netjes af, zelfs al ik laat thuis kom. Ook als ik op mijn werk aankom, spoel ik de motor af. Dus twee keer per dag. Maar doordat de remklauw wat blijft hangen, heb ik nu extra slijtage aan mijn voorband. Dat vind ik wel zonde. Als ik dit nu elk jaar ga krijgen, moet ik me afvragen wat goedkoper is. Doorrijden of pekelfiets!!??

Of is het gewoon dat de remklauw nooit goed onderhoud heeft gehad??.
Doordat de remklauw blijft hangen, slijt de voorband...dat is bijzonder volgens mij! Ik denk dat je de remschijf bedoelt! :)

Enfin, ik rijd (met een 1150RS, en helaas geen RT) iedere dag naar het werk, ook in dit weer. Ik was de motor 2 keer per jaar: één keer voor de winter (en dan anti-pekel-spul erop) en één keer na de winter, om de beschermlaag eraf te wassen. Ik heb echter nog nooit de problemen met vastzittende remmen gehad. Mijn motor staat ook altijd buiten zonder hoes, zowel op het werk als thuis. Het zegt natuurlijk niks...meer ter kennisgeving zeg maar :+

Jeroen
 
Teveel spoelen is ook niet goed....het droogt bijna niet met deze temperaturen en dan zijn delen van je motor eigenlijk de hele dag en nacht nat(tig). Wat Jeroen ook al aangaf, schoonmaken en dan goed inspuiten met een anti corrosie middel en dan net als bvb Thijs, niet meer afspoelen, maar de fiets zoveel mogelijk droog houden. Corrosie is een chemische reactie met zuurstof en water is daarbij een katalysator. Zout water nog veel erger. Jij vervangt eigenlijk de ergste door een wat minder erge variant.
Wil je toch vaak spoelen (ik kan me dat bij een nieuwe en mooie motor wel voorstellen), dan zou je hem daarna droog moeten rijden (maar niet in het zout) of blazen zoals Roelof aangeeft. Dit voorjaar die remklauwen maar eens goed onderhoud (laten) geven. Ik smeer die delen van de remklauw die met remvloeistof in aanraking komen met 'Bremszylinder-Paste' van ATE, dat komt in een helblauwe tube. Het 'vet' is kleurloos.
 
Ik laat de remklauwen reviseren. Dan is dat maar gebeurd, denk niet dat de BMW dealer (motoport) dat doet. Anders stond het wel op de bon. Maar het is dit jaar dan door de pekel schijnbaar. Ga hem volgend jaar dan maar inspuiten met een goedje. Ik dacht goed te doen met afspuiten, hij ziet er dan ook nog steeds netjes uit!!.

De schijven ook gelijk vervangen, is een erg duur geintje weer alles bij elkaar. Afgelopen jaar ook beurt laten geven voor 750 euro en nieuwe banden bij 68.000 km. Nu dus bijna 12.000 met bandjes gereden. Dus ben ruim 1200 euro kwijt aan remgebeuren. Dus in nog geen jaar 2000 euro aan onderhoud🙁
 
Peter,

Ik heb het zo geleerd:

-Corrosie is een galvanische reactie tussen 2 stoffen door spanningsverschil met een geleidende vloeistof als stroomgeleider.
Oplossing: b.v.b kathodische bescherming

-Oxidatie is een chemische reactie met b.v.b zuurstof
Oplossing: coaten (zorgen dat het onderdeel niet in aanraking komt met b.v.b zuurstof)

Corrosie - Wikipedia
Spanningsreeks der metalen - Wikipedia
Oxidatie - Wikipedia

Mijn uitleg komt niet overeen met de verklaringen uit Wikipedia, maar dat zal wel door mijn leeftijd komen en dat het tegenwoordig anders wordt uitgelegd (of ik heb het nooit begrepen....)

Roelof.
 
Ik laat de remklauwen reviseren. Dan is dat maar gebeurd, denk niet dat de BMW dealer (motoport) dat doet. Anders stond het wel op de bon. Maar het is dit jaar dan door de pekel schijnbaar. Ga hem volgend jaar dan maar inspuiten met een goedje. Ik dacht goed te doen met afspuiten, hij ziet er dan ook nog steeds netjes uit!!.

De schijven ook gelijk vervangen, is een erg duur geintje weer alles bij elkaar. Afgelopen jaar ook beurt laten geven voor 750 euro en nieuwe banden bij 68.000 km. Nu dus bijna 12.000 met bandjes gereden. Dus ben ruim 1200 euro kwijt aan remgebeuren. Dus in nog geen jaar 2000 euro aan onderhoud🙁

Wat hebben ze dan bij die beurt van 750 euries gedaan? Flinke rekening n.l.

Mag aannemen dat de remklauwen wel weer tip top zijn als er nwe blokken en schijven zijn gemonteerd..... :?
 
Laatst bewerkt:
Ons gezin kent een verleden met 5 gebruikte boxers. Vooral de "oudjes" hebben ook wel dure "0" beurten gehad. Moet je denken aan banden, accu en remblokken vervangen. Mijn woon-werk RT deed ook wel gauw €1.000,- per jaar aan onderhoud (grote en kleine beurt en setje bandjes, dan weer remblokjes voor, dan weer achter. Met de komst vd RS zal het jaarlijks bedrag voor de RT omlaag gaan, ene jaar grote beurt, andere jaar kleine beurt. Maar ja, parallel daaraan loopt dan het onderhoudsschrma van de RS. En jaarlijks een beurt voor de ST..
 
-Corrosie is een galvanische reactie tussen 2 stoffen door spanningsverschil met een geleidende vloeistof als stroomgeleider.
Oplossing: b.v.b kathodische bescherming

-Oxidatie is een chemische reactie met b.v.b zuurstof
Oplossing: coaten (zorgen dat het onderdeel niet in aanraking komt met b.v.b zuurstof)
Daarom is het gebruik van de 'min' aan massa ook niet bevorderlijk, vooral als er twee verschillende metalen elkaar raken. Bij auto's zit daar nu ook altijd een isolerende kit tussen.
Ja, coaten (verven/poedercoaten/cadmeren/verzinken en verchromen etc.)sluit af voor zuurstof en vocht. Dit effect probeer je tijdelijk ook te krijgen met was, tectyl, olie en vet en om de kleine en onzichtbare krasjes, scheurtjes en putjes af te dekken in die coating.
Maar als je een voertuig in een mooie droge omgeving zet (museum?) dan blijft corrosie ook zonder al die maatregelen minimaal. Vandaar mijn accent op zoveel mogelijk droog houden.
 
Onderhoud gaat ook hier naar €1000 per jaar.
Kleine + grote beurt, setje bandjes en remblokken.

Maar zoveel geld voor de remmerij heb je bijna een set nieuwe voor in het geheel...

Ik weet niet of je veel rijdt, maar als je na het afspoelen weer twee weken niet rijdt krijgt roest ook een hoop kans! Dit o!Dat het vocht blijft staan.

Net in een flinke sneeuwbui de motor op de trailer gezet en weg gebracht. Is nog een heel karwei met die gladdigheid...
Blij dat ik het niet zelf hoefde te bereiden.
 
Ik laat de remklauwen reviseren. Dan is dat maar gebeurd, denk niet dat de BMW dealer (motoport) dat doet. Anders stond het wel op de bon. Maar het is dit jaar dan door de pekel schijnbaar. Ga hem volgend jaar dan maar inspuiten met een goedje. Ik dacht goed te doen met afspuiten, hij ziet er dan ook nog steeds netjes uit!!.

De schijven ook gelijk vervangen, is een erg duur geintje weer alles bij elkaar. Afgelopen jaar ook beurt laten geven voor 750 euro en nieuwe banden bij 68.000 km. Nu dus bijna 12.000 met bandjes gereden. Dus ben ruim 1200 euro kwijt aan remgebeuren. Dus in nog geen jaar 2000 euro aan onderhoud🙁
Voor mij ligt het onderhoud op ongeveer de helft. Als je het bij mij deelt op de kilometers betaal ik 0,06 [€/km]. Mijn totale kilometerkosten zijn op dit moment 0,186 [€/km] dus ongeveer een derde is onderhoud. Dat vind ik alleszins acceptabel! Mijn motor heeft ongeveer 136k km gedraaid.

Als je veel rijdt valt het wel mee, rijdt je weinig dan is je onderhoudspost fors in mijn ogen. :)

Jeroen
 
Gisteren zijn twee collega´s terug gekomen uit Noorwegen.
Ze deden mee aan de garbagerun.

Ik denk dat er een weekje Noorwegen voor mij aan zit te komen op de RT. :)
Maar dan wel in het voorjaar/zomer ;)
Eigenlijk iets wat ik al lang van plan ben om te gaan doen.
 
Gisteren zijn twee collega´s terug gekomen uit Noorwegen.
Ze deden mee aan de garbagerun.

Ik denk dat er een weekje Noorwegen voor mij aan zit te komen op de RT. :)
Maar dan wel in het voorjaar/zomer ;)
Eigenlijk iets wat ik al lang van plan ben om te gaan doen.

Heb ik ook nog op de emmer-lijst staan. Al meerdere keren geweest maar helaas nog nooit op de motor... Zeker doen Bart :t

Deze zomer eerst maar eens een rondje (5K Km's) Frankrijk-land.... :)




full



 
Ook die kant op staat nog een todo ritje.

Snelweg tot Luxemburg
Over "les Ballons" richting Mulhouse.
Daar een route oppikken dit eens in "het beste boek van de weg" stond: 1000 km op 2000 meter hoogte. Dit gaat over de beroemde Alpenpassen in Frankrijk, Italie en Zwiterland.
Deze ooit eens met de Mitsubishi L300 gedaan, op de terugweg vanuit Turkije/Griekenland, maar met de motor lijkt me ook erg leuk.

Maybe next year. *D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan