BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 14

Status
Niet open voor verdere reacties.
~
Ik heb de afgelopen 3 jaar (ca. 70k km) nooit last gehad van vastzittende zuigers in de remklauwen. Ik spuit ook de klauwen schoon met hoge druk. Bij het jaarlijks spoelbeurtje van de ABS en remsysteem verwijder ik de remblokken en druk de cilinders terug in de klauwen en maak het geheel schoon met perslucht en een (tanden)borsteltje. (ik denk dat de dealer dat bij onderhoud niet doet)/quote]

Het nadelen van afspuiten, al dan niet met hoge druk, van de remklauwen is het nat worden van de remklauwen en daar zit ook de achilleshiel: water bevordert corrosie want dat is een element dat noodzakelijk om corrosie tot stand te brengen.

Ergo droog houden of na natte reiniging droog maken. Beste manier: droog remmen.

Het is zeker aan te bevelen om bij vervanging van de remblokken om de remzuigers even flink naar binnen te drukken en goed schoon te maken.
Vast zittende remzuigers is niet een zeldzaam verschijnsel.

Overigens om redenen die je al beschrijft, ben ik niet zo'n voorstander van de HD spuit en gaat mijn voorkeur uit naar iets met minder geweld. Ik gebruik van de Lidl een waterspuit die op perslucht werkt.

Spuit mijn remklauwen in droge toestand af en toe met perslucht even schoon om remstof te verwijderen.

Bij de dealer is het een zaak van tijd is geld; dus het laat zich raden wat met daar met werkzaamheden gebeurt die extra tijd nemen...

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Net als zuurstof...

Ik lees hier momenteel erg veel dat men meteen begint met zuigers terug te duwen :? Zo duw je al het vuil juist de remklauwen in. Begin eens met de zuigers een klein stukje naar buiten te persen, dan zal je zien hoeveel rotzooi er stiekem nog verstopt zat. Dat er eerst af boenen, en daarna pas de zuigers terug duwen om de rest van de klauw te reinigen.

Met de klauw geheel demonteren (zuigers en ringen er uit) als eerste/beste optie, is bovenstaande mijns inziens daarna de enige juiste werkwijze.
 
Ik snap hem. Maar je slaat wel de mooiste berg over als je tot net na Valloire gaat. Aan die kant de Galibier op gaan is een super uitzicht over de gehele vallei!

To be continued.

Galibier toegevoegd. Naar boven en naar beneden :) Die 17 km's konden er nog wel bij :)
 
Inmiddels al 6 winters spuit ik dagelijks de motor af, zet um in onverwarmde garage en nog nooit problemen. Droogblazen heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Nog afgezien van het klusje..pfff
Wel of niet afspuiten leidt niet tot vastzittende zuigers. Is mijn ervaring en mening. Heeft puur met onderhoud te maken. Dus. :)
:t :t :t :t



Wat versta je onder onderhoud?
Want ik laat elk jaar de motor onderhouden volgens het boekje bij de dealer. Of bedoel je wat anders?

1maal per jaar onderhoudsbeurt met een wassenpoetsen service bij de dealer, en dan tot de volgende beurt niks aan de motor doen is vragen om problemen. Het is geen auto en de motor regelmatig zorgvuldig wassen helpt enorm!!

Net als af en toe eens flink in de ankers gaan, ESA gebruiken, en even een stuk flink planken!
 
[ en even een stuk flink planken!

Moet nog aan mijn timing werken :(
Eind december na de Schiphol tunnel door 2x motor marechaussee naar de vluchtstrook begeleidt. Geklokt op 160 maar gelukkig hebben ze geen trajectmeting op de motor....pfiew..
Werd gematst met 40 km te hard.....
Die Akra klinkt ook zo lekker in de tunnel :9~
Van de week ltste deel betaald van in totaal 366 euries. Zonde geld, maar had veel erger kunnen zijn... Dus nu weer lekker :]

Volgende week op de testbank voor afstelling met nwe Powercommander 5. Ben benieuwd. Komt er daarna misschien nog meer discipline om de hoek kijken... :+
 
Moet nog aan mijn timing werken :(
Eind december na de Schiphol tunnel door 2x motor marechaussee naar de vluchtstrook begeleidt. Geklokt op 160 maar gelukkig hebben ze geen trajectmeting op de motor....pfiew..
Werd gematst met 40 km te hard.....
Die Akra klinkt ook zo lekker in de tunnel :9~
Van de week ltste deel betaald van in totaal 366 euries. Zonde geld, maar had veel erger kunnen zijn... Dus nu weer lekker :]

Volgende week op de testbank voor afstelling met nwe Powercommander 5. Ben benieuwd. Komt er daarna misschien nog meer discipline om de hoek kijken... :+

Als ik naar Rotterdam moest sinds september pakte ik meestal de Ketheltunnel. Iets langer en een lekker geluid uit de standaard uitlaat.
 
:t :t :t :t1maal per jaar onderhoudsbeurt met een wassenpoetsen service bij de dealer, en dan tot de volgende beurt niks aan de motor doen is vragen om problemen. Het is geen auto en de motor regelmatig zorgvuldig wassen helpt enorm!!

Net als af en toe eens flink in de ankers gaan, ESA gebruiken, en even een stuk flink planken!


Ik ga momenteel geen remmen uit elkaar halen met mijn beperkte kennis om deze even schoon te maken. Een wasbeurt is hier gewoon Tupperware schoonmaken, eventueel loshalen om in de was te zetten, velgen schoonmaken, bochten van de uitlaat poetsen, blok beetje zilver eruit laten zien en inspectie op lekkages en olie.
Als? er een technische 1200rt dag is zal ik er zeker bij willen zijn.

Mogelijk dit jaar een 'sleutel/zomer' motor kopen, maar wat nog geen idee. Daar ga ik volgende week de beurs voor gebruiken.
 
Moest ik dan ook maar eens in de gaten houden. Het enige dat ik zelf aan de motor doe is wassen/waxen/putoline/ruitje wisselen/bandenspanning bijwerken/olie bijvullen/accuutje wisselen/lampjes wisselen/Wunderlich extraatjes schroeven. Voor de rest vertrouw ik de motor toe aan het vakmanschap van Kenny en Niels van MSA. Dat gebeuren met de remmerij zou ik er misschien maar bij moest gaan doen.
 
@ Wobbert, ik overweeg ook om een Powercommander te laten plaatsen en vooral de motor laten afstellen op de testbank. Ik wil dus graag horen hoe het (af) loopt.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij ongeveer 12.000 km woon werk verkeer en de rest plezier. Binnenkort ga ik 17.000km woon werk rijden.
Dus ik schat 23.000 km per jaar. En mijn beroep wordt dan ook motorrijden.

De remschijven en blokken zijn besteld en gaan binnenkort gemonteerd worden.

Na mijn wintersport vakantie ga ik de motor goed onder handen nemen (poetsen). De motor is nog steeds netjes en dat heeft echt te maken met goede zorg. Mijn Wunderlich lampjes hebben het meest geleden door het water. Wacht nog steeds op antwoord van Motoport voor garantie. Maar ben bang dat de kwaliteit van de led markers de wensen overlaat. Je moet toch kunnen afspoelen, beiden led's hebben een ledje kapot. En vocht in plastic glaasje.🙁
 
Laatst bewerkt:
@ Wobbert, ik overweeg ook om een Powercommander te laten plaatsen en vooral de motor laten afstellen op de testbank. Ik wil dus graag horen hoe het (af) loopt.

Peter,

Je kunt Rasmijn ook nog eens benaderen; die had volgens mij ook een Powercommander gemonteerd op zijn RS

Roelof.
 
Markus90 gaat ver...:

Een wasbeurt is hier gewoon Tupperware schoonmaken, eventueel loshalen om in de was te zetten, velgen schoonmaken, bochten van de uitlaat poetsen, blok beetje zilver eruit laten zien en inspectie op lekkages en olie.
...dat van dat blok wordt nog een beste klus dan... :/





...want datzelfde blok is af fabriek zo zwart als de nacht aan de buitenkant... :+
 
Oh..., vandaar.
Wonen er nog meer gezellige mensen in Steenwijk dus... :+
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
...Ron... weet nog niet dat ie gastheer is voor een sleuteldag...:
Oh..., vandaar.
Wonen er nog meer gezellige mensen in Steenwijk dus... :+

..... of een paar enthousiaste types hebben voor je besloten dat jij wel gastheer kan zijn voor zo'n sleuteldag... met jouw rijke motorgeschiedenis...

Gezellig!!

Hou ik dat draadje toch nog maar ff in de gaten..

Ondertussen staan we met panne met de Ford Kuga op de terugreis van vakantie, aan de A3, een dikke 200 km voor de finish...

Iets van "motor storing". Was al 2x eerder gebeurd vandaag, toen werkte een "CTRL-ALT-DEL" nog. Nu nix nada noppes. Ford Assistance heeft hulptroepen uit laten rukken. Nog ff geduld...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan